drachtig paard heeft nu al geen zin meer in rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

drachtig paard heeft nu al geen zin meer in rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 15:05

heej
mijn verzorgpony krijgt in maart of april een veulen
is het raar dat ze nu al geen zin in rijden meer heeft?
ik hoor het graag
xx

xWhitneyx

Re: drachtig paard heeft nu al geen zin meer in rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:07

mijn pard begon in uhmm haar 6 maand al met stijgeren en doen dat ze echt niet meer wilde

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:12

Als jouw paard aangeeft dat het niet meer gaat moet je gewoon stoppen hoor, de een geeft het eerder aan adn de ander, sommigen nog eerder dan 6 maand. De mijne reed ik tot haar sterfdag(ze was toen 9 maand drachtig)..
Goed luisteren naar je paardje!

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:17

Haha, jou titel, nu al geen zin meer Haha! ze hoeft nog maar 2 a 3 maanden, mijn merrie was het rijden al zat met 5 maanden drachtig, gaf ze ook duidelijk aan, ben toen dus ook gestopt, je kan nog andere leuke dingen doen als alleen rijden, lekker poetsen, longeren samen wandelen, ik zou er aan toe geven.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 15:19

het gaat mij niet om het rijden ik rij er ook maar 1 a 2 keer per week op;)
maar ik wou het even voor de zekerheid weten
ik ga haar nu lekker vertroetelen en een paar maand na de zwangerschap wer rustig oppakken Knipoog

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:20

het friesje dat ik rijd is begin maart uitgerekend.. ik rijd dr nu ook al ruim een maand niet meer! ze gaf aan dat ze niet meer kon.. ze wilde wel, maar merkte aan dr dat het zwaar was, dus ben gestopt!

lekker andere dingetjes doen is ook leuk! ik vertroetel dr nou voor 2 Tong uitsteken !

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:21

Ik zou gewoon andere leuke dingen verzinnen. Misschien ligt het veulen zo dat ze niet lekker meer kan bewegen. Hoogzwangere vrouwen hebben vaak ook hun beperkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:19

SV --> KS.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:24

Het is per paard heel verschillend en die van jou geeft aan dat het nu al genoeg is.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:18

die van mij moet nog tot eind maart en heeft ook afentoe geen zin meer maar ik ben zo we gaan toch een rondje desnods alleen stappen en wat draven aan de hand. Maar wel bewegen. Vandaag had ze der z'n zin in dat ik er weer eens bijna naast lag. Maar gewoon opletten hoe ze is.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:45

Die van ons moet nog tot 23 april. BIj haar schommelt het sterk. Ik "rij" haar nog twee keer per week. De ene dag raakt ze met moeite vooruit en de andere dag sjeest ze al bokkend de hele piste door en geeft ze duidelijk aan dat ze wil werken. Ik laat ze doen waar ze die dag zin in heeft. Mijn enige doel is om haar een klein beetje in conditie te houden. Ze hoeft enkel maar een kwartier tot twintig minuutjes te draven met lange teugel en als ze zin heeft wat galop. Zij is nu dus bijna 9 maand drachtig. Ik moet er wel bij zeggen dat ze tot ze bijna 8 maand drachtig was gewoon mee ging naar de les. Ze deed met veel plezier nog alle dressuuroefeningen tot verzamelen toe. Ik merkte enkel dat ze wat trager werd. Dus moesten we echt willen, ze zou nog werken, we vinden dit alleen niet meer echt noodzakelijk.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:53

Mijn merrie moet nog ruim 2 maanden en ik ben 2 weken geleden ook gestopt, ze begon singelnijd te krijgen.
Het rijden op zich ging nog wel, maar als ze met zadelen aangeeft dat het niet prettig meer is dan is het voor mij duidelijk.
Mijn advies is luister naar je paard.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:59

Mijn merrie is 10 maart uitgerekend, ze vind stappen niet erg, maar meer ook niet. Na 15 minuten heeft ze er echt genoeg van.Je hoort haar dan ook zwaar kreunen.(ze heeft nu echt een flinke buik)
Ze is ook pas licht zadelmak en het wordt haar 1e veulen.

Maar idd zoals de meeste zeggen, luister naar je paard, vindt ze het nog leuk of heeft ze het er zwaar mee. Anders laat haar los in de bak en doe spelende wijs wat dingetjes met haar, dat doe ik nu ook. Het is nu net een hondje wat achter me aanloopt. Lachen

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:08

het kan best zijn dat je paard geen of minder zwaar werk wil doen maar zet hem niet zomaar stil blijf haar inbeweging houden want anders zwak je haar alleen maar af

als je zomaar stopt dan zwakken de spieren en de conditie af die ze goed kan gebruiken tijdens de dracht, want wie zal makkelijker een veulen krijgen een mooi in conditie gespierd paardje of een paard dat al een aantal maanden afzwakt in conditie?

daarnaast begint een paard zijn conditie te verliezen na 5 weken dus probeer haar gewoon wat lichter werk te doen en niet zomaar niks meer.

oja mijn eerste pony is uitgeteld op 23 april mijn verjaardag:P maja ze loopt nu nog steeds voor de kar zo'n 2 uur per week en daarnaast wordt ze nog lichtjes gereden ze geeft nog niks aan van ongemak dus blijft ik doorgaan wel steeds iets minder tot ze haar veulen krijgt.

en als je paard singelnijd krijgt probeer dan eens zonder zadel te rijden, beetje stappen en draven enzo.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:42

heb mijn paard tot 10e maand doorgereden. zelfs twee weken geleden nog een wedstrijd gereden. maar het is nu echt over. ze geeft duidelijk aan dat ze niet meer kan. protesteerd. dus ik gooi haar nu elke dag los en jaag haar op. ze staat ook elke dag een uur buiten. ga ook longeren om te kijken hoe dat gaat. het liefst staat ze de hele dag in haar stalletje wat om te wroeten. maarja ze moet er ook gewoon uit!

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:43

de moeder van mijn paardje is tot de dag daarvoor gereden. Ze gaf niets aan.. en eigenlijk wisten ze ook niet zeker of ze drachtig was..

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:44

Sparks schreef:
en als je paard singelnijd krijgt probeer dan eens zonder zadel te rijden, beetje stappen en draven enzo.

Tegen de tijd dat ik levens moe ben ga ik dat wel doen Haha!
Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om een paard beweging te geven.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:46

Ik heb de mijne doorgereden tot een week voor de bevalling.
(veulen is wel 9 dagen te vroeg geboren maar al meer dan af )
Ze had nog energie genoeg en vondt het nog leuk maar ik vond het genoeg.
Als jou merrie aangeeft dat ze het niet leuk meer vind of niet meer aankan moet je echt stoppen.
Gewoon lekker naar je paard luisteren.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:49

mirel schreef:
Sparks schreef:

Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om een paard beweging te geven.

veel mensen hebben geen stabiele zit, en dan zit je op zijn rug/buik te bonken. nou sorry dat vind ik echt zielig! Bloos

ik ben met bontje gaan rijden omdat mijn paard schuurplekjes kreeg, en met dat bontje was aansingelen ook geen probleem!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:20

Nee, dat is niet raar. En ik zou ook niet tegen haar willen toch maar doorrijden. Je kan ook gewoon met d'r wandelen of longeren e.d. Wel beweging blijven geven, maar niet tegen d'r zin in gaan rijden.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:24

Ik zou niet doorgaan met rijden. Jou paardje geeft duidelijk aan dat zij geen zin meer heeft in rijden.
Ik denk dat dit niet vreemd is aangezien ze nog ca. 2 á 3 maanden moet.

Wandelen of longeren is toch ook leuk? Zo krijgt ze ook haar beweging zonder dat er iemand in de weg zit. Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:51

1 van onze merries is in maart uitgerekend en wil liefst alleen maar stappen onder het zadel. Ondertussen rijden we haar niet meer en staat ze lekker in de wei te luieren haha. Haar buik zat al vrij snel in de weg dus.

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:07

[/quote]

Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om een paard beweging te geven.[/quote]

veel mensen hebben geen stabiele zit, en dan zit je op zijn rug/buik te bonken. nou sorry dat vind ik echt zielig! Bloos

ik ben met bontje gaan rijden omdat mijn paard schuurplekjes kreeg, en met dat bontje was aansingelen ook geen probleem![/quote]

het was maar een voorbeeld ik bedoel niet dat je alleen maar dat kunt doen want longeren en wandelen en zo gaat net zo goed maar mijn punt was dat je hem niet zomaar helemaal stil moet zetten.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:57

Die van mij is de laatste week van maart uitgerekend. Gisteren gereden, maar echt oppakken en bijelkaar rijden is nu teveel gevraagd.
Geef haar de komende 2 - 3 weken nog beweging aan een lang teugeltje en dan mag ze met verlof!
Ze groeit nu ook echt als kool! Tong uitsteken
Als ze dr echt geen zin meer in hebben, laten ze het wel merken en dan is het stoppen met rijden geblazen!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:01

lekker laten staan dan geeft ze niet voor niks aan