Waarom een veulen afspenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Waarom een veulen afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:25

Ik was benieuwd waarom een veulen altijd afgespeent moet worden.
Ik heb nu een drachtige merrie,en als haar veulen komt,zal dat gewoon bij de huidige kudde blijven.
Ik ga het niet naar de opfok doen,er lopen namelijk van alle leeftijden paarden in deze kudde,van jaarlingen tot volwassen paarden,dus leeftijdsgenoten en tantes genoeg. (geen hengsten en ruinen trouwens,alleen merries)
Ik hou het veulen ook,dus ga het niet verkopen.
Nu dus mijn vraag:
Als ik het veulen gewoon in de kudde laat lopen,houd het dan uiteindelijk op met drinken bij de moeder,of gaat dit door tot ik ze apart zet?
En tot hoe oud drinkt een veulen normaal gesproken bij de moeder als je niet scheidt?
(ikzelf dacht dat het wel kon,want in het wild worden ze toch ook niet afgespeent...)

StalGriendt

Re: Waarom een veulen afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:31

In het wild blijven ze gewoon bij de moeder tot dat die een nieuw veulen krijgt geloof ik. Maar ik zou een veulen altijd afspenen, dat is fijner voor de moeder die krijgen het op het einde meestal best wel zwaar (het veulen drinkt dan zoveel dat de moeder het er niet aangegeten krijgt).

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:33

Het veulen zal bij de moeder blijven drinken, hierdoor moet de moeder ontzettend veel voedingsstoffen aanblijven voor het veulen omdat zij/hij zal blijven drinken. Het zal wel minder zijn dan in het begin, maar het blijft drinken! In de natuur wordt het veulen verstoten als het nieuwe veulen er is, of wordt weggejaagd door de hengst.

Het kan geen kwaad om het veulen in de kudde te laten, maar haal ze wel voor tenminste een maand even uit elkaar. Zo doe je de merrie een plezier.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:37

Het ligt heel erg aan de merrie en ook een beetje aan het veulen.
Wij hebben een merrie gehad die werkelijk alles aan het veulen gaf en er na vier maanden echt uitzag alsof we haar al een jaar niets te eten hadden gegeven. Haar veulens waren juist heel groot en goed doorvoed.
Een andere merrie waar we mee gefokt hebben liet het veulen al vrij snel niet meer zoveel drinken dus dan heb je geen problemen.

Een hengstveulens zou ik in ieder geval weghalen die heeft veel meer plezier met andere hengsten dan met een stel merries waar hij niets mee mag en dan ben je ook nog eens gedwongen om heel jong te castreren.

Ik verhuis dit topic even van VMR naar KS.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:53

Citaat:
Wij hebben een merrie gehad die werkelijk alles aan het veulen gaf en er na vier maanden echt uitzag alsof we haar al een jaar niets te eten hadden gegeven
Mijn merrie is nu 5 maanden drachtig,en weegt 700 kilo,dus een afval race kan geen kwaad...

Een hengstveulen gaat zeker niet in de kudde blijven.
Ik hoop ook van harte op een merrie veulen...

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:53

Als een merrie in een kudde loopt en het jaar erop weer een veulen krijgt...dat is meestal zo in de natuur dan stoot ze het veulen op ongv. 7 a 8 maanden af...het mag niet meer drinken
Zo ging het iig in de shetkudde hier vorig jaar...met een merrieveulen dat blijft en die moeder kreeg weer een veulen...
Rond december mocht ze niet meer drinken.
Een andere merrie was niet drachtig geworden en had ook een merrieveulen dat blijft...en die bleef eronder hangen, ook nog toen die een jaar was. Pas in mei 2005 (veulen is van 2004) ging de moeder naar een dekstation en zo zijn ze uiteindelijk afgespeent...
Toen probeerde dat veulen bij haar alsnog te drinken maar dat lukte niet

Wat ik nu wel weer zie is dat een zo;n merrie een veulen heeft en het veulen dat ze vorig jaar had er gewoon ook weer onder zit
Is geen probleem in dit geval omdat de merrie het wel kan hebben, maar je zou toch eens een merrie hebben die dat niet kan...dan is dat niet goed...

Heel veel mensen fokken eenmalig een veulen en dat moeten ze gespeent worden...ik weet zeker dat Venita er anders haar leven onder zou hangen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:11

Ik heb mijn veulen pas bij zijn moeder weggehaald toen hij 1 werd.
Moest ook wel want het is een hengstje en dat werd te link.
Ik heb ze beide gewoon bij elkaar gelaten tot moeder aangaf dat ze het zat werd, wilde het veulen drinken dan liep ze weg of gaf hem een tik, dat was voor mij het sein dat het tijd werd.
Uiteraard heb ik ze vooruit wel regelmatig gescheiden, bijvoorbeeld overdag uit elkaar en dan savonds weer bij elkaar of andersom, snachts uit elkaar en overdag bij elkaar werkte perfect en de scheiding heeft ook totaal geen stress en problemen opgeleverd.
Mijn ervaring is dus dat de merrie het zelf regelt maar zou die van jou dat niet doen dan zou ik ze toch zelf uit elkaar halen.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:25

Ik heb gehoord dat hoe later je ze uit elkaar haalt hoe minder stres het opleverd. Klink eigenlijk wel logisch, want dan is het veulen ook veel zelfstandiger....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:30

Dat had ik dus ook gehoord en ik heb zelf ook een aantal malen de stress bij moeder en veulen gezien die wel eerder uit elkaar gehaald werden, daarom heb ik er voor gekozen het anders te doen. Nu was het in mijn geval wel oppassen omdat het een hengstveulen is dus ik was wel erg op mijn hoede, gelukkig gaf moeder het zelf aan en dat leverde voor beiden totaal geen stress op. Bij de volgende doe ik het weer zo!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 16:57

Ik denk ook dat mijn merrie het zelf wel aan zal geven als ze er klaar mee is.
Ik kan eventueel het veulen of de moeder als het zover is wel scheiden voor bijv. een maand,en dan weer bij elkaar zetten.

Hoelang heeft de merrie eigenlijk nodig om de melkproduktie te laten stoppen?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:33

Duurde bij die van mij 3 dagen, iedere dag ging het wat beter. Als je maar niet gaat melken zoals velen je zullen aanraden om de druk eraf te halen, dan blijft de productie namelijk gewoon op gang
Ik heb haar uier wel gekoeld 2x per dag met lekker ijskoud water, eerste dag was ze daar niet echt blij mee maar daarna vond ze het heerlijk!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:37

melken om druk eraf te halen is zeker wel nuttig! zeker als je merrie heel veel melk aanmaakt (zoals mijn tinker). Je mag natuurlijk niet gaan leegmelken!!! want dan hou je idd productie op gang

afspenen doen wij omdat dat nu eenmaal wel nodig is als je niet elk jaar fokt. Veel veulens zullen dan namelijk gewoon blijven zuigen. Omwille van je merrie kan je ze dus best wel scheiden. Je zal idd meestal wel merken als het de merrie teveel wordt, sommige merries maken er echter geen punt van dat het veulen blijft zuigen. gezien je niet onder druk staat, zou ik wel niet op 100 dagen gaan spenen, maar lekker tot 6 a 7 maand wachten (als het veulen je merrie niet leegzuigt natuurlijk).
Normaal gezien speent een opnieuw drachtige merrie haar vorig veulen af op een leeftijd van ongeveer 7 maand, maar sommige gaan ook door tot 10 maanden en stootten dan hun veulen af.
En nog andere hebben er na de geboorte van het nieuwe veulen niks op tegen dat de jaarling meedrinkt

Ik zou jou dus wel aanraden om af te spenen, maar zeker niet te vroeg!!! Je kan het ook minder stressie maken door je veulen erg zelfstandig op te leiden, dus zodat het zonder naar moeder te kijken met je mee gaat wandelen,enz... (Hoe vroeger je hiermee begint hoe beter: het hoeft niet lang te zijn in het begin!)

Wat betreft het opdrogen van de uier: dat hangt van je merrie af en hoeveel melk zij op het moment van spenen nog produceert.
Ik raad je wel aan de eerste dagen klein beetje af te melken. Hoeveel hangt ook weer van bovenstaande af. Zeker niet leeg melken, want dan hou je idd de productie op gang!
Dan gaat, afhankelijk van je merrie en hoe vaak zij al gezoogd heeft het volume grotendeels weg na enkele dagen tot weken.
Verder kan je ook koud water langs de uier laten stromen en insmeren met uierzalf (Prodimastin gebruik ik, werkt heel goed) om het wegtrekken te bevorderen.

Vooral opletten dat er geen harde brokken in de uier komen!

Ontzettend leuk trouwens dat je het veulen gaat houden!!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 20:04

Citaat:
Ontzettend leuk trouwens dat je het veulen gaat houden!!!
Dat was een voorwaarde van mij als ik mijn merrie zou laten dekken.
Ik wou wel een veulentje,maar kan daar toch geen afstand van doen.
Mijn dochter is nu 9,en zit nu al 1 jaar op paardrijden.
Als het veulen oud genoeg is om bereden te worden,is het een mooi paard voor mijn (dan al ongeveer 13 jarige) dochter.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:04

Wij hebben 2 merries en normaliter spenen wij af rond de 7 maanden als de merries opnieuw drachtig zijn. Vorig jaar hadden de meiden een jaartje "pauze" en toen hebben we de jaarlingen (beide merrietjes) er gewoon bij gelaten. De jongere merrie was het na 10 maanden zat en sloot de melkbar (lees: gaf geen melk meer), dus hup, veulen nr. 1 was afgespeend De oudere merrie had die van haar gerust nog een jaartje gezoogd leek het wel (stond er blakend van gezondheid bij en gaf nog steeds heel veel melk), maar rond de 12-13 maanden hebben we haar afgespeend omdat ze niet meer samen in 1 box pasten.

Als je een hengstje krijgt geef je aan dat jullie hem zelf zullen spenen, als het een merrietje is en jouw merrie geeft aan dat ze het aankan, dan zou ik het gewoon aankijken en pas spenen als het door omstandigeheden nodig zou blijken.

Verlies van de melkproductie hangt individueel van elke merrie af, sommige hoeven hun veulen een dag niet te zien en raken al hun melk kwijt, andere kunnen langer dan een week wegblijven en toch nog melk geven als ze weer thuis komen (spreek uit ervaring).

Iemand schreef hier dat de merries het niet meer aankunnen omdat ze steeds meer melk geven. Ik dacht altijd dat het precies andersom is?? Een pasgeboren veulentje drinkt immers om de paar minuten en is geheel afhankelijk van de melk, een veulen van x maanden eet daarentegen al zelfstandig en drinkt hooguit een paar keer per dag?

-x- Nouska

bliksempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:05

ik heb mijn pony ook afgespeend en toch staat hij bij zijn moeder en hij drinkt nu niet meer

linlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:30

Mijn pony houd haar veulen ook.
Mijn pony staat in een kudde met 10 andere pony's. Mijn veulentje is nu bijna 6 maanden, en drinkt nog steeds. Het is een hengstje, hij wordt gecastreerd en blijft gewoon bij de groep.
Mama ziet er nog steeds perfect uit en heeft echt geen last van dat hij nog drinkt.
Nu zit ik dus ook te twijfelen, moet ik hem nou gaan afspenen, of laat ik hem gewoon lopen? Hij drinkt niet meer zo vaak, en eet al genoeg op zichzelf, maar ja mama heeft er geen last van.
Dus ja moet ik ze dan scheiden?

Nouska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:00

Als je plaats hebt en ze er geen last van heeft hoef je hem toch niet af te spenen? Maar hoe ga je dat eigenlijk als je hem laat castreren?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:05

Ik heb ook lang getwijfeld wat ik zou doen. Het merrieveulen van mijn jongste merrie blijft nl ook in onze mini-kudde van 4 (twee merries, 1 ruin en een veulen). Ik had merrie en veulen 's nachts al een paar weken apart in hun eigen stalletjes en overdag samen. Ik had gehoopt dat de merrie hierdoor haar veulen 's ochtends zou gaan weren - de merrie van een vriendin van mij deed dat nl. ook. Het eerste wat het veulen deed als ze 's ochtends weer bij mams mocht was zich knorrend op het uier storten. De merrie piept dan wat (uier onder grote druk natuurlijk) maar liet het veulen toch drinken. Het is dan ook een heel meegaand type. De merrie is niet opnieuw drachtig, dus ik denk dat het veulen dan tot het einde der tijden zou blijven drinken. Aangezien ik met de merrie aan het werk wil (is nog niet ingereden) en dit ook wat van haar zal vragen, heb ik toch besloten ze te scheiden. Vandaag staan ze dus voor het eerst overdag ook apart: de twee oudere merries samen en het veulen met ons ruintje. Nu maar wachten wat het uier gaat doen. Het veulen is overigens nu bijna 8 maanden oud.

Bij mijn oudere merrie hebben we in 1 keer afgespeend (ook buiten gehoorsafstand), maar daar heeft mijn merrie mentaal zo'n optater van gehad dat ik dat niet meer doe.

Overigens kan de merrie het lichamelijk prima aan met zo'n groot veulen erbij. Ze eet wel als een bootwerker, maar ze ziet er goed uit. Mijn andere merrie was na 6 maanden met haar veulen broodmager. Die moest dus ook echt afgespeend worden. Het veulen dat we nu hebben kan er eigenlijk heel goed bij blijven. Ik speen haar dus eigenlijk uit eigenbelang (wil met mams aan het werk) .

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:16

Wat ik nog wou vragen:
wil je je merrie in de kudde waarin ze nu loopt laten bevallen of haal je ze ervoor binnen ofzo?

Mijn merrie is op de wei bevallen, maar we hebben haar die dag wel moeten scheiden van onze volbloedmerrie omdat die Tinkerbell geen seconde rust gunde. Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat een afgepeigerd paard de geboorte niet zo vlot kan doormaken als eentje die wel rust krijgt. Gevolg daarvan was dat Tinkerbell later met haar veulen niet meer bij de volbloed kon (ze viel ze aan), terwijl ze van een hele bende tinkermerries met veulens geen problemen maakte.
in wat voor kudde staat je paardje?

Bevallen op de wei is trouwens wel goed gezien het ruimer is, luchtiger en hygiënischer/natuurlijker. Uiteraard wel als het niet ijregent ofzo

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:20

Buiten bevallen is wel hygienischer, maar op stal heb je meer toezicht, meer controle over de merrie en beter licht. Ik heb ze sowieso op stal gehad met een camera voor de bevalling, maar als de dierenarts moet komen (zoals bij ons dit jaar het geval was), ben je volgens mij niet blij als je in het donker ergens op een weiland moet gaan lopen prutsen.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:35

Das juist, ik geef de voorkeur aan bevallen op stal 's nachts dus mijn merrie ging bij schemering binnen (ook als ze niet moet bevallen). Ze heeft echter haar veulen vóór de schemering gekregen (en dat dan ook helemaal alleen, veulen stond recht, had al gedronken,...toen we erbij kwamen en dat terwijl ik dus wel babyfoon en camera in de stal had )

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:55

Ik heb mijn merrie vanaf een week voor de uitgerekende datum savonds binnen gehaald, veulen kwam 2 weken te laat dus voor haar doen heeft ze best lang binnen gestaan (snachts dan)
Ik heb haar overdag ook niet in de groep laten staan maar alleen met een Shetruintje op een apart landje, de rest van de groep accepteerde zij nl. niet meer, ze wilde niets meer van ze weten.
Als je het veulen buiten laat komen pas dan op dat er geen sloten aangrenzend zijn, merries willen nog wel eens een hoekje opzoeken om te bevallen en dan het veulen ongewild in de sloot ploepen......

Nathalie1976

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:21

hoi,

ik was op zoek naar een antwoord op mijn vraag en heb het inmiddels bij jullie gevonden.wij hebben afgelopen zaterdag ons veulen naar de opfok gebracht omdat wij geen ruimte hadden om het op de wei te zetten.....
de merrie had zondagmorgen zoveel stuwing dat ik wel bij haar achterbenen mocht komen maar vooral niet teveel mocht doen.
het was haar eerste veulen en ze voedde het nog best veel.ze was dan ook heel mager geworden.
ik heb toen vanuit mijn eigen inzicht(ben borstvoedend moeder geweest)een beetje de druk eraf gemolken.toen ging het een stuk beter.
nu zie ik hier dat dat idd een oplossing is.ben blij dat ik er goed aan gedaan hebben.

veel succes allemaal verder met het afspenen.......

doei

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:57

Tinkerloos schreef:
Een hengstveulen gaat zeker niet in de kudde blijven.
Ik hoop ook van harte op een merrie veulen...

En wat als het wél een hengst is?

Mijn veulen wordt 20 november 4 maanden en ik zie aan mijn merrie dat ze het nu wel zwaar begint te krijgen. Ik voer veel bij, maar ze valt steeds meer af. Ik wil graag dat het veulen er nog ongeveer een maand bij blijft, maar dan gaat hij even voor een paar maanden ergens anders heen.
Thuis spenen gaat bij mij helaas niet, ze blijven elkaar zien en zouden in de wei naast elkaar lopen. Mijn veulen neemt het helaas niet zo nauw met de omheining en gaat er gerust doorheen (ja, ook met stroom erop ), dus dat is geen optie.

Ik wil hem dan dus een paar maanden ergens anders heen brengen en daarna komt hij weer gewoon thuis. Ligt ook een beetje aan de merrie, als haar uier lang groot blijft, dan blijft hij wat langer weg. Ik wil niet dat ik voor niets heb gespeend.
Als het veulen terugkomt, dan wordt hij gecastreerd.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:11

Ik ken een merrie die ook nooit gespeend is, op 15 jarige leeftijd als je mams even weghaalde begon ze enorm te weven, en als je haar weghaalde, dan raakte mans in de stress.....

ik zou sowieso wel spenen, al is t maar voor een paar maandjes, en bij een hengst, laat m eerts uitgroeien en dan met 2,5 castreren en terug de groep in... ik zou zelf gaan voor laat spenen bij half jaar ofzow..