Onze merrie heeft haar veulen vanochtend verworpen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeMar

Onze merrie heeft haar veulen vanochtend verworpen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:14

Huilen Vanochtend heeft een van onze merries haar veulen verworpen!! Ze was uitgeteld in april. Ze voelde zich niet lekker, en wij dachten dat het kwam omdat we haar sinds 2 dagen op stal hadden staan, dus hebben we haar weer buiten gezet. En toen ze in de wei kwam was ze heel blij en ging meteen gras eten... maar rond de middag leek ze ineens dunner en toen we keken lag er een veulentje naast haar, zo groot als een shetlander veulen! Het was een merrietje met 3 witte beentjes... Huilen
Daar gaat dan een gezond veulen (zover je dat kunt beoordelen)!!! Wat later een goed springpaard had kunnen worden... Hoe verdrietig!

Een aantal jaren geleden had de merrie een veulen waarvan het lichaam eigenlijk compleet intact was, alleen het hoofd, was een waterhoofd! Weer een paar jaar later nu 6 jaar geleden, heeft ze een gezond goed merrieveulen gekregen (deze is nu ook dragend, maar hopen dat deze het veulen houdt). En nu dit! Gewoon een domper....

Maar wat voor een redenen kunnen er zijn voor een merrie om een veulen te verwerpen?? Ik weet het niet.... weet iemand dit wel? En het is ook nog maar de vraag of we haar überhaupt ooit nog laten dekken, ik weet niet of zoiets zich vaker zou kunnen herhalen of dat dit niet uit maakt...
Laatst bijgewerkt door MeMar op 27-11-06 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kytha

Re: Onze merrie heeft haar veulen vanochtend verworpen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:16

Jeetje de laatste dagen zie ik steeds meer van zulke topics op bokt.
Wat een nachtmerrie moet dat zijn zeg. Heel veel sterkte Ach gut

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:16

heel veel sterkte
dit is niet leuk
en ja een reden waarom een merrie verwerpt?
-ziekte
-verandering?
-stress
tja er kunnen best veel oorzaken zijn
mischien een dierenarts er naar laten kijken?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:24

Was de merrie ook geënt tegen Rhino?
Veel sterkte ermee iig. Ik zou voor de zekerheid de nageboorte even goed nakijken of je daar ook afwijkingen aan ziet. (of door een DA laten doen)

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 19:01

De nageboorte was niks mis mee, helemaal normaal en intakt.. Over Rhino zijn we nog aan het denken, onze paarden zijn stuk voor stuk sterke gezonde dieren.. maar ja er zijn er die op concours gaan dus dat is niet uit te sluiten... maar 5% van alle rhino-verwerpingen gebeurt in de laatste vier maanden van de dracht.. Maar het is natuurlijk niet te zeggen dat wij niet bij die 5% zitten. Maar de andere dragende merrie word zo snel mogelijk verplaatst, waarschijnlijk dalijk nog...

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 19:03

Maar we gaan haar volgend jaar ( asl er verder niks is met rhino e.d.) weer gewoon dekken, misschien weer Cardento (daar was ze dragend van)

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:15

Heel veel stertkte Ach gut de reden.. tja waarom ..
Dat is een vraag waar je geen antwoord op krijgt. er zal IETS mis gegaan zijn. Dat de natuur zn werk doet.

Heel veel stertkte met dit verlies

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:00

We zijn het aan het onderzoeken en er is nog een mogelijkheid, zoals eerder maartje_h al zei: stress. Onze stal ligt in de buurt van een militair vliegveld. Vorig jaar stond bij ons een drachtige merrie in de wei, toen zijn er vliegtuigen heeel laag over gekomen. De merrie is daarna door de stress, begonnen met veulenen/verwerpen, dit is fout gegaan, merrie en veulen zijn beide overleden.

Nu een paar dagen geleden is er weer heeel laag gevlogen boven onze stal en weides. En dit kán misschien weer de oorzaak zijn geweest. Dit weten we niet zeker. Maar misschien kunnen we weer een schade vergoeding aanvragen... Dat is in iedergeval íets... MAAR we zijn het nog allemaal aan het onderzoeken, en morgen komt de veearts nog n keer kijken.. Ik laat het nog weten..

Wiwanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:04

mijn merrie heeft vorig jaar ook verworpen, we hebben alles laten onderzoeken naar de reden van het verwerpen maar ze konden ons hier helaas geen medische-reden voor geven..
Op dit moment is ze weer dragend ook weer van dezelfde hengst en verwachten we haar veulen als het goed is begin februari...

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 22:53

@ winwanda Ik hoop voor jou dat alles goed gaat!! het is echt rot! Ik hoop dat de merrie waar ik op rijd, mijn grote schat, wel haar veulen houdt!! Zij is een dochter van de andere merrie waar het fout ging. Maar we proberen het weer opnieuw hoor!!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:54

ok.. je reden KAN.. maar is deze merrie vliegtuigen gewend?
Bedoel stress.. is meestal langdurige stress.

maar idd heel erg vervelend allemaal..... bah Ach gut

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:59

Als jullie denken dat de vliegtuigen veel lager vlogen of een andere route namen dan gebruikelijk; zeker melding van maken bij de luchtmacht en proberen een schadevergoeding te krijgen.
Ik zou het sowieso bij hen melden, ook al vlogen ze normalen hoogte en/of route. Ook kan er een ander soort vliegtuig/helicopter dan normaal langsgegaan zijn.

Als de vliegtuigen en/of helicopters met een zekere regelmaat gebruik maken van de route dan zul je overigens wel verwachten dat de dieren aan het lawaai gewend zijn.

Hartstikke jammer van het verwerpen. Sterkte ermee.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 23:02

@ Cayusejuhh
Neej de stal is net een jaar verhuisd naar deze plek, dus de merrie kende dit nog niet, en de landingsbaan ligt zo'n 5 a 6 kilometer verdop schat ik.... en het kwam ons zo bekend voor omdat diegene die er al woonde en nú bij onze stal hoort dit ook had vorig jaar, met een merrie. Zij kreeg echt puur van die vliegtuigen die schok. en onze merrie had van t weekend wel even een tijdje staan bibberen in de wei, in zo'n mate dat het ons wel opviel. Vandaar dat we haar naar stal haalden. Maar het kan ja, en niets is zeker...

@ Tienus
We gaan morgen zeker melding doen, en een schadevergoeding eisen!! het was ook geen goedkoop veulen...

Wiwanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:21

[quote="MeMar"]
@ winwanda Ik hoop voor jou dat alles goed gaat!! het is echt rot! Ik hoop dat de merrie waar ik op rijd, mijn grote schat, wel haar veulen houdt!!quote]

Ik hoop het ook dat ze ons nu wel een gezond veulen kan geven, we hebben nog 3 maanden tegaan!
En voor jou hoop ik het natuurlijk ook...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 07:10

He bah, wat vervelend! Nooit leuk om zoiets mee te maken.

Wat betreft de reden van verwerpen, dat kan een heleboel redenen hebben. Waarom krijgt een mens een miskraam? Weet je ook haast nooit. Moeder natuur doet zoiets niet voor niets, er zal iets mis zijn geweest. Hoe was de navelstreng?

Wat betreft vliegtuigen, het is zeer onwaarschijnlijk dat dit de reden is voor verwerping. Stress kan een reden zijn, maar dan wel langdurige stress (lees weken, maanden) en niet een kortstondige als een vliegtuig wat even laag over komt. Denk even aan de natuur, een paard is een prooidier en zal daarom vaak bang zijn, als er op ze gejaagd wordt. Dit is ook kortstondige stress. En als de merries daarom veulens verwerpen waren de paarden duizenden jaren geleden al uitgestorven. Knipoog

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:16

Wat erg. Ja het is nooit leuk als zoiets gebeurt. Maar geloof mij een merrie verwerpt nooit een gezond veulen. Als je toch besluit nog een pogong te wagen zou ik je merrie en het te vroeg geboren veulen laten nakijken. Het kan zijn dat de merrie iets door vererft waardoor de veulens dood gaan.
Maarja als je weet wat er bij een zwangerschap (mens of paard) mis kan gaan is het een wonder dat er nog iets geboren wordt.
strekte ermee.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:51

ik zou denken aan Rhino, stress, of toch iets mis met het veulen waardoor de merrie het afstoot.
In vorige gevallen dat het bij deze merrie misging / waterhoofd is toen dezelfde hengst gebruikt? Hoe is het inteeltpercentage?
Indien je haar opnieuw zou willen laten dekken zou ik voor een andere hengst gaan.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 16:17

Neej dat was een heel andere hengst, en ook al heel wat jaren geleden.. Maar de hengst die wij nu gebruikt hadden heeft totaal geen overeenkomsten met de merrie wat de afstamming betreft... We hebben contact gehad met de stal waar de hengst ter dekking staat, en nu gaan we kijken wat we volgend jaar gaan doen.

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:21

Jeetje, de laatste week heb ik mee van deze topics gezien. In ieder geval veel sterkte, en hopen dat je de oorzaak kunt vinden. (voor je eigen gemoedsrust Lachen )

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:45

Er zijn talloze redenen te bedenken waarom een merrie haar veulen verwerpt. Stress van de vliegtuigen lijkt me hier niet van toepassing, omdat de merrie deze vliegtuigen gewend is.

Wij hebben een merrie staan die haar reservers voor het veulen te snel opmaakt, wat betekent dat zij op de 8e maand verwerpt, maar als zij vanaf dag 1 op de merriebrok en supplementen staat, blijft het goed gaan en draagt zij een volkomen gezond en sterk veulen uit.

Het kan ook zijn dat de genetische samenkomst van beide paarden niet combineren, daardoor wordt het veulen ook verworpen, omdat er ergens zo`n danige fout is zit, dat het veulen nooit levensvatbaat kan zijn.

het veulen kan andere niet zichtbare, afwijkingen hebben, waardoor er geen levensvatbaatheid in zit, die mogelijkheid is helaas zo groot dat het onmogelijk is om dat allemaal aan te geven.

Rhino lijkt me niet, dat komt op de 6e of 8e maand af. Pastorellavirus ( zusje van de rhino) kan overigens wel. Ook een simpel griepvirus kan verwerping veroorzaken.

In ieder geval, wat de oorzaak ook is, het is altijd heel erg voor zowel de eigenaar als de merrie. Verwen haar maar goed, ze zal echt in de rouw zijn, want ze beseft dondersgoed dat ze haar baby is kwijtgeraakt. Ach gut

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 12:17

@Hazzebaz
Bedankt voor je antwoord... Rhino hadden wij eigenlijk ook al uitgesloten. De vliegtuigen hoeven misschien niet de oorzaak te zijn, maar ik wil wel even zeggen dat ze deze absoluut niet gewend was zoals ik al eerder vermeld had. Aangezien we er nog maar een jaar wonen. En er zijn bij ons op stal al meerdere pony's echt flink geschrokken van deze laagoverkomende dingen. Maar als het langdurige stress moet zijn, dan kan ik mer er zelf ook niet zo heel veel bij voorstellen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:30

@MEMar: sterkte voor jou en je merrie.Hoe is ze er nu zelf onder?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:54

Jeetje wat kuut zeg Ach gut
Sterkte!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:14

heel veel sterkte ermee

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:21

wat onzettend vervelend voor jullie zeg!

vliegtuigen mogen niet lager vliegen dan een bepaalde hoogte, behalve als je in een laagvlieggebied woont. als ik jou was, zou ik dit eerst even uitzoeken en als je in je recht staat bijv een schadevergoeding eisen. succes!