Hoe veulen veilig met trailer naar opfok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sapphire

Hoe veulen veilig met trailer naar opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 18:50

me veulen gaat over 2 weken naar de opfok in woerden dat betekend dat ze een uur alleen in de trailer moet staan (ze is al 2x in de trailer geweest met der moeder erbij) welke voorzorgsmaatregelen moet ik nemen en waar moet ik extra goed op letten om de reis voor haar zo rustig mogelijk te laten verlopen?

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:52

Heej iris
Ik denk dat je onderweg gewoon een keertje moet stoppen om te kijken hoe het met dr gaat en verder gewoon een hooinet op hangen met wat hooi/kuil erin zodat ze wat te doen heeft onderweg!
Alleen wel t hooitnet zo hoog mogelijk ophangen anders hangt ze zichzelf op

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:21

Los laten staan, zeiltje dicht.
En rijden. NIET stoppen om onderweg te kijken (krijg je alleen maar meer stress van) gewoon doorrijden.
Geen hooinet erin ivm rare sprongen.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:23

Ik denk dat je door te stoppen haar meer op dr gemak stelt, en los zetten zou IK persoonlijk niet doen dat lijkt me niet lekker voor de bestuurder.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:37

Dat doe je juist niet. Veulen zonder moeder, is al in de stress als die licht ziet kan die flippen en dan sta je op een parkeerplaats o.d. op een niet veilige plek.

Je kunt een veulen beter niet vast zetten ivm hangen en vast komen te zitten.

Zo doen wij het al 3 jaar en nog nooit problemen mee gehad en zijn al vele topics over geweest je zult zien los laten.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:40

Oké stoppen heeft idd geen zin, maar volgens mij is Sapphire t wel gewend om vast te staan, toch Iris?

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:49

jah ze kan heel goed vastaan en de 2 keren dat ze met der moeder met de trailer is geweest heeft ze ook vast gestaan, maar nu is het mischien wel verstandiger om der idd los te laten.

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 20:13

thnx voor de reacties iedergeval! meer tips zijn altijd welkom

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:39

Wij hebben onze jonge hengst op een leeftijd van 9 maanden naar frankrijk gebracht, z'n moeder was ook mee, dus hij stond niet alleen. Het was de eerste keer op de trialer voor hem, bandages met goede onderlappen om (voor de derde keer) onderweg ook een aantal keer gestopt, en water gegeven.... Ook gewoon een hooinet opgehangen... Alles is helemaal goed gegaan..
Zijn er geen shetlanders in de buurt, waar je veulen nog kennis mee kan maken, en die je voor de reis mee kan nemen?? Is het ook wat gezelliger.... Anders is het in eens zo alleen voor ze!

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:38

beetje sedalin erin, los laten staan!!!, voorstang eruit!!!!, baal(gebonden) stro of hooi voor in de trailer leggen, zeiltje dicht en rijden maar! En niet stoppen onderweg.

nairtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:49

Ook ik heb Bru eerst vastgehad en erbij gezeten daarna merkte ik dus dat het duidelijk beter was om hem los te zetten.

Dus alles eruit, alles dicht, veeeeel stro, voorin een baal en rijden maar.....Is echt perfect gegaan. Was zelf er zenuwachtig, want je weet niet wat er achter gebeurt. Maar het ging gelukkig super

Anoniem

Re: Hoe veulen veilig met trailer naar opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:55

Ik vervoer veulens altijd los in de trailer.
Trailer helemaal leeg, een flink pak stro erin en de bovenklep dicht.
Ik heb een XXL 2 paards trailer en ze gaan meestal overdwars tegen de achterklep aan staan.

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:07

Wij hebben het veulen wel vast gezet, want ik ben bang dat ie er anders in de stress uit zou springen.
Voorin de trailer hadden de wat stro baaltjes gezet, zodat ze niet over de balk kon gaan, het ging perfect!!

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:16

je moet er in ieder geval voor zorgen dat ze de hele reis moeten werken in de trailer,zodat ze zich daar op kunnen concentreren,dus af en toe remmen en gas geven,wel voorzichtig natuurlijk.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:38

saffier schreef:
Wij hebben onze jonge hengst op een leeftijd van 9 maanden naar frankrijk gebracht, z'n moeder was ook mee, dus hij stond niet alleen. Het was de eerste keer op de trialer voor hem, bandages met goede onderlappen om (voor de derde keer) onderweg ook een aantal keer gestopt, en water gegeven.... Ook gewoon een hooinet opgehangen... Alles is helemaal goed gegaan..
Zijn er geen shetlanders in de buurt, waar je veulen nog kennis mee kan maken, en die je voor de reis mee kan nemen?? Is het ook wat gezelliger.... Anders is het in eens zo alleen voor ze!

Bandages met onderlappen? Dit zou ik nooit doen bij een jong dier die dit niet gewend is. Beter niet dan wel.
En ja als je naar Frankrijk gaat meot je wel paark eer stoppen voor water, maar beter van niet.

Zoals de meeste zeggen los en geen hooinet (eventueel baal voorin)

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:41

Citaat:
Wij hebben het veulen wel vast gezet, want ik ben bang dat ie er anders in de stress uit zou springen.
Voorin de trailer hadden de wat stro baaltjes gezet, zodat ze niet over de balk kon gaan, het ging perfect!!

Dan heb je enorm veel geluk gehad.....ik ken iemand die dit op dezelfde wijze heeft gedaan. Ze hebben onderweg niets gehoord, maar toen de trailer thuis open ging was de binnenkant besmeurd met bloed en het veulen had nog maar drie benen i.p.v. vier! . Dit veulen was ook vastgezet en over de voorstang gekomen....

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:20

Ik moet volgende wek ook mijn veilen vervoeren naar de opfok.
Ik laat haar gewoon los staan in een anderhalf paards trailer.
Nu zit ik alleen te twijfelen of ik een shetje uit de kudde moet meenemen om haar rustig te houden. Veulen is ong. 125 cm, shetje is ong 90 cm. Is dit verstandig of doe ik dit alleen om mijzelf gerust te stellen?

arie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:24

Nooit vastzetten, ze kunnen zichzelf ophangen, gewoon vastzetten
en rijden maar.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:26

arie schreef:

Nooit vastzetten
, ze kunnen zichzelf ophangen, gewoon vastzetten
en rijden maar.

Wat bedoel je nou arie?

Markvniel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:05

Hee Iris,

Kan je helaas geen tips hier in geven! Maar als ik het zo lees zou ik Sapphire los in de trailer zetten met een baal sto voor in! (Ligt genoeg bij Ab) en rijden maar idd!
Ben benieuwd hoe het gaat en waar ze terecht komt! Zet je foto's hier op tegen die tijd??

Grtz

Mark

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:25

Ik heb vorige week zaterdag mijn veulen (KWPN, Gelders type) afgespeend. Ze was wel 2x in de (2-paards)trailer vervoerd met d'r moeder. Moeder bleef dit keer op stal, kleine in de trailer gezet (2 mannen duwden de achterhand naar binnen en ik leidde de voorhand, ze stond er zó in en da's toch knap met een veulen van dik 300 kg die niet echt zonder mama weg wilde), ik bleef even bij haar terwijl klep en zeiltje dicht gingen om even tegen haar te praten. Vervolgens ik de trailer uit, deurtje goed dicht en rijden! Ruim een uur (heel rustig aan bij bochten en rotondes) en alles ging prima. Tip die ik kreeg van een expert: wat je ook hoort achter je onderweg, niet stoppen en gaan kijken, maar doorrijden!!

Oja, zowel voor- als achterstang plus dingen als hooinet en de lijnen waar je een volwassen paard aan vastzet hadden we uit de trailer gehaald. Ze stond gewoon los in een lege 1,5 paardstrailer met alleen haar halster om. En... de mijne kan ook netjes vaststaan, maar dat moet je met vervoeren van een veulen dus echt niet doen! Bij de opfok ben ik de trailer weer ingegaan, halstertouw vastgemaakt, even gepraat, zeiltje omhoog en klep naar beneden en voorzichtig, met begeleiding langs de klep van m'n man, de klep afgelopen.

Missie geslaagd!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:52

Mijn veulen heb ik ook los in de trailer laten staan. Ik had een twee paards gehuurd, tussenschot en alle stangen eruit gehaald, lekker veel stro op de vloer en zeiltje goed dicht gedaan. Is prima gegaan, Allstar was heel rustig. In het begin stond hij wat te stampen, maar later was hij heel rustig. We zijn een paar keer gestopt, toen heb ik langs het zeiltje (dus niet voordeurtje open doen!) naar binnen gegluurd en hij bleef net zo rustig staan. We moesten 2 uur met hem rijden en het is prima gegaan.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:59

Faniek schreef:
Bandages met onderlappen? Dit zou ik nooit doen bij een jong dier die dit niet gewend is. Beter niet dan wel.
En ja als je naar Frankrijk gaat meot je wel paark eer stoppen voor water, maar beter van niet.

Hij had ze al twee keer eerder omgehad, en ben toen met m gaan lopen... Hij liep alsof het de normaalste zaak van de wereld was.... Nou is het ook echt een HOMO paard..... Hij is nog steeds hengst, nu 1,5 jaar en heeft absoluut geen hengsten streken.....

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:04

Ik heb zaterdag mij veulen ook naar woerden gebracht.
Eerste keer in de trailer meer als een uur rijden.
Ik heb een dik pak stro in de trailer gedaan.Een beetje hooi voorin [los]!!.Stangen eruit gehaald.En het zeiltje dicht gedaan.En de veulen er los in gedaan.
En ik hem hem een beetje sedalin gegeven voor het geval dat..
Alles is goed gegaan dus!!

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:45

Wij hebben me veulen deze week naar de opfok gebracht en we hebben een trailer gehuurd waar ze dwars in moet staan en dan zo'n hoge dicht schot en zo dat ze er ruim niet over heen kan kijken. En dat meer dat ze verder niks van de overige ruimte kan zien en dat ze er niet over heen of onder door kan. En verder goed bedekken met stro en verder niet vast zetten en ook geen hooi geven.
Het heeft ons wat gekocht zo'n trailer maar ik had al zo veel verhalen gehoord over verschillende manieren om je veulen te vervoeren die fout maar ook goed fout zijn gegaan!
We hebben in het begin niks gehoord maar inderdaad gewoon doorgereden en het is allemaal goed gekomen.

Zo hebben wij het gedaan!
misschien dat je er wat aan hebt.
Groetjes kim