Hengst-veulen wil niet drinken ;(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

Hengst-veulen wil niet drinken ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 11:10

Hoi,

Gisteren naar mijn verzorg pony's geweest.. er zijn al twee gezonde shetland merrie-veulens geboren en een gezond KWPN merrie-veulen..

Op 5 mei 's morgens om 3 uur had Jantien (shetland-pony) geveuld.. Het was een hengstje, het was 11 uur en het stond nog steeds niet... De vitamine volle 'eerste' melk was al verhard geworden dus had hij niet binnen gekregen, we hebben dat los moeten peuteren.. Rond 1 uur stond ie, maar hij wilde niet drinken dus hebben we hem mee geholpen..

Gisteren kwam ik dus, en toen kon ie niet meer opstaan.. het lag alleen nog maar en was (bijna) uitgedroogd dus hebben we hem opgetild maar hij bleef zelf niet staan.. We hebben hem geholpen met drinken maar na een tijdje deed hij het ook niet meer zelf.. hadden we een spuitje gepakt naar de moeder melk in gedaan en hebben we hem zo gevoerd... Maar we zijn bang dat hij het niet haalt.. Ik bel dadelijk nog de eigenaar hoe het met hem gaat.. maar ik ben bang dat het niet goed met hem gaat als ie al niet wil staan en of drinken..

Kom op kleine knul, wees sterk en sta op!

Groetjes D

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:35

Aaah da's niet leuk..
HOop echt dat het goed gaat komen met hem
Sterkte..

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 11:39

Dank je wel.. bel zometeen de eigenaar even op hoe het met het veulentje gaat..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:43

Wat sneu om dat 2 dagen aan te kijken. Als ze binnen 2 uur niet drinken hebben ze bij mij de eerste fles of sonde al te pakkken.

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 11:54

Jannie19: Het veulentje kon toen (5 en 6 april) zelf wel drinken (met wat hulp..) maar gisteren toen lag hij de hele dag plat en hebben we hem zelf moeten voeren..

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:59

Is de DA er al bij geweest? Ik zou het niet zomaar aankijken. Voor hetzelfde geldt heeft hij veulenziekte waardoor hij nu niet kan staan.... Heel veel sterkte ermee iig

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 12:03

Ja, die is geweest maar hij zegt 'Dat we het aan moeten kijken, want hij kan niets doen..'

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:12

Jeetje zeg dat is echt vervelend... Ook vreemd dat de DA niks kan doen. Meestal hebben ze toch wel een oplossing of iets wat je iig kunt proberen. Maar hoe doe je dat nu dan? Je voert hem neem ik aan wel met de fles nu. Of wil hij die niet?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:16

Vreemd dat de dierenarts niks kan doen. Een infuus zou misschien wel helpen.
Hoe vaak wordt het veulen gevoerd nu?

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 12:17

Hij wil ook de fles niet.. ze hebben ook honden en die moeten ook soms (bij) gevoerd worden en dat doen ze met een spuitje.. dus deden we dat ook en dat werkt wel hij houd het meeste binnen.. echt heel zielig om te zien..

probeert ie op te staan moet je helpen dat hij niet valt, ik had hem gisteren tegen de stalmuur gezet en toen liep gewoon 'goed' alleen dan valt ie weer en kan ie niet meer opstaan.. een paar keer is het hem gelukt alleen daarna niet meer..
Laatst bijgewerkt door Dirkje_ op 07-05-06 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 12:18

youngster: zo vaak als we tijd hebben, maar proberen om het half uur..

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 12:22

Van de DA heb ik alleen gehoord hoor ik was er niet bij dus kan het niet precies uitleggen wat er aan de hand is.. ik weet alleen dat hij sinds gisteren steeds door zijn achterbenen valt.. en daarna ook door zijn voorbenen zakt..

En hij slaapt ontzettend veel .. maar dat is veulen.. na het eten slapen..

Ik hoop zo dat hij het haalt!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:27

veronalover schreef:
youngster: zo vaak als we tijd hebben, maar proberen om het half uur..

Dat is in iedergeval heel goed

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 12:48

Ja, maar of het genoeg is... ja, sorry maar er is nog bijna niets positief geweest..

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:50

heb je al gebeld???

IloveKelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:58

misschien zijn er mensen die je willen helpen met het hengstje drinken te geven? en is er iets lichamelijk met het veulen? anders zou het wel moeten opstaan..
hopelijk komt alles goed, geef niet op, en neem de juiste beslissing(hoe moeilijk het ook is)...
veel sterkte

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 15:41

ijsklontje: ja ik heb al gebeld maar ik krijg voicemail dus ze zijn weg of zitten buiten..

ilovekelly: ik weet niet of er iets lichamelijk met hem is.. we hebben een soort van fysio therapie gedaan.. door de beentjes een beetje op en neer te bewegen.. en dat kon allemaal.. het had 5 mei ook gestaan alleen die avond en gisteren stond hij niet meer op..

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 16:11

Ik heb net de eigenaar op het voetbal veld gezien, en ik vroeg het het met het veulen was en hij antwoorde:
'Het veulen leeft nóg wel maar het gaat zeker dood, we denken dat het iets in de hersenen heeft gekregen omdat het eerst wel kon staan en na derhand niet meer...' nu is het dus alleen afwachten wanneer het dood gaat, maar als het ook nog pijn heeft en zo krijgt hij een inslaap-spuitje.. ...

Vaarwel, kleine knul van me waarom jij, waarom?.......

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:17

Sterkte dermee!
Maar als het toch zeker is dat hij dood gaat, is het dan misschien niet beter om een spuitje te geven? En niet te wachten op meer pijn.. wat dus onnodig is.

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 16:21

ja, klopt maar het is best moeilijk voor ons.. en de moeder.. om dat te laten doen terwijl hij ook 'zelf' rustig aan dood kan gaan...

sorry ben nu even niet in een geweldige stemming (ookal ken ik het ventje pas sinds gisteren, ik ben er al behoorlijk aan gaan hechten )

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:21

Heeft de Da gezegd dat het in de hersens zit?

En als het beessie toch doodgaat is het eerlijker om nu even afscheid te nemen en dan meteen een spuitje te geven..

_Eline_

Re: Hengst-veulen wil niet drinken ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:22

Aah bah, vreselijk nieuws
Sterkte ermee!

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:23

veronalover schreef:
ja, klopt maar het is best moeilijk voor ons.. en de moeder.. om dat te laten doen terwijl hij ook 'zelf' rustig aan dood kan gaan...

sorry ben nu even niet in een geweldige stemming (ookal ken ik het ventje pas sinds gisteren, ik ben er al behoorlijk aan gaan hechten )

Het zal moeilijker voor jullie allemaal zijn als het er nog langer is, hoe langer iets er is hoe meer je je eraan gaat hechten

Ik snap wel dat je niet in zo'n goede stemming bent, zou ik ook niet zijn

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 16:30

Olympia: ja, en de eigenaar ook...

Pattypaard: de DA is net weg.. en toen is het weer erger geworden maar als het vanavond nog niet dood is (dit is zo banketstaaf om te zeggen ) dan krijgt het een spuitje van de DA..

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:42

Zelf zou ik beredeneren dat hij niet staat omdat hij zo slap is en de biest ed niet to nouwelijks niet heeft gehad.
Voeren ze hem ook snachts? Want af en toe voeren daar komt een veulen er zeker niet mee... Zonde