Fagan een slokdarmverstopping, iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Fagan een slokdarmverstopping, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 23:58

Toen ik Fagan vanavond binnenzette bleek ze een flinke snotneus te hebben. Toen ze begon te drinken kwam de melk er via haar neus weer uit. Ik heb toen meteen de veearts gebeld die gelukkig snel kwam. Ze bleek een slokdarmverstopping te hebben. Dit verbaaste me eigenlijk niet, gezien het feit dat ze al flinke happen voordroog mee stond te vreten van mams...

Hij heeft met een slang de ergste verstopping wegeghaald en haar een middel gegeven waardoor de slokdarm verwijdt en het restant van de prop door kan schieten. Morgen komt hij weer om te kijken hoe het gaat.

Wie heeft dit ook gehad? En wat nu? Kan de merrie toch onmogelijk geen hooi/voordroog meer geven....

gootje12

Re: Fagan een slokdarmverstopping, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 00:04

Ik heb wel een volwassen merrie gehad die droge grasbrok had gegeten.Die raakte ook verstopt.Wat een ellende was dat !
Ik heb nog geprobeerd om die proppen in d`r slokdarm weg te masseren,maar dat hielp niks.
De Da heeft er ook een goedje doorheen gespoeld,om het weer zacht te maken.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 01:26

Hier een foto van de arme meid, voordat de veearts geweest was:
Afbeelding

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 06:48

Jee wat erg,gelukkig dat het nu weer beter gaat !

Verder heb ik er ervaring mee,ik hoop dat andere mensen goed advies voor je hebben.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 06:57

Jee, wat naar!

Sterkte met haar zeg, hopelijk gaat het vandaag weer beter

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 07:57

wij hebben het een keer gehad met een volwasse merrie was gewoon domme pech ,is verholpen en is ook nooit weer gebeurt.komt vast goed is wel heftig he bij zoon kleintje.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:46

Sluit me volledig bij Saartje aan...
Hebben ook een volwassen merrie met dat probleem gehad...werd zelfs erg bloederig want er sprongen verschillende bloedvaatjes, zodat we op den duur helemaal onder zaten (inclusief veearts)...
Bij haar kwam het doordat ze heel nerveus en wild was met eten, het bleef ook een eenmalig voorval...
Ik zou dus gewoon "normaal" blijven doen. Is natuurlijk extra zielig voor zo'n kleintje, maar ze leren er wel uit...
Mocht het nog eens gebeuren, moet je wel andere maatregels treffen, maar zou daar nog niet meteen mee beginnen...

Veel beterschap voor Fagan

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:47

Pff ziet er niet lekkker uit zo... Hopelijk gaat het vandaag beter en was het gewoon domme pech voor een keer?

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:49

Yorghos heeft het jaren geleden ook eens gehad. Ook van hooi dat hij gewoon slecht gekauwd had. Behandeling was hetzelfde als bij Fagan. Wel sneu voor zo'n kleintje!
Ik denk dat het lastig te voorkomen is dat het veulen hapjes probeert mee te eten. Misschien kun je op de een of andere manier het hooi zo wegleggen dat mams erbij kan en dat je veulen er niet zo makkelijk aankan?

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:30

Ik heb in 2003 een veulen gehad dat op 10 dagen een slokdarm verstopping heeft gehad.

Omdat hij dus ook gigantische proppen kuil naar binnen vrat....

Boerma( dierenarts) heeft eerst gekeken wat het was, want ja, het kon ook wel iets anders zijn dan kuil, die veulens die eten alles op, wat ze voor de mond krijgen....

Het stuk kuil zat zo vast,dat hij onder narcose gegaan en ze hebben het er uit gespoeld. Daarna een dikke antibiotica kuur, omdat er melk in de longen was gekomen...( kans op longonsteking) .

Ik heb het veulen daarna op het land gezet en snacht konden ze in een zeecontainer slapen....( was begin april) .....

Mooi in het korte gras, want ja, ik was 600 euro lichter, en de kans was erg groot dat ie weer ging lopen kuil eten.... op stal....

Hij was na de narcose zo goed als beter, is niet ziek geweest, geen neusuitvloeing....niets.......

Dus voor mij goed afgelopen......

Waterdance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:56

kijk uit voor longontsteking

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:02

Misschien kuil in een hooiruif waar het veulen niet bijkan? Wel schrikken zeg als je kleintje dat heeft!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:29

Ach gut, wat zal je geschrokken zijn!!! Fijn dat je het gezien hebt en kon handelen! Geef er maar een dikke knuffel van ons!!

Wat heeft ze trouwens enorme wimpers!! Prachtig hoor!

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:36

Wij hebben het gehad met een volwassen draver.
Dat kon gewoon weg gemasseerd worden.
Dit is maar 1x gebeurd.

Ik weet ook zo snel niet wat te verzinnen.

Mischien inderdaad een ruif proberen ofzo.
Dan kan ie alleen gevallen plukjes pakken.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:55

Wij hebben een paard dat het met de regelmaat van de klok heeft. Tot nu toe al zo'n 10 keer. Maar hij is geen veulen.
Bah kan me voorstellen dat je je een ongeluk schrikt.
Volgens onze da is het gulzige eten de schuldige. En dat kan een veulen natuurlijk ook. Niet zozeer het feit dat ze wat eet maar waarschijnlijk te veel in een keer.
Misschien kun je inderdaad de merrie haar hooi hoog aanbieden. Als het veulen toch een hap krijgt is dat volgens mij niet zo erg. Als het maar niet veel tegelijk is.
Succes. En ik hoop dat er geen gevolgen aan zitten, en dat het nooit weer gebeurd.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:20

Je kan er niks aan doen eigenlijk, tis gewoon domme pech meestal.

Kijk idd uit voor longontsteking, dat wil nog wel eens volgen op een verstopping.

Jamayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:41

Kun je het hooi niet in een net geven en hoog hangen? Vallen er natuurlijk nog wel wat plukken op de grond, maar wellicht beperk je de schade.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:23

Nou ze is weer helemaal de oude. De dierenarts is vanmorgen nog even langsgeweest, en was tervreden. Ze heeft vandaag weer lekker op de wei gelopen. Ik had het hooi onder de draad gelegd en ze keek er gelukkig niet naar om.

Ze is trouwens niet echt gespoeld, dus ik hoef als het goed is ook niet bang te zijn voor een longonsteking.

Ik hoop maar dat ze vanaf nu eingelijk eens lekker gezond blijft .

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:27

Poeh, dat is goed nieuws, ik hoop van harte met je dat dit het dan ook echt was voor de rest van haar leven!

Heel fijn te horen dat ze helemaal oke is!!!

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:42

aaaach wat zielig ziet er erg sneu uit zo. Hopelijk gaat dit niet meer gebeuren.Veel succes

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:45

gelukkig staat ze er een stuk beter bij wat een mooi popje in het echt mariska... waarom heb ik toen mijn camera niet gebruikt? moe zeker?

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:01

Een slokdarmverstopping ziet er vaak ernstiger uit dan het is. Met een goede dierenarts begeleiding is het goed te behandelen. Bij jonge veulens is het wel raadzaam om zeer goed in de gaten te houden of de longen schoon zijn gebleven.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:26

Een slokdarm verstopping IS ernstig, en ziet er niet alleen ernstig uit hoor!!
Als wij een week of 4 geleden de dierenarts er niet hadden bij gehad dat was hij gestorven in zijn stal. De slokdarm zat helemaal hardstikke dicht.

Tegenwoordig krijgt dit lieve paard brok zonder bietenpulp, dat dikt dus niet zo snel in en nu gaat het goed.
Ik hoor hem ook nooit meer hoesten eigenlijk.

Gelukkig dat het met je veulen goed is gegaan ook!!

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 06:39

of je moet hooinetten heel hoog hangen zodat alleen de merrie erbij kan en niet het veulen....

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:59

Ik dacht ik zal even kijken hoe het met Fagan gaat,
gelukkig heel goed houden zo,je heb al genoeg meegemaakt met je andere merrie !