[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 01:11

Neonlight schreef:
Welke merrie pippalex, en naar welke hengst?

Mabon, ik vind het wel maar vreemd eruit zien hoor, mijn naam bij een merrie die gedekt gaat worden. :+

Sorry :o maar die naam had ze al toen ik haar overnam, ze is vernoemd naar de oma van mijn vriendin.
Je zal die naam dus nog vaak tegenkomen hier als ze daadwerkelijk drachtig wordt :D

peetje82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:56

hihi, mijn merrie moet eerst nog "werpen"
NOg even geduld hier dus, normaal ben ik verder in dit topic weer present!
* gaat nu veulen eruit kijken*

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:00

Welkom hier Peetje!!!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:13

Helaas is Juwel niet drachtig geworden de eerste keer dekken dus we zijn vrijdag weer begonnen met elke dag dekken tot ze afslaat zodat ze nu hopelijk wel drachtig zal zijn.

Ik ga zo de rest van het toppic bij lezen....

Iedereen met al een echte drachtige merrie gefeliciteerd hoop dat het goed blijft gaan!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:14

oh balen kappiegirl.. :(:)

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:18

jammer knappiegirl, ik hoop dat het bij silke nog goed zit al twijfel ik toch al een dag of 3, volgende week gaan we haar weer laten scannen

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:28

pippalex schreef:
Welkom hier Peetje!!!

thanks!!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:56

ik duim voor je dat het bij Silke nog goed zit en dat ze een mooie foetus laat zien op de scan.
Ik laat Juwel nu ook op 18dagen scannen en hoop dan dat het goed zit daar binnen dan.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:21

Oeh, hopen dat ze nu wel drachtig gaat worden..
Misschien vond ze het nog te vroeg om nu al drachtig te worden.. Deze keer komt het vast goed!

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:15

Ik duim voor iedereen mee dat het lukt!

Ik ga deze week even in overleg met mijn Da wat mijn andere merrie betreft, wie weet dan wel 2 veulentjes volgend jaar.

Ene merrie doet mee aan Holland's Next Top Horse. Ik mag niet om stemmen vragen, maar als jullie een kijkje willen neme, zie mijn onderschrift :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:19

Hier komt de VA morgen scannen en dan gaan we zien of we al kunnen insemineren of niet!
Ze had nog geen eisprong gehad dit jaar maar zaten wel al 2 mooie eieren.
Dat kwam omdat het nog zo vroeg is op het jaar,maar kom,we willen bewust een vroeg veulen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:48

Kappiegirl zonde dat ze niet drachtig is, hopelijk deze ronde meer succes...

Spannend allemaal dat wachten op scannen op eisprong of dracht.
Hier zit Isis op 24 dagen na de 1e dekking en 17 dagen na de laatste dekking en ze is nog steeds errug boos op de hengst +:)+
Ik wacht het weekend nog even af en dan begin volgende week maar eens laten scannen.

Dynamic zit nu op 9 dagen na de bevalling en ze is nog niet hengstig maar ook niet meer erg boos naar de hengst.
Ik heb de hengst er maar bij in de wei gezet, eens kijken of dat de hengstigheid goed kan opwekken. Vorig jaar was ze moeilijk hengstig te krijgen en nu wil ik eigenlijk proberen het zonder spuiten op te lossen.
Wordt het niets, dan laat ik haar de 20e dag toch maar spuiten. Anders zit er weer zo'n groot verschil tussen de veulens qua leeftijd...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:55

wij moeten meestal ook spuiten,helaas.
Bij minipaarden,komen er daar eigenlijk ook tweelingdrachten voor? Wordt daar ook bewust op gescand?
Want bij onze mini's bvb wordt er hier helemaal niet gescand,géénéén veearts hier die dat kan blijkbaar.Toch riskant?
(wij fokken nu wel niet meer met de mini's)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:57

Ik laat de mini's wel scannen, idd ook op tweelingdracht.
Ik bel wel eerst naar de kliniek wie het inloop spreekuur doet, of het een DA met kleine handen is.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:32

aah altijd fijn als er meerdere DA's zijn...hier is ook een soort van centrale veeartspost,maar de ene met kleine handjes is nu net weg.
Maar hier in het westvlaamse hebben ze precies nog nooit gehoord van mini's scannen,je moet al een eind ver daarvoor.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:37

Ze komen hier ook wel aan huis scannen maar dan vragen ze de hoofdprijs :\
Als ik naar een andere kliniek rijd, kost me dat 15 euro per merrie. Dan laad ik ze wel even op. Leren de veulens ook alleen maar van ;)

Ik hoorde net de hengst brullen buiten en ik kijk uit het raam... Rennen daar 2 veulens om hem heen en achter hem aan en vervolgens brengt Isis hem naar de andere kant van de wei _O-
Het hengstveulen is dus pas 9 dagen oud en hij is Brutaal met een hoofdletter :=

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:43

Dat is ook waar,Marije.
Leuk,dekhengst in spé? :D Arme Tibbs hahaha

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 00:10

Hallo,

Meld me ook even.
Mijn merrie Naronia (Erato X Souvenir) word gedekt door:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=266049
Afbeelding
Vandaag is ze opgehaald. Ze zit tegen hengstigheid aan. Ze heeft een lichte bacterie in de baarmoeder dus ze moet gespoeld worden. Ook heeft ze een verhoogde kans op een tweeling. Ze had 19 dagen geleden 1 ei van 5,3 en 1 ei van 3,5.

Oehw zo spannend! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 00:18

Yv is ook niet drachtig gescand, ze konden het vruchtje niet vinden :\

Er zat wel vocht in de baarmoeder wat vruchtwater zou kunnen zijn (ze had bij de vorige hengstigheid géén vocht :) ), dus wellicht verstopt het vruchtje zich.. Donderdag gaan ze weer scannen in de hoop dat ze het vruchtje als het mss wat groter is wél kunnen vinden.

Ze is nu 25 dagen geleden geïnsemineerd en nog niet hengstig geworden wat ook een goed teken is :Y) ... Nog even afwachten dus..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:06

Succes Eldango!
Hier net hetzelfde,ei van 50 en één van 35...vanavond wordt ze geinsemineerd..

Menino kan het niet dat ze vocht heeft als reactie op de sperma/verdunner? Dat hadden wij 2 jaar terug. 2 dagen na bevruchting gescand en dus vocht gezien,en toen 5 maal een prikje oxytocine gegeven om de 2-3 uur.
Op 18 dagen was ze dan drachtig gescand.
Maarrr...hadden we dit niet gedaan,dan kon het vruchtje "verdrinken "in dat vocht.

Het ziet er sterk naar uit dat wij dit straks ook weer zo gaan moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:13

hmm, ze is de dag na de inseminatie gescand, de DA heeft toen niets gezegd over vocht, maar het is de eerste dekking die ze begeleidt, dus ze is wel onervaren ... Ze komt morgen weer, ik zal het wel even vragen :j ! Dank iig voor je input ;)

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 07:39

@ Pretty. Mijn paard had vorig jaar ook vocht in de baarmoeder. Waarschijnlijk was dat het gevolg van dat ze in december 2007 een tweeling heeft verworpen. Toen we haar hadden laten scannen gelijk een baarmoederslijmmonster laten nemen waaruit dus bleek dat ze een bacterie heeft.
Nu maar hopen dat we geen tweeling krijgen.

Gisteren is mijn merrie gescand en ze had een ei van 3,5cm. Vrijdag wordt ze gedekt,zaterdag gespoeld. Maandag drachtig thuis :+ Hopen we :o

Gisteren ook moeten lachen. Mijn merrie stond in het paddock en het dochtertje (van Q van Erp) zei tegen haar moeder: Mam kijk daar is Zelando. Zelando is de zoon van mijn merrie en het meisje is denk ik 2a3 jaar. :')

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:33

dat heb ik ook al gehoord,van een bacterie.
Maar de merrie wordt hier altijd vooraf al gescand,nog voor ze hengstig is,om te kijken of alles goed zit daarbinnen.
Gisteren is ze geinsemineerd,en vandaag komt de VA al weer even scannen om te kijken of er geen vocht is als reactie.
Een beetje vocht mag,maar bij teveel moeten ze dus proberen dat vocht af te drijven dmv oxytocine.

Menino als er na het insemineren geen vocht was,lijkt het me sterk,maar als ze toch terugkomt ga je meteen meer duidelijkheid hebben!

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:43

Hier is de VA gisteren ook weer geweest vorige week vrijdag voor het eerst opgevoeld en het ei is weer bijna groot genoeg om te insemineren, vrijdag komt ze terug met sperma!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:47

Ze had dus nu geen vocht in de baarmoeder.
Vorige keer ook niet.
De DA die het moster had afgenomen had het over minimaal 2x spoelen voor of na het dekken.
De DA bij HH zegt 1x spoelen. Wat misschien overbodig is.
We zitten nog vroeg in het seizoen dus we wagen deze keer de gok.