ik geef de hoop op...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

ik geef de hoop op...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 21:10

ik geef het op. ik weet niet meer wat ik kan doen.
ik ben eigenlijk al vier jaar bezig met een veulen voor mijn merrie, en vooral de afgelopen drie jaar intensief, maar ik heb nog steeds niks.
ouderdom? wie zal het zeggen, ze is net zeventien jaar geworden, en nog kerngezond en fit, niemand zou haar zeventien schatten, ze zit goed in haar vel, geen grijs haartje te zien en loopt als een tierelier.
wat zou het kunnen zijn? ik heb geen flauw idee, misschien mag het gewoon niet zo zijn dat ze drachtig wordt.
vorig jaar lachte het geluk me toe, althans, zo leek het. ze was drachtig, gelijk raak op 28 april. 1 week van tevoren begon ze plotseling uit haar vagina te bloeden, niemand wist wat het was en wat dat betekende. het ging over en ze werd hengstig, hengst kwam onmiddelijk, heeft haar een paar keer gedekt en ze werd niet meer hengstig, we hebben dr 2 keer laten scannen en ja hoor, een mooi veulen zat erin. wat was ik blij, ik was er volop mee bezig, vooral de laatste maanden. Toch voelde ik iets... het zat niet goed, het kon niet goedgaan. maar het was mijn eerste keer dat ik zoiets meemaakte en het zal heus goedkomen, meer bokkers hier kenden het gevoel en zij hadden toch ook een prachtige veulen gekregen? nee... komt allemaal in orde, ik was helemaal opgelucht.

maar het kwam niet in orde,
op 30 januari, 7 uur smorgens ging de telefoon, ik kreeg een raar gevoel in mn maag, ik nam de telefoon op, het was de eigenaar, is je vader er ook? ja, zei ik en gaf de telefoon met een angstig gevoel aan mn vader.....
nee toch.... goh... nou.... 2? ja ik zal het tegen dr zeggen....
nou dan weet je het al wel.
Holly had die nacht een tweeling gekregen, op negen maanden. dood dus allebei.
hoe is t met holly? vroeg ik... zal wel goed zijn, zei mn vader....
ik ging op de fiets naar school, het zal wel goed zijn met holly?
ik pakte mn mobiel uit mn jas en belde naar mn vader... hij zou de eigenaar opbellen om te vragen hoe het met mn holly was.
even later werd ik terug gebeld...
het ging wel... de dierenarts kwam, hij kon er niet bijkomen, de veulens lagen nog in dr stal

die avond mocht ik er naar toe... wat wilde ik graag, en toch durfde ik niet.
ze had die hele middag behandelingen gehad en is net zolang gespoeld totdat ze schoonwas.
alles was in orde en ze zou, als ze geen koorts kreeg, er wel bovenop komen.
ze kreeg geen koorts, gelukkig is het een sterke merrie.
maar wat was ze angstig geworden, ze was blij me te zien, en toch heel bang. ik meste haar stal wat uit, zodat ze schoon kon liggen. ze trilde helemaal.... ik ook. wilde haar zo graag knuffelen, maar dat kon ze niet meer. ze ging gelijk weer naar DE plek toe en keek me aan, alsof ze vroeg waar ze gebleven waren... haar veulens.
dat is echt heel erg om te zien kan ik jullie vertellen.
maar alles is goedgekomen, we zouden haar even rust gunnen en in mei zijn we weer begonnen met dekken.
maar niks, nog steeds niet. ze wordt iedere keer hengstig. ik weet niet waaraan het ligt.
volgens een dierenarts is er niks aan de hand zolang ze goed hengstig wordt.
de eigenaar zegt dat er van binnen niks is, omdat ze schoongespoeld is urenlang, het is de ouderdom.
en ik blijf maar aan dat bloeden denken, dat zorgde ervoor dat ze drachtig werd.

ik wilde het even van me afschrijven. als ik het hier thuis en omgeving erover begin, zeggen ja... nee... en iedere keer ouderdom, en het is de natuur... en ze kappen het onderwerp af...
daarom begin ik er niet meer over.
maar het is gewoon mn laatste kans dit jaar. en ik zie het zo voorbij gaan en ik kan er niks aan doen.

misschien weten jullie nog iets

ik weet het in ieder geval even niet meer...
bedankt voor het lezen.

xxxcatjuxxx

Re: ik geef de hoop op...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:14

ach wat naar dat ze dood zijn geboren.
vel sterke en ik zal duimen voor je.

NoomsJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:18

omg als je er jaren zo je best op doet en dan een doodgebore tweeling komt hard aan.. sterkte

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 21:20

ja dat komt hard aan... maar het komt nog harder aan als ze daarna niet meer drachtig wordt... bedankt voor jullie reacties Knipoog

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:13

Ach gut

Ze is gespoeld, dus dan zou ze haast wel schoon moeten zijn Ja Tenzij ze vuil is geworden door het dekken.. Maar die kans lijkt me eerlijk gezegd niet al te groot
Waarom zou je volgend jaar niet meer proberen te dekken? Als ze lichamelijk nog helemaal gezond en fit is, wat houd je tegen? Er zijn wel meer merries die op late leeftijd nog een veulen krijgen Lachen

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 22:15

ja weet ik maar dan is ze dik 18 als ze het veulen krijgt... ik weet het niet.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:21

Je kan het toch gewoon proberen? Ik zou het zelf niet erg vinden Als haar lichaam het niet aan kan geloof ik ook niet dat ze drachtig wordt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:21

Is er wel nog een slijmmonster genomen Corine? De eigenaar kan wel zeggen ze is schoon want ze is gespoeld, maar dat wil niet zeggen dat er daarna niets meer in heeft kunnen komen hoor. Onze merrie werd ook gewoon steeds goed hengstig terwijl er later toch een bacterie in bleek te zitten. Als je echt alles wilt proberen moet je echt een slijmmonster laten nemen, als er een bacterie inzit heeft een dekking gewoon geen enkele kans.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:25

Dat ze dan dik 18 jaar is moet in principe niet zoveel uitmaken. Je zegt zelf dat ze gezond en fit is. Er zijn veel merries die op latere leeftijd nog een gezond veulen op de wereld kunnen zetten. Dus wat dat betreft zou ik me dus niet druk maken, als ik jou was Lachen.

Het is alleen wel ontzettend rot dat ze niet drachtig wilt worden. Het is ook vervelend dat ze niet jouw paard is, omdat je nu ook niet kunt beslissen om een uitgebreider onderzoek voor haar aan te vragen om te kijken of het allemaal wel klopt van binnen.
En misschien heeft het bij haar van binnen allemaal nog wat langer nodig om te herstellen, dat ze het dit jaar nog niet aan kon om drachtig te worden.

Heel veel sterkte iig en veel succes! Ach gut

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:55

Ik heb vaker gehoord van dit soort klachten, het is met mensen zo, hoe harder je probeert hoe minder je zwanger raakt, misschien voelen "probleem" merrie's die spanning aan die de mensen er omheen voelen, misschien ook niet... soms kun je dan beter je op andere dingen richten, gewoon een jaar overslaan en volgend jaar, als ze ineens weer goed hengstig voor je neus staat in een impulsief moment op gevoel haar weer eens laten dekken. Klinkt raar, maar hier eindigen de meeste probeerverhalen succesvol Knipoog Het blijven proberen en het trauma van het verlies en het spoelen erna zorgt misschien voor een spanning en stress bij je merrie waardoor het niet meer wil pakken... Zolang de merrie zelf actief en fit is en een goede conditie heeft moet leeftijd niets uitmaken.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 00:00

heb je ki al eens geprobeerd? misschien is dit minder stressvol voor de merrie? komt er ook wel een eitje? is het eitje groot genoeg? is ze hengstig genoeg op de dag van het dekken?

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 00:08

Wij hebben een pony die is 22 en heeft dit jaar weer een veulen gebracht, kerngezond allebeide, aan de leeftijd hoeft het echt niet te liggen, je kan haar altijd een keer hengstig laten spuiten.
Wij hadden ook een merrie die maar niet drachtig wilde worden, we hebben haar toendertijd bij de hengstenhouderij op stalling gezet en zodra ze hengstig was werd ze elke dag 2 x gespoten, 3 dagen lang en toen was het eindelijk raak!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 06:01

wat naar voor je merrie en de veulens en voor jullie ook natuurlijk Ach gut

ze kan op 18 nog gemakkelijk een veulen krijgen hoor

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:04

@hollybolly
mijn merrie wil ook niet drachtig worden
en is vorige jaar ook gespoeld om dat ze een bacterie in der baarmoeder had
ik heb dit jaar ook alles geprobeerd maar ze is niet drachtig geworden ik ben in overleg met dierenarts en hengsten houder er nu mee gestopt en probeer het volgend jaar opnieuw
wil ze dan niet meer drachtig worden dan is het jammer en krijgen we geen veulen meer van haar en mijn merrie is pas 14 en nu heeft ze ook al weer 2 jaar geen veulen gehad
Laat ze scannen als ze hengstig is om te kijken of het ei wel goed is en hoe groot het is als ze alleen kleine eitjes maak wil ze ook niet drachtig worden en ga vitamine E bij voeren dat bevorderd de groei van de eitjes
mocht je nog meer willen weten je mag me altijd en pb sturen

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 12:47

vitamine E, waar zit dat in? in welk product of groente? ik zal toch kiezen voor een onderzoek inderdaad, deze week moeten we haar in de gaten in verband met hengstigheid, nu is er nog niks aan de hand. ik wacht het af deze week, bedankt voor de tips, ik heb er heel veel aan gehad. Knipoog

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:50

vitamine E kan je best in poeder-supplement bijgeven (ik ben normaal niet zo voor poedertjes Clown maar geloof niet dat ze in korrel bestaan)
Eventueel kan hengstig spuiten ook oplossing bieden als ze bv te kleine follikels/eitjes aanmaakt, maar daarvoor moet je bij je da zijn Knipoog

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:57

veel sterkte.. Ach gut

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:14

Holly, het onderstaande kan hier en daar een beetje rot overkomen maar dat natuurlijk laten dekken moet je gewoon vergeten! De baarmoeder is waarschijnlijk zo pureus geworden dat de baarmoeder die bacteriën gewoon niet weg krijgt, met als gevolg vocht met als gevolg dat het eitje dat niet overleeft! En er kan maar één ding voor zorgen dat dat niet gebeurt of dat het weg gaat en dat is spoelen spoelen en spoelen! En geen natuurlijke dekking, maar KI! En waarschijnlijk zou het ook verstandig zijn om er een gespecialeerde da/pa naar laten kijken. Ik weet er eentje in Oud-Beijerland (Marieke Ravenshorst als ze het nog doet!) maar als het goed is zou er ook nog eentje in het midden van het land moeten zitten (daar zal ik morgen wel even naar vragen bij m'n hoefsmid)

Met een natuurlijke dekking is de kans denk ik nihil dat Holly nog drachtig wordt, alleen Ki zou nog uitkomst kunnen bieden en dan is het insemineren en vervolgens spoelen spoelen en spoelen. De baarmoeder moet gewoon schoon zijn. Hoe is d'r kling? Is deze mooi dicht? Misschien zuigt ze wel lucht en dan helpt 1x spoelen niet hoor! Dat een merrie gespoeld is zegt niks over het feit dat ze ook nog schoon is na een inseminatie. Na een natuurlijke dekking kan een baarmoeder niet schoon zijn. Dat is onmogelijk! Die leuter zit vol bacterieën en als een baarmoeder dat niet wegkrijgt dan blijft het vocht erin staan en daar verzuipt een eitje in. Zelfs bij ki komen er bacteriën naar binnen, en als je een hele pureuse baarmoeder hebt, krijg je ook daar een lading vocht bij met als gevolg --> spoelen, spoelen, spoelen. Na de verwerping van vorig jaar (ze is drachtig geworden, dus dat is het gehele probeem niet) is er gewoon iets in de baarmoeder gebeurt waardoor er nu gewoon niks in blijft zitten. Ze is drachtig geweest, dus ze kán drachtig raken. Het ligt niet aan de hengst, want daarvan ze is drachtig geweest.

Als ze nog mooi hengstig wordt dan is het zeer waarschijnlijk geen ouderdom. Is de hengstigheid te vroeg (verkort cyclus) dan is de baarmoeder niet schoon. Die van mij is nu 21 en heeft een veulen aan de voet (laatste veulen was in 2003/18j) en daar heb ik ook héél wat moeite voor moeten doen. Dat was niet 1x spoelen, dat was (kort samengevat) 1 jaar aantobben en het jaar daarna weer een swapje en spoelen en spoelen, 2x inseminatie die niet pakte, weer vocht en weer een hengstigheidlang spoelen, spoelen, spoelen en de hengstigheid daarna wachten tot het eitje zeer groot was, 1x insemineren en daarna nog 3x spoelen.

De natuur, ja het is de natuur. In de natuur zou zo'n merrie idd niet meer drachtig worden, maar Holly staat niet in de natuur! Die staat onder zorg van mensen, en die kunnen tegenwoordig veel als ze maar weten wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen. En met natuurlijk dekken gaat dit écht niet meer lukken. De kans bestaat altijd dat ze niet drachtig raakt, maar je hebt lang nog niet alle middelen gebruikt om d'r drachtig te krijgen en die moet je deze laatste 2 maanden proberen te grijpen. Als je er echt alles voor over hebt (en mag hebben van de eigenaar) dan moet je de natuurlijke dekking echt gewoon vergeten en over gaan op KI (verzend ki is zelfs nóg hygienischer).

Het is jammer dat de eigenaar en thuis de ogen sluit, maar dat is eerder onkunde dan onwil. Probeer er thuis écht over te praten, zeg dat je er heel erg mee zit en ik zal even die adressen/telefoonnummers navragen zodat je vrijblijvend informatie kunt vragen aan deze mensen (leg wel het hele verhaal uit) en probeer het thuisfront er van overtuigen dat deze mensen er wel ietsje meer verstand van hebben dat hun.

Als je Holly écht nog drachtig wilt krijgen dan moet je er ook écht alles voor gaan doen nu. En dat kan veel zijn en ver gaan! Dan zul je ook niet op een centje meer of minder moeten kijken. De kosten kunnen heel hoog worden.

Igg succes en ik hoop dat je er voor wilt gaan! Het is zwaar, ik begrijp je frustratie heel goed, maar als je er alles voor wilt doen en het lukt dan heb je volgend jaar toch echt het 'het was het allemaal waard' gevoel en dat voelt geweldig!

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:45

@hollybolly

vitamine E kan je gewoon bij de dierenarts halen
je moet het eigenlijk al 2 weken van tevoren gegeven
voor ze hengstig wordt
mijn merrie is de laatste keer helemaal onder begeleiding van de da gedekt en is iedere dag gescand om te kijken hoe groot het ei was en daar voor is ze hengstig gespoten
volgend jaar probeer ik het nog 1 x en dan met de hengst erbij
en zo niet dan hebben geprobeert wat we konden en dan maar geen veulen meer

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:50

heel veel sterkte Ach gut

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 17:41

dank jullie wel... vooral sammie... ja ik wil dr drachtig krijgen en ik zal eens over KI gaan denken. ze is nu zaterdag (twee weken terug) voor t laatst gedekt, deze week zou ze het dus moeten worden, dus laat ik de eigenaar vast de hengst bellen, om te schouwen, want dan weet ik het zeker dat we er vanaf het begin af aan bij zijn als ze hengstig is. als ze hengstig is, zal ik vragen of ze naar een speciale 'paardendierenarts' kan komen, en of die haar even van binnen wil onderzoeken. hij weet vast wel wat er gedaan moet worden. die dierenarts komt op t hengstenstation. dus mocht het KI gebeuren nodig zijn, de hengst is er in ieder geval, en ze kunnen gelijk met de hengst op de bok en het sperma opvangen. ik zal het er over hebben. want het valt niet mee als je en niks over t paard te zeggen hebt eigenlijk, en een beetje voor dom wordt aangezien. want hun weten het niet, en ja hoe kan ik het dan wel weten?

bedankt, ik houd jullie op de hoogte, ik ga het er met ze overhebben. Knipoog

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:59

Succes ermee! Antwoord van Sammie vind ik ook erg goed en denk dat ze helemaal gelijk heeft!

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:48

holly ik weet wat jij voelt!
ik heb er ook 3 jaar over gedaan om mijn merrie drachtig te krijgen en vorrig jaar eindelijk gelukt[ ik was helemaal blij] en nog voor de zekerheid laten scannen op tweeling maar toen was er maar 1 te zien.
ze werd al snel best dik maar dacht dat zal wel het kunnen er toch geen twee zijn anders hadden we dat moeten zien.
maar toch tot mijn schik kwam ik s ochtens bij haar om haar te voeren [ stond bij mij thuis] en vond ik haar daar met een [dood] veulen, zo mooi en volmaakt, ik kon het niet begrijpen de dierenarts erbij en die snapte ook niet waarom ze het verstoten had en gaf haar wee opwekkers om de rest van het vlies eruit te krijgen en zou na een uur terug komen. toen ik goed in de stal ging kijken lag er nog een veulen [ veel kleiner en al een beetje vergaan] onder het vlas. dat was dus de reden geweest. ik was er ook helemaal kapot van en mijn merrie heeft ook een paar dagen voor pampes gelegen en is heel veel gespoeld.
ik wilde ook graag een veulen van haar maar na haar zo te zien hebben lijden, heb ik de keus gemaakt haar niet meer te laten dekken. heb liever mijn gezonde merrie dan geen merrie en welof geen veulen.

ik heb haar trouwens eerst ki gedekt maar daar werd ze niet drachtig van omdat ze vocht tegen het verdunningsmiddel aanmaakte en heb toen besloten haar natuurlijk te laten dekken en dat pakte beter uit.

nou suc6 ermee en ik hoop dat het je nog gaat lukken!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 19:59

dank je dries.... ik doe het toch, omdat dit mn laatste kans is, ze wordt steeds ouder, en als je het wil, kan je het beter nu proberen dacht ik zo. de mijne was er redelijk snel bovenop. alleen op de dag zelf was ze niks waard, maar de volgende dag was ze lichamelijk wel weer helemaal oke. vandaar dat ik het toch wil proberen. dan heeft ze gelijk een maatje dr bij, ze is nu namelijk alleen op stal en dat is ook niet leuk voor dr Knipoog dus ik hoop dat t gaat lukken. we gaan deze week bekijken wat eraan de hand kan zijn (onderzoek DA) en wat we eraan kunnen gaan doen. misschien proberen we toch KI.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 17:02

even een updatetje. hengst is geweest en hol was hengstig? maar dat is wel erg snel, het moet zaterdag pas drie weken worden dat ze het voor t laatst was. en je kon het helemaal niet aan haar zien, ze pieste niet of niks. ze bleef gewoon staan. dus sammie, misschien heb je gelijk dat er iets mis is, want deze hengstigheid is wel vervroegd, morgen wordt de veearts gebeld en die gaat met de scan kijken of er misschien sprake is van vocht in de baarmoeder, jullie horen meer. Knipoog