Hoe veulen vervoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowan17

Hoe veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:53

Wij gaan over een kleine 2 maanden met ons veulen naar de keuring. Dus moet meneer toch al gauw een dik half uur op de trailer staan.

Hoe vervoeren jullie je veulen, zetten jullie ze vast? Of laten jullie ze los staan? Ben wel benieuwd

ps. Tegen de tijd dat de keuring is, is hij bijna 3 maanden oud.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 23:27

gewoon los in de trailer. dan hij hij zelf zijn evenwicht vinden tijdens het rijden.
mams wel vastzetten, en eventueel een baal hooi voorin leggen zodat het veulen niet onder de stang kan komen tijdens het rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 23:37

Veulen van 3 maanden zou ik vastzetten naast de moeder met het touw onder de stand door. Voordien zou ik wel zorgen dat hij vast staan al gewend is.

Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:16

En je zeiltje/achterkant dichtdoen, of zo;n speciaal veulenrek in je trailer doen.

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:18

Wij hebben een twee paards trailer.
Toen wij vorig jaar een veulen hadden, haalde wij het schot ertussen uit. Merrie vast in de trailer en veulen los in de trailer. Das volges mij ook het veiligste.

sultan22

Re: Hoe veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:24

Ik heb mijn veulen los in de trailer gezet, dit omdat een veulen dan zelf zijn evenwicht kan bewaren zonder dat hij zich verhangt ofwat dan ook, ook hebben wij het schot ertussen uitgehaald moeder uiteraard wel vastzetten.

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 09:06

Oke, maar wat dan als hij onder de voorstang door kruipt? (denk het niet hoor, want daar past hij nu al bijna niet meer onder door, maar toch...)

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:54

zoals er al is gezegt, baaltje hooi of stro neer leggen

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:12

ik vond het vorig jaar ook zo eng toen mijn veulen naar de keuring moest. maar het gaat echt goed! zolang mams rustig blijft, zal het veulen ook rustig blijven
ik was inderdaad vergeten ze zeggen dat het schot er wel tussenuit moet,maar dat staat hierboven ook al een paar keer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:17

Zelfde manier als Loware passen wij hier ook toe met vervoer van veulens naar kliniek en keuring .

ponyparadijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:27

mijn veulens gaan vanaf ongeveer anderhalve maand al mee op wedstrijd met mams en staan dan al netjes vast in de trailer gewoon zo als ik dat ook van een volwasse paard verwacht verder hebben we nooit het zeiltje dicht ofzo hoor maar de veulens zijn dan wel al vanaf dag 1 in handen en hebben vanaf dag 1 al een halster om en staan dan ook al vast vanaf dag 1 en dat heeft dus tot voordeel dat ze dat allemaal heel normaal vinden en er dus ook geen problemen mee maken. voor veulens die dat allemaal niet gewent zijn zou ik zeggen los in de trailer met liefst een veulen rek boven de klep omdat ik er al eens door het zeiltje heb zien kruipen. en mijn voorkeur gaat dan uit naar een anderhalf paard trailer dan hebben ze ff minder ruimte en meer steun aan mams en de wand

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:40

VSW --> KS.

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:04

ze drinken togh eerst voorlopig bij hun mama...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:51

Trailer open, veulen er in, trailer weer dicht .

Mijn veulentjes staan altijd los in de trailer. Die zijn ook nog zo klein dat ze in de punt van mijn (1,5 paard, om gebouwt tot 2 pony's) trailer gaan. Ik heb er dit jaar 6 voor de keuring, dus met de keuring gaan er in mijn trailer 2 volwassen pony's en een veulen in de punt. Ik leen ook nog een 2 paards trailer waar de andere 3 los in gaan.

Mir28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:12

Als je de merrie mee gaat, kun je hem er los bijzetten...

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:18

wij binden het veulen aan het halster van de merrie, de merrie aan 2 kanten van het hoofd vast zetten. als het veulen los staat en gaat perongeluk draaien raakt de merrie misschien in paniek, en zo blijft het veulen netjes naast de merrie staan.

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 19:12

Dennis schreef:
Trailer open, veulen er in, trailer weer dicht .

Mijn veulentjes staan altijd los in de trailer. Die zijn ook nog zo klein dat ze in de punt van mijn (1,5 paard, om gebouwt tot 2 pony's) trailer gaan. Ik heb er dit jaar 6 voor de keuring, dus met de keuring gaan er in mijn trailer 2 volwassen pony's en een veulen in de punt. Ik leen ook nog een 2 paards trailer waar de andere 3 los in gaan.

Uhm ja, zo ga ik dat dus niet doen trailer open, veulen er in , trailer weer dicht... Tis geen bankstel wat ik ga vervoeren.

Bovendien is dit geen sullige shet, meneer heeft aardig wat praatjes dus zo simpel zal het allemaal niet gaan..!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:46

Zie je die , het is dus grappig bedoeld.....

Zo deden we het ook met de KWPN veulens hoor, al vanaf jongs af aan (de jongste die we op de trailer gehad hebben was nog geen 5 minuten, op het land geboren vlak voordat er onweer aan kwam).

En sullige shet, braaf zijn ze wel, maar sullig niet. Mijn veulen is ook zeker geen sulletje, maar het brutaalste veulen waar ik tot nu toe mee gewerkt heb en die word gewoon zo behandeld als de rest.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:52

Veulens vervoer ik áltijd los. Heb vorig jaar een veulen toch vast vervoerd en dat heeft haar bijna het leven gekost.
Ook naast mama zet ik ze los, ze vinden meestal hun eigen weg wel.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:29

shadi is als veulen ook los naast de merrie gegaan..ook zonder schot..en wel de achterkant helemaal dicht..
is allemaal goed gegaan..vast lijkt me toch wel gevaarlijk met zón veulen als ze vallen ofzo. dan hange ze d'r eige strax op ofzo...

Waterdance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 07:29

Het allerbelangrijkste is dat de achterkant ducht is door zeil of rek.
Het gebeurd nog wel eens dat er een achter eruit springt dan ben je niet blij.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:51

Schot ertussenuit.
Eerst veulen erop, dan merrie erbij. Merrie vast, veulen los. Bovenste deel van de achterklep ook dicht, je zult de eeste niet zijn met een veulen wat denkt dat het daaruit kan.

Liever niet vastzetten, daarmee neem je een risico.
Baal stro ervoor, en snel gaan rijden. Niet eerst nog koffie gaan drinken ergens! Als je lang stilstaat, zorg dan dat iemand erbij is.

lilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:59

Ik zit met dezelfde situatie.
Mijn veulen is nu 6 weken en moet op 2 juli naar de veulen keuring. Dan is ze 2.5 maand oud. De merrie heeft al een paar keer in de trailer (voor 2 paarden) gestaan maar het is nu ook al even geleden. Ze loopt er altijd gewoon op en doet niet moeilijk.

Ik denk erook over om het tussenschot eruit te halen. Maar ik ben wel bang dat de moeder dan haar evenwicht sneller kan verliezen (ook omdat ze niet zo vaak op de trailer gaat) en op het veulen gaan staan? Hebben jullie merries geen last van evenwicht dan?
Aan de andere kant als je het tussenschot erin laat kunnen moeder en veulen elkaar toch ook zien. Hebben ze dan niet meer evenwicht of gaan ze net paniekeren??

Graag nog even jullie advies voordat er ongelukken gebeuren. want dat wil ik natuurlijk voorkomen

lilli

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:43

Hoe doen jullie dat dan met veulens die net gespeend zijn? Die je dus alleen moet vervoeren?

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:47

Vastbinden op het dak van de auto

Ik volg even*