Hij is nu 12 weken oud en terroriseert waar maar mogelijk. Hij heeft zijn moeder zo ongeveer in een depressie geholpen vanwege zijn vele gebijt en gedomineer. Als hem iets niet bevalt; happa. Correcties van haar kant negeert hij gewoon. Al zijn de knauwen die hij krijgt nog zo hard; het doet hem ogenschijnlijk geen moer.
De andere merries waarmee hij in de wei staat idem; hij vindt ze wel amusant om achteraan te klieren, correcties pikt hij niet op. Op dit moment staan er 2 merries hengstig; daar heeft hij wel interesse in. Snuffelt onder de staarten, gaat staan flemen, probeert in de manen te happen, erop te klimmen, er tegenaan te rijden, om vervolgens de conclusie te moeten trekken dat hij nog niet groot genoeg is.
Als ik hem in de bak zet met mijn 8 jarige, vrij dominante, haflingerruin dan is het met een paar rake knallen een uitgemaakte zaak en moet mijn haf zo ongeveer rennen voor zijn leven. Die kleine gaat er absoluut niet voor aan de kant maar vliegt hem vrij snel aan. Met andere paarden; idem. Voor wat zwakkere of oudere paarden heeft hij al helemaal geen respect.
Qua mensen wil hij bekenden. Tegen mij en de eigenaresse van zijn moeder is hij braaf en lief. Probeert wel de baas uit te hangen maar is goed te corrigeren. Makkelijk over te halen ook tot dingen die hij niet wil, zo loopt hij nu al moeiteloos onder wapperend plastic door, over datzelfde plastic heen, en is hij nog niet bang voor de duvel en z'n ouwe moer.
Wandelen gaat uitstekend. Hij deinst amper terug, vind het prima als er anderen meegaan, maar hij loopt bij voorkeur wel voorop anders moet hij steeds bijten naar de paarden voor hem. Op de terugweg is hij wat dwarser; durft dan nog echt wel met maaiende voorbenen op zijn achterbenen te balanceren. Uiteraard krijgt hij dan acuut op zijn flikker, maar het lijkt hem weinig te doen.
Verder is hij echt enorm lief, hij knuffelt graag, komt vaak hinnikend aanrennen, het is het perfecte veulentje
alleen zo dominant!Een klopthengst is het niet, allebei zijn ballen hangen al in vol ornaat te pronken (al vanaf dat ie 3 weken is
)De bedoeling is dat hij straks na het afspenen over een maand of 3 in een groep met lieve ruinen en jaarlingen en wat shetten komt, alleen gedraagt hij zich daarvoor te onmogelijk en moet hij waarschijnlijk meteen naar de groep ruinen met wat brutalere karakters. Het jammere is dat daar geen jongere paarden bijlopen, de jongste is daar nu 3.
Een andere optie zou de opfok zijn... Leuk voor hem, maar zoals ik het nu bekijk is de kans vrij groot dat hij daar ook het opperhoofd gaat uithangen en er weinig kans zal zijn voor "elkaar" opvoeden. Meneer dramt wel door hoor!
En in de opfok is hij veel minder in wisselende handen... hoe asociaal gaat dat hem maken? Is er nog wel een land met hem te bezeilen dan over 2,5 jaar? Nu ben ik nog wel sterker, maar straks niet meer...
Kinderen enzo valt hij overigens ook aan...