Bij ons heeft zich een drama voltrokken. Mijn merrie was de 26e april aan de telling alles ging goed ze zag er super uit. Alles gedaan volgens het boekje merriebrok, netjes ontwormt en nog even geent. Op 12 april opeens geel druppeltje aan het uier. Ik vond het vroeg en hoopte dat het de volgende dag weg zou zijn. Maar nee de volgende dag echt aan het kegelen. Nou dan moet t maar het was al over de 320 dagen dus levensvatbaar, ik had nog een poosje met mijn hand op de buik gevoelt en kreeg een harde trap. Dus alles was goed pffff. We zijn er gelijk bij gaan slapen maar die nacht gebeurde er niks de volgende dag ging de melk druppelen dus nu maar afwachten. s Avonds om 10 uur begon ze te zweten om kwart voor 12 brak het water. Maar we vonden het niet vlotten. Er kwam volgens ons niet snel genoeg een pootjes blaas. Dichts bijzijnde dierenarts gebeld die zei nee t ging goed we moesten t nog maar uurtje aan kijken. Ik vroeg 'ja maar als ik t nog even aan kijk en dan weer bel binnen hoeveel tijd kun je dan hier zijn? Vond ie niet relevant. Nou daar sta je dan, de merrie ging rollen, rolde zich twee x vast zo etrg dat we haar los moesten trekken. Weer gebeld 'nee was allemaal normaal! Dit klopte niet ik wist t, ik voelde t. In paniek nog geprobeerd de boer te wekken wat niet lukte. Daar kwam de pootjesblaas maar geen pootjes. Gelukkig was een vriendin er die meerdere bevallingen met schapen had gedaan zij ging naar binnen om te voelen en het voorhoofd kwam eerst terug geduwd en neusje naar voren gehaald de pootje lagen naar achteren en ook er bij gehaald.
Gauw neusje vrij gemaakt en verder geholpen. De achter pootjes wilden ook niet komen. Weer met de weeen meegtrokken toen stond de merrie op en daar lag hij...... mond op mond beademing hart massage het mocht niet helpen. Daar lag mijn droom alles er op en er aan. Een donker bruine hengst mooier kon ik m niet tekenen. Maar..........hij zal nooit naast zijn moeder door het weiland galoperen. De merrie helemaal overstuur we hebben hem die nacht nog bij haar gelaten zodat ze afscheid kon nemen. Ik heb de dierenarts nog gesproken hij vond dat hij correct had gehandeld. Zijn naam is ****** heeft pas nog een verhaal geschreven voor de Bit over stress bij drachtige merries. Gelukkig is de merrie helemaal in orde het had ook nog veel slechter kunnen aflopen. Maar het zal nog wel een tijdje duren voor ik hier overheen ben.
Laatst bijgewerkt door Justy op 23-04-06 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd