Veulen evil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Veulen evil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 10:14

Carlito doet het allemaal prima, groeit als kool enzo. Alleen zijn gedrag is volgens een hoop mensen toch wat bizar (en ik ben het daar wel mee eens).

Hij is nu 12 weken oud en terroriseert waar maar mogelijk. Hij heeft zijn moeder zo ongeveer in een depressie geholpen vanwege zijn vele gebijt en gedomineer. Als hem iets niet bevalt; happa. Correcties van haar kant negeert hij gewoon. Al zijn de knauwen die hij krijgt nog zo hard; het doet hem ogenschijnlijk geen moer.
De andere merries waarmee hij in de wei staat idem; hij vindt ze wel amusant om achteraan te klieren, correcties pikt hij niet op. Op dit moment staan er 2 merries hengstig; daar heeft hij wel interesse in. Snuffelt onder de staarten, gaat staan flemen, probeert in de manen te happen, erop te klimmen, er tegenaan te rijden, om vervolgens de conclusie te moeten trekken dat hij nog niet groot genoeg is.
Als ik hem in de bak zet met mijn 8 jarige, vrij dominante, haflingerruin dan is het met een paar rake knallen een uitgemaakte zaak en moet mijn haf zo ongeveer rennen voor zijn leven. Die kleine gaat er absoluut niet voor aan de kant maar vliegt hem vrij snel aan. Met andere paarden; idem. Voor wat zwakkere of oudere paarden heeft hij al helemaal geen respect.
Qua mensen wil hij bekenden. Tegen mij en de eigenaresse van zijn moeder is hij braaf en lief. Probeert wel de baas uit te hangen maar is goed te corrigeren. Makkelijk over te halen ook tot dingen die hij niet wil, zo loopt hij nu al moeiteloos onder wapperend plastic door, over datzelfde plastic heen, en is hij nog niet bang voor de duvel en z'n ouwe moer.

Wandelen gaat uitstekend. Hij deinst amper terug, vind het prima als er anderen meegaan, maar hij loopt bij voorkeur wel voorop anders moet hij steeds bijten naar de paarden voor hem. Op de terugweg is hij wat dwarser; durft dan nog echt wel met maaiende voorbenen op zijn achterbenen te balanceren. Uiteraard krijgt hij dan acuut op zijn flikker, maar het lijkt hem weinig te doen.

Verder is hij echt enorm lief, hij knuffelt graag, komt vaak hinnikend aanrennen, het is het perfecte veulentje Lachen alleen zo dominant!

Een klopthengst is het niet, allebei zijn ballen hangen al in vol ornaat te pronken (al vanaf dat ie 3 weken is Koe )

De bedoeling is dat hij straks na het afspenen over een maand of 3 in een groep met lieve ruinen en jaarlingen en wat shetten komt, alleen gedraagt hij zich daarvoor te onmogelijk en moet hij waarschijnlijk meteen naar de groep ruinen met wat brutalere karakters. Het jammere is dat daar geen jongere paarden bijlopen, de jongste is daar nu 3.

Een andere optie zou de opfok zijn... Leuk voor hem, maar zoals ik het nu bekijk is de kans vrij groot dat hij daar ook het opperhoofd gaat uithangen en er weinig kans zal zijn voor "elkaar" opvoeden. Meneer dramt wel door hoor!
En in de opfok is hij veel minder in wisselende handen... hoe asociaal gaat dat hem maken? Is er nog wel een land met hem te bezeilen dan over 2,5 jaar? Nu ben ik nog wel sterker, maar straks niet meer...

Kinderen enzo valt hij overigens ook aan...

Eowyn3003

Re: Veulen evil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:17

Misschien in de opfok zetten en elke weke gaan kijken ofzo? Ik weet niet hoe het er daar aantoegaat. Veel succes!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 10:37

Ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om niet minimaal een paar keer per week naar hem toe te gaan...

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:38

Zo snel mogelijk ruinen op 1 jaar...en dan maar hopen dat ie een lief schappelijk ruintje wordt! Verder tja, op het land met ruinen/hengsten (geen merries) en dan maar hopen dat ie beetje leert wat de respecterende regels zijn.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:51

Ik denk idd dat het voor je veulen wel goed zal zijn als hij zo vroeg mogelijk gecastreerd wordt.

Overigens herken ik wel veel uit je verhaal. Vorig jaar had ik ook zo'n terroristje in de wei lopen, die mijn merrie de hele dag liep te treiteren. Mijn merrie werd er ook alles behalve vrolijker van. En ik wilde hem echt niet in de opfok doen eigenlijk, maar toen uiteindelijk de DA bij mijn merrie moest komen omdat ze een gekneusde staartwortel had was voor mij de maat vol. Zo kon het ook niet langer...
Hij staat sinds februari dit jaar in de opfok bij twee andere hengsten van zijn leeftijd. In het begin heeft hij veel rake klappen gehad en dacht ik ook: pff, hier leert hij nóg niks van, hij gaat gewoon net zo hard door!
Maar na een maand kon ik al duidelijk verschil merken. En nu is hij de rust zelve... Heerlijk!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:18

Spenen en weghalen en in de opfok zetten met leeftijds en soortgenoten die 'gelijk' zijn. Iig niet nog 3 maanden wachten!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:02

Het slimste wat je kunt doen is zo snel mogelijk spenen en in de 'opfok' zetten tussen leeftijdsgenootjes.
Zelfs als dat inhoudt dat je hem minder kunt zien.
Ik neem aan dat het de bedoeling is dat je er straks wat mee kunt doen, dan zul je nu even hard moeten zijn voor hem en jezelf.
Anders zit het er dik in dat je straks niets met hem kunt beginnen en dan doe je hem dus ook weg!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:40

Ik zou hem naar een opfok brengen waar ze verschillende groepen hengsten hebben, mocht hij de groep met leeftijdsgenoten terroriseren, dan kan hij in een groep overgeplaats worden met een jaar oudere hengsten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:18

Het is wat met die Carlito. Was door menig mens al op de hoogte gebracht, maar ben momenteel niet genoeg op stal om het in levende lijve te aanschouwen.

De enige bij ons die hem wat zou kunnen leren is zijn eigen vader, maar dat lijkt me niet zo'n heel strak plan.
wellicht inderdaad een opfokgroep met verschillende leeftijden hengstjes.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:37

hij is pas 12 weken, da's nog geen 3 kalendermaanden! Te vroeg dus om al af te spenen, dat kan gewoonweg nog niet goed zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:41

Straks in de opfok doen, en nog wat strakser :p meteen castreren. Consequent blijven natuurlijk, en een beetje mazzel hebben! Lachen
Ik ken een pony die in iets mindere mate ook zo monster kon zijn, nu is alleen dat bijdehante nog, en voila, consequent zijn is erg belangrijk, maar nu wel een geweldig paard.
Leert snel, nieuwsgierig en als je correct bent gaat ie voor je door het vuur! Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:48

Inderdaad, zo snel als het kan die ballen eraf en in de opfok.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar een foto van dit kleine monstertje Nagelbijten / Gniffelen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:15

Ik weet niet waar je woont, maar mijn jaarling hengst staat in Emst in de opfok (http://www.delindehoeve.nl) en daar passen de groepen jonge hengsten aan naar gelang hun gedrag, zodat niet een hengstje de anderen kan gaan terroriseren. Zo is de mijne ook eens van groep veranderd, zodat hij er beter tussen zou passen. Als je meer wilt weten, kun je me even pb-en.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:22

mankeerd er verder niks aan hem dan?
ik vind het wel apart hoor, zo'n jong veulen met de oren in de nek, en dan dat gedrag enzo..

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 00:29

idd in de opfok doen zodra hij kan afgespeend gaan worden en als het kan vroeg castreren.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 04:06

mlvanmelle; bedankt voor het advies, maar ik woon in Zeeland, dus wel erg ver weg...

Marigold; hij word momenteel behandeld met imaverol voor jeuk, reden van de jeuk is niet bekend maar de dierenarts dacht in de richting van een parasiet, daarom imaverol en fikse wormenkuur. Anderzijds zou het schuren ook kunnen komen vanuit een stukje dominantie. Zijn karakter zit er al langer dan zijn kriebel, dus ik ga er vanuit dat het geen gevolg is van. Verder is hij nagekeken en goed.
Die foto's van dat lelijk kijken zijn wel toevalstreffers ook hoor! Hij had die dag een soort oefen-dag ofzo. De ene dag was hij de halve dag aan het steigeren, de volgende aan het bokken, de volgende aan het sprinten, remmen, sprinten en deze dag oefende hij *boos*.

Maandag ga ik kijken bij een opfok, gewoon ter orientatie...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:53

Wat een vervelend geval. Ik weet niet of het een optie is, maar bij mij lopen ze in een kudde met een volwassen hengst erbij. Mijn veulens zijn nu ook rond de 3-4 maanden en 1 hengstje is ook best wel een terg. Maar de hengst houdt hem onder de duim. Van de hengst leren ze beter wat wel en niet mag dan van een merrie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:40

Toch zo snel mogelijk de opfok in en wanneer mogelijk vroeg castreren... anders wordt het echt een duveltje denk ik Knipoog
Afbeelding
Als je deze foto kijkt... oh wat kan die lelijk kijken voor zo'n hummeltje zeg Clown

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:10

Whahahaha wel geweldig te zien hoor? Alleen niet zo leuk meer als hij groter is denk ik........ Duivel

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:53

idd... maar ik vind het echt een stoere vent als die zo boos kijkt Clown

Wij hebben op dit moment 1 merrieveulen en 1 hengstveulen staan. Het hengstje is echt een goedzak en best groot.
De merrie is een petieterig bijdehand opdondertje die de hengst helemaal onder de duim (of beter: hoef Knipoog ) heeft.
Het ene moment staat ze verliefd naar hem te kijken en moet die d'r kriebelen... Lovers
En dan heeft ze er opeens genoeg van en jaagd hem door de wei met een hoofd op standje onweer Haha!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:11

Sammie schreef:
Spenen en weghalen en in de opfok zetten met leeftijds en soortgenoten die 'gelijk' zijn. Iig niet nog 3 maanden wachten!

Helemaal mee eens! Spenen en in de opfok tussen andere hengsten. Hij leert op den duur echt wel omstaan. De opvoeding begint daar echt wel in de kudde en niet thuis! Succes.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:57

XchantjuhX schreef:
idd... maar ik vind het echt een stoere vent als die zo boos kijkt Clown

Wij hebben op dit moment 1 merrieveulen en 1 hengstveulen staan. Het hengstje is echt een goedzak en best groot.
De merrie is een petieterig bijdehand opdondertje die de hengst helemaal onder de duim (of beter: hoef Knipoog ) heeft.
Het ene moment staat ze verliefd naar hem te kijken en moet die d'r kriebelen... Lovers
En dan heeft ze er opeens genoeg van en jaagd hem door de wei met een hoofd op standje onweer Haha!

Ok maar toch hij zal wel opgevoed moeten worden hoor? Vaak gaat dat het beste onder soort en leeftijdgenoten. Ik zie het zelf bij mijn eigen jaarling hengst. Maar die fotoo is wel geweldig hoor?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:47

Zijn vader is ondertussen 5 jaar en heeft het nog nooit in zijn hoofd gehaald om zo naar me te kijken Nagelbijten / Gniffelen

Even serieus, opfok is idd het beste denk ik. Kijk maar naar Mike die megadominant de groep in kwam bij ons. Ondertussen staat hij bij zijn leeftijdsgenootjes en heeft hij toch het onderdelft moeten spitten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:00

Met 100 dagen spenen is natuurlijk niet wat je wilt maar ik zou het bij deze wel doen hoor en idd in de opfok, anders leert ie het nooit en jij bent ondanks dat je je best doet toch te zacht voor hem.
Die 100 dagen is een regel die ik ooit geleerd heb en die toegepast werd wanneer de merrie teveel onder het zogen leed of het veulen al te bijdehand werd.
In Zeeland is vast en zeker ook opfok. De beste opvoeders zijn andere paarden!
Dat castreren is heus nog niet zo direct nodig hoor, ik zou eerst eens kijken hoe hij het doet in de opfok.