hoe is het mogelijk??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newt

hoe is het mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 12:09

Wij hebben een kleine friese merrie, die gedekt is door een zwart bonte kwpn'er, en wat komt er uit!....

een donkerbruin bonte met 2 zwarte vlekken, op de hals en op de kont
met een aantal witte vlekken over z'n lichaam, en een kleine bruine (gewoon bruin) vlek op z'n rug!!!!!!!!

Heb helaas geen foto, toestel is kaduk (doormij )

maar hoe is het mogelijk??

chant_xx

Re: hoe is het mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:16

is je friese merrie niet vreemd gegaan
verder weet ik niejts
apart geval

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:17

Haha
Ooit wil ik eens een foto zien hoor .

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:21

huh raar?

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 12:24

Ik ben ook erg benieuwd naar de foto haha. bij tinkers zeggen ze altijd dat een 3 kleurige geluk geeft. Misschien deze ook wel

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:12

Euh, dat is niet mogelijk. Denk dat de vader toch zwartbruin bont zal zijn (want zwartbruine friezen bestaan niet toch?) Zwart x zwartbont kan gewoon geen bruin opleveren, dus 1 v/d 2 moet ergens bruin hebben, al zijn het maar 2 haren

Laurierhaag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:16

ooit genetica bij biologie gehad?? dit moet wel mogelijk zijn hoor:P

Dooby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:17

Dat heeft met recessiev en dominante eigenschappen te maken en met homozygoot en heterozygoot

Heb op school(dierverzorging) net het onderdeel Genetica afgerond;) het is zeker wel mogelijk

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:33

Haha klinkt apart
Ben erg benieuwd naar foto's

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:10

Jorinee schreef:
ooit genetica bij biologie gehad?? dit moet wel mogelijk zijn hoor:P

Jorinee: Leg eens uit, hoe dan?

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:16

Dooby schreef:
Dat heeft met recessiev en dominante eigenschappen te maken en met homozygoot en heterozygoot

Heb op school(dierverzorging) net het onderdeel Genetica afgerond;) het is zeker wel mogelijk

Dat heeft idd met dominante en recessieve eigenschappen te maken, zwart is recessief, 2 echt zwarte paarden hebben dus geen bruin bij zich om door te geven.

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:17

Haha wat grappig!! Ik ben benieuwd naar foto's

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:37

Sterk verhaal.... Ik zou heel graag een foto willen zien, maar ik heb zo'n vermoeden dat die er niet gaat komen.
Een paard kan namelijk nooit op het lijf zowel zwarte als bruine vlekken hebben. Tobiano (=platenbont) geeft namelijk alleen witte vlekken, die een deel van de kleur bedekken, maar verandert niets aan de basiskleur. Met andere woorden, als er paarden bestaan die op het lijf zowel bruine, witte en zwarte vlekken hebben, moeten er ook paarden zijn die op het lijf zowel zwarte en bruine vlekken hebben zonder wit, en die bestaan niet.

Nicole288 schreef:
Dooby schreef:

Dat heeft idd met dominante en recessieve eigenschappen te maken, zwart is recessief, 2 echt zwarte paarden hebben dus geen bruin bij zich om door te geven.

Zwart is dominant, niet recessief. Bruin (agouti) is ook dominant. Dominant wil zeggen dat áls een paard dat gen heeft, het ook altijd te zien zal zijn.
Een bruin paard is genetisch gezien een zwart paard met een een agouti-gen. Agouti (bruin) is namelijk geen basiskleur, maar een gen wat de kleur veranderd, het dringt het zwart terug naar de uiteinden (benen, manen en staart).
Een aangezien agouti dominant is zal het altijd te zien zijn als een paard met een zwarte basis het draagt, het paard ís dan namelijk bruin.

Uit 2 zwarten kan dus absoluut nooit een bruine komen. Wat wel kan is dat 1 van de ouders (in dit geval dus de hengst, friezen dragen helemaal geen agouti) eigenlijk een hele donkerbruine is.

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:00

Jaa daar heb je gelijk in!
Ik ben benieuwd!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:03

Dat kan wel, je draagt ook altijd wat genen mee... Mensen bij mij uit de buurt hebben allebei donker haar en wat hebben ze? 2 rode kindjes en 1 donkerblonde
Ik ben blond en mijn vriend ook maar toch kunnen wij dan een kind krijgen met bijv bruin haar, dan dragen wij dus ook allebei bruin in onze genen mee, dus het kan wel, dan heeft die bonte misschien ook bruin in zijn genen dus...

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:03

oh zie dat Supertje het Super uitgelegd heeft

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:30

Het bestaat wel, dit is de officiele 3-kleur bont. Wat ze nu allemaal 3-kleur bont noemen is gewoon bruinbont.
Ben even aan het zoeken geweest naar een topic waar ook van zoiets sprake was, alleen dan bij een panterbonte: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=51&t=513775&hilit=. Helaas doet de foto het niet meer, maar het waren echt 2 stippen tegen elkaar en de ene was bruin en de andere zwart. Zal zo eens kijken of ik er iets van in de boeken kan vinden.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 00:04

Neonlight, dat klopt inderdaad. Dat komt alleen bij appaloosa's voor, en er is voor zover ik weet ook niet bekend waar het door veroorzaakt wordt.
Bij Tobiano's komt het echter niet voor.

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 01:51

Supertje schreef:
Sterk verhaal.... Ik zou heel graag een foto willen zien, maar ik heb zo'n vermoeden dat die er niet gaat komen.

Beetje flauw vind ik dat van je!!!!!!!!!!!!! Ben druk bezig met foto's, zit nu in de nachtdienst dus komt maandag, want ik meen het serieus... en je kan wel zeggen dat het niet kan, maar het is zo! maar vind je reactie erug flauw

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:48

Supertje schreef:
Tobiano (=platenbont) geeft namelijk alleen witte vlekken, die een deel van de kleur bedekken, maar verandert niets aan de basiskleur. Met andere woorden, als er paarden bestaan die op het lijf zowel bruine, witte en zwarte vlekken hebben, moeten er ook paarden zijn die op het lijf zowel zwarte en bruine vlekken hebben zonder wit, en die bestaan niet.

Haal je nu geen twee dingen door elkaar? Platenbont zijn donkere vlekken op een wit paard (doorgaans zijn de benen allevier wit) en Overo zijn witte vlekken op een donker paard, de benen zijn dan doorgaans in de kleuren van de rest van het lichaam.

En er bestaat wel degelijk een paard met bruine en zwarte vlekken, zonder wit. Hoe dat genetisch in elkaar zit weet men nog niet. De natuur maakt af en toe ook uitzonderingen. Dus niet te hard roepen dat zoiets niet bestaat.

Afbeelding

Artikel staat hier: http://www.coloredhorses.com/RH120.jpg

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:24

Tobiano maakt wel degelijk witte vlekken en overo ook, alleen de patronen, plaatsen en genen zijn anders.
Alle wit patronen maken wit op een gekleurd paard nooit andersom hoor.

Die ijslander is vaak geplaatst, maar op een kleurengenetica fourm waarschijnlijk zelfs als nep bestempeld, er schijnt mee geknoeid te zijn.

Idd uit 2 zwarten kan nooit een bruine komen, dus als je zeker weet dat dat bonte paard de vader is zal hij of donkerbruin-bont zijn, of het is de veulenvacht van een zwarte die ook vaak bruinig ziet, maar word dan echt gewoon zwart.

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:31

Ik heb wel een keer een bruinbonte uit een vosbonte merrie en een zwarte hengst gefokt. De vosbonte merrie had dus een bruin gen, wat niet tot uiting kwam vanwege het gebrek aan zwart. Met de zwarte hengst was dit gen er wel en kwam er een bruinbont veulen uit.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:02

De foto van de ijsalnder ken ik inderdaad, en ik had ook al gelezen dat die waarschijnlijk nep is. Als het niet nep is is het waarschijnlijk een vorm van extreme 'roaning' in de vlekken die eigenlijk wit hadden moeten zijn.

Wat ik bedoel wat echt niet kan is dit:
newt schreef:
een donkerbruin bonte met 2 zwarte vlekken, op de hals en op de kont
met een aantal witte vlekken over z'n lichaam, en een kleine bruine (gewoon bruin) vlek op z'n rug!!!!!!!!

En dan de bruine vlek op de rug. Een bonte kan dus nooit 2 verschillende kleuren vlekken op het lijf hebben.
Wat wel kan als bij een bruinbonte is dat de vlekken op de benen en evt. de liezen bruin zijn en op het lijf zwart. Maar zo'n paard zou gewoon bruin zijn als je het wit weg denkt. Dat wordt ook vaak driekleur genoemd, maar is dus gewoon bruinbont.

Melanie5; Dat kan inderdaad heel goed. Agouti kan bij vossen inderdaad heel lang verborgen blijven, tot er dus een zwart gen bij komt, omdat het alleen op zwart in kan werken.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:51

De foto's zullen zeggen of het kan of niet
Ik ben benieuwd

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:25

Supertje schreef:

Nicole288 schreef:

Zwart is dominant, niet recessief.
Uit 2 zwarten kan dus absoluut nooit een bruine komen.
Wat wel kan is dat 1 van de ouders (in dit geval dus de hengst, friezen dragen helemaal geen agouti) eigenlijk een hele donkerbruine is.

Zucht, ik zeg altijd wel iets verkeerd geloof ik.. ik had het ook over het bruin. Ik bedoelde dat bij een zwart paard het agouti recessief is, dus aa. 2 echt zwarte paarden hebben dus geen bruin bij zich om door te geven.
(dat er E in zat was al duidelijk doordat het zwart en zwart-bont was) Zo klopt ie he super?