Welke kleuren kunnen hier uit komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Welke kleuren kunnen hier uit komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 02:12

Ik heb even een vraagje over de mogelijke kleur van ons toekomstige veulen.

De moeder
Donkerbruin
Afbeelding
Afbeelding

De vader
Zilverappelbruin
Afbeelding

Vorige veulen uit dezelfde combinatie:
Afbeelding

Ben zo benieuwd wat voor een varianten we kunnen verwachten!

Cheveyo

Re: Welke kleuren kunnen hier uit komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 02:14

zie dat 1 van de moederfoto's het niet doet...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:45

Die doet het wel, volgens mij kan alles hier uit komen behalve schimmel of bont

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 11:48

leuk zo'n mengelmoesje
Heb inmiddels begrepen dat hier donkerbruin, bruin, zwart of vos uit kan komen, wel of niet met zilverappelgen er overheen (50% kans). Dus eigenlijk 8 kleuren om maar even kort door de bocht te zeggen. Het zilverappelgen wordt getoont als het er in zit en kan dus niet verborgen blijven.

Maar hoeveel kans heb je nou op welke kleur, weet iemand dat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:56

op een vosveulen: 25%
op een zwart veulen: 18.75%
op een bruin veulen: 56.25%

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:58

We hebben het wel ooit op school gehad, maar weet het echt niet meer.
Maar een kennis had een bruine merrie (v en m ook bruin) met een schimmelhengst gekruisd (v schimmel m ook) en daar kwam een valk uit. Ze heeft ook een vos x schimmel en daar is een albino uitgekomen, ook heeft ze een palomino lopen van een vosmerrie x schimmelhengst.
Vraag me niet hoe, maar het is wel zo!
Dus helemaal zeker weet je het nooit!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 12:04

aha en hoe zit het dan met dat zilverappelgen??

op een vosveulen: 25% (van die 25% dan 50% kans zilverappel over deze kleur?)
op een zwart veulen: 18.75% (van die 18,75% dan 50% kans zilverappel over deze kleur?)
op een bruin veulen: 56.25% (van die 56,25% dan 50% kans zilverappel over deze kleur?)

Ik snap er zelf echt niks van volgens mij. Hoe kom je aan die percentages dan, is dat een bepaalde formule?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:09

Die percentages gaan uit van de het kleurgen wat gedragen wordt. Als je merrie bijv.. niet het vosgen draagt, dan zal er ook nooit een vosje uitkomen, omdat vos recessief is. Beide geslachten behoren dan het vosgen te dragen. Voor zwart ligt dat weer anders, want uit 2 zwarten kan geen bruine worden geboren, maar wel een vos omdat dat gen gedeeltelijk nodig is voor deze kleur. Maar uit 2 bruinen kan wel zwart & vos worden geboren. Ik denk idd dat je met die zilverappel daar weer 50% van moet nemen.

Overigs is schimmel dominant, 1 ouder kan het doorgeven (homo of heterosygoot) en dan heeft de nakomeling het al. Dus uit vos x schimmel kan schimmel vos, bruin of zwart komen, maar ook deze gewone kleuren. Valk is net als zilverappel een 'extra' kleurvariant, maar daar heb ik weinig verstand van.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 12:19

whaaarrggg ik word gek haha.
Ik ga je laatste post straks nog even rustig doorlezen om hem goed te snappen. Moet nu naar een kinderverjaardag..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:42

Vraag Meavey ff, die kan het je precies vertellen .

Jagdflake is als basis kleur bruin(eigenlijk zwart+agouti, met zilver er over heen), Show Girl is ook bruin.

Bruin x bruin kan worden: zwart, bruin(zwart+agouti) en vos alleen als beide ouders een vosgen dragen(ik heb geen idee welke kleuren achter beide ouders zitten).
Deze 3 kan je met het zilver gen er over heen hebben. Volgens mij is het een gen wat op vos niet zichbaar is.

Een valk(of andere cream variant) uit een 'niet-cream dragen paard' x schimmel kan, dan is de schimmel in een 'cream-kleur'(valk, palomino oid) geboren.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:03

Sammie schreef:
Ik denk idd dat je met die zilverappel daar weer 50% van moet nemen.

Of je zegt, je hebt 50% kans op Zilverappel (als hij niet homozygoot is) ongeacht de basiskleur, bij die zilverappel-veulens ligt de kans op een bepaalde basiskleur hetzelfde als bij de niet-zilverappels, de percentages zoals Sammie ze vermeld. Komt op hetzelfde neer, maar op deze manier heb je de Z vast uit de weg

Hier http://www.paardenfokken.nl/colorbreeding.php kun je ze ook vinden, alleen staat taffy er voor het gemak niet bij..

Citaat:
Overigs is schimmel dominant, 1 ouder kan het doorgeven (homo of heterosygoot) en dan heeft de nakomeling het al.
Valk is net als zilverappel een 'extra' kleurvariant, maar daar heb ik weinig verstand van.

Valk is bruin en dan 1 keer verdund, dus 1 Creme gen. Werkt hetzelfde zoals hierboven staat over schimmels. Het kan zich ook niet verbergen, dus 1 van de ouders van die valk uit het voorbeeld heeft zelf een creme gen gehad, wrs de schimmel, dan valt het al gauw minder op.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:05

Sammie schreef:
op een vosveulen: 25%
op een zwart veulen: 18.75%
op een bruin veulen: 56.25%

hoe kan je dat uitrekenen ?
ik vind dat die 2e wel een erg mooie kleur heeft..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:21

Via de link van nicole288 kun je het uitrekenen, maar je kunt het zelf ook als je een tabeltje maakt, Heb je geleerd of ga je leren met biologie

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:16

Wel, hier hebben we Show Girl, hoe is het met dit mooie merrietje, natuurlijk heb je kans op een silverdapple-veulentje, daar hoopte Meavey toch ook op. Spijtig dat het er dit jaar geen was maar het merrieveulentje van dit jaar is wel een heel luxe veulen geworden! Dus van vorm en type zal het zowieso wel heel goed meevallen! Veel succes met haar!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:20

Ok Show draagt het vos-gen, heeft namelijk al vos veulens gehad.
Jagdfalke heeft op papier een vos ouder, echter is "dunkelfuchs" de duitse benaming voor zilverappel, dus weet het niet 100% zeker.
Falke is als basis donkerbruin net als Show, uit 2 donkerbruine kan nooit een gewoon bruine komen.
Beide zijn heterozygoot voor bruin, hebben allebij een zwarte nakomeling.

Je maakt in elk geval kans op zwart, bruin, vos, zilverappel, zilverappelbruin, en vos die het zilvergen draagt. (zilver toont niet op vos)

Maar zoals ik al zei, aangezien beide donkerbruin zijn, (ja falke donkerbruin met zilver), heb je een grote kans op donkerbruin, en je hebt 50% kans dat pa zijn zilvergen erbij geeft.

Maar je weet wat ze zeggen hé?
Hoe krijg je precies het veulen wat je graag wilt?
Antwoord: De merrie verkopen.
Dus jij krijgt volgend jaar een prachtig zilverappel merrieveulen, let maar op!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 22:05

Thanks voor de uitleggen!! Ga het steeds beter snappen (bont snappen komt later wel ).

Vanneke, het gaat erg lekker met Show Girl, het is zo'n scheetje!! We zijn er allemaal erg blij mee! Het veulen van dit jaar vind ik zelf ook heel mooi en luxe. Ik weet dat Linda op een za-veulen hoopte, ik wil alleen graag weten hoe en waarom je bepaalde kleuren er uit krijgt, daar snapte ik namelijk geen ene snars van

Linda, bedoel je dat er uit Falke en Snow geen gewoon bruintje met zwarte manen zal komen?
Die grote kans op donkerbruin zou dan die 56,25 % kunnen zijn en daarvan weer 50% kans op een het zilvergen van paps?
De reden waarom je weet dat Show het vos-gen draagt is omdat ze al vosveulens heeft gegeven?
Je zegt dat zilverappel niet toont op vos, nu heb ik op de site van de Deutsche Classics wel dat soort kleurtjes gezien volgens mij (ik zoek even een plaatje zometeen) maar dat zal wel een andere kleurbenaming zijn dan, denk ik.

Gelukkig kan je er toch een beetje van meegenieten Linda, mocht het een zilverappel merrieveulen worden (Oh en ik maar beloven aan mijn man dat het veulen verkocht wordt.....zou het dan heeeeeeel graag wel zelf willen houden natuurlijk.... .

Dan ga ik nog een vraag stellen:

Stel er wordt een zilverappel merrieveulen geboren uit deze combinatie. De vader is heterozygoot zilverappel en moeder zilvergenloos. Het veulen is dan heterozygoot zilverappel. Deze ga je later laten dekken door een homozygoot zilverappel. Dan is er 75% kans op een zilverappel veulen? en stel dat het veulen hieruit een voskleur heeft bij de geboorte...heeft het dan het zilvergen verborgen in zich, dus drager van het zilvergen maar niet zichtbaar?
Hoop dat ik mijn vraag snappend gesteld heb

Nog eentje

Zilverappel = zilvergen op zwart ?
Zilverappelbruin = zilvergen op donkerbruin ?
Zilvervos = zilvergen verborgen op vos ?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:17

Je moet kijken naar wat beide ouders dragen, beide zijn zwart als basis, dus 75% kans op zwarte basis 25% op vos.
Ze dragen allebij agouti (dat maakt bruin) dus 75% kans op agouti, 25% kans op niet agouti.
Falke geeft 50% kans op zilvergen.

Als het een heel mooi veulen word koop ik d´r terug.

Als je gaan dekker met een homozygoot heb je altijd 100% een zilvergen bij het veulen.
Als je een heterozygoot zilver met een heterozygoot zilver kruist heb je 75% kans op zilver en 25% kans op niet zilver, op welke basis het komt ligt weer aan de andere genen.

Het bruin verhaal is wat moeilijk uit te leggen, wat voor tint bruin het word ligt aan het gennetje wat eraan vast zit zegmaar,
In elk gevall is het zo dat een donkerbruine geen gewoon bruine, dus rode kleur in het midden kan geven.
Kijk maar naar Daisy het veulen van dit jaar werd wel lichter geboren, (veulenvacht is bijna altijd anders) maar nu exact haar moeder.

Citaat:
Zilverappel = zilvergen op zwart ?
Zilverappelbruin = zilvergen op donkerbruin ?
Zilvervos = zilvergen verborgen op vos ?

Helemaal juist.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 22:27

haha elke keer als ik het denk te snappen dan komt er weer iets anders bij waardoor ik weer denk: Muts, je vat hem nog niet !! haha,

Ik ga nog even nadenken over dit stukje .

Dat met homozygoot zilvergen dekken is dus hetzelfde als met een homozygoot bontgen dekken?

Hihi als het veulen te koop komt krijg je het gelijk te horen, Show komt niet te koop

Ik geloof dat ik je hulp ook maar even inschakel bij het kiezen van een volgende dekhengst Linda, if you don't mind....

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:32

Geen probleem.
Als je trouwens goed engels kunt, lees maar eens op www.equinecolor.com

Ow en btw... pas je onderschrift maar aan, Show reken ik altijd uit op de laatste dekdatum dat was 15 mei, en ze gaat meestal een aantal dagen eerder, dus ik denk dat je beter, laat ik eens gokken.. 11 april kan aanhouden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 22:36

Ik ga die link maar eens bekijken dan (niet dat mijn engels zo goed is maar toch even nieuwsgierig), enne alvast bedankt dat ik je om hulp mag vragen . Onderschrift ondergaat nu een kleine aanpassing (leuk op de verjaardag van mijn moeder, 14.4.2006).

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:39

Meavey schreef:
Falke is als basis donkerbruin net als Show, uit 2 donkerbruine kan nooit een gewoon bruine komen.

Jij hebt dit uit het boek van Jeanette Gower, kan niet missen.. Als je het ergens anders ook terug kunt vinden wil ik dat graag weten! Ik riep ditzelfde namelijk ook al eens op bokt, maar werd meteen op mijn vingers getikt, het blijkt namelijk niet wetenschappelijk bewezen te zijn, Ms Gower gelooft hier zelf wel in, maar spreekt alleen als 'ervaringsdeskundige', ze kan het niet staven met genetisch bewijs. (zij spreekt van een apart gen At voor donkerbruin, maar er zou nergens aangetoond zijn dat er zoiets bestaat)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:42

Euhm nee heb nog nooit een boek gelezen over kleuren, alles komt van www.equinecolor.com af en het bijbehorende forum.
Misschien dat het wel laatst ook in de bit stond oid...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 23:08

dit vind ik ook een uberkwijlkleurtje en beestje:
Bajan von Clus, 105 cm uit 2002, Dunkelfuchs
Afbeelding

Ik dacht dus dat dit zilver over vos was, maar dat kan dus niet:
Fuchs mit schneeweißem Behang
Afbeelding

Foto's komen van deze site http://www.classic-pony.com/hengste.php

Zou deze bovenste hengst bijvoorbeeld in de toekomst een beetje pan zijn op in combi met Show, of ben ik dan achteruit aan het babbelen ?
Wellicht is deze hengst ietsje te groot voor haar met zijn 105 cm?

PS: coole nieuwe site Linda!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:53

De bovenste is een zilverappelbruine, de onderste kan een vos zijn die ook zilver draagt, want zilver zit enrom veel in de duitse classic pony´s.
Ja hij is wel wat groot, maar je moet soms meer kijken naar hoe fijn ze zijn dan hoe groot.
Als je er een kleinere opzet die heel fors is gaat het vaak meer fout dan een grotere fijne.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:13

Meavey schreef:
Euhm nee heb nog nooit een boek gelezen over kleuren, alles komt van www.equinecolor.com af en het bijbehorende forum.
Misschien dat het wel laatst ook in de bit stond oid...

Okee, da's geen wetenschappelijke site. Jammer, weet ik het nog niet zeker! Want ik zou het persoonlijk erg leuk vinden als het zo werkt met die donkerbruinen

Vanaf nu zit er op een 'gewone bruine' uit twee donkerbruine of een donkerbruine en een zwarte ouder een bokt-meldplicht