Merrie was niet blij met het veulen,...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Merrie was niet blij met het veulen,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 12:46

't is een beetje een lang verhaal, ga het zo kort mogenlijk houden, eerst had ik 2 pony's moeder en dochter, ze waren onafscheidenlijk, de moeder was echt mijn alles! na een auto ongeluk overleed ze, haar veulen, had ik nog, deze heb ik de zomer na het ongeluk laten dekken, (ze was 3 jaar) om een " kleinkind" van haar moeder te hebben,...

Eindelijk een hengst gevonden, mijn pony is een paar maandjes daar gebleven, ze stond op een gigantisch weiland, in de kudde, ( 't was een soort van vakantie) aan het eind van de zomer kwam ze terug, en het was dus afwachten,... in de zomer is een prachtig veulentje geboren, een merrie Haha! 'k was helemaal blij, maar tijdens de dracht was mijn merrie heel erg veranderd, ze was niet meer vrolijk, niet nieuwschierig, chagerijnig, heeft zelfs een paar keer een meisje aangevallen ect. ik dacht dit hebben wel meerdere merries, maar eenmaal toen het veulen er was, werd het niet beter, ze bleef zo, het veulen brach ook meer tijd door met mijn andere pony, dan met haar moeder, ze stond alleen bij haar om te drinken. Na lange tijd heb ik toch de knoop door gehakt en het veulen verkocht, binnen een week was mijn merrie weer de oude, ze wilde weer knufflen, spelen, ze was weer lekker gek en vrolijk,

maar toch wil ik weer graag een veulen, denken jullie dat ze het de 2e keer anders zal ervaren? of moet ik gewoon niet meer met deze merrie fokken?

*sorry voor het lange verhaal*

Tiffany

Re: Merrie was niet blij met het veulen,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:50

Mag ik vragen waarvoor je daarom het veulen hebt verkocht?
Je had haar toch ook af kunnen spenen en gescheiden kunnen houden, of heb je alleen een weiland?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 12:53

ik heb niet zo heel veel ruimte, en het deed me zeer om haar niet happy te zien, ze had ook nergens meer zin in, ze wilde niet meer rijden,niet meer voor de wagen, zelfs met wandelen deed ik haar geen plezier. ik moest dus een keus maken,

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:31

Hoe wou je dat anders doen dan? Het veulen voor altijd bij de merrie laten???
En sorry hoor, maar dat het veulen meer tijd doorbrengt met een andere pony dan met de moeder, wat boeit dat nou? Het word echt geen one big happy family en moeder en dochter gaan gezellig de hele dag warme geitenwollensokjes breien hoor Knipoog Voor een veulen is de moeder na een poosje niks anders meer dan een wandelende melkbar Haha! Knipoog
Je zegt ook dat je niet zoveel ruimte hebt, dus waarom wil je dan nog een veulen fokken, eerst kunnen ze wel samen maar na een maandje of 5 zal het veulen er toch bij weg moeten.. En als het veulen een hengst word heb je er dan plek voor?
En er is wel een kans dat de merrie weer zo gaat doen natuurlijk..
Denk dus nog maar even goed na voordat je je merrie weer bij de hengst doet Knipoog

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:33

Vreemd. Nagelbijten / Gniffelen Ik weet niet wat je moet, heb er helemaal geen ervaring mee. Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:37

Ga helemaal met Orchid mee, ik zie het op de stal waar ik sta ook zo vaak. Moeders is voor de tap, en voor de rest lopen ze bij anderen. Juist leuk als het veulen zo ondernemend is en niet alleen achter moeders aan blijft lopen. En characters van merries kunnen heel erg veranderen tijdens de dracht, dat komt vaker voor.

Ik zou zelf niet meer fokken, maar niet om het feit dat de merrie er zo anders om wordt. Als je merrie niet super gepresteerd heeft of bijzondere bloedlijnen heeft, waarom nog een paard de wereld inzetten? De dracht is een risico voor de merrie, en er kan in het leven van een veulen zoveel gebeuren waardoor hij zijn derde levensjaar niet haalt, of zo geblesseerd raakt dat er nooit op gereden zal kunnen worden.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:03

Ik zou ook niet meer fokken als mijn merrie zo zou veranderen, maar goed.. ik weet dat het erg moeilijk is om de knoop door te hakken niet meer te fokken. Het blijft toch wel kriebelen he Lachen.
En je andere pony, want ik begrijp dat je veulen naar je andere pony ging vaak... kun je daar niet mee fokken? Of is dat geen merrie?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 18:58

@ Cassidy, het is een stamboek merrie die elk jaar naar minimaal 1 keuring gaat, dus beetje rare reactie, en ik heb ruimte genoeg als ze in een groep lopen, ik heb maar 2 weilandjes en 1 stal met uitloop, ze mogen telkens 1 landje begrazen en het andere stuk heeft dan kans om weer te groeien, mocht het een hengt zijn, tja dat heb ik niet de mogenlijkheid om het bij mij te stallen,
ik heb meerdere veulens gehad bij verzorgpony's, en bij mijn eigen pony dan 1 keer, maar ik heb nog nooit echt zo'n veulen-merrie relatie gezien,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:54

Is erg vervelend ja, weet je zeker dat er geen lichamelijke oorzaak was waarom ze zo deed? Bijv. uierontsteking oid? Was het veulen misschien vervelend toen het wat ouder werd? Gaf je het veulen misschien veel aandacht en was ze jaloers?
En hoe reageert de merrie nu op andere merrie's met veulens?

Kan me niet voorstellen dat ze zo gaat doen alleen maar omdat ze een veulen heeft, er is vast iets anders wat meespeelde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:10

Orchid schreef:
Het word echt geen one big happy family en moeder en dochter gaan gezellig de hele dag warme geitenwollensokjes breien hoor Knipoog Voor een veulen is de moeder na een poosje niks anders meer dan een wandelende melkbar Haha! Knipoog
Je zegt ook dat je niet zoveel ruimte hebt, dus waarom wil je dan nog een veulen fokken, eerst kunnen ze wel samen maar na een maandje of 5 zal het veulen er toch bij weg moeten.. En als het veulen een hengst word heb je er dan plek voor?

Ik ben het hier niet helemaal mee eens, ik weet ook uit ervaring dat een veulen na een paar maanden anderen veel intressanter gaat vinden dan moeder zelf maar het is niet altijd zo.

Bovendien, waarom zou een veulen met 5 maanden perse bij de moeder weg moeten? Ja ze moet afgespeend worden, maar daarvoor zou ze 2 maanden in een andere groep kunnen staan en dan weer terug bij moeder...

De pony van mijn zusje heeft 3 jaar geleden ook een veulen gehad, bij de geboorte moest ze er echt niets van hebben, beulde het veulen af en trapte hem letterlijk in een hoek van de box. Na 3 dagen kreeg ze er uieronsteking bij en moest ze met veel moeite vastgezet worden en gedwongen worden om het veulen te laten drinken. Na een dag of 5 viel het kwartje dat als het veulen dronk de druk op de uier afnam en liet ze het toe, toen tolereerde ze het veulen maar was nog niet vriendelijk, als ze met anderen naar buiten ging was ze juist wel heel beschermend.
Toen ze met zijn allen het land in gingen sloeg ze door naar de andere kant en werd juist erg beschermend. Toen het veulen een maand of 8 was hebben we haar apart gezet omdat ze nog steeds dronk bij de merrie, ze heeft toen een week of 6 apart gestaan en is er toen weer bij gegaan. Toen het veulen 2 was wilden we de merrie weer laten dekken en werd ze geschouwd in het land, waar het veulen bij was en wilde ze niet hengstig worden, was extreem aggressief naar de hengst toe en het veulen mocht niet in zijn richting komen(ze wilde er zelf heen).
Ze staat nu op stal en wordt wel hengstig, het veulen is er nu dus niet bij, het veulen kan ook niet geschouwd worden waar mams bij is want die draait helemaal door, laat haar niet bij de hengst komen en gaat zelfs door het draad heen om het veulen nu nog te beschermen.

Dat is dus duidelijk wel een geitewollensokjesbreierij met z'n tweetjes, het veulen vind het overigens prima, die denkt dat het zo hoort Clown .
En twee maanden apart om af te spenen is ook voldoende, daarna kunnen ze gewoon weer samen.

amandaimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:12

ik had het veulentje inderdaat niet verkocht ik had die als je nog ergens in de buurt nog een paard had staan daarbij gezet als ze af was gespeend dan had je het veulen toch nog

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:48

@anneliesdj:
Tuurlijk hoeft het veulen er niet perse bij 5 maand bij af, dat kan ook eerder of later, hangt van de situatie af. Maar het veulen moet er eens bij weg. En ik heb nergens gezegd hoelang, ik zei alleen dat het veulen er een keer bij weg moet, gewoon om het uier op te laten drogen. Ik zei dus niet datie meteen maar voor 3 jaar een ander kosthuis moet vinden Tong uitsteken Dat het veulen moet worden afgespeend zijn we het dus allebei over eens Lachen
En met mijn geitenwollensokjesbreierij (leuk woord Haha! ) bedoel ik dat ze het niet raar moet vinden dat het veulen met een andere pony omgaat dan de moeder, tuurlijk heeft het veulen de moeder nodig, maar ik vind het zo onzinnig om te zeggen dat het veulen meer met een andere pony omgaat, net of het een ramp is, is toch doodnormaal dat dat veulen ook eens wat anders wil dan de hele dag achter mams kont plakken?
Nou dat bedoelde ik dus met mn post, bedankt voor het lezen en let op de smilies.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:16

ik bedoel het niet vervelend ik wil alleen maar zeggen dat het anders kan. En afspenen kan al door voor 2 maanden tijd een draadje door het land te spannen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:38

Ik zeg toch ook nergens dat dat niet kan?
Nou goed wat ik al zei, dan zijn we het dus met elkaar eens. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:52

je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, zo is het helemaal niet bedoeld en dat zei ik al Ach gut Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:55

maar ik denk dat het meer het probleem was dat de merrie gedeprimeerd leek toen ze het veulen had terwijl ze dat daarvoor en erna niet was.
Dus of het veulen nu wel of niet anderen achterna sjouwt doet er helemaal niet toe. Clown

@TS Weet je zeker dat er geen andere reden kon zijn voor het gedrag? Misschien ziek, minder aandacht van jou oid?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 18:20

nou geen uier ontsteking, want daar lette ik juist op, het veulen kreeg van mij juist minder aandacht dan de mijn andere pony's,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:23

hmm wel vreemd, hoe reageert ze op andere merrie's met veulens? Ik zou het persoonlijk toch een keer proberen, mits je er de ruimte en voorzieningen voor hebt. Je zei dat het een stamboekmerrie is, mag ik weten welk stamboek en wat de vader is?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 17:22

tja ik weet niet hoe ze op andere merries met veulens reageerd, ik sta in mijn eentje bij iemand thuis, en er zijn naar mijn idee geen of weinig merries met veulens in de buurt. Het gaat om een shetlandmerrie, lex liebas is de vader, en een kroonmerrie met goed papier de moeder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:54

Zou je haar eigelijk eens bij een stel merrie's met veulens in het land moeten zetten en kijken hoe ze daar op reageert. Kan ook gewoon zijn dat het haar eerste veulen was, daar weten ze wel vaker niet echt wat ze ermee moeten.
Net zoals de merrie waar ik 't over had, maar daar gaan we 't toch nog een keer bij proberen, ik denk dat ze het nu veel beter oppakt.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:59

-> KS

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:53

Mijn veulen was ook meer bij onze ruin als bij zijn moeder.een veulen zoekt gewoon de liefste en speelste pony op. dit zegt niks over je merrie. het apparte gedrag kun je verklaren door dat je merrie haar veulen (ongeboren of geboren) en zich zelf wil beschermen bij de ene merrie is dit erger als bij de ander.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:40

dat zou het idd ook kunnen zijn, de een is nu eenmaal beschermender dan de ander.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:02

Waarom zou je het je pony nog eens aandoen?
Ze voelde zich er duidelijk niet happy bij.

Zet niet nog een shetlander op de werled die je misschien weer moet verkopen.......er gaan er al teveel op transport naar Italie om in de salami te belanden!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:47

Mijn merrie is nu voor de 2e keer gedekt.
De eerste keer werd het echt een enorme knuffel, zou het liefst bij je op schoot kruipen Haha!

Nu is ze voor de 2e keer drachtig en het is echt een stuk chaggerijn geworden, kan op willekeurige momenten ineens gevaarlijk worden. Zal niet schoppen maar laat wel haar tanden zien enzo. Gewoon echt niet leuk meer. Ik hoop dat dat over is zodra het veulen er is want ik mis m'n 'oude' merrie verschrikkelijk..... ik ga er wel van uit dat het deze keer een merrietje is. Vorige keer was het een hengst toen ze zo knuffelig was.
Dus imo kan het gedrag behoorlijk verschillend zijn bij verschillende drachten.