Drachtige verzorgpony erg Down

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Drachtige verzorgpony erg Down

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 20:11

Hooi allemaal,

ik heb een drachtige verzorgpony die de laatste week erg down en lusteloos is. ze eet ook erg weinig, weten jullie wat er met haar is/kan zijn?

haar veulen is ook heel bewegelijk en schopt veel, zou het misschien daar een beetje mee te maken hebben?

ik hoor graag reacties!

CM_

Re: Drachtige verzorgpony erg Down

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:13

mm erg vreemd, misschien is het veulen aan het draaien, maar dat ze weinig eet is niet goed, een dragende merrie moet veel eten. misschien een soort van zwangerschapsvergiftiging, of bloedarmoede?
ik zou de eigenaar zeker vragen de veearts even te bellen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 20:28

crossmonster schreef:
mm erg vreemd, misschien is het veulen aan het draaien, maar dat ze weinig eet is niet goed, een dragende merrie moet veel eten. misschien een soort van zwangerschapsvergiftiging, of bloedarmoede?
ik zou de eigenaar zeker vragen de veearts even te bellen.

veearts bellen waren we inderdaad al van plan Lachen
maar ik dacht ik zet het ook even op Bokt, misschien komt het bij hun wel bekend voor Lachen
bedankt voor je reactie Lachen

andere mensen die nog iets weten?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:34

Klinkt idd niet echt goed, een pony die weinig eet is zowieso niet gezond laat staan een drachtige pony die weinig eet!
mijn advies; DA bellen Lachen

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:06

Hai

Ik ben de eigenaar en was vandaag bij haar en ze is erg down en rustig terwijl het normaal nog een hittepetit is. Het rare vond ik is dat ze haar broodjes niet at en ze had granenmix die ze ook niet wilde. Ik ga morgenochtend de muesli eens proberen en de da bellen want ik vertrouw het niet echt.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:50

hoelang is de drachtig?

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:16

de preciese datum weet ik dus niet ze is bij mij drachtig gekomen. Heb haar oude eigenaar gesproken daar is ze 21 april niet drachtig weggegaan in de tussentijd is ze bij een handelaar geweest dus het is tussen 21 april en juli geweest ik gok zelf rond mei dat ze drachtig is geworden. Ze draagt momenteel heel erg aan de onderkant van haar buik zeg maar en je ziet het veulentje af en toe ook behoorlijk schoppen. Het rottige is dat ze bij handelaren is geweest en die niet vertellen hoe of wat er met haar gebeurt is.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:21

Dan is ze toch korter drachtig dan dat je dacht en zal het veulen in april/mei of zo komen?
Irritant vind ik dat bij mijn merrietje deden ze toen ook zo geheimzinnig over d'r veulen en wilden ze niks kwijt over de vader. Was wel een heel mooi veulentje (H. was de eerste die langs kwam of hij het kon kopen Knipoog )

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:45

Een schoppend veulen kan natuurlijk ook voor behoorlijke buikpijn zorgen... is het haar eerste veulen ? Dan is alles nieuw en dit ook. Maar een DA erbij halen lijkt me wel verstandig, liever te voorzichtig, dan later spijt hebben.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:55

Nee dit is niet haar eerste veulentje dat weet ik wel ze heeft vorig jaar een merrie veulentje gehad dat weet ik via de oude eiegnaar die nog in haar stamboek stond. Ja ik vind het ook rot dat er zo geheimzinnig gedaan word want ik kan er zo weinig mee. Ja H had me verteld dat ze in december uitgerekend was maar de oude eigenaar heeft haar 21 april verkocht en toen was ze nog niet drachtig dus ze is tussen 21 april en juli drachtig geworden.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:57

Laat de arts er maar voor de zekerheid even naar kijken, kan hij misschien meteen vertellen hoever hij denkt dat ze is.

Wel verrassing wat voor veulen eruit gaat komen, kan van alles zijn Haha!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:52

Ja het rottige is ik had de da al gesproken of ze konden gaan kijken hoelang ze heen is maar de da vertelde mij dat ze haar wel konden opvoelen maar niet de preciese datum konden vertellen niet eens op een maand af. Ik heb het gister geprobeerd met bix dat at ze wel gewoon wortels ook dus misschien dat ze de granenmix niet lekker vind en dat ze t brood geen trek in had. Ik weet wel dat ze gedekt is door een new forest maar wat eruit komt is een grote verrassing suprisebal.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:51

Mooi dat ze weer een beetje eet, en wat eruit komt ach wat maakt het ook eigenlijk uit als het maar gezond is.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:05

Ja precies en als het mn merrie maar niet schaadt dan vind ik alles prima. Het veulentje moet zo in zo verkocht worden want 3 paardjes word me toch echt even teveel

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:40

Topic hoort hier niet thuis, ik heb getemd om het naar kraamstal te verplaatsen.

Mijn merrie is ook niet happy als ze drachtig is en nog moet werken. Ik stop tijdig met rijden en doe dan alleen nog maar leuke dingen en veel grondwerk, daar fleurt ze helemaal van op. Tevens zou je de vorige eigenaar waarbij ze een veulen had eens kunnen bellen, of ze toen ook zo was.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:48

Ja daar zat ik ook al aan te denken om die man nogmaals eens te bellen. Ze is ook ineens vreselijk dik en het veulen is vreselijk naar de onderkant van de buik geschoven (probeer t goed uit te leggen) hij ligt zeg maar nu heel erg aan de onderkant van de buik en ver naar voren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:53

mijn drachtige merrie is ook een hele tijd uit haar hum geweest....
ook at ze toen even slecht.....

nu is alles weer oké... heb wat meer aandacht gegeven, en extra geknuffeld.... lekker wandelen langs de weg en haar een beetje d'r eigen zin laten doen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:43

=>KS

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:51

Misschien dta het nu de periode is dat het veulen uit de ene hoorn van de baarmoeder komt en dan naar de hele baarmoeder zakt? Ik weet niet precies hoe dat verloopt (in welke periode)

Mijne is ongeveer dezelfde tijd drachtig, ze is op 24 april uitgerekend, haar buik is nu ook in ene dik hoor. Is ook meer naar beneden gezakt (lijkt wel of haar rug nu al doorzakt Knipoog ) Ik ga ff op foalcam kijken hoe het precies zit met dat uit die hoorn komen.

*edit* Gelijk even opgezocht... Rond dag 190 sluiten beide hoornen. die van mij is nu ongeveer 151 dagen. Dan sluit in ieder geval 1 hoorn en gaat het veulen dus meer in de baarmoeder liggen. Dus het zou wel kunnen. Misschien dat ze daar wat klast van heeft, het veulen zakt dus gelijk.
Nog even over het eten, je kan haar desnoods nog even wat voedingssupplementen geven. Ik doe bij die van mij wat Pavo Total Supply door haar biks (ze krijgt minder dan een kwart biks) dan krijgt ze in ieder geval alles binnen. Meestal flueren ze daar ook wat van op. Die van mij eet dus alleen onbeperkt hooi en kuilgras, daarbij dus minder dan een kwart biks met dat poeder erdoor. Ze staat dag en nacht buiten.

Nou succes in ieder geval, hoop dta je er wat aan hebt, maar de DA bellen is altijd goed. Wat iemand al zei, beter te vaak dan later spijt hebben!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:06

Morgenochtend tussen 10 en 12 komt de da ze eet dus weer niet dr hooi niet haar bix niet ze drinkt veels te weinig dus ik vertrouw het gewoon niet. Okal is het niks dan heb ik toch zekerheid want dit vind ik wel eng

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:24

Wat ik trouwens wilde vragen omdat ik de exacte datum niet weet wanneer ze uitgerekend is had ik de da gevraagd of ze kon komen om te kijken hoelang ze nog moet. De da vertelde mij echter dat ze dit niet precies konden zien niet eens op een of 2 maanden af wie weet hoe dit zit? Morgen komen ze en ik wil graag dat ze haar eigenlijk helemaal onderzoeken

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:51

en hoe ist het met de merrie ik weet de dierenarst moet nog komen maar toch vraag ik het lekker al!!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:55

Nou het gaat dus niet goed ze had meer dan 40 graden koorts. Ze heeft nu antibiotica gehad en nog een spulletje wat ze 2 keer per dag moet hebben. De kans is dus wel erg groot dat het veulen het niet overleeft en ze die er een deze dagen uitwerpt. Het hoeft niet perse mits het veulen sterk genoeg is maar doordat ze dus niet eet is die kans heel erg groot.

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:05

He, wat erg... tis te hopen dat ze der kind erin houdt en dat er dan een gezond veulen uitkomt ! En dat het met moeders ook goed gaat Haha!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:06

Ach nee, dat zou jammer zijn... wist de dierenarts ook te vertellen wat het was dat ze ziek is?

Hoop dat ze snel weer aan het eten gaat.