hoe zijn de drachtigemerrie's van 8 mnd qua conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patty1985

hoe zijn de drachtigemerrie's van 8 mnd qua conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:26

Mijn merrie is nu 8,5 mnd drachtig maar die loopt elk paard er nog uit .Als ze los is dan bokt en rent ze alles nog bij elkaar zijn jullie merrie's ook nog zo dol en werklustig zoals de mijne want ik rij haar nog gewoon zo makkelijk.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:28

de mijne heeft er ook nog wel zin in hoor, maar ze wil wel graag, maar tijdens het rijden merk je toch dat ze het zwaar vind worden. Ik ga daarom ook over 2 weken stoppen met rijden, dan is ze 9 maanden (net zover als die van jou dus patty) en dan ga ik lekker met haar wandelen.

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:28

Mijn merrie moet nog 8 1/2 week! ze loopt nog steeds als een trein, al ben ik al wel een tijdje aan het afbouwen met trainen. Als het aan haar lag zou ze zo nog een uur achter elkaar doorsjokken!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:33

dat is lekker handig ups, kom eens in het DBtopic, heelgezellig. ben benieuwd naar hoe je paardje eruit ziet enzo....

patty1985

Re: hoe zijn de drachtigemerrie's van 8 mnd qua conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:35

Ja af en toe vraag ik me weleens af of het kwaad zou kunnen als ze nog zo door het dolle gaan, maar met rijden merk ik niet echt iets aan haar maar net wat je zegt over 2 weken ga ik het toch afbouwen en meer richting het longeren

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:37

de merrie van een vriendin moet nog anderhalve maand.
En ook die is nog zo fit als een hoentje.
Ook nog heerlijk bokken in de wei en nog heel looplustig onder het zadel.
We zeiden ook al, we hobbelen lekker rustig door, als ze het niet meer kan geeft ze het wel aan.
Er is nog een andere merrie die 2 en een halve maand moet daar en die heeft er al meer last van.
En mijn merrie had tijdens de 1ste dracht toen ze nog 3 maanden moest al last.
Ze kreeg last van dikke benen en werd kreupel.
Ik heb r toen alleen nog maar gestapt en wat longeerwerk met een rustig drafje (op de goede dagen gedaan)
Om haar spiertjes soepel te houden voor de bevalling.

Is zo verschillend per merrie.

Zo ken ik iemand die op de dag van de bevalling nog op het paard zat en ik ken er die al 3 of 4 maand van te voren moeten stoppen.

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:38

Hollybolly schreef:
dat is lekker handig ups, kom eens in het DBtopic, heelgezellig. ben benieuwd naar hoe je paardje eruit ziet enzo....

Probeer al een tijdje mijn paardje in ijn profiel te plaatsen, maar heb nog niet ontdekt hoe dat moet...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:39

ja het hangt heel erg van de merrie af. maar ik vind het wel prima gaan zo, toch tot 9 maanden rijden en dan lekker wandelen en tutten.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:52

ja ik ook ik merk hetv wel aan haar denk ik,maar lekker tutten vind ze toch het allerleukste:P

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:15

daantjuhhh schreef:
Zo ken ik iemand die op de dag van de bevalling nog op het paard zat en ik ken er die al 3 of 4 maand van te voren moeten stoppen.

Deed ik ook zondag nog gereden in stap onder het zadel en 's nachts werd de kleine geboren. Niks aan de hand, alles gezond en wel.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:25

Die van mij moet nu nog 60 dagen, maar die begint het nu zwaarder te krijgen. Ze doet nu alles rustig aan, en gaat ook niet meer in galop de wei in en zo. Rijden doe ik al een tijdje niet meer. Ik wandel nu met haar. Gaat prima zo !

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:22

Panda is nu ruim 8 mnd. Wij rijden nog gewoon. Zolang het nog gaat zullen we dat ook nog wel blijven doen, want hoe betere conditie hoe makkelijker ze over het algemeen door de bevalling heen komen !

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:33

dan klopt je onderschrift niet helemaal panny of wel. 8 maanden drachtig is niet 126 dagen

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:45

Mijn veearts zei dat het juist goed was om zo lang mogelijk door te rijden, zolang de merrie er geen hinder van zou hebben. Een beetje conditie behouden is wel goed juist. Bij geen problemen tot de laatste dag en dat heb ik gedaan ook.

plura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:03

dan hebben jullie allemaal wel geluk!
Mijn merrie (nu 10maanden ver!) gaf het werk al op na 6maanden dracht. Spelen, rennen doet ze nog steeds maar werken wou ze niet meer. Een drafje kreeg ik er nog uitgeperst, maar het was tegen der zin.
DA zei bij elke maandelijkse checkup dat ze kerngezond is .
Gewoon lui, af en toe gaat ze nu nog aan de longe maar niet veel meer. We hebben een buitenpiste die er niet zo goed bij ligt.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:31

Rond de 7e maand werd mijn merrie minder actief, maar ben ik wel door blijven rijden. Tussen de 8 en 9 maanden liet ze echt merken dat ze er nog minder zin in had en kreeg ik er ook met moeite een drafje uitgeperst en dat tempo was dan ook echt dat je dacht: gaan we vooruit?
Toen ben ik zonder zadel gaan hobbelen en dat vond ze veel leuker. Niet dat we toen veel deden, maar ik kreeg haar met weinig inspanning vooruit iig .
Met 10 maanden ben ik daarmee gestopt en ben ik veel gaan wandelen. Soms zelfs een wandeling van 2 uur, dus ze bleef mooi in beweging .
Bevalling is zonder problemen gegaan, kwart voor 9 ging ik voor de laatste keer checken en toen ik een half uur later weer ging checken, lag er al een veulen naast .

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:50

Urissa is ook ontzettend werkwillig. en dat terwijl ze nu 9 maand heen is
ik rijd haar 3 keer in de week en op de dagen dat ik haar niet doe staat ze de baas smekend aan te kijken om gelongeerd te worden.
galop doe ik al wel wat minder, daar heeft ze zowiezo al meer moeite mee omdat ze dat nog nauwelijks kent, maar met die buik is het ook niet makkelijk
ik let wel goed op dat als ze moe begint te worden dat ik ook ophoud, maar ik kan nog makkelijk een halfuur rustig aan trainen. vind ze alleen maar leuk

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:06

patty1985 schreef:
Mijn merrie is nu 8,5 mnd drachtig maar die loopt elk paard er nog uit .Als ze los is dan bokt en rent ze alles nog bij elkaar zijn jullie merrie's ook nog zo dol en werklustig zoals de mijne want ik rij haar nog gewoon zo makkelijk.

Ik rijd een drachtige merrie die nu 5 is ong en ook 8 mnd ong. heen is.
Ik rijd nog lange bosritten en alles met haar, ze vind het prima (gewoon lekker rustig aan ze is ook pas dit jaar beleerd. (naja 2005 )

Pauk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:52

Nopu Pat van mij wist je het al.. Als ik pauk vergelijk met Sam is pauk in een slechte conditie maar ja ik dwing niets af.. daar bereik je niets mee

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:42

Ben gestopt met 9 maanden dracht, want toen vond ze het aansingelen en opstappen echt niet meer leuk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:47

patty1985 schreef:
Ja af en toe vraag ik me weleens af of het kwaad zou kunnen als ze nog zo door het dolle gaan, maar met rijden merk ik niet echt iets aan haar maar net wat je zegt over 2 weken ga ik het toch afbouwen en meer richting het longeren

Mijn paard heeft vorig jaar een uur voor de bevalling nog bokkend door de wei geraced.
Helemaal vrolijk.
Toen heb ik r naar stal gebracht, ze ging eten en eten en toen na een half uurtje eten kijkt ze op.
Kauwd het laatste hapje weg draaid zich om gaat liggen en het veulen kwam meteen.
Zo soepeltjes.
Als je haar niet gekend had had je het niet aan haar gezien.
Wij hadden een camera hangen en ik voelde dat ze4 wat warmer was dus ik zei vanacht moeten we haar in de gaten houden en een half uurtje later was het veulen er al.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:50

die van mij lopen gewoon door al heeft Libel ioets wat moeite met de galop.
In de natuurlijk moeten ze tot vlak voor de bevalling ook weg kunnen komen dus een paard is er op zich op egbouwd. Bovendien als de conditie en de spieren goed zijn heeft je merrie vaak minder moeite met de bevalling en hersteld daarna ook sneller

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:06

Mijn merrie(20 jaar) is begin mei uitgerekend en is nog hartstikke fit. Neemt s'ochtens eerst uitgebreid een modderbad (3 x omrollen)en gaat af en toe met de staart omhoog door de wei. Ze wordt alleen al wat voorzichtiger met de stal in en uit omdat ze zo rond wordt denk ik, het past eigenlijk zat. En het aansingelen moet ook voorzichtig, of een rondje zonder zadel, lekker warm met dit weer!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:35

Ik rijd er een die eerste week maart al veulen moet krijgen, morgen nog laatste wedstrijd met haar. Had eigenlijk 8 jan. laatste wedstrijd al maar ze liep nog goed en kon bijschrijven. Ben benieuwd, vandaag liep ze nog erg goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:57

haike schreef:
Ik rijd er een die eerste week maart al veulen moet krijgen, morgen nog laatste wedstrijd met haar. Had eigenlijk 8 jan. laatste wedstrijd al maar ze liep nog goed en kon bijschrijven. Ben benieuwd, vandaag liep ze nog erg goed.

Liep op wedstrijd ook nog goed: 2de en 4de met 170 en 161 pt!