rijden na bevalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amosje

rijden na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 22:12

weet niet of er een topic van is,
had er niet meteen een van gevonden Bloos
wat ik me dus afvroeg is, na hoeveel weken ofzo beginnen jullie terug op je merrie te rijden na de bevalling
heb gehoord dat ze eerst een periode moet herstellen wat wel wat logisch is.. maar hoe lang is dat ?

Alani

Re: rijden na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:26

Ik denk dat het per paard (en ook per ruiter) verschilt. Ik heb mijn merries altijd tussen 2 tot 3 maanden rust gegeven. Dat was iets wat mij goed beviel. Er zijn ook mensen die naar een paar dagen of een week alweer beginnen. Ieder zijn ervaring en mening.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:45

ik ben na 2 weken weer heel rustig aan begonnen, moet ik wel eerlijk zeggen, dat mijn merrie blij was dat ze even bij babe wegkon Bloos
daar zal ook verschil in zitten, de ene merrie vind het prima, de ander maakt er een enorm drama van.....
ik kon na een dikke maand het veulen gewoon in het land laten lopen, en zelf een buitenritje van een uurtje gaan maken.....
veulen had wel een leeftijdsgenootje en veel oudere merries die op hem pasten

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:07

ik laat mijn merrie min 4-6 weken staan, ben wel bezig met poetsen en zo zodat het veulen went aan mijn aanwezigheid. Ben dan veel bezig met het veulen halster enzo. Zodra het veulen aan het halster loopt en ook van de moeder af ga ik weer met de merrie beginnen. Dit ligt dus rond de 4-6 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:48

Ik vind het veulen de eerste 2 maanden te jong om al lang te gaan rijden. Doe na een maand wel even longeren of stukje aan de hand stappen om te wennen aan het bij elkaar weg zijn. Na een week er weer op stappen zou niet iets voor mij zijn. Het is óf fokken óf fanatiek rijden. En een paar maanden rust doet een paard ook vaak goed.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 19:07

ja het is een paard wat door gereden moet worden
maar omdat ik 7 maanden niet kon rijden door omstandigheden
en als je altijd al van een veulen droomde van dat paard en je dan de kans krijgt ga ik die niet afslaan he... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:18

Als een paard 25 wordt loopt het meestal op zijn hoogst maar 6 maanden bij de moeder. Dat is toch wel weinig of niet? Laat ze lekker van elkaar genieten. Ik rijd mijn merrie's ook recreatief hoor als ze veulens hebben, maar wel weinig en ik begin er ook mee als ze ouder zijn.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:38

[***] schreef:
Ik vind het veulen de eerste 2 maanden te jong om al lang te gaan rijden. Doe na een maand wel even longeren of stukje aan de hand stappen om te wennen aan het bij elkaar weg zijn. Na een week er weer op stappen zou niet iets voor mij zijn. Het is óf fokken óf fanatiek rijden. En een paar maanden rust doet een paard ook vaak goed.

sommige mensen kiezen niet, maar krijgen 3 weken voor het veulen komt pas te horen dat er een veulen komt....
en mijn merrie is niet van het stilstaan, die verveelde zich na een week alweer enorm....

zoals ik al zei, is per paard verschillend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:51

Maakt me niet uit, TS vraagt meningen en die van mij is dat je er niet na een week alweer hoeft op te stappen, al kan het wel.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:54

idd na 2 weekjes weer rustig oppakken, beetje longeren en kort rijden, dan heb je m na n paar weken ook weer in conditie!

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 22:16

ik dacht stillekes te beginnen na 2 maanden beetje longeren en wat erop stappen enzo
want het is nl al van mei geleden dat ik ze nog heb bereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:19

Je kan ook zorgen dat je merrie in een goede conditie is als ze haar veulen krijgt. Is voor de bevalling beter en je pakt ze zo weer op. Paarden hebben veel minder conditieverlies dan een mens, en je kan ze dus gerust 6 weken niet rijden en weinig achteruitgang hebben.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:32

[***] schreef:
Je kan ook zorgen dat je merrie in een goede conditie is als ze haar veulen krijgt. Is voor de bevalling beter en je pakt ze zo weer op. Paarden hebben veel minder conditieverlies dan een mens, en je kan ze dus gerust 6 weken niet rijden en weinig achteruitgang hebben.

dat ben ik helemaal met je eens.

Tot aan de bevalling heb ik doorgereden, wel aangepaste arbeid natuurlijk.
Als ik er na een maand of 2 tot 3 na de bevalling weer opstapte, had ik hooguit een achterstand van drie weken. Ze zijn reuze snel weer in conditie.
Ik vind het belangrijk om gebruik te maken van de natuurlijke zelfstandigheid van een veulen (gaat na ongeveer 6 weken al een behoorlijk eind bij zijn moeder vandaan).

Ik heb overigens altijd wel gewoon wedstrijden gereden terwijl ze een veulen aan de voet hadden. Mijn veulens liepen zeker tot 8 maanden bij hun moeder.
Ik sluit me dan ook wederom bij Janne aan vwb fokken of rijden. Tijdens dracht of als het veulen er is, gaat het in eerste alleen om het veulen, als daarnaast rijden lukt, dan is dat mooi meegenomen.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 11:32

als ik altijd heb kunnen blijven rijden had ik tijdens de dracht ook gewoon rustig verder gereden
maar in mei ben ik even moeten stoppen tot nu dan...
is het dan niet ambetant voor het paard aangezien ze 5 maanden drachtig is en het gewend is om in de weide te staan.. nu ineens moeten beginnen te werken...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:35

Ligt er aan hoe zwaar je de arbeid maakt. Op het moment dat je bijv. veel gaat verzamelen e.d. dan denk ik dat het niet eerlijk is. Maar als je haar gaat rijden op B of L niveau dan zorg je dat ze in optimale conditie is als ze moet bevallen. Ook de tijdsduur van de training is belangrijk. Als ze na een tijd draven loopt te puffen, ga dan even weer in stap verder. Volgens mij moet je doel zijn haar los en elastisch houden.
Het is absoluut een voordeel dat je haar voor de bevalling nog regelmatig rijdt. Bevallen is tenslotte ook bijna topsport.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:02

Mijn merrie is afgelopen maandag bevallen en ik houd haar nu goed in de gaten om te zien hoe ze er in zit.

Ik verwacht dat ik haar over een ruim een week weer kort aan de longe zal gaan pakken en rustig aan weer opbouwen.

Rijden zal ik naar verwachting pas over enige tijd weer gaan doen met haar.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:25

Het is voor mij allemaal nieuw, maar ik was wel van plan om ze al zo snel mogelijk steeds kort uit elkaar te halen zodat ze daar aan wennen. Verder wil ik dan met mams weer recreatief gaan rijden, maar wanneer ik daar mee begin... denk dat ik gewoon kijk hoe het straks allemaal gaat en daar vanaf beslis.
Wil haar wel in goede conditie op de keuring brengen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:37

amosje schreef:
als ik altijd heb kunnen blijven rijden had ik tijdens de dracht ook gewoon rustig verder gereden
maar in mei ben ik even moeten stoppen tot nu dan...
is het dan niet ambetant voor het paard aangezien ze 5 maanden drachtig is en het gewend is om in de weide te staan.. nu ineens moeten beginnen te werken...

Is het dan wel eerlijk om het zo snel mogelijk na het veulenen te doen?
Ik zou wat buitenritjes maken. Veel stappen. Krijgen ze meer uithoudingsvermogen van dan je denkt. Als ze nul conditie heeft en een jong veulen aan de voet en je gaat dan ook nog conditie opbouwen kan dat best zwaar zijn voor de merrie. Als ze al vanaf mei stilstaat kunnen die paar maanden er ook nog wel bij.

Ik heb dit jaar 1 merrie drachtig van 9 die voorheen nooit iets heeft gedaan. Ik rijd haar nu door tot het veulen er is. Daarna zie ik wel. Hangt van het veulen af en van de merrie hoe ze eronder zijn, maar zolang het veulen nog jong is (in ieder geval de eerste maand) laat ik de moeder er gewoon bij lopen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:47

Je kunt inderdaad beter nu rustig aan weer oppakken wat met haar te gaan doen zodat ze in een redelijke tot goede conditie is als ze moet bevallen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:27

regine schreef:
Het is voor mij allemaal nieuw, maar ik was wel van plan om ze al zo snel mogelijk steeds kort uit elkaar te halen zodat ze daar aan wennen. Verder wil ik dan met mams weer recreatief gaan rijden, maar wanneer ik daar mee begin... denk dat ik gewoon kijk hoe het straks allemaal gaat en daar vanaf beslis.
Wil haar wel in goede conditie op de keuring brengen namelijk.

Ik ben nooit een voorstander van merrie en veulen (als het veulen nog jong is) steeds uit elkaar te halen. Het brengt veel stress met zich mee en dat wennen gaat voor het veulen niet op. Na ongeveer zes weken is het veulen al een stuk zelfstandiger en dan gaat het veel gemakkelijker.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 09:11

Lisje heeft nu 2 veulens gehad, bij beiden hebben we het "werk" vrij snel weer opgepakt. In eerste instantie longeren (veulen los erbij) en later weer wat rijden. Met rijden namen we het veulen meestal gewoon mee, dit gaat dan om echt korte ritjes en vooral stappen, maar je veulen word er wel mak van. Later gingen ze ook mee naar de priveles. Aan het touwtje mee naar de rijvereniging en daar los in de bak terwijl mams moest werken. Als ze nog weer ouder zijn laat ik ze ook (mits er een vriendje en oudere paarden zijn) af en toe alleen terwijl ik met de merrie ga rijden. Ook ga ik dan af en toe met het veulen wandelen terwijl de merrie in het land blijft. Voor mijn merrie is dit de beste manier, beide keren afspenen (allebei zo rond de 5 maanden) hebben geen enkel probleem opgeleverd, noch veulen noch merrie hebben elkaar gemist.

Mbt rijden oppakken als ze al drachtig zijn, waarom niet? Ik wist de eerste keer niet van mijn merrie dat ze drachtig was en heb haar ingereden, op dat moment was ze een 3 a 4 maanden heen. Afgelopen jaar is ze drachtig en wel voor de wagen beleerd. Ik zou alleen wel gewoon rustig aan doen en zachtjes aan opbouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:34

Het veulen met je meenemen hangt ook een beetje van het dier zelf af. Ik heb geregeld veulens meegenomen, vooral als je net weer begint met rijden blokje om stappen. Maar vooral hengstjes zijn nogal eens zelfstandig en lopen zonder om te kijken bij de moeder weg. Ik heb altijd paarden zat in het land staan, als de veulens dan al ouder zijn hebben ze het vaak nieteens in de gaten dat je weggaat omdat ze gezelschap genoeg hebben.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:40

Haha! De eerste paar keer heb ik dan iemand mee die het veulen vast houd. Dan pak ik korte stukjes het touwtje van het veulen over terwijl ik op de merrie zit. Zo bouwen we het op en leert het veulen op een natuurlijke wijze netjes mee te lopen en went het makkelijk aan verkeer en dergelijken. Vic ging uiteindelijk ook mee op korte buitenritjes, zelfs met korte stukjes galop.

Nu moet ik natuurlijk wel vooropstellen dat dit natuurlijk niet met elke merrie kan. Mijn merrie is nu eenmaal ontzettend braaf en heel erg gewend aan handpaarden. Ik rijd haar dan met 1 hand, in de andere heb ik het handpaard aan een 4,5 meter-touw. Zodra er druk op het touw komt gaat zij langzamer, als het paard voor haar uit wil corrigeerd ze dat met haar oortjes naar achter. En mijn merrie is zelf echt verkeersmak...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:44

bij mij was het veulen 1 maand toen ik terug even heb gelongeerd, na 2 weken ben ik dan terug beginnen rijden

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:04

@alani

Ik heb de video veulenimpressies gezien (TIP OK dan! ) en ook van veel fokkers info ingewonnen voor wie dit allemaal routine is en die raden aan zo snel mogelijk de moedermerrie en veulen te laten wennen aan het scheiden voor als je weer gaat rijden.
Ik heb het dan natuurlijk niet over een uur maar zo een of een paar minuutjes. Ik ben nog steeds van plan dat te doen, omdat ik denk dat het veulen in de eerste fase van zijn leven het meest oppikt en het meeste went aan 'routine'.