Mijn veulen vecht voor haar leven...Update: overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:58

Brando090309 schreef:
Zilfstar schreef:
Bij honden en katten als iets met spuit ingebracht moest worden en niet overdoseren, pakken we een lege injectiespuit (voor paard maatje groot lijkt mij... :P ). Die vul je dan met de hoeveelheid die je nodig hebt. Dan spuit je het met die tweede dus in de bek, precies de hoeveelheid wat moet en niets meer! Voordeel is dat je de toedienspuit nog schoon kunt maken ook zonder verlies van medicatie.

Vullen kan op 2 manieren: de zuiger eruit halen, vullen en dan zuiger er weer in (wel opletten dat medicatie niet aan de andere kant er al uit komt) OF punt vande spuit in de medicatie dopen en opzuigen wat je nodig hebt (gaat vaak het beste)

Ben erg benieuwd naar de gezondheid van dit veulen op dit moment!

Dit vind ik persoonlijk wel een hele goede tip, ik had er zelf niet opgekomen...

Vandaar nog even de edit dat ik dit van de DA praktijk heb geleerd waar ik gewerkt heb. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:03

TS wat verschrikkelijk vervelend voor jou en het veulen
hopelijk knapt het snel weer op

die ringetjes zijn echt een ramp van sommige spuiten
het is mij ook wel eens overkomen dat die niet bleef zitten

wat ik doe :
draai een (manen)elastiekje een paar keer rond op de plek waar de ring moet zitten
dat elastiekje werkt 10 x beter

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:13

Ben benieuwd hoe het met het veulen gaat ...

Ik heb dit een paar jaar terug ook meegemaakt. Liep stage op een stal. Vorige avond had de eigenaar een wormenkuur gegeven aan hun (10 of 14 dagen oude) shetlandveulen. Ring was doorgeschoten. Beestje had een wormenkuur van 400-500 kilo helemaal binnen gekregen. Eigenaar zat er niet heel erg mee en is daarna naar Frankrijk op vakantie gegaan. Moeder en veulen waren er pas halverwege die dag, ze bleven hier terwijl de mensen op vakantie gingen.

Volgende ochtend kom ik op stal en zie het veulen liggen. Ging in stal even kijken en hij zag me eruit ... Ogen stonden raar, hij lag, ademde ontzettend langzaam en moeder negeerde het veulen totaal, ging er zelfs op staan ... Even snel (nog geen 10 minuten) meegeholpen met voeren, iemand anders lette op het veulen en na het voeren met de staleigenaresse ernaar gekeken. Dit was niet goed en gelijk in de trailer gelegd en naar Utrecht gegaan. Overal natuurlijk file maar we waren gewoon over de vluchtstook gereden.

Eindelijk waren we in Utrecht, veulen op karretje neergelegd en naar binnen gereden. Een heel doolhof en moeder (die ik vast hield) wilde niet mee want ze was haar veulen kwijt, nu negeerde ze het veulen dus niet meer. Tijdens het onderzoeken gaven ze het 50% kans dat het veulen het zou redden. Ze bleven via infuus en alles vocht/voeding geven en leegde zijn blaas steeds en haalde de mest eruit. Ze hielpen het veulen dus super! Naarmate de tijd verstreek ging het steeds slechter ... Je zag vanaf het beging eigenlijk al geen leven meer in het veulen. Einde van de middag was het veulentje overleden ...

Vond het ergste eigenlijk nog dat de eigenaren er helemaal niet om gaven ...

Om wat voor veulen gaat het eigenlijk?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:20

zeer triest dat mensen zoooo kunnen reageren,waren ze ook zeker niet blij met de rekening van utrecht?
natuurlijk kan zoiets gebeuren 9ook bij mij, maar ik ben er wel altijd voor mijn dieren als er iets fout gaat,die verantwoording heb je nou eenmaal als eigenaar

Pluttersput

Re: Mijn veulen vecht voor haar leven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:36

Ik ben net terug van het veulen, en voordat ik een update geef wil ik eerst even een aantal dingen uit de wereld helpen.

Ik snap dat mensen mij de schuldige vinden, dat vind ik zelf ook. Ik had dubbel moeten controleren, en achteraf had ik idd ook de gebruiksaanwijzing moeten lezen. Maar dit zijn allemaal dingen van achteraf. Het is niet de bedoeling dat dit een reltopic wordt, daarvoor heb ik het niet gestart. Ik respecteer ieder zijn mening, maar ik hoop dat mensen ook mijn keus om wel te ontwormen kunnen begrijpen. De eigenaar doet het vaker zo, en het zijn en blijven zijn paarden. Er wordt vanuit gegaan dat ik de pony's ontworm, ik ben degene die dit bijhoud en dit doet. Ik heb de eigenaar gevraagd of ik de veulens nou moest doen of niet, omda tik het vrij vroeg vond. Maar hij zei dat het kon, mits het een kleine hoeveelheid was. Dit had het kunnen zijn, als ik had nagekeken of die ring al dan niet vast zat. Dus mensen, gelieve geen reacties meer dat het mijn schuld is. Daar ben ik me heus bewust van, maar ik kan er nu niets meer aan doen dan lering eruit trekken.

Nu dan de update over het veulen. Het ligt plat op de vloer, en is half bij half buiten bewustzijn. De reflexen in de voetjes zijn momenteel vrijwel weg, volgens mij is ze nog blind ook. Maar ze wil wel staan. Als je over haar heen wrijft, probeert ze op te staan, en met wat steun kan ze dit ook wel. Ze begon net zelfs al wat pasjes te nemen, maar niet te lang, want het is volgens mij erg uitputtend. Ze zit vol met slijm, althans, haar longen dan. Dat af en toe opstaan doet haar goed, dan loopt ze leeg. Straks komt de dierenarts er nog bij, die gaat het weer bekijken. Morgen ben ik er weer, en bij updates die ik krijg laat ik direct weten wat ik te horen heb gekregen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:45

Wat fijn dat het ietsjes beter gaat!!
Als dit niet verbeterd, gaat ze dan naar de kliniek?
en een vraga waar je mischien overheen gelezen hebt , iemand vroeg of eht veulen nogwel drinkt... of voeding binnekrijgt op een andere manier.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:48

Ze krijgt voeding binnen via een infuus. Ik heb de merrie vandaag, net dus, gemolken, zodat de melkproductie op gang blijft. Als het niet verbeterd gaat ze naar de kliniek. Dan ligt ze direct op de trailer met de merrie erbij. Er wordt echt goed op gelet.

Nog even voor sommige mensen, ik wist niet dat het niet mocht onder de 2 weken. Dat las ik later pas op bokt toen ik op zoek was naar ervaringen.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:48

Wat een verhaal zeg.. zou ook onwijs schrikken, maar jij hebt echt gedaan wat je kon..
Zo te horen is het in goede handen :j

Heel erg veel sterkte, ook ik zal mee duimen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:57

Pluttersput schreef:
Ze krijgt voeding binnen via een infuus. Ik heb de merrie vandaag, net dus, gemolken, zodat de melkproductie op gang blijft. Als het niet verbeterd gaat ze naar de kliniek. Dan ligt ze direct op de trailer met de merrie erbij. Er wordt echt goed op gelet.
.

nou helemaal super al die zorg!
ik hoop echt dat ie erboven op komt!!

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:59

Tja iedereen maakt fouten, de een iets erger dan de ander.
Ik vindt dat je gedaan hebt wat je kon
en laat iedereen nou maar mooi praten.
Ik hoop dat het veulen er niets aan overhoud,
en dat dit voor iedereen een leer is., :wow:

Heel veel sterkte ik duim voor het veulen +:)+ +:)+

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:00

Heel veel sterkte meid!
Hopelijk knapt het veulentje gauw op. Duim ervoor.

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:08

Heel veel sterkte met het veulen. :(:) :(:)
Ik hoop dat het snel opknapt.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:13

He gatsie bah zeg.. Wat ontzettend vervelend allemaal..
Ik snap dat het uit routine is, en dat je het niet eerder had kunnen voorzien.. Natuurlijk door extra checken enzo, maar het kan gewoon gebeuren, ik heb ook fouten gemaakt die ik, met extra aandacht, had kunnen voorkomen.. En ik denk echt niet dat ik de enige ben/dat ik nu een onzorgvuldig iemand ben.. Het is alleen ontzettend triest dat het veulen deze fout moet 'oplossen' door te vechten, maar ik hoop echt dat ie er weer bovenop komt.. Je doet wat je kan en ik wil je ontzettend veel sterkte wensen!! Ik duim mee!! :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:17

Houden jullie er ook rekening mee, dat er iets heel anders aan de hand kan zijn? Nu ligt een reactie op de wormenkuur voor de hand, maar er kunnen nog zoveel meer zaken aan de hand zijn.
Staar je aub niet blind op jullie eerste diagnose.

Beterschap met je veulentje! :(:)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:18

De dierenarts zei ook dat het daaraan lag, dus daar gaan we voor het gemak even van uit :) Mocht dit niet de prognose en vooruitgang hebben die we hopen, dan wordt er verder gekeken. Zowiezo houd de dierenarts haar dus ook in de gaten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:25

He bah, wat akelig zeg! Meid, fouten zijn menselijk, en jij bent in deze ook nog uitgegaan van het advies van een ander.

Ik hoop dat alles toch nog goedkomt met het veulen :(:)

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:27

Heel veel sterkte toegewenst..
Ik hoop dat het alsnog goedkomt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:31

Jij hebt gehandeld naar wat naar jouw mening het beste is. Fouten maken is menselijk....

Heel triest dat het zo gelopen is. Heb het overigens nog nooit meegemaakt dat de ring van de wormenspuit door schoot. Wel een punt om dus goed op te letten.

Heel veel sterkte met je veulentje!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:45

Wat afschuwelijk allemaal.
Over ringen die doorschieten. Ons jaarlingetje (minipaardje, 150 kg beslist niet meer) had een wond opgelopen in zijn been. Antibiotica spuit van de DA (gewoon met prik) en nog een paar dagen moest hij antibiotica pasta. Na de AB spuit werd hij helemaal naar en slap. Bleek hij een overdosis of daar tegen aan te hebben gezeten. Gelukkig kwam hij na een uurtje weer een beetje bij en heeft hij er niets aan over gehouden. Maar vervolgens heb ik toen de 2e dag per ongeluk 2/3 van de hele spuit (hij mocht maar 1/3) in zijn mond geduwd want ik had de ring niet goed vastgezet.
Gelukkig gelukkig is er niets gebeurd. Ik vond het vreselijk. Ben de hele dag wezen kijken of er geen overreactie kwam. Ook omdat hij de 1e keer op die spuit van de DA zo heftig reageerde.

Ik voel met je mee het is echt een vreselijk ongeluk. En echt dit kan echt iedereen overkomen. We hebben al 35 jaar pony's en paarden dit is dus de 1e keer dat het mij is overkomen en ik denk toch echt wel dat ik misschien al wel 1000 wormspuiten en andere spuiten heb gegeven.

juffienaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:53

pfffffffffffff wat een verhaal zeg. Heel veel sterkte met je veulen. Ik hoop dat hij opknapt. Je moet je niet schuldig voelen, fouten maken is menselijk en je opent een topic niet om alleen maar vervelende reacties op te roepen. Ik had er nog nooit van gehoord en het had mij dus ook kunnen overkomen (ik heb alleen geen veulen)

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:53

Waar ik me zwaar aan irriteer is het comentaar van die lui die zo nodig een zondebok hiervoor moeten zoeken. Die zijn zelf zeker perfect en maken zeker nooit fouten! Ik vind dat TS puur pech heeft gehad. Alsof zij hier bewust voor koos...Duuh.
Ik ben blij dat het zeker niet slechter gaat met haar. Ik zal voor je duimen!! Hou ons op de hoogte.. ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:57

Gaat het om een shetveulen?

Arm ding zeg! Hopelijk komt het er boven op.
Zal hard gaan duimen voor jullie! Sterkte!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:59

Het gaat om een appaloosa veulen, in de link in mijn onderschrift de jongste, de panterbonte..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:07

Jemig, wat een verhaal!
Hoop echt zo dat de kleine het haalt!
Heel veel sterkte en succes en hoop morgen te kunnen lezen dat het een stuk beter gaat!!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:10

Heel veel sterkte met de kleine. Het is mij ook wel gebeurd met de pony's dat de spuit doorschoot omdat het ringetje slecht werkte, l*llige ongelukjes zijn dat waar je niets aan kunt doen.
Voor wat betreft de leeftijd van je veulen....Ik verwacht ook van mijn verzorgers dat ze doen wat ik wil en ik zal ook best wel eens fout zitten maar het is dan wel mijn verantwoordelijkheid en niet die van hun.