7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling! * Foto pag 3 *

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

Re: 7 m. drachtig en giga uier,mogelijk tweeling! * Foto pag 3 *

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:13

Misschien kan ik je ook nog ietsje gerust stellen, onze tess heeft in ieder geval 3 veulens gehad maar aan haar eeuwige uier en dito buik te zien zijn het er misschien wel heel veel meer geweest.
Tess heeft ooit een uierontsteking doorgemaakt en dus heeft ze een heeel grote tepel.
Tess is nu 5,5 maand zwanger en als ik dat zou willen kan ik haar zo melken (iets wat ik een keer heb gedaan omdat haar grote speen erg opgezwollen was)

Je hoort wel vaker van merries die 'altijd' melk hebben, misschien is jouw merrie er ook zo een?
In ieder geval hoop ik voor je dat je over 4 maanden een geweldig mooi veulentje naast je dame hebt lopen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:19

@desillies, ik hoop het zooooooo
je berichtje stelt me iets gerust iig, dankjewel!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:29

Jeeetje wat is die dik!
7 maanden...

Ik heb hier geen goed gevoel over..
die buik.. die uier...druppels...

Ik hoop natuurlijk dat je over een paar maanden een gezond veulen ter wereld hebt!!! :)
maar hou haar maar goed in de gaten hoor!! :)

tevens stuur ik je even een pbtje! :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:33

Ik ben heeel benieuwt wat dit nou is.

maar er is dus geen kans van uieronsteking ofzo. ik neem toch niet aan dat de hengst 4 maanden eerder is geweest dat merk je toch..

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:37

Als je merrie nu altijd buiten staat, doe je haar geen plezier met op stal zetten. Bovendien is beweging goed, zeker als ze zo dik/vol is. En denk eens aan de stress die een verhuizing en een nieuwe omgeving oplevert. Ik duim voor jou en je merrie dat het allemaal goed gaat en je strakjes blij bent met een of twee gezonde veulens en mama. Sterkte.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:57

Christel1164 schreef:
Als je merrie nu altijd buiten staat, doe je haar geen plezier met op stal zetten. Bovendien is beweging goed, zeker als ze zo dik/vol is. En denk eens aan de stress die een verhuizing en een nieuwe omgeving oplevert. Ik duim voor jou en je merrie dat het allemaal goed gaat en je strakjes blij bent met een of twee gezonde veulens en mama. Sterkte.

Ze komt ook niet op stal nu :n
Ze heeft sinds dit weekend een inloopstal waar ze wel veel gebruik van maakt moet ik zeggen.
Wel heb ik een adresje achter de hand waar ze evt heen kan als er iets niet goed gaat oid, daar is meer toezicht dan bij ons.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:20

Het geven van melk een week na het beginnen te groeien van de uier kan dus indd uierontsteking zijn.

De melk van merrie's is zoet, heel zoet! probeer zo'n druppel, als het heel zuur is, dan heeft ze een uierontsteking...

Owja, voor de duidelijkheid, die van ons werdt niet ziek, geen moment tijdens de 2x uierontsteking is zij zelfs maar afwijkend van normaal gedrag geweest... Geen koorts, geen typisch ziekteverloop, geen enkele indicatie van mastitis behalve 1 vlokje in de melk (1e keer) en de zure smaak (2e keer, toen geen vlokje, was tijdens lactatie, aanleiding was het veulen dat niet dronk door, blijkbaar, de zure smaak). Er moest bij de eerste keer een test op mijn verzoek aan te pas komen voor de DA het wilde geloven... "onnodig, ze zit vlak voor 320 dagen, ze moet gewoon veulenen, ze heeft geen koorts, is niet ziek, ze heeft geen mastitis!"

Maar ja, als je, zoals ik, (bijna) dagelijks 240 koeien melkt, dan pluk je ze er zo tussenuit, bij het eerste vlokje al behandelen, smoor het in de kiem, dan hou je je 4-speners ook hun leven lang 4-spener ;) Want eenmaal mastitis is altijd mastitis, het blijft broeien in de beschadigde uierwand en steekt zo de kop weer op. Smoor je het in de kiem, dan is de schade aan de uierwand minimaal...

Het is nog steeds het eerste waar ik aan denk en je hebt het niet uitgesloten, alleen op basis van de zogenaamde standaard, die dus niet altijd opgaat... Vandaar mijn reactie nog even. Het komt vanuit een goed hart hoor ;) het zou zo zonde zijn als dat het nu toch bleek te zijn... Als het eenmaal breekt en doorzet, dan wordt het lastig om haar goed te krijgen voor ze moet veulenen...

Als je alles uitgesloten hebt, dan blijft er niets anders over dan domweg afwachten, voorbereiden op het ergste en hopen op een goede afloop.
Hoe het ook zij, ik wens je veel sterkte en geluk aan je zijde!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:26

kimmie261 schreef:
:j ik denk ook dat het zucht is...

enne zal je vertellen,friesje was echt zoooooooo dik,echt ongelooflijk,leek wel een olifant,en er kwam echt een ienieminie dun veulentje uit....

klopte echt totaal niet :D

ik heb overigens vanmiddag wat foto's van friesje gemaakt en die is niet drachtig maar heeft net zo'n uier als jou merrie,als merries meerdere veulens gehad hebben,dan houden/hebben ze heel snel een "uier"...

http://www4.picturepush.com/photo/a/2745377/640/2745377.jpg

:+ en dat voor een niet drachtige merrie...

Maar ze is wél gedekt dit jaar toch? Da misschien toch wat over het hoofd gezien? :D
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 12-01-10 02:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto uit quote gehaald

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:28

:) nee hoor...ze is daarna ook nog 3x hengstig geweest...en ze had een prachtig nieuw ei toen ze gescant werd,klaar om weer gedekt te worden...ze was leger als leeg verder.

geen veullie voor friesje dit jaar... :n

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:55

ShamalArabs schreef:
Maar ja, als je, zoals ik, (bijna) dagelijks 240 koeien melkt, dan pluk je ze er zo tussenuit, bij het eerste vlokje al behandelen, smoor het in de kiem, dan hou je je 4-speners ook hun leven lang 4-spener ;) Want eenmaal mastitis is altijd mastitis, het blijft broeien in de beschadigde uierwand en steekt zo de kop weer op. Smoor je het in de kiem, dan is de schade aan de uierwand minimaal...

Wij testen de koeien wel eens met Dreft. Op zo'n zwart plankje doe je wat melk, beetje Dreft erbij. Als het slijmerig wordt, is er een verhoogd cel getal.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:29

Ik heb je hele topic door gelezen wat zal je je nu onzeker voelen niet wetende wat er nu aan de hand is.
Ik hoop dat het allemaal goed komt en dat je over 3 maanden mag gaan genieten van je veulentje.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:05

ik heb in stilte meegelezen en ik ga het topic ook verder volgen.
Ik duim mee voor jou dat alles goed mag komen en dat ze haar dracht volledig uit mag dragen. Ze is echt enorm voor 7 maand, maar dat zegt eigelijk nog niets hé. Elk paard is anders.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:13

hoe ist nu?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:27

Vanmiddag tijdens het voeren nog steeds rustig en geen koorts, de uier is iets geslonken maar nog steeds 2 witte druppels eraan, wel erg dun dus gelukkig geen biest.....
iedere week is er één, zo denken we nu maar!

Ravien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:13

:(:) Heel veel sterkte :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:30

heel heel veel sterkte TS! Hoe is het nu met je merrie?

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:58

Jeetje wat een spanning zeg. Ik hoop heel erg dat het veulen voorlopig nog even blijft zitten.
Succes en sterkte!

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:09

Hopelijk is het gewoon een buik vol vruchtwater, sommige merries dragen nu eenmaal erg uitgezakt, zeker na een paar veulens.

Houd haar maar goed in de gaten!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:32

Fay is vanmorgen vroeg bevallen van een tweeling waarvan 1 merrie, beide veulens waren dood.
De DA is 3 x geweest en heeft haar vanmiddag moeten spoelen en pellen om na 3 kwartier de laatste restjes placenta los te kunnen krijgen.
Het is nu hopen dat ze zich koortsvrij weet te houden.
Het ene veulentje had precies dezelfde bles,witte voetjes en stippels; ik heb haar afscheid laten nemen en ik zal dat beeld nooit vergeten, je kon zien dat ze in haar hart huilde om haar baby's. ;(

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:36

Sterkte TS!!
Hoe is het nu met de merrie?

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:36

Dit topic steeds meegelezen en gehoopt op een goede afloop.
Helaas heeft het niet zo mogen zijn.
Wat sneu voor Fay en jou, heel veel sterkte :(:)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:37

heb dit topic steeds gevolgd..
wat vreselijk zeg ;(
heel veel sterkte voor jullie :(:)
Hopelijk knapt de merrie snel wat op!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 19:38

goesju schreef:
Sterkte TS!!
Hoe is het nu met de merrie?

Redelijk, de komende dagen worden kritiek, zodra ze koorts krijgt zal ze opnieuw gespoeld moeten worden en zal ze aan de AB moeten.
Ik ga zo weer naar stal om haar temperatuur op te nemen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:39

och wildgirl,toch... (was er al een beetje bang voor toen je zei dat ze wel witte druppels had hangen... ;( )

wat zonde zeg...heel veel sterkte,en ik hoop dat de merrie goed en snel hersteld hiervan.... :(:)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:39

He verdorie, heb de hele tijd meegelezen en dan is het toch wel ongelooflijk balen dat ze alsnog een tweeling verworpen heeft.

Sterkte voor jou en voor Fay. :(:)