Merrie en veulen vervoeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Merrie en veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:26

Over een paar weken, ga ik mijn merrie naar de kliniek brengen, zodat ze geïnsemineerd kan worden.

Nu weet ik dat je de merrie en het veulen het beste kan vervoeren, met het achterzeiltje dicht, en een paar hooibalen voorin, zodat de kleine niet onder de voorstang door kan en niet over de achterklep.
Alleen nu las ik laatst ergens dat je ze het beste in een tweepaards trailer kan vervoeren. Nu heb ik geen twee-, maar een anderhalf paards trailer. Het veulen is ongeveer 3,5 week oud als we ze naar de kliniek brengen. De merrie is heel voorzichtig met het veulen, en rustig op de trailer. De rit duurt hooguit een uur.

Wat zouden jullie doen? Gewoon de anderhalf paards nemen, of toch een twee paards lenen van iemand?

Anoniem

Re: Merrie en veulen vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:26

Moet je over de snelweg of niet?

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:31

Wij brengen ze altijd met een anderhalfspaardentrailer, gaat prima Knipoog

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 20:33

nielsd schreef:
Moet je over de snelweg of niet?

Nee, we hoeven niet over de snelweg.

welshjesgek schreef:
Wij brengen ze altijd met een anderhalfspaardentrailer, gaat prima Knipoog

Oke, dat is heel mooi. Ik dacht zelf ook dat het makkelijk met de anderhalfpaards trailer zou gaan, alleen toen las ik ergens dat het beter zou zijn om ze in een tweepaards te vervoeren, dus toen begon ik te twijfelen Bloos

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:36

Destiny02 schreef:
Nu weet ik dat je de merrie en het veulen het beste kan vervoeren, met het achterzeiltje dicht, en een paar hooibalen voorin, zodat de kleine niet onder de voorstang door kan en niet over de achterklep.

Ik weet niet zoveel van merrie met veulen vervoeren, maar ik zou wel goed opletten dat die hooibalen niet gaan schuiven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:39

Wij moesten laatst ook met 2 weken oud veulen naar de kliniek.
Wij hebben een 2paardstrailer met tussenschot. Merrie in de trailer en gewoon vastgezet.
En veulen vastgehouden en gerustgesteld, ging heel makkelijk Ja

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:39

gewoon in een 1,5 paards zetten!
ik moet eerdaags ook met een merrie met veulen op stap alleen dan wel over snelweg en iets van een uurtje rijden...
ik weet niet hoe klein het veulen is? maar een aardig veulen wat met hoofd over de stang heen komt kan ook zonder hooibalen. die hooibalen zou ik alleen doen met erg kleine veulentjes want hooibalen moeten echt goed vastliggen anders doen ze meer kwaad als goed Ach gut

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:40

ik zet het veulen altijd los in de trailer
en idd het achter zeil dicht doen
en het kan prima in en een 1.5 paards
de laaatste keer dat ik merrie en veulen wegbracht was het veulen 9 dagen toen ik de deur open deed toen we er waren lag het veulen voor de voorboom heerlijk op zijn gemakt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:41

1,5 paard is juist fijn, gewoon veulen los erin, merrie vastzetten, zeiltje dicht en rijden maar, gaat prima.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:42

nielsd schreef:
Wij moesten laatst ook met 2 weken oud veulen naar de kliniek.
Wij hebben een 2paardstrailer met tussenschot. Merrie in de trailer en gewoon vastgezet.
En veulen vastgehouden en gerustgesteld, ging heel makkelijk Ja

nooit mee rijden in de trailer, levensgevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:44

haha, tja, als je niet meerijdt is het gevaarlijk voor het veulen, als je meerijdt is het gevaarlijk voor jezelf.
Met een merrie ernaast blijven de meeste wel rustig Ja
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-08 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:44

weet niet hoe groot jouw merrie en veulen zijn.
Mijn minimerrie (85cm) heb ik vastgezet in een 2-paards zonder tussenschot, aan beide kanten van het halster.
Het Veulen heb ik er los ingedaan. Een dikke laag zaagsel op de bodem (ik heb een hele zachte bekleding op de laadklep. Voorin heb ik een zaagselbaal gelegd. Ging toppie, bij vorige veulen ook zo gedaan, ze gaan heel graag de trailer in, nog steeds!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:45

helemaal niet gevaarlijk voor het veulen, die blijft prima rustig dicht bij zijn moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:45

Als ie zo rustig blijft is het ook geen punt om er bij te blijven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:48

nielsd schreef:
Als ie zo rustig blijft is het ook geen punt om er bij te blijven.

en wat als je een auto-ongeluk krijgt? ik vind het onverstandig, onnodig en het is nog verboden ook.

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:51

1,5 paards gaat prima, het veulen dan wel los laten staan.. over die hooibalen, dat zou ik alleen doen als je ze goed vast kunt zetten..want anders gebeuren er ongelukken als je plotseling hard moet remmen en de balen onder de stang door schuiven. Ik weet niet hoe groot je veulen is maar er kan toch amper iets gebeuren als je veulen onder de stang doorloopt??suc6 iig!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:52

ik doe het ook nooit, merrie hoog vastzetten, dan kan er niks gebeuren.

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:52

Oh ja..ik ben het met fokfanaat eens..er zelf bij gaan staan kan levensgevaarlijk zijn en als er iets gebeurt denk ik ook niet dat je dan nog verzekerd bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:53

Wij hebben juist een keer een ongeluk gekregen doordat we er niet bij waren Knipoog
En ach, je kan toch even snel bellen naar de chauffeur als het fout gaat, dat is zo gebeurt.

En dat het verboden is, die boete maakt niet zoveel uit, als je maar goed aankomt.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:54

gewoon in je eigen trailer vervoeren. Geen strobalen voorin, merrie vastzetten, en veulen los erbij en een dik pak stro op de vloer. Zeiltje dicht, hoewel je de hoeken ook opzij kunt vouwen door het elastiek vast te zetten aan de knop die eigenlijk voor het elastiek er naast is. Dat lucht een beetje, en door zo'n kiertje past geen veulen. Op deze manier vervoeren wij de merrie met veulen, ook op reizen van ± 2 a 3 uur en langer, en dat gaat probleemloos. Ons eerste veulen is nu 2 jaar en is als veulen zo vaak mee geweest met de merrie (naar het hengstenstation, te scannen, naar de keuring, naar de centrale keuring etc.) dat zij er nog steeds gewoon probleemloos oploopt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:55

Wij zetten altijd gewoon het veulen los erbij. Als de merrie rustig blijft gebeurt er niks met dat ding. Al vele malen zo merrie + veulen vervoerd en altijd goed gegaan. Geen hooibalen ofzo, gaat alleen maar schuiven! Gewoon deurtje goed dicht doen, dan geeft het ook niet als het veulen onder/voor de stang gaat staan! Wel zeiltje dicht idd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:55

als je daar zo bang voor bent, regel dan een camera, en je kan als chauffeur ook wel voelen als er achterin gedonder is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:56

Ik vervoer merrie en veulen nooit los in de trailer.
Altijd 2 paardtrailer met schot ertussen, ik heb bij de merrie aan de voorkant een rubbermat bevestigd zodat het veulen niet bij de merrie kan. Hooibalen is geen optie want die krabt de merrie met de voorbenen naar achteren en komt tussen de achterbenen terecht, erg gevaarlijk. Aan de kant van het veulen ligt lekker stro. Nou zeg ik wel dat mijn merrie erg onrustig is en niet braaf stilstaat op de trailer. Ik durf het niet aan om het veulen er zonder tussenschot zo bij te zetten, de merrie is zo nerveus dat deze op het veulen gaat staan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:01

fokfanaat schreef:
en je kan als chauffeur ook wel voelen als er achterin gedonder is.

dat voel je zeker! en als de merrie gewoon rustig is is er echt geen probleem in een 1,5 paards naar mijn idee...

Suzanne F. schreef:
de merrie is zo nerveus dat deze op het veulen gaat staan.

dan is het natuurlijk anders Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:02

ik zou geen strobalen voorin doen, achterklep helemaal dicht en het veulen gewoon los Lachen