Helaas liep het bij Duveltje anders, hij werd niet een beetje ziek, hij werd doodziek. Hij stond op een gegeven moment met 41 graden koorts, en heeft bijna 1 1/2 week niets gegeten, ik kreeg er met veel moeite een appeltje per dag in geduwd. Hij viel enorm af en verzwakte snel. Op een geven moment stond hij zo wankel op de benen dat ik hem met een flinke duw om had kunnen gooien. 's nachts kreeg hij ondertemperatuur, hij had niet meer de energie in zijn lijfje om zich warm te houden, overdag had hij flinke koorts.
Tot overmaat van ramp kreeg hij ook nog eens een abces bij zijn schouder, waardoor de angst voor verslagen droes waarheid werd. De dierenarts heeft uiteindelijk de abcessen bij zijn kaak en schouder opengesneden, het andere abces bij zijn kaak en de 3 abcessen bij zijn mond waren wel vanzelf open gegaan. Er stroomde letterlijk handen vol pus uit. Na het openen van de abcessen ging het eindelijk weer wat beter, de koorts zakte en Duvel kreeg weer eetlust. Onder zijn borst heb ik uiteindelijk nog een snede gemaakt, aangezien de pus van zijn schouder naar de borst zakte en er daar niet uit kon, waardoor opnieuw koorts ontstond.
Gelukkig gaat het mijn mannetje nu weer een stuk beter, dankzij een intensieve verzorging (waavoor veel dank aan mijn vriendin Karin voor de hulp) en antibiotica. Hij eet weer, komt duidelijk weer op krachten, de wonden bij zijn kaak zijn nu bijna genezen, de wond bij zijn borst en schouder zijn flink groot en daar komt nog steeds wat pus uit, ik denk dat hij bij zijn schouder wel een litteken over zal houden (who cares, als hij maar beter wordt). Ik spoel nog steeds 2 x daags met betadine en hij krijgt nog steeds elke dag een injectie antibiotica. Zijn temperatuur blijft nu goed, het is nu alleen afwachten of dat ook zo is als we stoppen met de antibiotica, de angst voor verslagen droes is nog steeds niet weg.
Hieronder nog wat foto's.
Zo zag hij eruit toen we hem naar de opfok brachten. Een mooi gezond stevig veulen.
Een week later, de snot loopt uit zijn neusje, pus uit zijn ogen en hij voelt zich niet lekker
Hij vermagert zienderogen, hij werd nog magerder maar daar heb ik geen foto's van gemaakt
De abcessen bij zijn kaak groeien, ook de bult voor zijn schouder is zichtbaar
Ja, de abcessen zijn open en meneer begint weer praatjes te krijgen
Gelukkig lijkt hij nu aan de betere hand, hopen dat het zo door blijft zetten! Heel veel succes en sterkte!
tis nog wel zo´n mooi paardje!