Lili schreef:hoi,
niet l*ullig bedoeld maar ik zou niet echt vaak straffen met een zweep.
tuurlijk mag hij je niet aanvallen, maar dat beestje moet toch nog een hoop leren? door met een zweep constant te straffen kom je naar mijn idee niet echt verder ... gewoon goed corrigeren, en als hij omhoog wil komen (aan een halstertouw/longeerlijn) druk op het touw zetten waardoor hij zijn hoofd niet zo makkelijk omhoog krijgt.
Misschien werkt dit inderdaad bij een shetlander, geen idee, maar bij een kwpn hengst lukt dit je iig niet.
Lili schreef:mijn pony gedraagde zich precies het zelfde al jouw pony (toen hij nog jong was) en dat gedrag (steigeren enz.) heb ik er op deze manier uit gekregen.
ik denk dat het gedrag ook gedeeltelijk veroorzaakt word door zijn geslacht (hengst) ... succes verder en misschien heb je hier wat aan

Het komt inderdaad doordat hij hengst is, maar dat betekend niet dat je het moet accepteren!
[***] schreef:kan hij ook met andere hengstjes spelen? het klinkt een beetje als frustratie namelijk. zoniet dan kan je hem mss beter castreren.
en een shetlander (van nog maar 10 maanden) hoef je niet af te beulen om hem respect voor je te laten hebben. ik zou iemand vragen om je te helpen die zelf wel goed met paarden en pony's om kan gaan voor hij echt verpest is.
Dat hoeft niets uit te maken, mijn hengstveulen heeft een hengstveulen maatje (en een opvoedruin) maar dat heeft geen invloed op het gedrag.
Ik snap niet dat jullie dit afbeulen noemen. Zelf wel eens een knal tegen je aan gehad van zo'n klein ding? Zekomen hard aan! Op het moment dat het veulen kliert denkt hij ook echt niet aan jou. Ik heb mijn hengstveulen een paar keer aan moeten pakken, daarmee bedoel ik dat als hij op zn achterbenen staat en met zn voorpoten gericht naar me schopte, ik hem een knal gaf waar ik hem maar kon raken. Onderwijl gaf ik een ruk aan het halstertouw. Dit probeerde mijn veulen een paar keer en toen had hij het door. Ik maak ook veel gebruik van mijn stem. Nu als hij al begint te klieren zeg ik iets tegen hem op zware toon. Laatst kwam hij toch nog iets omhoog en dan hoef ik alleen in de ruimte te zwaaien met de zweep en weet hij het weer. Als hij braaf is beloon ik hem constant met mijn stem. De laatste tijd gedraagt hij zich voorbeeldig.
Mijn hengstveulen is nu 11 maanden en is er echt eentje die niet gauw onder de indruk is. Mijn andere hengstveulen, van dezelfde leeftijd, heeft nog nooit iets geprobeerd en gedraagt zich voorbeeldig. Misschien is het bij een shetlander minder aan de orde, maar ik wil geen onhandelbare hengst met 3 jaar!