Hoelang een drachtige merrie blijven rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Hoelang een drachtige merrie blijven rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:28

Hoelang blijven jullie je drachtige merries rijden?
Mijn merrie is 7 maand drachtig en ik rij haar af en toe nog wel. Meestal gewoon even een buitenritje dus geen intensieve training.
Hoelang kan ik haar zo doorrijden?
En als ze het veulen hebben gehad, hoelang wachten jullie dan voordat je weer gaat rijden?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:33

het is per merrie verschillend, ik rijd mijn merrie tot eind deze maand en dan is ze 9 maanden...
ik laat haar als ze geveulend heeft zeker 2 weken lekker mama zijn en dan gaan we gezellig met veulen en moederlief dingetjes doen, rijden denk ik dan nog niet aan, pas na 1,5 maand klim ik er weer op voor training opbouw. meld je aan bij het dikke buiken topic, daar kan je ook dingen vragen en foto's neerzetten t gaat alleen maar over drachtige merries heel gezellig daar

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:39

Foutje mijn merrie is ook 9 mnd drachtig, moet eind februari bevallen. Ben benieuwd. Bedankt voor je reactie... zal zeker bij het dikke buiken topic kijken.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:43

dus 2 maanden van tevoren stoppen is wel een goede tijd, dat doen de meeste hier wel..

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:22

Tot mijn merrie aangeeft dat ze niet meer wil/kan of dat het haar echt vervelend word.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:36

Ik heb vandaag mijn laatste springles gehad. Evottie is 7 maanden drachtig maar krijgt alweer een hangbuik. Begint nu in de weg te zitten. Ik ga door met buitenrijden tot het veulen er bijna is, op het laatst zonder zadel, zit ze eindelijk eens lekker breed! Gewoon recreatie kan dus nog heel lang als je paard fit is en het is nog goed voor haar ook.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:50

dat is waar janne 19... , ik ga nu niet zeggen dat je het fout doet hoor, veel mensen doen het op jou manier, ik ga alleen vertellen waarom ik dat niet doe ik ga niet door tot het eind met rijden, omdat ik vind dat het te zwaar wordt. het veulen weegt op het laatst 50 kilo, en dan moet je het vruchtwater enzo ook nog meereken, als de ruiter er dan ook nog eens op gaat zitten vind ik het eigenlijk een beetje zielig voor de merrie.... daarom doe ik t niet

IndianSummer

Re: Hoelang een drachtige merrie blijven rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:41

Heee:D!
Mijn pony is nu ook 8.5 maand drachtig en het begint nu echt dichtbij te komen!
Alleen heeft mijn pony last van Bronchitis/Dampigheid. Het is dus heel lastig omdat ze snel moe/benauwd is.
Als ik ongeveer 10 min. met haar loop is ze alweer aardig buiten adem.
Nu probeer ik haar zo goed mogelijk op de bevalling voor te bereiden, maar als ze dus zo snel moe wordt lukt het niet echt.
Tijdens de bevalling ben ik ook van plan om haar te helpen. Bijvoorbeeld om te trekken als zij perst.

Maar hoe zouden jullie haar voorbereiden op de bevalling?

Alle tips welkom:D!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:29

Ik denk dat het eerder zielig is om je paard op rust te zetten terwijl ze het niet gewend is en ook niet nodig heeft. Er zijn maar weinig merries die zoveel moeite met de dracht hebben dat je er niks meer mee kan doen. Dus voorbereiden bij de bevalling: zorg dat je merrie in goede conditie is! En blijf er bij de bevalling vanaf als het even kan, en bel anders een veearts.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:34

ik wil het hetzelfde gaan doen als [***].. vanity vind het echt heerlijk om te lopen.. je zou der is moeten mee maken als ze kreupel is of ze mag niet rijden ofzo, word ze helemaal nukkig van rare pony

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:36

Ik heb 2 paarden. Evottie is nu 20 en mijn andere merrie 4, dus die gaat nu ook mee naar les e.d. Het is niet best als ik Evottie in de wei of op stal laat en een ander paard meeneem, dan is ze stikjaloers!

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:02

Heb 2 drachtige dames. De ene is 3,5 jaar oud en eind april uitgerekend, ik rij haar gemiddeld 2 keer per week. Ik belast haar niet te veel aangezien ze nog erg jong is, maar wil haar wel een beetje soepel houden en ze is ook nog niet erg lang onder t zadel dus ook gewoon voor de ervaring. Verder zoveel mogelijk los. Beweging is altijd goed.
En Goldy is 11 jaar oud en eind maart uitgerekend. en dit wordt dr 2e veulen. Ik wilde eerst vanaf December een stop inlassen, maar ze doet het nog super en ik moet nog 1 wptje in de L2 dus we rijden halverwege januari ons laatste proefje daarvoor. Verder hou ik haar wel zo lang mogelijk een beetje aan t werk en in de spieren. Wil beide dames een beetje soepel, sterk en gezond houden! Paarden zijn bewegingsdieren!
Ik stop zo ongeveer 2 maanden voor ze uitgerekend zijn met rijden. Maar wil ze ook dan nog zoveel mogelijk in beweging houden, (longeren) naar wat ze aankunnen natuurlijk. T gaat erom dat ze zich een beetje fit blijven voelen, meer niet.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:49

Heee..
Ik had hier ook al eerder op gereageerd.
Het ging over mijn merrie die dampig/bronchitis heeft.
Vanavond heb ik weet 10 min. met haar gelopen en ze was weer buiten adem. Ik weet nu echt niet hoe ik het met de bevalling moet doen. Ze is zo snel buiten adem en het lijkt ook niet echt vooruit te gaan met de conditie. Ze is als ze gelopen heeft, na een kwartiertje ook wel weer 'op adem', maar het stelt mij toch niet gerust voor straks.
Ik ben bang dat ze het niet volhoudt tijdens de bevalling en het opgeeft. Ik wil gewoon het beste voor haar maar ik weet niet hoe..

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:51

Oja, nog ff iets van hierboven .
Ze staat wel elke dag ongeveer 2 uur buiten, en als het weer beter is zo'n 4 uur per dag.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:54

Is meer een vraag voor de veearts. Geen idee. Het [naam] was mss als ze niet drachtig was geweest, maar dat is nu al zo. Je zou haar op de kraamkliniek kunnen zetten of de veearts er bij laten zijn. Op tijd. En ik weet ook niet of het voor een paard met bronchitis goed is om 22 uur per dag op stal te staan, tenzij het een buitenstal is.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:08

Wij hebben geen buitenstal, maar haar Luikje staat dag en nacht open.
Ze had oook nog geen bronchitis toen we haar lieten dekken.
Ik werd een beetje te groot voor haar, maar we wouden haar niet verkopen.
Toen kwam de optie om haar te laten dekken.
Toen ze ongeveer 2 maand drachtig was, kreeg ze het.
Echt ontzettend balen.
Ik zal het ff met de dierenarts overleggen of zij erbij kan zijn tijdens de bevalling..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:27

IndianSummer schreef:
Oja, nog ff iets van hierboven .
Ze staat wel elke dag ongeveer 2 uur buiten, en als het weer beter is zo'n 4 uur per dag.

"Wel" 2 uur buiten? "Slechts" 2 uur buiten, zou ik zeggen.

Dit is de tijdsbesteding van wilde paarden c.q. paarden op de wei:
60% eten, al lopend, dagelijks zo'n 30 Kilometer
20% staan
10% liggen
10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex
En dit alles buiten.

En dit is wat een "stalpaard" doet (kan, mag):
47% eten; stilstaand
40% staan
10% liggen
3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex
En dit alles binnen.

Een paard hoort (dus) niet in een stal thuis. Kort samengevat:
- Paarden horen niet langer dan een uur achtereen stil te staan
- Paarden besteden 14 uur per dag aan - al lopend - grazen
- Paarden leggen dagelijks minimaal 30 km af
- Paarden zijn geen nest- of grotdieren, maar slapen op de open vlakte
- Paarden hebben geen dag- en nachtritme

't Is maar een overdenkertje...!

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:36

Sorry hoor, maar mijn pony staat op een pensionstalling en kan niet de hele dag naar buiten.
Ik durf te wedden dat een heleboel paarden hier 22 uur per dag op stal staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:39

IndianSummer schreef:
Sorry hoor, maar mijn pony staat op een pensionstalling en kan niet de hele dag naar buiten.
Ik durf te wedden dat een heleboel paarden hier 22 uur per dag op stal staan!

Dus dat maakt het oké?

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:46

Nee, maar ik probeer te zeggen dat het niet mogelijk is om haar de hele dag buiten te zetten.
We doen zo goed mogelijk ons best voor haar en proberen er het allerbeste van te maken.
We laten ook al dag en nacht haar luikje open zodat er genoeg frisse lucht in haar stal is.

Het was niet boos bedoeld ofzo.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 23:50

He indiansummer, misschien kun je op zoek gaan naar een andere stalling voor je paardje? Het is toch wel fijn als ze wat langer dan 2 uur naar buiten kunnen. Ik begrijp alleen niet dat ze wel twee uur naar buiten kan maar niet de hele dag
Ik zou zeker de veearts even raadplegen en vragen of hij erbij wil zijn. Heb je birthalarm? dan kan je hem bellen als het veulen zich aandient. Ik zou zeker niet zelf gaan trekken, hiermee kan je meer verknallen dan je lief is

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:21

je kunt tot 2 weken van te voren nog rijden(alleen stappen)en het hangt van je merrie af,de mijne reed ik toen ze dragend was nog 3 weken van te voren(wel rustig) maar een andere merrie bij ons op stal heeft 2 maanden van et voren al zoiets van,laat mij maar met rust

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:24

Ik zou de kraamkliniek overwegen. En een andere stalling waar een paard met bronchitis altijd buiten kan, of met buitenstallen. Ik wil je niet ongerust maken maar ik zou toch mijn voorzorgsmaatregelen nemen. Ik heb 2 gezonde merries en vind het al heel spannend!

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:34

[***] schreef:
Ik wil je niet ongerust maken maar ik zou toch mijn voorzorgsmaatregelen nemen.

Wat bedoel je hier precies mee ?
Met haar conditie?
Dat is het juist, ik weet niet hoe ik het op moet bouwen.
Omdat ze zoooo snel moe is!
Ze is ook wel weer snel op adem.

Ik weet het gewoon allemaal niet meer..

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:53

Ik heb ook wel eens een merrie gehad die tijdens de dracht dampig werd (COPD).
De bevalling was erg zwaar en zonder hulp had ze dat ook niet gered.
Een paard die flink dampig is, zal ook geen goede conditie kunnen krijgen en afhankelijk van de ernst van de dampigheid zal ze tijdens de bevalling zelf weinig kunnen persen.

Na het veulenen is ze zo snel mogelijk 24/7 de wei op gegaan en toen het veulen oud genoeg was om af te spenen, was de merrie echt op en is ze afgemaakt.

Ik zou er dus zeker voor zorgen dat ze zoveel mogelijk buiten loopt tijdens de dracht en na het veulenen om de longen niet meer in problemen te brengen en dat er begeleiding aanwezig is bij de bevalling.
Het laatste waar je op zit te wachten is een moederloos veulen...