Nu wel of niet drachtig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riene

Nu wel of niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:58

Hoi, ik heb een haflingermerrie die nu 11 maand en 13 dagen drachtig is.
Volgens de vorige eigenaar is ze drachtig gescand.
Toen we haar gekocht hebben dachten we dat ze 9 maand drachtig, was we hebben de da laten komen, en hij voelde wel iets maar toch vrij klein voor 9 maanden (achteraf bleek dat ze nog maar 7 maanden drachtig was) nu is het dus zo dat ze eigenlijk niet echt dik is, ze heeft wel "vet" zegmaar, maar geen echte dikke buik, dit wilt natuurlijk niets zeggen. Haar uier is vrij dik, maar de 'tepels' zijn de ene dag dik en de volgende dag zijn ze weer minder dik, zoals gisteren waren ze opeens vrij klein geworden, vandaag staan ze weer vrij dik. De merrie heeft onderaan haar buik, 1 of 2 bultjes zitten waar ze altijd naar bijt. Dit was 4 maand geleden nog niet zo. Ook gaat ze vaak staan alsof ze moet urineren. Er gaan hier verschillende meningen de ronde. Volgens sommige is ze niet drachtig volgens andere weer wel. Normaal gezien zou ze drachtig moeten zijn ivm met de scan en de da. Maar ze is gewoon niet echt dik, haar uier wordt groter en terug weer kleiner, ik weet het eigenlijk niet meer. Het simpelste zou zijn de da bellen, maar we gaan nog een tweetal weken wachten, als er dan geen veulen is, bellen we de da. Voor jullie is het natuurlijk moeilijk om hierover te oordelen, maar wat denken jullie over het niet echt dik zijn? Ik voeg hier even een foto bij van hoe ze was toen we haar kochten en nu, het lijkt wel of ze vermagerd is...

Toen: De middelste
Afbeelding

Nu:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Riene op 18-06-06 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:02

Inderdaad wel vreemd ja...
Ik denk dat je het beste nog even kan wachten ja.
Het kan ook zijn dat het maar zo lijkt, dat ze minder dik is.
Maar als ik het zo zie lijkt ze me wel drachtig
Veel succes nog.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:03

Mijn merrie was niet zo dik als die van jou, en daar is een groot gezond veulen uitgekomen. Vind er nog best dik hoor, vooral van voren gezien.

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:05

volgens mij is die foto van voren de foto van voor je haar kreeg of niet...?

het zou misschien handiger zijn als je nu nog een foto van voren maakt...dan is het makkelijker kijken of ze nou echt zo veel veranderd is of niet

Yrrah

Re: Nu wel of niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:13

Volgens mij is ze echt wel drachtig zo te zien.

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 14:22

Zal meteen een paar foto's erbij zetten (zijn er wel 3;4) mag dit dan nog wel in Kraamstal zoveel foto's?

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 14:27

Hier dan de foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amandake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:36

volgens mij wel drachtig hoor !

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 16:42

Ik hoop het nu zie ik werkelijk alles bewegen in haar buik Achja ik laat jullie wel iets weten als er een kleintje is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 06:36

Ik vind het moeilijk om te zien om eerlijk te zeggen, ze is inderdaad een heel stuk minder zwaar. Voel je het veulen ook bewegen? Je kunt het veulen vaak wel voelen. Drachtig gescanned wil niet altijd alles zeggen, op hoeveel dagen is ze gescanned? En hoeveel scans heeft ze gehad? 1 op de 6 merries verstoot de vrucht tussen de 18 en 42 dagen. Ook de uier, heeft ze al meerdere veulens gehad? Enkele merries die wij hebben gehad hadden in de gust-periode ook zo'n uier.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 06:39

Ik denk ook wel drachtig.
Aan haar uiers te zien zeker!
En het kan nog wel langer duren hoor...tot 365 dagen dracht is heel normaal..
(en ik kan het weten,want mijn muts was 364 dagen drachtig..)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:26

Ik had precies hetzelfde met mijn pony
Ze was uitgerekend op 18 mei.
Er gebeurde niets...wel werd haar uier iets dikker.
Ik zag helemaal niets bewegen..

op 16 juni is er toch mooi een super gezond merrie veulentje geboren

succes!!

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:32

Tinkerloos schreef:
Ik denk ook wel drachtig.
Aan haar uiers te zien zeker!
En het kan nog wel langer duren hoor...tot 365 dagen dracht is heel normaal..
(en ik kan het weten,want mijn muts was 364 dagen drachtig..)

Dat zegt dus echt NIX he... Mijn merrie heeft ook zulke uiers en die is toch echt neit drachtig... *wel al 5 veulens gehad* dus je kan aan de uier zo nix zien hoor..

Verder zou ik als ik jou was gewoon ff aan de DA vragen wat je het best kan doen!!

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:49

Neonlight schreef:
Ik vind het moeilijk om te zien om eerlijk te zeggen, ze is inderdaad een heel stuk minder zwaar.
Voel je het veulen ook bewegen

? Je kunt het veulen vaak wel voelen. Drachtig gescanned wil niet altijd alles zeggen, op hoeveel dagen is ze gescanned? En hoeveel scans heeft ze gehad? 1 op de 6 merries verstoot de vrucht tussen de 18 en 42 dagen. Ook de uier, heeft ze al meerdere veulens gehad? Enkele merries die wij hebben gehad hadden in de gust-periode ook zo'n uier.

*Als ik mijn hand op haar buik leg (bij haar flanken) en er even lichtjes in dus voel ik wel iets "terugduwen"
* Ze is vanaf haar 7 maand dracht bij ons gekomen, toen heeft een Da "gevoeld" of er een veulen was (weet wel niet of dit hetzelfde als scannes is, is ook maar onze eerste drachtige merrie ), hiervoor is ze volgens haar vorige eigenaar nog drachtig gescand geweest, weet wel niet wanneer. Er is dus 2 x gecontroleerd of ze drachtig is. En twee keer positief.
* Dit zou haar tweede veulen zijn, haar uier is toen we haar kochten erg dik geweest, toen is het een maand veel minder geweest, en nu begint hij terug vrij dik te worden.

Nog even iets: Gisteren heb ik opgemerkt dat er afwisselend een bult en dan weer een holte in haar flanken komt... zou dit iets met een eventueel veulen te maken hebben?

@ MsMarit: Ja inderdaad, hier in de buurt was ook een paard, met een hele dikke uier, dikke buik, normaal 11 maand drachtig, was wel niet gescand geweest, toen kwam de da, bleek het paard in de eerste maand het vrucht verworpen te hebben.

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 12:54

wirona schreef:
Ik had precies hetzelfde met mijn pony
Ze was uitgerekend op 18 mei.
Er gebeurde niets...wel werd haar uier iets dikker.
Ik zag helemaal niets bewegen..

op 16 juni is er toch mooi een super gezond merrie veulentje geboren

succes!!

Dankjewel, jij proficiat met je veulentje

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:58

Je merrie is dus drachtig, als ze bij 7 maanden opgevoeld is. Als ze het veulen verloren is zou je het gezien moeten hebben, is dan dusdanig groot dat het je niet ontgaat. Voelen kun je trouwens het beste in de holte naast de uier doen, de liezen dus eigenlijk.

Overigens is opvoelen en scannen niet hetzelfde, met scannen gaan ze met een camera naar binnen om een soort van inwendige echo te maken. Dit kan tot een paar maanden, daarna is het veulen teveel beeldvullend. Dan worden ze opgevoeld door de DA, maar dan is de vrucht ook een stuk groter en kunnen ze het ook voelen.

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:12

Neonlight schreef:
Je merrie is dus drachtig, als ze bij 7 maanden opgevoeld is. Als ze het veulen verloren is zou je het gezien moeten hebben, is dan dusdanig groot dat het je niet ontgaat. Voelen kun je trouwens het beste in de holte naast de uier doen, de liezen dus eigenlijk.

Overigens is opvoelen en scannen niet hetzelfde, met scannen gaan ze met een camera naar binnen om een soort van inwendige echo te maken. Dit kan tot een paar maanden, daarna is het veulen teveel beeldvullend. Dan worden ze opgevoeld door de DA, maar dan is de vrucht ook een stuk groter en kunnen ze het ook voelen.

Bedankt voor de informatie, nu maar hopen dat er een van deze dagen een veulentje naast ligt !

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:36

MsMarit schreef:
Dat zegt dus echt NIX he... Mijn merrie heeft ook zulke uiers en die is toch echt neit drachtig... *wel al 5 veulens gehad* dus je kan aan de uier zo nix zien hoor..

Verder zou ik als ik jou was gewoon ff aan de DA vragen wat je het best kan doen!!
Je gaat me toch niet vertellen dat die uiers zo blijven hoop ik???
Ik hoef die melkfabriek er echt niet onder hoor,als het veulen is afgespeent...
Ojee...wat doe ik daaraan als ze zo blijven??
(kan toch niet goed zijn??)

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:41

Of ze bij jou paard ook blijven weet ik niet.. DIe van mij heeft het nogsteeds!! en haar veulen is vorig jaar Aug. afgespeent

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:52

Nou ja,we zien het wel...
Afwachten maar...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:56

Ik vind het er behoorlijk zwangerbuikachtig uitzien. Mara ja, zeker weten doe je het niet, totdat er opeens een klein hummeltje naast scharrelt. Hoop je dat ze zwanger is of niet? Zo ja, dan zal ik ook voor je mee duimen. Zo niet, tja, dan wachten we het maar gewoon af wah.
Groetjes, mij

peach2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:01

MsMarit schreef:
Of ze bij jou paard ook blijven weet ik niet.. DIe van mij heeft het nogsteeds!! en haar veulen is vorig jaar Aug. afgespeent

Bij ons hebben beide dames ook nog steeds zulke uiers. De vooruiers blijven zo, de achterste delen, waar de spenen zitten, die slinken soms nog iets naar theezakjes-formaat.

Ach bij mijn ene merrie komen er zelfs nog hars-achtige ini-mini-korrels af soms...

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:04

Bij die van mij komt er nog gewoon melk uit...

Heb vorig keer al aan de DA gevraagt of het kwaad kon maar hij zei van niet!!

peach2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:39

MsMarit schreef:
Bij die van mij komt er nog gewoon melk uit...

Heb vorig keer al aan de DA gevraagt of het kwaad kon maar hij zei van niet!!

Is ze weer drachtig of niet? Bij twijfel gewoon even een andere DA bellen. Ze kunnen ze ook droogzetters inspuiten.

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 11:40

Ja ik hoop wel dat ze drachtig is
We gaan nu nog 1 -2 weekjes wachten en als er dan nog altijd geen veulen is laten we de da komen.