drachtige merrie => ontwormen,inenten,vochtzakken aan bui

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

drachtige merrie => ontwormen,inenten,vochtzakken aan bui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 09:09

om het kort te beschrijven:
9 - jarige belgisch trekpaard, wordt 10 jaar op 26 maart, is ook op 26 maart uitgerekend
de laatste paar weken is ze goed vermagert, je kunt haar ribben overduidelijk voelen, en valt wat in achter de flanken.
ze krijgt iedere morgen voordroog, krijgt veel hooi (bijna zoveel als ze op kan)
krijgt iedere dag meer dan een kilo basisbrok, en meerdere keren per week een schep zemelen, daarnaast krijgen ze nog brood, soms lijnzaad, en stro om te knabbelen.
Is dit te weinig? ze werkt voor het moment niet meer. staat op stal, en gaat bij mooi weer de wei op.

ze is gisteren ontwormd (op 9.5 maand) met een product geschikt voor drachtige merries.
moet ze nog ingeent worden? of is het voldoende als de DA komt als het veulen geboren is?

ze krijgt ook een verdikking onderaan de buik, een soort vochtzak, ik weet dat dit wel normaal is, maar tot in welke mate?
Moet er iets aan gedaan worden? (vitaminen of mineralen bijvoederen ofzo?)

bedankt!

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:13

Bij ons op de manege voeren we de 2 drachtige merries (zijn uitgerekend in april) gewoon wat vitamines bij, en ze krijgen onbeperkt hooi en kuilgras. Daarnaast krijgen ze per dag 2x 2 kilo biks, dus in totaal 4 kilo. En vaak ook nog een schep museli.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:15

Heeft ze ook voldoende toegang tot water??? Watertekort willen ze ook nog wel invallen op de flanken!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 20:40

ja, er hangt een automatische drinkbak naast haar...
ik zal morgen voor de zekerheid eens controleren of ze nog werken, maar normaal zou dit geen probleem mogen zijn.

Nathalie1976

Re: drachtige merrie => ontwormen,inenten,vochtzakken aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:49

ik vind 1 kilo basisvoer wel erg weinig voor een drachtige merrie hoor'.ik weet niet wat ze kreeg toen ze nog aan het werk was.ik denk dat je haar moet bijvoeren.het veulen vraagt nu heel veel energie.dat kan zij niet uit haar voer halen wat ze nu krijgt.
bouw haar basisvoer op want ik denk echt dat ze te weinig krijgt.op de wei staat ook niks nu dus daar krijgt ze het ook niet van.en ja hooi e.d is altijd goed maar het krachtvoer heeft ze heel hard nodig.mijn merrie staat op 4 kilo biks,1 kilo granen en 0,5 kilo muesli.zij is tonnetje maar niet vet.
succes met de laatste loodjes....
oja en mijn merrie is nog wel aan het werk.

groetjes nathalie

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:54

bij ons werden de paarden altijd ong 4 tot 6 weken voor het afveulenen geènt met influenza en tetanus.Dat nam het veulen dan gewoon mee.Dan hoef je geen veulenenting te doen,heeft je merrie ook dikke benen of is het alleen de buik.
Wat voer betreft,zou je over kunnen gaan op merriebrok ,daar zit alles in wat een merrie nodig heeft.In jouw brok zit te weinig voor je merrie,vergeet niet dat het een groot paard is!!!!!!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 11:01

het gaat dus om een belgisch trekpaard => teveel voeren leidt gemakkelijker tot hoefbevangenheid.
toen ze in het werk stond (deze zomer makkelijk 6 uur per week (2 dagen rust, de rest redelijk intensief werken))
kreeg ze een halve schep per dag.
nu krijgen ze een halve emmer per 3 paarden per keer (volgens de eigenaar)
dus dat is 2 maal per dag dat ze een kwart emmer krijgt,ik gok een schep per keer, dus het is tussen de 1 en 2 kilo basisbrok per dag + brood+zemelen en ev lijnzaad.

ik zal erover praten om over te schakelen op merriebrok, ik had het al voorgesteld, maar hij wimpelde het ietwat af.
hoeveel zou dan gevoerd moeten worden van de merriebrok? evenveel als nu? of minder? zit er dan niet teveel eiwit in?

romanzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:46

Merrie hebben aan het eind van de dracht volgens mij juist meer eiwitten nodig ik heb een welsh A merrietje die ook momenteel alleen maar los loopt dus niet bereden wordt en die staat op 3/4 schep merrie brokken + 4 handjes musli + 2 handjes lucerne+ 2appels en zo 10 tot 15 winterpenen per dag staat en daar naast krijgt ze ook nog een klein beetje pavo slobber sávonds en voldoende hooi en kuil

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:44

Dat is wel een erg goed verzorgt welshje.IK denk dat je met de belg moet beginnen met 2x een halve kilo en dan kijken of dat bevalt.Met oog op hoefbevangenheid kan je beter voorzichtig beginnen.
Maar als ze het veulen heeft ,mag ze toch minstens 2 kg hebben.Zo`n veulen drinkt veel hoor!Ik zou haar ook alleen op hooi houden, kuil geeft ook vaak een overproduktie aan vocht.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:07

de kuil is toch niet lang meer, was een pak die over was van vorige winter, en die moet op.
denk nog een weekje of 2 en hij is op, dus tegen dat het veulen er is is de kuil al lang weer weg...

kjcm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:41

de fokmerrie van mijn schoonvader had tijdens de laatste maanden van haar vorige dracht ook een ontzettende grote plek onderaan de buik zitten waar vocht zat, hij noemde het "zucht". na de geboorte is dit gewoon weer weggetrokken, ik heb t tijdens de dracht van dit jaar nog niet gezien (ze is 8 mrt. uitgerekend) ze krijgt al jaren kuilgras (géén koeienkuil die overbemest is) net als alle paarden hier op stal en heeft geen "vochtproblemen".

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:48

Ja de èèn kan er tegen , de ander niet.

Mirannda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:11

van welke hengst is ze drachtig...??

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:15

dutske schreef:
om het kort te beschrijven:
9 - jarige belgisch trekpaard, wordt 10 jaar op 26 maart, is ook op 26 maart uitgerekend
de laatste paar weken is ze goed vermagert, je kunt haar ribben overduidelijk voelen, en valt wat in achter de flanken.
ze krijgt iedere morgen voordroog, krijgt veel hooi (bijna zoveel als ze op kan)
krijgt iedere dag meer dan een kilo basisbrok, en meerdere keren per week een schep zemelen, daarnaast krijgen ze nog brood, soms lijnzaad, en stro om te knabbelen.
Is dit te weinig? ze werkt voor het moment niet meer. staat op stal, en gaat bij mooi weer de wei op.

ze is gisteren ontwormd (op 9.5 maand) met een product geschikt voor drachtige merries.
moet ze nog ingeent worden? of is het voldoende als de DA komt als het veulen geboren is?

ze krijgt ook een verdikking onderaan de buik, een soort vochtzak, ik weet dat dit wel normaal is, maar tot in welke mate?
Moet er iets aan gedaan worden? (vitaminen of mineralen bijvoederen ofzo?)

bedankt!

Bij ons is er ook merrie die drachtig is en die heeft ook vochtzakken onder haar buik en op haar kont. De eigenaren hebben de DA gebelt en die had hun wat zalfjes gegeven enz. ik ving iets op dat het een bloeduitstorting was. Ik denk dat het een goed idee is als je de DA hierover belt op een spreekuur (dat hebben ze meestal) en dan kan de DA eventueel komen kijken ofzo. Veel succes ermee.

gr Jitske

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:16

ik weet zijn naam niet meer.
maar ik heb wél een fotootje
Afbeelding
Afbeelding

over de vochtzakken is de DA al geraadpleegt, en hij zei ook dat het geen kwaad kon.
nu zijn ze trouwens al bijgetrokken, haar uier is trouwens wel al redelijk dik, meer rond de uier.
nog 2 weken te gaan!

Mirannda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:17

jeetje wat een mooi paard is hij ook goed gekeurd voor het stamboek..?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:19

dat zou ik niet weten
ik twijfel zelfs of de eigenaar wel papieren zal aanvragen
hij wilde gewoon een veulen, een of ander boertje dat die kende, hengst erop, en kijken maar
zou ook mijn manier van fokken niet zijn, maargoed.
kdenk wel dat hij papieren heeft
hoe kun je trouwens papieren aanvragen? moet dat voor de geboorte, na de geboorte,...?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:19

het paard heet Van De Helse Galop (voornaam ben ik vergeten)

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:23

Tips heb ik niet voor je, hoewe ik 1 kilo ook erg weinig viond. Merriebrok zou een goede aanvulling kunnen zijn.

Wat een prachtig papa-dier is het overigens!

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:25

Ik heb een sobere pony (kruising haf). Vorig jaar heeft ze een veulen gehad en naast onbeperkt hooi kreeg ze de laatste periode van de dracht 3 kilo merriebrok extra. Als ik haar minder gaf, viel ze in en werd ze mager op de ribben. Op deze hoeveelheid zag ze er zelfs meteen na de bevalling goed uit (absoluut geen bottenzak).Zonder veulen krijgt ze een halve kilo basisbrok per dag en een beetje muesli. Ik zou haar dus toch echt meer brok geven. Aangezien er nu nog geen voorjaarsgras is, denk ik dat je je niet heel erg bang hoeft te maken voor hoefbevangenheid, tenzij ze daar altijd heel erg gevoelig voor is.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 21:38

ze is geloof ik niet gevoelig aan hoefbevangenheid.
ze krijgt nu wel meer, een kilo of 2-3 per dag (mss iets meer)
en enkele keren in de week een schep of 2 zemelen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 23:51

Ze is bevallen!!! Een stoere bruine hengst met een grote witte kol, foto's volgen morgen.
de bevalling is erg rap gegaan
om 9.11 kreeg ik een bericht dat ze stond te zweten, ik dacht dat het nog niet voor vandaag zou zijn.
om 9.34 kreeg ik een bericht dat har water gebroken was, ik belde 2 minuten later en de pootjes waren al te zien.
jas gepakt, gsm en sleutels, brommer op, en naar daar gereden, nog geen 10 minuten later was ik er, en toen ik de stal binnenging was het veulen er net uit.
rond 10 uur is het geboren. Nu staat het wel nog niet zelfstandig recht, we hebben het een paar keer rechtgeholpen, de rest zal die nu wel zelf doen .
de dierenarts is gekomen, heeft een veulenprikje gegeven en de nageboorte erafgehaald.
zowel de merrie als het veulen zijn beide redelijk mager. Mina kreeg minstens een volle baal hooi per dag, en toch wel een kilo of 3-4 krachtvoer + zemelen, het veulen heeft zo te zien erg veel gevraagd van haar. maar dit zal wel weer bijtrekken

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:04

Gefeliciteerd met het veulen, Houd het goed in de gaten een trekpaarden veulen is anders dan een gewoon veulen meestal hebben ze moeite met drinken. Dit is bij ons tenminste meestal het gevaL als Orpha een veulen heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:20

Gelfeliciteerd met het veulen!
Als de merrie te mager is krijgt ze te weinig voer of geen goede kwaliteit. Zeker een trekpaard merrie hoeft juist helemaal niet mager te worden van de dracht. In merriebrok zit meer energie dan in basisbrok en stro voeren aan een drachtige/zogende merrie is al helemaal uit den boze, dat is alleen buikvulling en ze heeft juist nu hoogwaardig voer nodig. Hetzelfde geld voor zemelen.

marije1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:17

Hallo,

Ik las dat jouw merrie ook vochtzakken aan de buik had.. hoe ziet/zag dit er precies uit? Mijn drachtige merrie heeft nl ook gewoon een bult onderaan haar buik en ik kende dit verschijnsel niet.. Maar dit is dus normaal? Ik hoop dat je me hier wat over wilt vertellen!

Groetjes,
Marije

dutske schreef:
ik weet zijn naam niet meer.
maar ik heb wél een fotootje
Afbeelding
Afbeelding

over de vochtzakken is de DA al geraadpleegt, en hij zei ook dat het geen kwaad kon.
nu zijn ze trouwens al bijgetrokken, haar uier is trouwens wel al redelijk dik, meer rond de uier.
nog 2 weken te gaan!