armanike schreef:haha dankje,
ja ik was er eerst eigelijk niet zo goed van, omdat ik het zielig vind voor haar. Maar na dat de dierenarts vandaag is gekomen, en hij zei dat mijn merrie al erg fors was voor haar leeftijd, dat ze het er goed vanaf zou brengen.
Ik weet nog niet hoe ver ze is, omdat de da haar nog niet heeft opgevoeld.
Ik wil daar even mee wachten omdat ze nogal terughoudend is naar vreemden.
Ik wil haar niet te veel stres bezorgen.
Ze staat dag en nacht op wei, en ze krijgt, gewoon recreatie brokken. Dan zal ik indd overschakelen. geen supplimenten ofzo erin? misschien Calcium ofzo?
Wat een gaaf dier zeg!! Watvoor afstamming heeft ze?
Maar je DA heeft wel gelijk hoor, ze staat er prima bij zo dus in principe heeft ze niet (veel) extra nodig. Zorg wel voor een goede liksteen en je kunt voor je eigen gemoedsrust twee handjes recreatiebrok bijvoeren voor de vitamenen maar meer heeft ze nog niet nodig hoor, te dik zijn is funest voor een dragende merrie.
Zolang je niet weet hoe ver ze is zou ik nog even wachten, ik neem aan dat de foto recent is? Daar ziet ze er niet uit alsof het binnen een maand gaat komen eigenlijk.
Ik zou pas gaan voeren in de laatste weken van de dracht, dus als je het veulen binnen 2-4 weken verwacht. Als ze dan normaal is qua conditie, gaan beginnen met een halve kilo merriebrok per dag, als het veulen geboren is langzaam wat meer gaan voeren tot ze een kilo krijgt als het veulen een week of 2 is. Als het veulen een 1 maand is ga je nog wat meer voeren tot ze 2 kilo krijgt als het veulen zo'n 2 maanden is, als het 3 maanden is en dan bouw je weer langzaam af.
Dit omdat het veulen het meeste van de merrie vergt als het 2-3 maanden oud is, daarna gaat het zelf steeds meer gras/brokjes eten en zal het dus ook minder bij de merrie drinken.
Maar nogmaals; te dik zijn is zeker niet goed dus zolang ze er lekker stevig uitziet zou ik spaarzaam zijn met bijvoeren, dan liever pas beginnen met bijvoeren als het veulen geboren is en dan is een halve kg zat als het veulen 2 maanden is, als ze zichtbaar afvalt kun je meer gaan voeren.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 21-06-10 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt