Dit jaar heb ik drie verschillende dingen meegemaakt, 1 x overal bij, 1 x erbij toen het veulen er net al was en 1 x alles gemist. De merries zijn niet van mij, maar ik woon vlak naast de wei waar ze in bevallen zijn, ging dan ook s nachts om de zoveel tijd mijn bed uit en naar buiten om (in het donker, merries geen geboortealarm om of zoiets luxe) te kijken of het er al op begon te lijken.
De eerste merrie had iedereen gefopt en had alles zelf gedaan, voordat het verwacht werd. Eerste veulen en nog helemaal geen duidelijke tekenen. Veulen liep er s ochtends naast, dronk al, nageboorte er al af. Keurig netjes.
De tweede merrie (ook een maiden) begon bij het eerste ochtendlicht in haar eentje heen en weer te lopen langs de draad, heeft ze een uurtje volgehouden, toen liep ze naar de rest van de groep toe en ging in hun midden liggen om te bevallen (vrij apart niet?). Bevalling ging supersnel, daarna was ze behoorlijk van streek, bang van de slepende nageboorte, wilde veulen niet meteen laten drinken, heeft het zelfs nog een flinke tik gegeven. Na een tijdje had ze het helemaal door en werd het een extra lieve mama. Wel kwam de nageboorte er niet af en bij haar bleek de baarmoeder binnenste buiten gekeerd te zijn, na veeartsbezoek en 10 dagen nabehandelen is het helemaal goed gekomen.
De derde merrie deed het keurig midden in de nacht! Erg handig in het donker. Ik ging iedere nacht stipt om half vier kijken, nu was ze wrs ook rond die tijd begonnen, want ik had me verslapen (wat wil je na een paar weken waken) en toen ik om 4 uur in de wei kwam was het veulen net geboren. Hij was nog bezig voor de eerste keer te gaan staan. Ook deze merrie bleef vrij lang met de nageboorte lopen, bij haar is het wel uit zichzelf nog gelukt allemaal. Dit was de enige merrie die al eerder veulens gehad had, daar maakte ik me dan ook de minste zorgen over, zij wist iig zelf al wat ze moest doen met zo'n hummel.
Als mijn eigen merrie een veulen zou verwachten zou ik er never nooit voor kiezen om het zo te doen, liefst met een camera erop, maar iig een geboortealarm als het buiten zou gebeuren. Deze merries zijn iig nog alledrie zelf van hun veulen af gekomen en dan nog had 1 ervan direct hulp nodig. Moet er niet aan denken dat ze vroeg in de nacht geveulend had en er niemand bij was geweest.
Hollybolly: camera met dvd recorder is leuk om het later nog eens te zien, maar als ik jou was zou ik toch zorgen dat ik er echt wel bij was, niet alleen leuk, maar soms ook hard nodig.