Wanneer kan je het veulen voelen en / of zien bewegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shelley

Wanneer kan je het veulen voelen en / of zien bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 21:03

Mijn merrie is afgelopen Mei gedekt en nu dik 6 maanden drachtig. Na een paar maanden merkte ik dat ze erg onrustig was. Ik dacht dat ze misschien het veulen voelde bewegen. Zelf weet ze waarschijnlijk niet waar dat gevoel vandaan komt. Ook tijdens het rijden maakte ze opeens rare sprongetjes.
Wanneer kunnen wij het veulen zien bewegen? Weet iemand hier iets van. Ik heb geen idee en kan het ook nergens vinden.

Oliviaatje

Re: Wanneer kan je het veulen voelen en / of zien bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:34

mijn verzorgpaard en nog een ander paard bij ons op stal zijn allebei al 7 maanden drachtig, en sinds een tijdje voelen we waarschijnlijk al wat bij mijn verzorgpaard, bij die ander hebben we het nog niet gevoeld. maar je moet echt op de goed plek voelen en geluk hebben dat hij wakker iss!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:09

ja je moet denk ik echt geluk hebben dat je hem voelt bewegen tijdens het poetsen ofzo..
dan heb je de meeste kans

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:17

Toen m'n verzorgpaard drachtig was lette ik altijd wel op de buik, maar kon nooit echt wat voelen oid. Totdat ik een keer aan het poetsen was (denk dat ze een maand of 7 drachtig was) en Bentley (dr veulen, zat toen nog in de buik Knipoog ) begon te schoppen Lovers .
Echt schoppen is wel heel duidelijk te zien Lachen , maar aangezien je natuurlijk niet dag en nacht bij je paard bent denk ik dat het vooral een kwestie van geluk is of je wat ziet.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:17

hangt er sterk vanaf. je moet een goed moment te pakken hebben en bovendien is het ene veulen beweeglijker dan het andere Knipoog

bij Angel dit jaar vanaf 6 maand ongeveer, idem bij Tinkerbell. Bij angel voel ik het veulen nu bijna dageelijks, bij tinkerbell hooguit 1x in de 2 weken ofzo Clown

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:21

Ik kon ook het veulen voelen. En zien bewegen. Was ook ongeveer na 6 á 7 maanden geloof ik.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:25

Ik heb 2 jaar geleden nooit wat gevoeld bij Shakyra..

Nu zijn ze weer allebei drachtig (7 maanden) maar helaas ook nog steeds niks gevoeld of gezien.
Waar voelen jullie het veulen precies?
Ze zeggen ook wel dat als je merrie koud water drinkt, dat het veulen gaat bewegen

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:13

Bij Vinga begon het rond de 6 maanden dan kon je het zachtjes voelen, nu is ze 7 maanden en heb sinds vandaag het veulen voor het eerst zien schoppen.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:23

Die van mij gaat ondanks alle ellende die we gehad hebben en ondanks dat de Da gezegd had dat het veulen het waarschijnlijk niet zou redden behoorlijk tekeer. Ik zie hem regelmatig echt bewegen en ook ligt hij af en toe weer anders echt grappig gezicht. Ook als ik heel goed voel voel ik hem af en toe zitten.

Shelley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 17:36

Ik ga er maar eens goed voor zitten om te kijken. Volgens mij heb ik het gezien toen ze aan het eten was. En als ze zelf aan het racen is in de bak, moet het veulen wel 'wakker' worden, want ze heeft nog energie genoeg.

(Ik krijg trouwens geen vermelding in mijn email wanneer er in een topic gereageerd wordt. Waar kan ik dat veranderen?)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:05

De meeste merries dragen links. Als je aan de linkerkant van de merrie gaat staan en je legt je hand schuin voor de uier en je duwt wat met je vingers naar binnen, heb je de meeste kans dat je het veulen voelt terug 'duwen'.

Laer in de dracht kun je het veulen echt zien 'gaan'.. Ik zag onlangs het veulen vanaf de laatste ribben richting de flank bewegen.. Heel gaaf om te zien!

Chubby is nu 10 maanden drachtig en het veulen is heel beweeglijk, zeker wanneer Chub ook loopt. Haar buik schommelt af en toe echt heen en weer!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:39

mijn merrie is nu acht maanden drachtig en ik heb ook een manier bij mijn merrie gevonden om het veulen aan het bewegen te krijgen. Ik heb zo een massage-roskam ongeveer, en je begint zachtjes te roskammen aan de onderkant van de buik (waar het veulen zou zitten) en dan moet je kijken naar de zijkant van je merrie. Mijn merrie haar veulen begint dan lekker te bewegen Haha!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:24

Inderdaad zoals al vaker hier gemeld kun je het veulen voelen op een maand of 7 dracht.
Ik voelde bij mijn merrie vaak met voertijd.
Vaak is dit een goed moment om het veulen te voelen.
Ik leg mijn handen onderaan de buik idd een stukje voor de uier.
Als de merrie in de laatste fase van de dracht is zul je het veulen meestal niet meer kunnen voelen bewegen, puur omdat er dan nog maar weinig ruimte over is. Maak je dus niet ongerust als je opeens niks meer voelt bewegen!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:52

oow ik ga ook eens proberen te voelen. eind februarie moet het veulentje komen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:53

nog twee maandjes wachten dus voor mij ongeveer, leuk om zo de 'tips'te lezen.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:59

Die van mij zie je heel goed bewegen. Vandaag onder het longeren nog mn merrie heeft er wel last van dat is dan wel weer sneu

beaujangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:09

mijn merrie is uitgeteld in april en ik kan het veulen wel voelen bewegen.
En als ik ze heb gereden of ik heb ze los gegooit en dan weer terug op stal dan zie ik het veulen bewegen.
Nou moet ik wel zeggen dat dat vorig jaar nog veel erger was en als ik dan mijn hand op haar buik legde en dan wat drukte voorzichtig natuurlijk dan reageerde mijn veulen.
Maar ik moet zeggen het is fantastisch gevoel om dat zo bij je paard te voelen.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:08

beaujangles schreef:
mijn merrie is uitgeteld in april en ik kan het veulen wel voelen bewegen.
En als ik ze heb gereden of ik heb ze los gegooit en dan weer terug op stal dan zie ik het veulen bewegen.
Nou moet ik wel zeggen dat dat vorig jaar nog veel erger was en als ik dan mijn hand op haar buik legde en dan wat drukte voorzichtig natuurlijk dan reageerde mijn veulen.
Maar ik moet zeggen het is fantastisch gevoel om dat zo bij je paard te voelen.

Ja het verschilt inderdaad ook per veulen de een beweegt bijna niet, en de ander lijkt af en toe net een stuiterbal! Hyper!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:49

Ik heb het met zes maanden al een keer gezien. Tea kreeg haar inenting en ineens schopte het veulen, alsof het protesteerde, hihi.. De DA zag het ook en moest ook wel lachen..
Toen heeft ze nog geprobeert om het nog een keer op te wekken, door een poosje flink te duwen, maar er kwam niets meer..
Maar op de flank duwen vindt Tea ook niet zo leuk meer. Toen Annabel, Bella, bij me was stond ik wat in haar zij te porren, maar daar was ze niet meer zo van gediend, hihi..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:38

mijn merrie is nu 8 maanden drachtig,en gister zag ik voor het eerst ,echt die buik helemaal heen en weer gaan....het ging me tekeer daarbinnen,met haar vorige veulen heb ik niets gezien...geen beweging of niets...

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:11

ik zie het ook af en toe bewegen het veulen is 7 1/2 maand oud. meestal na het rijden en dan voel ik het onder bij haar flank af en toe zacht schoppen of tijdens het lopen beweegt haar buik opeens alle kanten op. hihi.
erg eigenlijk... wij willen het alleen maar zien en voelen terwijl die merries er helemaal gek van worden. Lachen

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:12

Ik heb nog niets gezien/gevoeld en ze is al 7 maand drachtig. Als ik haar buik aanraak trekt ze die op en protesteert ze dus ik heb niet echt veel kans dat het veulen dan nog veel plaats heeft om te bewegen in een samengetrokken buik Tong uitsteken Ik ga er toch is op letten als ik eten geef... Zou het graag eens zien/voelen.

peetjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:17

mijn shet is nu bijna 6 maanden drachtig en ik kan het veulentje heel vaak voelen, ligt ook aan de linkerkant en je kan het beste bij de flanken voelen dan heb ik de meeste kans, weet niet hoe dat bij andere merrie's is.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 00:50

mijn merrie is op het moment gekomen dat het veulen niet meer gaat bewegen althans niet veel meer. Ze is nu negen maanden drachtig.

Haugspori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:39

Bij mijn merrie voelde ik het veulen na 6 maanden bewegen. Heel bijzonder was dat, vooral omdat ik het nog nooit eerder had gevoeld. Ze vind het gelukkig geen probleem als ik aan haar buik zit.