gust gescand en opgevoeld: toch drachtig????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

gust gescand en opgevoeld: toch drachtig????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:12

Van de week stond ik lekker m'n merrie te borstelen en toen dacht ik opeens haar buik te zien bewegen! Volgens mij word ik gek, maar ik begin toch weer een beetje te twijfelen............

Ze is begin juli voor het laatst gedekt, 19 dagen daarna gescand en ergens in november/december nog een keertje opgevoeld, maar bleek gust te zijn gebleven.

Hebben jullie wel eens meegemaakt dat een merrie toch drachtig bleek na onderzoeken van een DA die zei dat ze gust was?

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:26

Aaaaarrrghhh Diny, het zal toch niet waar zijn !! Dat zou nog 'ns een leuke verrassing zijn (toch ?). Maar ze is toch uitgebreid gescand (door je schoonzus ?) ? Zou wel verklaren waarom de dekking de tweede keer niet aansloeg ...
Heb je een recente foto van Vasthi ?
Als de eerste dekking toch gelukt mocht zijn, wanneer zou ze dan uitgerekend zijn ?

Vasthi

Re: gust gescand en opgevoeld: toch drachtig????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:35

Ja het zou een superverrassing zijn! Maar ik ben bang dat ik mezelf alleen een beetje gek zit te maken, vandaar dat ik wil weten of er mensen zijn die dit hebben meegemaakt.

Ze heeft 2 dekcycli doorlopen. Na de eerste keer was ze niet drachtig en is ze dus teruggegaan naar de hengst en weer een paar maal gedekt, daarna was ze volgens de scan weer niet drachtig en ben ik niet teruggegaan naar de hengst omdat het dan veel te laat in het seizoen zou worden. Mijn schoonzus heeft haar een paar maanden later voor de zekerheid nog eens opgevoeld en zei meteen dat ze niet drachtig was. Ze zou begin juni uitgerekend zijn.

Een recente foto heb ik niet, maar ik zal proberen er morgen een te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:37

heeft jouw schoonzus wel ervaring met opvoelen? je zou rond die tijd met opvoelen zeker wat moeten voelen hoor.
succes mocht het toch waar zijn!!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:40

Phannie, mijn schoonzus is DA en heeft veel ervaring, vandaar dat het bijna niet kan dat ze drachtig is, maar ik ben toch benieuwd of er mensen zijn die zoiets hebben meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:46

spannend voor je! ik blijf je topic volgen

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:01

Zowel met opvoelen als scannen kan een Da het weleens fout hebben.
Opvoelen is gewoon minder secuur, en ik heb dan ervaring met scannen bij mini´s daar willen ze in het begin het vruchtje weleens niet zien, later in de dracht is scannen eigenlijk altijd 100% correct, al zie je dan een beeld vol veulen.

regina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:06

ik hoop ook nog steeds dat er bij mijn merrie wat in zit, ook meerdere keren gedekt, opgevoeld, niet drachtig, maar daarna nog 1 keer gedekt, maar was toen niet goed hengstig...

nu denk ik toch dat ze drachtig is, en ga haar alsnog een keer oplaten voelen...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 18:59

Nog een keer opvoelen/ scannen. Dan weet je het zeker.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:43

*Meld zich*

Augustus 2004 verwierp mijn merrie na 4 mnd dracht haar veulentje.
Ze was vrijwel meteen hengstig (ze was enkele dagen ervoor gevoeld, toen was alles goed), en is dus meteen gedekt.
Na 20 dgn gescand maar leeg.
In december nog een keer laten voelen omdat ze als ze leeg was naar Ciska zou gaan die winter.
Toen was ze dus ook leeg.
Maart 2005 kwam ze weer thuis, vond haar al wat dik en heb wederom de DA laten komen, drachtig dus, en mijn telling (half juli) kon best weleens kloppen.
14-7 stond er dan ook een veulen naast.

Da DA in kwestie is een erkende paardendierenarts met veel ervaring met mini's. Dit was haar dan ook nog nooit gebeurd.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:04

Oooo Polly, jij geeft me weer een ietsiepietsie meer hoop. Het kan dus wel!!!! Al is die van mij natuurlijk geen mini

Sammie, ik denk ook dat ik m'n schoonzus of een andere DA nog maar een keer moet laten komen.

Morgen zal ik in ieder geval een foto maken en nog een goed kijken naar die buik.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:26

Vasthi - ik zou inderdaad je merrie dan nog maar eens laten scannen/opvoelen. Hoop dat het toch is wat je hoopt Ik zit zelf ook naar de buiken van mijn 3 merries te kijken en zie af en toe wat bewegen denk ik. Maar voor mij is het ook gokken of ze wel of niet drachtig zijn. Mijn merries laten zich niet goed opvoelen, willen niks van de dierenarts weten. Met een roesje vind ik het niks, is mijn insziens slecht voor het veulen, dus wacht ik maar geduldig af.

Ik ben erg benieuwd naar het verloop.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:11

Hmmm, zou wel een leuke verassing zijn, maar als je het niet erg vind hoop ik dat Lisje die van jou dan niet na doet...

Ik zou gewoon nog een keer laten opvoelen, dan weet je het zeker. Als ze nu niets voelen kun je er denk ik wel van uit gaan dat er echt niets in zit....

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:41

aaah ik hoop het echt zo voor je!
zou wel superleuk zijn, toch nog een kleine Tinkerhummel ernaast. gewoon nu even niet teveel hopen en je (misschien) laten verassen?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:55

kan idd wel voorkomen al gebeurt het niet zo vaak...

Ik duim!!!!!!!!!!!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:28

Oei, dit wil ik eigenlijk niet horen. Onze oudere merrie is vorig jaar gedekt en werd toen in september superhengstig op een paardenshow, dus we hebben haar toen laten checken door de DA en ze was leeg. We hebben haar van de winter dus ook ontwormd met zo'n middel dat ook tegen paardenhorzels werkt - zo een die je niet mag gebruiken als ze drachtig zijn. Maar ze begint bijna net zo dik te worden als haar dochter die 100% drachtig is. Wat voor schade zouden we dat theoretische veulie dan aangedaan hebben met die ontwormingspasta?? Hopelijk is ze gewoon gust en te dik!

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:41

Laat je haar nu opnieuw scannen Diny ?

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:48

Volgens mij is het verhaal van Blue wel bekend hier op bokt,maar hier korte versie.
2004 stond Blue te koop,rond de 18de augustus koop gesloten en 30 augustus haar opgehaald.
23 september geboorte van Nolan (waren er twee dagen eerder via VA achter gekomen dat ze drachtig was)
Heb foto's van haar 1 week voor de bevalling,is niets van te zien dat er een veulen in zat.
Vorige eigenaar gebeld die van verbazing van de stoel viel ,want zij had haar laten opvoelen en scannen en de VA zei dat ze leeg was.

Zo zie je maar het bestaat.

Aantal jaren geleden (errug lang) geboorte explosie onder de shetten gehad,bleek een klophengst tussen te hebben gelopen en van twee merries was niets te merken.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 22:36

Gesina, het verhaal van Blue kende ik niet! Wel bizar hoor, maar zoiets komt dus toch best wel eens voor.

Nouska, hoop jij niet op een verrassing dan?

Ik ga morgen maar eens overleggen met m'n schoonzus......(ben alleen bang dat ze denkt dat ik doordraai )

Ik heb de halve middag naar de buik gestaard (sorry, fototoestel vergeten), maar het beweegt daar ook best wel door het ademen.........

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:06

En als je voelt, bij haar uier, voel je dan iets ? Bij Keeva kan ik het veulen daar heel goed voelen, bijna elke dag wel.
Ha ha, wil je niet gek maken hoor, maar volg dit topic met argusogen . Zou zo leuk zijn als er toch nog een veulentje kwam !

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 23:24

Ik hou je op de hoogte! Bij de uier zal ik ook gaan voelen.

Als ze toch drachtig zou zijn wil ik gelijk je geboortealarm reserveren voor eind mei

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:38

Hoi, heb het zelfde meegemaakt met mijn paard. Ik kocht haar in okt. en ze werd die lente erop steeds dikker. Maar ik deed ook nog niet zoveel nog met haar. In juni gaf ik haar een keer na het werk te drinken en toen zag ik toch echt iets bewegen wat niet van de ademhaling kon komen.
Ik ben toen naar de buurman gegeaan die zijn hele leven al paarden fokt en die voelde aan haar uier en toen bleek ze drachtig. Binnen een week stond er een prachtig veulen naast. helaas moest ik die wegdoen want in de koopakte stond dat bij evt drachtigheid het veulen naar de vorige eigenaar zou moeten. Dat had ik toen ondertekend omdat hij mij dit paard als gust had verkocht. Dus ik ging ervan uit dat dit paard niet drachtig zou zijn.
Dus tip: geef haar na het werk wat water, wat koud is. Daar schijnt het veulen wat "wakker" van te worden. En dan zie je bewegingen in de flank., naast de heup.
Verder heb ik mijn paard ook ontwormkuur gegeven en daar heeft het veulen niets aan over gehouden.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:46

Vasthi schreef:
Ik hou je op de hoogte! Bij de uier zal ik ook gaan voelen.

Als ze toch drachtig zou zijn wil ik gelijk je geboortealarm reserveren voor eind mei

Staat ! (Nu hoop ik helemaal dat ze drachtig is ). Dan ben je de tweede TP-er, vind ik wel een "veilig" gevoel.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:42

Vanochtend heb ik met voeren kort even bij de uier gevoeld, maar ik voelde niets. Morgen kan ik haar weer langer in de gaten houden want dan ben ik er de hele middag. Schoonzus bellen heb ik nog even uitgesteld

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:51

Vasthi schreef:
Nouska, hoop jij niet op een verrassing dan?

Een gezond veulen zou ik absoluut helemaal te gek vinden, punt is/zou zijn dat we haar een paar weken terug ontwormd hebben met een middel waar met grote letters opstaat het niet aan drachtige merries toe te dienen Daarom hoop ik dus dat ze toch gust is en we niet een veulentje hebben vermoordt of wat zo'n middel dan ook mag doen (er stond niet specifiek op wat voor schade het toebrengt aan ongeboren veulens) . Voor jou hoop ik natuurlijk weer wel dat je een leuke verassing krijgt .