Moederloos veulen van 4 weken gekocht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:33

Je kunt het veulen wel bij je merrie laten drinken,maar je moet de merrie goed in het het voer zetten.
Alle twee de veulens bijvoeren met veulenbrok,mijn merrie zoogt een tweeling van bijna 3 maanden gaat prima,en anders kunstmelk van pavo en dat in de stal laten hangen.

jennyk

Re: Moederloos veulen van 4 weken gekocht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:57

wat fijn dat het veulen uit een bakje heeft gedronken! Duimen dat het goed komt met dit kleine mannetje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:08

och....trouwens vreemd dat x een veulen koopt en dat TS er nu voor opdraait....maar goed ,ik zou hetzelfde gedaan hebben...het gaat om een dier...

Is er geen poedermelk te koop?
Kennisen van mij hebben ook een veulen met de fles opgevoed,en gewoon speciale poedermek voor veulens gekocht.

Het is erg veel werk,en vrij kostbaar...maar daar was je al achter...maar ja,je kunt niet meer terug..
Kijk maar uit dat x haar veulen niet terug eist als het stabiel is....raar soort mensen heb je toch

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:14

Ik vind het heel lief dat je dit doet en ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat je dit doet.
Ik hoop alleen dat je er geen gez... mee krijgt mw x klinkt mij niet als een stabiel betrouwbaar persoon en straks gaat ze je nog aangeven bij de politie dat jij haar veulen hebt gepikt!!
Is het niet een idee dat jij van dit geval melding doet bij dierenbescherming en politie om je in te dekken? misschien heel ver gezocht maar in een maatschappij waarin je de inbreker niet eens meer je eigen tent mag uitslaan? 8)7

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:23

Gerrum... arm beestje zeg. Moeder al zo jong verloren.

Wat fijn dat hij in ieder geval uit een emmer drinkt nu.
En sterkte om er met X uit te komen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:39

Sjonge wat een verhaal. Hier wordt je dan zomaar ineens mee opgezadeld. Petje af dat je je zo inzet voor dit veulen. Wat fijn dat je man hem uit de emmer heeft kunnen laten drinken. Heel veel succes. Ik hoop dat X haar verstand terugvindt en dat jullie er samen uitkomen. Heel veel succes ermee.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:04

mevrouw x kan met niets aantonen dat dit veulen van haar is bij de politie ze heeft geen chip/paspoort van hem dus kan ook niets beginnen tegen ts. Politie en justitie willen bewijzen zien als je ergens aangifte van doet en ik denk niet dat heel veel mensen X zullen helpen in die situatie volgens mij zijn er niet veel mensen die weten dat x het veulen had.
X heeft geen been om op te staan en de ts heeft dat wel die voet een veulen en dat deed x niet of niet voldoende.

de advertentie waar ik op heb gereageerd van dat 4weken oude veulen is van het internet af dus misschien dat dit veulen het zelfde is en dan ben ik heel blij dat hij nu toch goed terecht is gekomen al is het via x eerst niet goed gegaan. Ik hoop dat het veulen groot en sterk zal worden.
Mijn dierenarts zij dat als ik het echt wilde ik het moest doen maar dat ik een hoop geld kwijt zou zijn en hij niet zeker wist of dit veulen verder goed gezond zou zijn enz. en dat was voor mij een rede dat ik het niet gedaan heb hij adviseerde me om gewoon een veulen te kopen dat al 6maanden zou zijn en bij de merrie weg kon en dat heb ik ook gedaan nu.
Ik heb 2 kinderen en 4paarden en ik kon het dan niet nog eens opbrengen om dit diertje elke zoveel uur overdag en snachts te voeden dat zou ik niet getrokken hebben. Neemt niet weg dat ik een schuldgevoel had toen ik besloten had het niet te doen...

Heel veel succes en sterkte en hoop dat het helemaal goed gaat komen met het veulen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:03

ik begrijp ook wel dat mw x geen aankoopbonnetje heeft! :Y) maar misschien heeft ze wel getuigen .
en in dat geval is ze eigenaar van het diertje en hoe krom ook in dit geval heeft ze rechten.daarin wordt niet gekeken of mw x capabel is eom voor een veulentje te zorgen[voorbeelden helaas te over...]
Het lijkt mij dus alleen maar slim om bij de aangaande instanties je verhaal neer te leggen om je zelf alvast in te dekken voor er gel.. van komt.ik zou het iig wel doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:38

TS: houd je kosten goed in de gaten, het liefst met bonnetjes e.d.. Mocht X het paard terug willen halen, heb jij bewijs dat je een hele tijd voor het paard hebt gezorgd en alle kosten op je hebt genomen. Dan heb je in ieder geval een poot om op te staan.
Ook als je bewijs hebt van de koffiemelk e.d., bewaar dit dan (geen idee of dit mondeling is gegaan, dan zijn er misschien getuigen, informeer bij hen of ze hierover willen getuigen als het nodig is. Anders misschien via de mail oid?)
Mocht ze straks haar paard terug eisen, dan is alles wat je hebt bruikbaar om tegen haar te gebruiken, je zou toch niet willen dat zo iemand een paard terug krijgt.

Over de koffiemelk: er zijn inderdaad veel jonge dieren waarbij koffiemelk wordt geadviseerd. Daar zal ongetwijfeld haar kennis vandaan komen. Ik ken de persoon niet, maar wellicht zit het hart op de juiste plaats en is het alleen onkunde. misschien kun je haar dan wegwijs maken tussen de paarden, mits ze dingen van je aanneemt?

Verder wil ik je nog heel veel succes wensen met het kleintje.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:52

ts wat goed dat je je zo inzet voor billy ik hoop dat hij het haalt.
Maar weet niet of x het wil en of het voor jou mogelijk is maar zou je niet
kunnen kijken of je het veulen over kan kopen ofzo.
Of misschien nu zeggen dat ze de kosten wat je al gemaakt hebt dat ze dat niet betaald
maar dat het veulen dan nu van jou is.
Weet natuurlijk niet of dat dat voor jou haalbaar is zo niet is er dan misschien iemand anders die hem zou willen
als x hem natuurlijk wilt verkopen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:08

Goed dat je dit over hebt voor het veulen, petje af! +:)+

Voor wat betreft de bewering van X dat het veulen mest moet eten: helemaal waar!
Een veulen heeft van zichzelf nog geen darmflora (benodigde bacterien om alles in de darmen te verwerken) en die moet hij echt uit verse mest halen. Wellicht dat hij mest van de shetlander gaat eten? En anders ook hierin even advies van de dierenarts vragen.
Succes ermee!

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:13

Ik heb zelf een flessenveulen gehad, omdat mijn merrie geen melk gaf ivm met uierontsteking.
Ik heb vanaf dag 1 Boytje met de fles gevoed [uiteraard met hulp] Wij hadden poedermelk van PAVO en daarmee is hij gelukkig gezond uitgegroeid tot een geweldig baasje van alweer bijna 3.

Als je nog vragen hebt, PB maar :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:37

Bij de boer naast ons op stal staat een koe (kalfje verloren) met een kalf (moeder verloren)...
Eigenlijk zou het top zijn om zoiets te vinden... Misschien kan je een apart topic met een oproep plaatsen... Het is voor het veulen ook goed dat hij een moeder figuur heeft!!!
Goede oplossing dat je het met jou merrie zo tijdelijk doet, of het kwaad kan weet ik niet, hoe doen merrie's dat met een tweeling?

Succes!!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:47

@ Alves: Met koeien gaat dat over het algemeen gemakkelijker dan met paarden.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:47

Jeetje wat erg dit! Maar super dat je hem zo goed verzorgt.
Hopelijk komt het helemaal goed :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:10

Hoe is het inmiddels met het veulen? En hoe gaat het met X?
Ben eigelijk ook wel benieuwd watvoor ras veulen het is, of was dat al ergens gezegd?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:20

ben ook heel benieuwd hoe het nu met hem is en inderdaad hoe hij er uit ziet.

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:31

Vorig jaar overleed mijn merrie toen haar veulen 4 weken oud was.
De dierenarts vertelde dat als het veulen eindelijk Pavo veulenmelk drinkt dat je dan geen echte melk meer moet geven, want dat willen ze na een tijdje toch de Pavo melk niet meer.

Ons veulen hebben we ook veulenbix gemengd met muesli gegeven. Gewoon in de voerbak gedaan en na een paar uur was z'n voer op. Hij kreeg 7x per dag de fles (later uit emmer).
Inmiddels is hij 14 maanden en al een hele grote vent.
Laatst bijgewerkt door MonAmieC op 18-08-09 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:33

Jeetje wat een verhaal!
Super dat je zo op komt voor dit veulen.
Ben heel benieuwd hoe het nu gaat met hem.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:36

Super zeg dat Billy nu uit de emmer drinkt.
Dat maakt het wel een stukje makkelijker.

Ben benieuwd hoe het nu met hem is en of je al foto's hebt.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:41

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:42

het is wel een dotje...

succes!!!! gaat je vast lukken denk ik zo...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:43

Wat een enig ding!

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:44

Ik heb stil mee gelezen, toppie dat je dit doet! Ook al heb je er veel gezeur mee ik zou hetzelfde doen!
Het is wel een droppie hoor.

__Tetske__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:46

Hier ook nog een stille meelezer. Wil even zeggen dat ik echt respect heb voor je dat je dit doet!!! Het is wel een droppie zeg. Ik hoop dat het goed gaat koemn allemaal maar met zo'n lieverd als jouw twijfel ik daar niet aan ;)