ervaring met NIET afspenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

ervaring met NIET afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 16:16

Volgens mij worden de meeste Nederlandse veulens afgespeend van hun moeders de een wat eerder dan de ander.

Maar zijn er ook mensen die hun veulen gewoon bij moeder (en kudde) laten lopen? net zoals in het wild? en de natuur z'n gang laten gaan?

Hoe gaat dat dan, moet je nog met speciale dingen rekening houden?
Hoe lang duurt het dan voor het veulen stopt met drinken bij de moeder?

areke

Re: ervaring met NIET afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:29

ik heb mn setje van vorig jaar ook gewoon bij de moeder laten lopen.
de merrie had na ongeveer 5 maanden al wisselingen met wel en niet laten drinken en na 6 1/2 , 7 maanden dronk ze helemaal niet meer bij dr moeder.

nu loopt er een hensgstenveulen bij van bijna 5 maanden en die mag ook af en toe al niet meer drinken

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:56

Mijn veulen loopt ook nog steeds bij de merrie zonder afspenen, en drinkt nu niet meer bij de merrie. Mijn veulen is nu 6 maand oud.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:58

Mijn veulen staat alleen overdag nog bij mama. Moeders had het erg zwaar vandaar dat ik die keuze heb gemaakt. Het veulen is van 14 maart en zou er anders wel bij zijn gebleven.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:37

Ik ken een merrie waarbij het veulen 10 maanden bij bleef, en een maand voordat het volgende veulen geboren werd, werd 'de jaarling Haha! ' eraf gehaald. Maar die dronken nog wel gewioon hoor..

Ik heb Fagan er sinds dit weekeind af (ze is nu 6 maanden) omdat Ciara het niet meer trok. Ciara staat op stal, en Fagan kan gewoon neuzen etc met mam, maar niet meer drinken. Nu alleen hopen dat ze er straks niet meteen weer onderduik als ik Ciara na een week of 2 er weer bij zet.

KumiMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:13

Heb geen persoonlijke ervaring ermee,maar als mijn merrie ooit nog eens een veulen krijgt (staat al een tijdje in de planning) wil ik ze ook gewoon bij elkaar laten.
In de natuur moet het eerste veulen na een jaar plaats maken voor het volgende veulen.Ook door rangorde-bepaling worden ze vanzelf zelfstandiger.
In gevangenschap raakt de merrie niet perse gelijk weer zwanger na het eerste veulen (dat bepalen de mensen) en hoeft het veulen geen plaats te maken voor een ander.Maar zoals vorige schrijvers al opmerkten;ze bouwen het drinken toch wel af.En sommige merries worden hun veulens ook een beetje zat na een tijd;dan staan ze niet eens meer toe dat het veulen blijft drinken.Maar dat hangt wel af van het karakter van de merrie natuurlijk.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:34

AmberBowie schreef:
Heb geen persoonlijke ervaring ermee,maar als mijn merrie ooit nog eens een veulen krijgt (staat al een tijdje in de planning) wil ik ze ook gewoon bij elkaar laten.
In de natuur moet het eerste veulen na een jaar plaats maken voor het volgende veulen.Ook door rangorde-bepaling worden ze vanzelf zelfstandiger.
In gevangenschap raakt de merrie niet perse gelijk weer zwanger na het eerste veulen (dat bepalen de mensen) en hoeft het veulen geen plaats te maken voor een ander.Maar zoals vorige schrijvers al opmerkten;ze bouwen het drinken toch wel af.En sommige merries worden hun veulens ook een beetje zat na een tijd;dan staan ze niet eens meer toe dat het veulen blijft drinken.Maar dat hangt wel af van het karakter van de merrie natuurlijk.

Maar wat nou als de merrie het niet trekt, zoals in mijn geval? Dan is denk ik spenen de enige oplossing (voor mij in ieder geval wel nu Haha!)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:36

Buiten het feit dat er idd zat merries zijn die het lichamelijk niet trekken bestaat er ook nog de kans bij hengstveulens dat die na 7 maanden hun moeder gaan dekken.
Verder willen veel mensen graag weer wat meer met de merrie gaan doen en als je zde veulens niet speent dan blijven ze erg aan elkaar klitten.
Dus het is erg afhankelijk van de situatie wat je doet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:55

Mijn paard heeft tot ruim 1 jaar bij de moeder gelopen, in een grotere kudde. De moeder was niet opnieuw gedekt. Op zich is het een heerlijk beest, snel op zijn plaats te zetten, nergens bang van ( uit naïeviteit, maar toch ), hij heeft duidelijk een 'goede' opvoeding gehad in die kudde. Alleen wat een drama, toen ze uiteindelijk gescheiden werden. Ik was er zelf niet bij, maar hij heeft echt de longen uit zijn lijf gegild en uren rondgestormd. Ik vond het echt zielig.
Hoewel ik verwacht had, dat hij heel erg zou hangen aan andere paarden, valt dat eigenlijk erg mee. Hij kan makkelijk alleen zijn, en is ook heel makkelijk samen met andere paarden. Ik weet dus niet precies wat het effect geweest is op hem, ik zie er niet veel negatiefs in. Zelf zou ik er denk ik minder snel voor kiezen, als ik een merrie zou hebben, zou ik daar op een gegeven moment toch wel weer wat mee willen doen, denk ik.

KumiMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:37

Als de merrie het niet trekt,lijkt ingrijpen me inderdaad een goed plan.Maar waarom trekt ze het niet?Als de melkproductie te zwaar is voor haar,zou je haar bij kunnen voeren,zodat ze er genoeg energie voor heeft.
Ik hoop voor je dat twee weken inderdaad genoeg is om het je veulen af te leren om er weer onder te kruipen bij mama.Weet ook niet hoe lang het duurt voor de melkproductie stopt na het spenen...Wel is het zo dat zolang er gedronken wordt (al is het maar af en toe) de melkproductie op gang blijft en er dus energie in gestoken blijft worden.
Wat hengsten betreft,da's inderdaad ook weer lastig.In de natuur zouden zij door de leidinggevende hengst worden verdreven als ze vruchtbaar worden (concurrentie) en dan vormen de hengstjes tesamen een groepje dat meestal wel in de buurt van de kudde blijft,afwachtend op een kans om de leiding over te nemen.
Overigens heb ik begrepen dat een hengst niet z'n moeder zou dekken (ik bedoel;niet om zwanger te maken,kan wel oefen-bespringen) als er andere merries in de buurt zijn (als kudde).Dat mama alleen gedekt wordt bij gebrek aan eigen merries.Zo heeft de natuur het geregeld.Maarre,ik weet niet of ik zo'n risico zou willen nemen...Onze paarden leven nu eenmaal niet in het wild en de gedomesticeerde omstandigheden en de uitwerking op de paardengeest blijft toch lastig inschatten.Overigens denk ik dat er in de natuur af en toe ook wel een ongelukje gebeurt...

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:40

WIj hebben het veulen ook nog bij de merrie... En dat laten we zo.. de natuur z'n gang gaan zeg maar.. De merrie wordt wel 3x daags naar binnen gehaald en bijgevoerd.. Want het veulen trekt haar aardig leeg.. Het veulen is nu 5 maand, ik ben benieuwd hoe lang zij blijft drinken bij mamma Haha!

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:42

Mariska_28 schreef:
AmberBowie schreef:

Maar wat nou als de merrie het niet trekt, zoals in mijn geval? Dan is denk ik spenen de enige oplossing (voor mij in ieder geval wel nu Haha!)

Wat ik dus doe is overdag in de wei het veulen erbij en 's nachts apart. Is een mogelijke oplossing. Bij mijn merrie werkt het iig super. Ze is weer dikker aan het worden (is ook weer drachtig) en de ribben kun je al bijna niet meer zien

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:49

AmberBowie schreef:
Heb geen persoonlijke ervaring ermee.

AmberBowie schreef:
Als de merrie het niet trekt,lijkt ingrijpen me inderdaad een goed plan.Maar waarom trekt ze het niet?Als de melkproductie te zwaar is voor haar,zou je haar bij kunnen voeren,zodat ze er genoeg energie voor heeft.

Ik vind het heel knap dat je zónder énige ervaring toch al weet wat je precies moet doen wanneer je merrie het niet trekt.
Jij denkt dat de bokkers waarvan de merrie het niet trekt, niet geprobeert hebben om hun merrie bij te voeren zodat het veulen nog even iets langer bij de moeder kan blijven...?!?
Ik vind dat je pas over zoiets mee kan praten wanneer je het zelf mee gemaakt hebt...

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:56

dat was nog eens vriendelijk... een beetje toleranter als het kan! De topicstarter zal wel uitmaken welke reacties nuttig zijn!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:02

Pardon...?!?
Ik vind mijn reactie zelfs héél netjes!
Ik zeg alleen dat je niet over iets wat kan zeggen wanneer je het niet zelf mee gemaakt hebt.
In mijn ogen kwamen de reacties van deze bokker over als; Wanneer de merrie het niet trekt, heb je niet goed genoeg gevoerd.
En zoals ik al schreef, kiest geen enkele fokker ervoor om het veulen vroeg(er) af te spenen dan nodig is wanneer de merrie het niet trekt.

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:03

Goh , ik denk niet dat ze het zo bedoeld heeft...

Maar voor de rest heb jij in jouw mening, wel een punt... (hierover heb ik me ook ervoor niet uitgesproken)

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:30

Ik heb ooit eens een merrie met veulen gehad. De merrie was niet opnieuw drachtig en toen heeft dat veulen gedronken tot ze 2 jaar was!!! Ze stonden toen enkel samen op de weide en 's nachts of bij heel slecht weer appart op stal!!!
deze merrie maakte er toen niets maar van als we met haar dochter doorging!!!

KumiMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:34

Ik probeer alleen maar te delen wat mij nuttig lijkt voor een ander.Ik zet er toch netjes bij dat ik geen persoonlijke ervaring ermee heb?Bovendien zei ik niet dat er niet geprobeerd is om de merrie bij te voeren;ik vroeg me dat af,het was een vraag.
En waarom moet iemand ergens expert in zijn om deel te nemen aan een topic?We kunnen hier allemaal van leren.We hoeven het niet met elkaar eens te zijn.Ik lees geïnteresseerd de berichten en hoop een nuttige bijdrage te doen.Je hoeft er niets mee te doen,als het niet bij jouw mening/ervaring aansluit.
Ik pretendeer niet wijsheid in pacht te hebben.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:51

Volgens mij gaan we nu een beetje off-topic

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:25

Het is zelfs slecht om een veulen langer dan 6 maanden te laten drinken bij zijn moeder. Bij een nieuwe dracht worden de eerste 4 maanden de contracties (weeën dus) hormonaal tegen gehouden. Maar na de 4 maanden stopt dat gelijdelijk aan. Dus als je veulen langer dan 6 maanden bij zijn moeder drinkt heb je kans op een abortus. Ook kan de merrie geen biestmelk aanmaken als het oude veulen blijft drinken bij zijn moeder tot de geboorte van het nieuwe veulen.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 14:52

petraaken schreef:
Het is zelfs slecht om een veulen langer dan 6 maanden te laten drinken bij zijn moeder. Bij een nieuwe dracht worden de eerste 4 maanden de contracties (weeën dus) hormonaal tegen gehouden. Maar na de 4 maanden stopt dat gelijdelijk aan. Dus als je veulen langer dan 6 maanden bij zijn moeder drinkt heb je kans op een abortus. Ook kan de merrie geen biestmelk aanmaken als het oude veulen blijft drinken bij zijn moeder tot de geboorte van het nieuwe veulen.

maar als de merrie niet opnieuw drachtig is, maakt het toch niet uit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:03

petraaken schreef:

Hoe gaat dit in de vrije natuur dan ??
Daar wordt het veulen ook pas afgestoten als de volgende er aan zit te komen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:05

DubbelDun schreef:
petraaken schreef:

Hoe gaat dit in de vrije natuur dan ??
Daar wordt het veulen ook pas afgestoten als de volgende er aan zit te komen.

Je paard zit dan ook niet meer in de vrije natuur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:09

Je bedoelt dat alleen paarden in onze gedomesticeerde omgeving een anti-weëen 'iets' aanmaken ??
Lijkt me erg sterk nl.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:09

Mijn veulen heeft er tot zijn bijna 7 maanden bij gelopen, maar die dronk gewoon door hoor. Moeders was het soms dan ook wel zat, maar hij bleef toch bij haar drinken.
Lichamelijk kon mijn merrie het wel aan, ik voerde elke dag 2 kilo merriebrok en hooi of kuil zoveel ze nodig hadden. Maar toch ben ik blij dat ik mijn veulen afgespeend heb. Maar dat was eigenlijk meer omdat hij een hengst was en mijn merrie niet met rust kon laten Knipoog.