Kan ze bevallen in de wei? Update veulen geboren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valina

Re: Kan ze bevallen in de wei? Update veulen geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:29

Maar Gohya, als jij nou nog op de laatste weken verzorggeld zit te wachten, en deze meneer blijft je (duidelijk) aan het lijntje houden, is dát dan niet een goede (geoorloofde) reden om stappen te ondernemen?
En de dieren inderdaad te herplaatsen?

De paspoorten liggen bij jou, staan niet op zijn naam, als hij wil, kan hij straks nog beweren dat hij de paardjes aan jouw stichting geschonken heeft. (Wellicht doet hij dit wanneer het op betalen aankomt.)
Of dat hij überhaupt niets met deze dieren te maken heeft! Ze staan immers niet op zijn naam toch?

En denk jij dat je nog geld gaat krijgen wanneer de paardjes daadwerkelijk weg zijn??
Hij gaat vanuit Frankrijk echt niet zorgen dat jij nog geld krijgt denk ik,.... Je krijgt nu het geld van de verzorging niet, laat staan van de schade aan omheiningen en/of erger,...
Deze man kent duidelijk de term "verantwoordelijkheid" niet.
Hij heeft het druk? Lariekoek! Met internetbankieren moet jij toch heel makkelijk en heel vlot centjes kunnen krijgen van hem.

Ik denk dat je al erg schappelijk bent geweest en lang hebt gewacht.
Ik zou de DB of LID eens flink achter hun vodden aanzitten en duidelijk maken dat je de veiligheid van deze, en de andere dieren niet meer kunt waarborgen en daarbij het vriendelijke verzoek aan hen om snel een ei te leggen over de geoorloofde mogelijkheid tot herplaatsing?
Ik denk dat er geen mens meer moet WILLEN dat deze dieren zo vervoerd moeten gaan worden naar Frankrijk,... zonder enting, zonder gezondheidsverklaring, zonder chip, zonder kloppend paspoort, bah bah.

Heb je met deze "Franse" eigenaar iets op papier gezet? Waar ook zijn adres in Frankrijk op staat?
Of heb je alleen zijn telefoonnummer?

Om eerlijk te zijn, zou het mij best aangelegen zijn om ervoor te zorgen dat deze dieren in ieder geval NIET meer terug gaan naar deze meneer.
Hij is er duidelijk niet bij betrokken. Weet waarschijnlijk niet eens dat het een hengstje is en heeft duidelijk ook geen verantwoordelijkheidsgevoel voor deze dieren.
Daarnaast ook geen fatsoen richting degene die hem heeft geholpen door de dieren op te vangen: JOU !!

Ik krijg er in ieder geval een heel naar onderbuikgevoel van,....

En als ze met een vrachtwagen komen om ze op te halen, dan zie ik het somber in voor het veulen,...

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:02

Heeft de eigenaar in deze nog iets te willen. Hij neemt totaal geen verantwoordelijkheid voor de pony en het veulen. Jij wilt dat de diertjes veilig zijn, en hem maakt het op de een of andere manier niks uit.... maar wel de touwtjes in handen houden. Als er wat met het veulen gebeurd door zijn eigen nalatigheid heb jij de poppen aan het dansen en kun je jij zelf gaan verantwoorden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:51

Ze zijn alweer niet opgehaald,zucht.Nu word het weer morgen,ja ja voor 100%.Ik zeg ik vertrouw je gewoon niet meer.Alweer wachten tot er morgen idd. iemand belt om ze op te halen.

@Shellyke
Ik ben idd. mede verantwoordelijk als er iets gebeurt,maar ook de eigenaar hoor.Dat zei de DB tegen mij.

@Valina
Ik heb alleen een adres van hem uit Nederland,waar hij nu dus niet meer woont.
Heb alleen zijn 06 nr.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:18

Ik zou ze niet eens meer zomaar meegeven om eerlijk te zijn.
Je weet dat (bijna) bij voorbaat al dat het niet goed afloopt,...

Maar hij komt ze morgen niet halen hoor, dat geloof ik niet.
Vooral omdat hij het hiervoor ineens over Pinksteren had,..

Heb je al een reactie teruggehad van de DB of LID ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 22:44

Ik heb geen mail terug gehad van de DB,ik heb ze dus maar zelf gebelt vandaag en ze de situatie voor gelegd.Ze kunnen helemaal niets doen,ze mogen alleen ingrijpen en iets doen als de paardjes verwaarloosd of brood mager zouden zijn.Dat een veulen wel eens zijn dood tegemoed zou kunnen gaan,tja ze kunnen er niets tegen doen.Ik moest maar naar het jurisch kantoor gaan,maar dat gaat ook weken lang duren,en daar heb ik helemaal geen tijd en geen zin in.
Ik wacht morgen maar weer eens af.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:59

Tsja, en dat is dus de reden dat ik niet meer doneer aan de dierenbescherming,... maar goed, dat is weer een andere discussie.

Jij zit nog maar mooi met het probleem opgezadeld.
Maar hoe zit het dan wanneer de eigenaar de verantwoordelijkheid (ook in de kosten) niet op zich neemt?
En het dus eigenlijk alleen maar laat afweten en steeds alles aan elkaar liegt?
Op welk moment mag JIJ dan gaan handelen? Als in: een andere opvang zoeken in een nieuwe eigenaar?
Of moet in dit geval JIJ ze maar uitmergelen, omdat de DB gratenpakhuizen wel willen helpen?

Bah, wat een omgekeerde wereld zeg,...

Toch geloof ik niet dat jij dit zomaar hoeft te accepteren.
Dat is een mooie bak: ik drop mijn paard ergens, met de mededeling dat het maar voor even is en dat ik hem met een paar weken weer ophaal. Laat ook zijn paspoort achter en vertrek vervolgens, zonder te betalen. Dan blijf ik de opvang gewoon aan het lijntje houden met allerlei leugens en smoezen en laat de (financiele) zorg bij de oppas achter. Die oppas MOET wel voor mijn paard zorgen, want ja, iets anders mag/kan juridisch niet?
Goedkope stalling zo! En als ik besluit dat ik mijn paardjes weer wil hebben, kan ik ze zomaar inladen en weer meenemen? Tof zo'n stalling!!

Dit kan echt niet hoor!
Ik weet dat er een bokker is die jurist is op dit gebied, maar weet haar/zijn naam niet.
Misschien iemand anders wel? Dan weet je of je iets kunt ondernemen?

Want je wil dat de dieren goed terechtkomen, daar staat je stichting immers voor, maar aan de andere kant: als ze die paardjes morgen tóch komen halen, dan weet je bij voorbaat al dat het niet goed afloopt,..

Kun je niet met die man overleggen dat ze tóch tijdelijk naar een ander adres gaan, omdat ze bij jou simpelweg niet meer kunnen staan i.v.m. eerder gemaakte afspraken met andere paardeneigenaren.
Dat je ze moeilijk aan een paaltje aan straat vast kunt binden en dat ze daarom naar een ander adres gaan?
Misschien dat de man dan wel blij is dat hij geen vervoer meer hoeft te regelen (wat hij volgens mij toch niet van plan was) en dat de dieren dan uiteindelijk ook van eigenaar mogen veranderen? Dus ook in het paspoort zeg maar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:19

Waarom die man de merrie niet bij pensionstal met ervaring met drachtige merries en bevallingen heeft gezet als hij zelf in het buitenland zit begrijp ik niet.
Hij zal moeite hebben met transport regelen omdat de papieren niet in order zijn. Binnen Nederland beginnen veel mensen er dan al niet aan, maar naar buitenland (wat dan de volgende stap zou zijn) zit je bijna altijd vast aan internationaal transport bedrijf en die weigeren deze pony's ivm ontbreken papieren (en terecht).
Vraag me af of die meneer gewoon zijn huiswerk niet gedaan heeft, of dat hij de pony's niet verkocht kreeg en ze nu maar zo gratis stalt totdat hij ze wel kan verkopen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:26

Ik denk het laatste Tamary. |(

En als hij dan eindelijk tot het besef komt dat hij die (inmiddels) 3 paardjes niet zomaar naar Frankrijk heeft getransporteerd, dán zal hij ze wel weg willen doen. _-:(

Maar wat ik nou zo vreemd vind: waarom al die moeite doen voor een Shetje en een Welsje waar hij toch niet naar omkijkt?
Volgens mij moet hij (gezien zijn houding) blij zijn dat er zich gegadigden aandienen die de beestjes een goed onderkomen willen geven.
Dan is zijn probleem opgelost, en wil hij dan tóch graag nog een paardje voor bij zijn Franse woning hebben, dan kan hij beter dáár op zoek gaan naar een shet.
Lijkt me stukken voordeliger, veiliger en diervriendelijker!! :j

Misschien is dat nog een argument om aan te kaarten Gohya? :)*
Dat het voor hem op deze manier wel een hele dure business gaat worden: keuringspapieren, transport, achterstallige huur/opvangkosten bij jou.
Opper dat hij de dieren aan jou schenkt en dat hij zelf een ander paardje in Frankrijk koopt.
Voor hem veel voordeliger en voor iedereen de beste oplossing!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:32

Prijzen van shetten liggen als ik het goed begrijp flink hoger in Frankrijk. Kan best dat hij voor kosten transport van alle 3 In Frankrijk 1 shet kan kopen, terwijl ze hier voor 30-50 euro weggegeven worden (al zijn dat meestal jaarling hengsten).

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 02:53

Kan je ze niet aan een stik zetten of op stal? Toch een stuk veiliger imo dan ze zo te laten lopen..en dan maar afwachten ><

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 06:23

ben benieuwd of ze worden opgehaald,wat een toestand

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:07

ik weet wel als jij een bepaalde tijd(weet even niet hoelang dat is) de verzoring betaald voer stalling etc.jij de eigenaar bent in nederland.ik zou contakt op nemen met vereniging eigenpaard.denk dat zij je verder kunnen informeren.en als jij de eigenaar bent kun je ze herplaatsen.succes ik volg dit even als ik nog tips weet hoor je het.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:07

Als deze meneer niet betaald heeft de pony's niet meegeven, en als ze wel echt kwijt wil bij jou de AID bellen zodra ze het erf afgaan :). Als ze geen paspoort en chip hebben mogen ze niet vervoerd worden, dus die zullen dat wel afhandelen dan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 09:43

Als ze vandaag idd. worden opgehaald gaan ze volgens mij nog niet meteen door naar frankrijk,maar worden ze ergens in Nederland gestalt.Die man heeft een bedrijf opgezet in Frankrijk en heeft daar nu al 9 paarden lopen en wat ezels.De 3 pony's heeft hij gedaopteerd van een vriendin die ze in eerste instantie zou afstaan aan de stichting.Pas toen ze gebracht werden hoorde ik dat ze dus geadopteerd waren.De adoptant en eigenaresse schuiven elkaar de verantwoording in de schoenen en ik zit er tussenin.
Ik had al aangeboden ze te herplaatsen of een andere veilige stalling te zoeken voor ze.Maar ze doen er niets mee.Als ze straks naar Frankrijk gaan worden ze illegaal vervoerd,een kennis van de man neemt ze dan mee naar Frankrijk toe of de man neemt ze zelf mee,das nog niet duidelijk.
Ook al is er nog niet betaald,ik geef die pony's wél mee,anders staan ze nog langer hier en is het veulen nog langer in gevaar.Dan maar geen geld,als het veulen maar veilig staat.

Een pony aan een stik zetten vind ik helemaal niets,veel te gevaarlijk.
Een stal heb ik helaas niet.

Dat de DB niets kan doen is niet hun schuld,de wet is n.l. zo dat ze niets mogen doen.
Ik had ook de LID gemailt maar tot op heden geen reactie gehad.
Volgens die man zouden ze vandaag voor 100% zeker worden opgehaald.
Ben benieuwd óf ik gebelt word vandaag.Zo niet bel ik de politie en vraag hun wat ik kan en mag doen.
Het veulen is n.l. een gevaar voor het verkeer en het spoor.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:20

Is het misschien een idee om de eigenaar te bellen of sms' en dat er een koper is voor de pony's?
Misschien is er een lezer van dit topic, die de pony's wil kopen? (voor een symbolisch bedrag)

Bied de man een bedrag en zeg dat het geld vandaag nog wordt overgemaakt.
En breng de pony's naar iemand die jou al heeft aangeboden om ze te stallen.

Of is het absoluut niet mogelijk wat ik nu zeg?
Het is maar een geadchte hoor.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:35

Niet alles gelezen maar wil hij ze niet schenken aan jou? Als ze van jou zijn kan je ze toch makkelijker herplaatsen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:44

Mochten ze vandaag weer niet opgehaald worden zal ik hem zeggen dat ik zelf wel een plekje zal zoeken voor de pony's.Mocht hij dat persé niet willen en adoptant/eigenaar blijven,tja dan kan ik dat niet doen natuurlijk,dan ben ik strafbaar als ik ze tóch zou herplaatsen.
Het is nu bijna middag en ben nog steeds niet gebelt,terwijl hij gisteravond zei dat ik morgenvroeg gebelt zou worden.Zodra het middag is sms ik maar weer eens en leg hem gelijk alweer voor dat hij ze af kan staan aan de stichting.Denk niet dat hij het doet,maar wie weet.
Als ze van mij zouden zijn zou ik ze allang herplaatst hebben,vooral de 2 jarige is een mooi diertje.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:58

gohya schreef:
Mochten ze vandaag weer niet opgehaald worden zal ik hem zeggen dat ik zelf wel een plekje zal zoeken voor de pony's.Mocht hij dat persé niet willen en adoptant/eigenaar blijven,tja dan kan ik dat niet doen natuurlijk,dan ben ik strafbaar als ik ze tóch zou herplaatsen.
Het is nu bijna middag en ben nog steeds niet gebelt,terwijl hij gisteravond zei dat ik morgenvroeg gebelt zou worden.Zodra het middag is sms ik maar weer eens en leg hem gelijk alweer voor dat hij ze af kan staan aan de stichting.Denk niet dat hij het doet,maar wie weet.
Als ze van mij zouden zijn zou ik ze allang herplaatst hebben,vooral de 2 jarige is een mooi diertje.

Sommige mensen he.... 8)7 :n
Hoop dat er voor jou goed nieuws komt hoor! :)
Even stipje plaatsen :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 12:35

Heb hem net ge-smst.
Zal hij zo wel weer bellen denk ik.
Heb gezegd dat ik wacht tot half 2,belt er niemand ga ik aangifte doen van dumpen van pony's.
Of hij staat ze af aan de stichting heb ik gezegd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:07

ben benieuwd hoe hij daar op gaat reageren!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:11

Jeetje, volg dit topic nog steeds en tot mijn verbazing staan ze dus nog bij jou.

Hoop echt voor de pony's dat hij ze afstaat aan de stichting zodat jij ze zo snel mogelijk kan herplaatsen. Las ergens dat er meerdere plekken zijn aangeboden, kunnen ze daar ook naar toe als ze worden afgestaan of zijn dat tijdelijke huisjes. Iig zal dat jou wat ademruimte geven om het beste voor de pony's te doen.

Respect voor je dat je zo met de situatie omgaat, ik was al wel 1000x uit mijn vel geknapt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:14

Tot nu toe nog geen enkele reactie van die man.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:14

Maar Gohya, als hij adoptant is, dan is er toch ook wel iets van een contractje opgesteld of getekend.
Of kun je ook gewoon mondeling adoptant worden? :?

En kun je als stichting een overeenkomst met een adoptant niet ontbinden, op het moment dat de adoptant zijn verantwoordelijkheden niet neemt?
Geen zorg voor de dieren, geen interesse, geen financiële middelen? Dan breng je de dieren alleen maar nog verder tussen wal en het schip bij een dergelijke adoptant. |(

Ik vraag me of of de politie hier iets mee doet,...
Als de DB al niets doet aan gedumpte dieren,... tsja, wie mag er volgens de wet dan wel iets mee? :(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 13:16

Er is geen contractje,want de adoptie is tussen de eigenaresse en de adoptant.
Als ze af gestaan werden was er uiteraard wél een contract.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:21

Ik weet het niet hoor, maar als er niks op papier staat, ben je minder gebonden dan wanneer je zwart op wit afspraken hebt staan.
Het is duidelijk dat het veulen en de merrie bij jou niet "veilig" staan; dan ben je toch vrij om een betere (nood)oplossing te zoeken? Laat degene van wie de ponies zijn dat maar eens betwisten.
En je verkoopt ze niet door, je zoekt een veilge plek voor ze; je neemt alleen je verantwoording maar.
Als ik jou was geweest had ik dat toch echt gedaan. Nu is het wachten op ongelukken en wie is er dan aansprakelijk?? :o