Hengstje over de sloot, bestaat de kans ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Hengstje over de sloot, bestaat de kans ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 22:08

He he het was een lange dag.

Zoals elke door de weekse dag was ik lekker aan het werk, in mijn pauze zie ik dat ik 7 oproepen heb gemist en 5 smsjes. Het eerste smsje was wazig of ik met spoed even wilde bellen. Eerst alle smsjes gelezen en het was me al duidelijk. Het hengstje wat bij de overburen op het land staat is over de sloot heen gekomen. Naast onze weide bevindt zich nog een weilandje met een friese hengst(was dan eerder mijn voorkeur geweest).

Na mijn werk hup naar het land. Eenmaal daar aangekomen zie ik de bijrijdsters van het apaloosa hengstje (1.11m) hem door de sloot proberen te trekken. Heb voor hun het hek open gedaan, deze zit uiteraard op slot. Nog even met ze staan praten of hun gezien hadden dat hij gedekt had. Dit was volgens hun niet het geval (maar wie weet is hij de nacht al wel overgekomen). Nog even vriendelijk mijn halster terug gevraagt en mijn halstertouwen, die ze ook netjes hebben terug gebracht na pony terug naar stal te hebben gebracht.En wat we gingen doen bij weer zo een geval. Ik besloot mijn haflinger even na te kijken maar die was zo druk dat het niet lukte.

S'avonds even beter gekeken en op de andere merrie (dus niet die van mij) zag je de resten zitten. Die van mij viel niet zo veel aan op. Toen ik later de avond haar staart op tilde kwam er allemaal drap uitzetten. Overgens was ze ook hengstig.

Nu luid mijn vraag, is het mogelijk dat het raak is of hoef ik mij niet zoveel zorgen te maken ?

Het hengstje overnacht vanacht in stal maar denk dat zodra hij het weiland weer in mag hij weer tussen onze pony's te vinden is.

luanova

Re: Hengstje over de sloot, bestaat de kans ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:12

Ships. Als ze hengstig is, zou de kans bestaan. hangt helemaal van de eisprong af. Je zou kunnen afwachten of ze weer hengstig word volgende maand, of met 18 dagen scannen voor de zekerheid.
En zien dat je het hengstje bij je merries weg houdt.
Hou je ons op de hoogte ?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:15

Tja, die hengst is waarschijnlijk juist vandaag overgesprongen OMDAT de merries hengstig waren. Hij heeft dus bijna zeker ook gedekt. Ik zou er maar van uit gaan dat ze drachtig zijn.

Reken de DA kosten voor scannen en evt wegspuiten maar door aan de eigenaar van de hengst. Zal hem leren zn hengst binnen te houden Boos!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 22:16

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Ik zit hier ook niet echt op te wachten maar weg halen mocht het zo zijn geen denken aan.

Mijn haflinger is overgens 1.44 m

Wie wil weten om welk hengstje het gaat :Het hengstje staat overgens ook te koop op marktplaats. Link via pm. Nog leuk in de advertensie gemeld dekt goed Nagelbijten / Gniffelen Tja dat weet ik nu

Edit : Het is niet reeel de eigenaar van het hengstje de schuld te geven. Moet die pony dan maar altijd in een hokje van 3 x 3 staan omdat het een hengst is ? Nee want dan zou de friesse hengst die lekker op zijn eigen stukje blijft dat toch ook moeten ?
Laatst bijgewerkt door moyra op 10-06-08 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:19

Tja, de kosten voorleggen oke.........maar ik geloof niet dat de eigenaar er op zat te wachten dat zn hengst ervan tussen ging met de merrie van de buren. Het mis nu dus idd de keus wat je gaat doen, wachten op een eventuele "verrassing" volgend jaar, of weg laten spuiten in geal van........Appaloosa van 1.11 keer Haflinger.......benieuwd wat daar uit zou komen. Haf met stippen? Bloos

Edit: Antwoord stond er eigenlijk al voor mn vraag Clown

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:21

Of je wil wegspuiten of niet is eigen keus. Maar de eigenaar van de hengst is jou een vergoeding schuldig omdat jij kosten hebt nu je merrie ongewenst drachtig is door zijn schuld.

En denk toch maar even goed na: als je vriendin en jij besluiten de veulens geboren te laten worden hebben jullie opeens 4 paarden. Heb je genoeg land en genoeg geld om dat allemaal te onderhouden? Kost een bom geld hoor. En als er problemen zijn rond dracht en bevalling ben je véél geld kwijt aan DA kosten en misschien de merrie kwijt....

Ik weet echt niet of ik er in jouw situatie aan zou beginnen. Fokken is zoveel leuker als je zelf beslist wanneer en met welke hengst Knipoog

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 22:29

Ik begrijp dat fokken veel leuker is als je zelf een hengst kiest. Ik wilde haar misschien volgend jaar of over twee jaar laten dekken maar nu nog niet.

Het veulen houden zou ik dan zeker niet doen. Als ik twee paarden had gewilt had ik die ook wel gekocht. (vandaar mijn keuze volgend jaar dekken of over twee jaar, zodat ik weet dat ik het wat te bieden heb). Ik werk voldoende om twee paarden te kunnen onderhouden maar je moet er ook wel de tijd naast hebben.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:31

1 van de 2 merries is een week terug gedekt, dus die kunnen we nog niet bepalen van welke hengst het dan zou zijn.(mits drachtig)

Andere (van moyra) was dan wel gedacht over een veulen in de toekomst, maar een haf met papier x haf met papier of iniedergeval een hengst die rond haar hoogte is, niet een appa van 1.11.. en zeker niet deze hengst gezien zijn zwakke en sterke punten grotendeels overeen komen met die van de merrie!

Kosten mits het veulen van dit dier is zullen ook geprobeert worden op de hengst te verhalen, maar gezien deze tekoop staat; als deze dan verkocht is word dit erg moeilijk!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:35

De kosten zijn voor de huidige eigenaar van de hengst. Of hij zijn paard nu verkoopt of niet doet niet terzake.

Hij is ten allen tijde verantwoordelijk voor wat zijn paard uithaalt. Hij had ervoor moeten zorgen dat zijn hengst niet kon ontsnappen naar andermans merries. Dus of hij het beest nu morgen verkoopt, laat ruinen of naar de maan schiet, hij is Moyra en jou nog steeds DA kosten schuldig.

Ze te horen is de hengst geen goeie combi met deze merrie. Nog een reden te meer om het veulen te laten weghalen...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:44

weghalen heb je verschillende meningen over, zo goed staan wij hier niet tegenover eigelijk .
Verder is het niet mijn pony Knipoog ik ben de verzorgster van moyra.

Kosten voor de huidige eigenaar.. zou geweldig zijn, maar hier valt volgens mij heel veel tegenin te brengen?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:46

Nope, vraag morgen maar eens aan de juristen hier op bokt: als zijn hengst uit het land breekt en jouw merrie dekt is hij je een vergoeding schuldig. Niks tegenin te brengen, is gewoon zo.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 22:51

Ik ga nu in elk geval eerst contact met de eigenaar van de pony opnemen via maktplaats. Ook over de wijze hoe het paardje geprobeert is uit het weiland te halen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 06:58

verplaatst naar KS

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 14:04

Vanmorgen ben ik weer naar het weiland gegaan. Hij liep weer op zijn eigen stukje land, maar het duurt niet lang meer of hij loopt er weer. Hij deed pogingen om over de sloot te komen.

Ik heb de eigenaar geprobeert te benaderen via de mail als via de telefoon maar deze geeft geen gehoor.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:17

ik heb ook bijna dit meegemaakt,gelukkig was ik er dat moment en ving de hengst op terwijl hij in vol ornaat op een ruintje van mij sprong.

eigenaresse heeft toen ook meteen angeboden mocht het echt misgaan dat de kosten voor haar waren.het is tenslotte haar hengst die niet op eigen weide bleef.
diezelfde avond is het hengstje toch weggehaald..na een 2de ontsnappoging.

waarom kan je niet naar de eigenaar toe en moet het vial mail van MP?
hij staat toch in de buurweide?

een vergoeding is zeker op zijn plaats,het is toch altijd afwachten of alles voorspoedig verloopt verder met dracht,bevalling en veulen..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:11

Vandaag liep het hengstje er weer bij (2x). Gelukkig waren we er beide keren bij nu en zijn gelijk achter hem aangegaan.

Zijn eigenaar is hem komen halen en van nu af aan moet hij in stal overnachten.

Tevens acceptereerd mijn merrie hem absolute niet meer. Ook is ze opeens niet meer hengstig terwijl ze nog geen week hengstig was.

Over 16 dagen laten we haar scanen maar hoe ik het vanavond zag, geeft mijn gevoel dat ze wel drachtig is.

Hannygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:26

Sterkte en dan maar mee Nagelbijten / Gniffelen
zou wel een gesprek aangaan met de eigenaar van de hengst..je kan het
altijd proberen ja!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:38

moyra schreef:

Ik zit hier ook niet echt op te wachten maar weg halen mocht het zo zijn geen denken aan.

Wie wil weten om welk hengstje het gaat :Het hengstje staat overgens ook te koop op marktplaats. Link via pm. Nog leuk in de advertensie gemeld dekt goed Nagelbijten / Gniffelen Tja dat weet ik nu

Edit : Het is niet reeel de eigenaar van het hengstje de schuld te geven. Moet die pony dan maar altijd in een hokje van 3 x 3 staan omdat het een hengst is ? Nee want dan zou de friesse hengst die lekker op zijn eigen stukje blijft dat toch ook moeten ?

Die man moet betere afrastering om zijn land maken.

Als jouw merrie 1,44 is en de hengst 1,10 dan is de kans reel dat hij er niet bij heeft gekund, ligt er wel aan hoe lang hij erbij is geweest, als de merrie's hengstig waren en hij heeft er uren bij gelopen dan verzinnen ze de gekste dingen.

Begrijp ik goed dat de eigenaar van die hengst kinderen heeft gestuurd om hem bij jou uit het land te halen??
Dat vind ik toch wel heel erg, als die hengst erg opdringerig is en de merrie's zijn hem zat loopt zo'n kind grote kans om een paar klappen te krijgen. Erg onverantwoord om er niet zelf heen te gaan.
Plus dat ik begrijp dat het dus al vrij lang bekend was dat die hengst erbij liep maar dat ze hem er nog niet uit hadden toen jij thuis kwam? Waar is die eigenaar al die tijd geweest?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:26

anneliesdj schreef:
moyra schreef:

Als jouw merrie 1,44 is en de hengst 1,10 dan is de kans reel dat hij er niet bij heeft gekund, ligt er wel aan hoe lang hij erbij is geweest, als de merrie's hengstig waren en hij heeft er uren bij gelopen dan verzinnen ze de gekste dingen.

Begrijp ik goed dat de eigenaar van die hengst kinderen heeft gestuurd om hem bij jou uit het land te halen??
Dat vind ik toch wel heel erg, als die hengst erg opdringerig is en de merrie's zijn hem zat loopt zo'n kind grote kans om een paar klappen te krijgen. Erg onverantwoord om er niet zelf heen te gaan.
Plus dat ik begrijp dat het dus al vrij lang bekend was dat die hengst erbij liep maar dat ze hem er nog niet uit hadden toen jij thuis kwam? Waar is die eigenaar al die tijd geweest?

hij heeft er 4 maal ongetwijfeld uren bijgelopen. De eerste keer zeker weten want was om 2 uur gebeld en ik was om 5 uur klaar met werk.

De tweede keer hoefde ze hem inderdaad niet meer , wat in mijn ogen overkomt als niet meer hengstig.

Die meides zijn 14 jaar en tevens de verzorgsters van het diertje. Vandaar dat deze hem er uit probeerde te krijgen.

Volgende week wil ik laten scannen maar door mijn werk is er vrijwel geen gaatje om naar de da te gaan dus laat ik haar waarschijnlijk opvoelen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:30

Nou, lekker dan..
Ik denk dat je het beste de schade op de eigenaar zou kunnen verhalen.
Maar eerst maar hopen dat ze niet drachtig is, hoewel ik er wel voor vrees.
Ik hou dit topic in de gaten.. Ja

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:38

anneliesdj schreef:
moyra schreef:

De betere afrastering ben ik het mee eens, maar dat een 1.10 hoge pony geen pony zou kunnen dekken van 1.45 is onzin. Als de merrie echt goed hengstig is gaat ze door haar benen voor een hengst....de vuile slet! Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:10

Dat weet ik daarom zeg ik ook 'als de merrie's hengstig waren en hij heeft er uren bij gelopen verzinnen ze de gekste dingen'.
Het ligt aan hoe hengstig de merrie is en hoe volhoudend de hengst is geweest maar als hij er idd meerdere keren meerdere uren bij is geweest zal ze wel drachtig zijn.

Je kunt trouwens in een vroeg stadium laten aborteren als je echt geen veulen van hem wilt. De kosten kun je imo gewoon op de eigenaar van de hengst verhalen, tenslotte is zijn hengst uitgebroken en niet jouw merrie.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:44

en hoe is het afgelopen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:51

geloof me een hengstje van 1.11cm kan erbij hoor zoals ik al hier boven las, de merrie gaat gewoon door haar beentjes heen.

wat betreft de kosten, die zou je vergoedt moeten krijgen maar als ie man dat niet wil, heb je geen poot om op te staan.

Je kunt er wel een dagvaardiging van maken of ander werk, maar meestal kost dat meer dan wat het opleverd.

Ik weet niet of ik het veulen zou houden, er zijn zoveel papierloze pony's in nederland waavan de toekomst vaak niet rookleurig is

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:59

Ben ook benieuwd hoe t is afgelopen. Of ze drachtig is of niet?
Misschien dat het meevalt omdat de hengst een stuk kleiner is. Maar t kan wel.
Loopt hij nog steeds ernaast ? of staat hij ook overdag op stal?