Ongeduldig veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Ongeduldig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 18:53

Hey allemaal!

Ik heb vorige maand een veulen gekocht en hij is twee weken geleden gebracht naar zijn nieuwe stal. Het gaat daar erg goed. De andere paarden accepteren hem nu in de groep. Maar als ik wat met em wil gaan doen wil hij alleen maar terug naar zijn nieuwe vriendjes.
Als ik em ga poetsen begint hij heel ongeduldig met zijn been te schrapen. En al ga ik een stuk met hem lopen wil hij alleen maar terug. Op de heenweg stopt hij de hele tijd en op de terug weg wordt ik zo'n beetje meegesleurd. Ook stampt hij de hele tijd met z'n been. Het is net een klein kind die z'n zin niet krijgt Heeft er iemand tips?

onley

Re: Ongeduldig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:57

gewoon niet zijn zin geven je zegt het al zelf het is net een klein kind! consequent blijven, maar ga ook niet de hele dag met zo een beestje rondzeulen.
geef het ook zijn rust, maar als je hem in handen hebt (wat ik persoonlijk erg goed vind, jong geleerd is oud gedaan)
straf hem als die iets fout doet en gebruik hier ook je stem bij.
succes met je veulentje

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:08

ik heb twee veulens, en de haflinger veulen is ook zo ongeduldig is ook een hengst en als die idd weg is bij zn maatje raakt hij ook min of meer in paniek. maar ik geef er niet echt aan toe. als ik naar voren wil lopen naar de wei, loop ik naar voren. als ik hem wil borstelen dan borstel ik hem. ik doe gewoon wat ik wil en niet wat hij wil. dus blijf consequent en zet door. wat voor een veulen heb jij?

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 18:11

Hey,

Bedankt voor de tips. Ik heb een kruising fries/kwpn.
Ik zal gewoon door blijven oefenen en consequent blijven. Ik negeer nu dat stampen en schrapen met z'n been, is dat de goede manier? of moet ik em daarvoor straffen met m'n stem? Als ik em straf denk ik dat ie door blijft gaan omdat ie dan aandacht heeft maar misschien zie ik dit verkeerd.
Zie je al voortuitgang bij jou veulen pubelia?

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:08

onley schreef:
gewoon niet zijn zin geven je zegt het al zelf het is net een klein kind! consequent blijven, maar ga ook niet de hele dag met zo een beestje rondzeulen.
geef het ook zijn rust, maar als je hem in handen hebt (wat ik persoonlijk erg goed vind, jong geleerd is oud gedaan)
straf hem als die iets fout doet en gebruik hier ook je stem bij.
succes met je veulentje

daar heb je gelijk in, maar vergeet absoluut niet om hem/haar te belonen wanneer ze dus wel braaf is!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 07:56

Hoe lang ben je met je veulen bezig en hoeveel dagen per week?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:01

Citaat:
Het is net een klein kind die z'n zin niet krijgt

Het is een klein kind

Ik heb dezelfde vraag als een bericht boven me

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:03

je zegt het zelf,het is een veulen,gewoon rustig blijven en blijven volhouden,dan komt het vanzelf
het zijn kuddedieren dus is het normaal dat hij naar de groep wil,met de tijd zal het wel minderen die drang,blijven volhouden en je geduld niet verliezen,want zo zijn al veel goede veulens verpest.

NLmamjamNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:11

Mijn veulen is hartstikke lief, hij is helemaal gewend aan mijn paardje, maar andersom is dat ook zo :S ik krijg mijn paardje niet meer mee met veulen is het te doen al hoewel die eerst ook niet mee wou en alleen maar bij mijn paardje wou blijven maar dat gaat niet goed maar nu heb ik dus het zelfde probleem met mijn paardje. Veulen is welsh hengst, en mijn paard is een ruin van 12 jaar. Mijn paard is echt heel lief maar zoveel moeite moet ik doen om hem bij mijn veulen vandaan te moeten halen. ik heb het veulen nu 3 maand en ze staan met elkaar in land. Heb dit ook nog nooit eerder mee gemaakt dat een paard zich zo gaat hechten. hoe los ik dit nou op dan? ik straf hem niet door te slaan , gewoon met mijn stem pak ik hem aan, en wat op het laatst is het wel weer goed dan loopt ie braaf mee maar eerste 30 min is een ramp.. hij vind het niet leuk om te doen wat ik wil en wil alleen bij het veulen blijven alleen krijgt ie zijn zin niet. Dus geeft ie het later maar weer op maar wat eigenlijk mijn vraag is hoe kan dit? hoe kan mijn paard zich zo snel hechten aan het veulen? Het veulen is het probleem niet dat is opgelost maar ik krijg het maar niet uit mijn paardje

NLmamjamNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:13

hoewel die eerst ook niet mee wou en alleen maar bij mijn paardje wou blijven maar dat gaat niet ...

het woordje moet nu zijn sorry.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 18:26

Hey...

Ik heb vandaag weer een stukje gelopen.. het ging al ietsje beter. ik ga ongeveer 4/5 keer naar em toe per week. De ene keer alleen ff wat lekkers geven en een aai over z'n bol, de andere keer poetsen of een stukje lopen. Misschien moet ik em wat meer tijd gunnen en ben ik juist wel ongeduldig.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:04

En als je met hem bezig hoe lang ben je dan met hem bezig

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 08:39

Nooit zo lang. Ik ga em wel eens poetsen en daarna nog een stukje lopen dan ben ik driekwartier met em bezig.. maar nooit langer.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:37

Drie kwartier? Dat is echt te lang sorry. Dan is het beter om om de dag 5 tot 10 minuutjes bezig te zijn. En poetsen en lopen zou ik doen of niet beide of 5 min. poetsen en 5 min. lopen. Een veulen kan zich erg slecht concentreren de eerste minuten gaat het wel, maar daarna word hij vervelend. Het is in feite ook nog maar een kind en peuters mogen ook nog lekker spelen en hoeven niet te leren. Zolang hij de basisdingen kent niet teveel mee tutten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:44

3 kwartier?
Geen wonder dat hij vervelend word.
Dat is echt te lang voor een peutertje

Ik ga helemaal met faniek mee

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:48

Yep me 2!

Het is nog een baby..
Mijn paard van 8 word nog ongeduldig na 3 kwartier klooien!
Is gewoon te lang.

Als ik aar mijn veulen ga ga ik hem 5 minutjes knuffelen en kroelen en dan ga ik weer.
Of ik blijf maar laat hem lekker met z'n vriendjes spelen terwijl ik toe kijk!

amber_rinova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:50

ik denk ook dat het per veulen verschilt,
als ik naar mijn paarden ga knuffel ik altijd met ze.en vooral het veulen en dat vind ie erg prettig.als ik mijn veulen roep komt ie hinnikend op me af en kruipt me dan gewoon aan.wel ben ik altijd heel consequent geweest.mijn veulen is gewent zijn pootjes op te tillen met de hoeven uit te krabben,trailer mak.ik kan haar zelf helemaal afspuiten met de waterslang.ze loopt braaf met me aan het halster mee.(ook bij de moeder weg)ze is nu 5 maanden oud.als ik haar afspeen doe ik haar tussen andere paarden van gemengde leeftijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:52

Maar asl ze eenmaal vriendjes hebben en kleuters worden kan die van jou ook nog wel veranderen.
Oke misschien niet zo heel erg als sommige andere veulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:56

Zanda komt ook direct aan gelopen/gedraaft als hij me ziet.
En dan krijgt hij ook een aai, want om dan weg te lopen vind ik ook gemeen.

Toch ben ik er nooit langer dan 10 min mee bezig.
En geloof ook niet dat hij vaker dan 1x per maand een borstel ziet.

Toch kan ik hem gewoon poetsen en hoefjes optillen.

En omdat bij toeval van de zomer de trailer in de wei naast hem stond, ook ff geprobeerd wat hij daarop doet.
En dat is dus gewoon erin wandelen achter mij aan

Dus al dat gehannes, is niet nodig.
9 van de 10 worden er alleen maar vervelend van, ipv gemakkelijk

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:59

@ Winkie
En al ga ik een stuk met hem lopen wil hij alleen maar terug. Op de heenweg stopt hij de hele tijd en op de terug weg wordt ik zo'n beetje meegesleurd. Ook stampt hij de hele tijd met z'n been. Het is net een klein kind die z'n zin niet krijgt Heeft er iemand tips?

Het is misschien een idee om niet alleen met het veulen te gaan wandelen. Je moet niet vergeten dat het daarbuiten een grote boze wereld is die heeeel errug eng is als je die zonder soortgenoten tegemoet moet treden. Het kan helpen om te zorgen dat er nog iemand met een paard meeloopt. Ik heb een jaarling en zelfs dan nog hetzelfde probleem dat hij in zijn eentje echt niet graag mee loopt het erf af. Op het erf geen probleem maar de weg op vind hij te eng alleen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:59

@runningkawa: Ja die ervaring heb ik ook.
Dan zen ze op een moment niet als baas maar als gelijke en kunnen ze stierlijk vervelend worden.
Ik doe er ook nooit veel hoor.
Ik ga eens in de week naar de wei (hij staat niet zo ver)
Knuffel hem even geef hem een handje biks hij krijgt een aai over z'n bolletje net zoals zijn vriendje en ik peer m weer.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 16:50

Hey allemaal,

De meningen over het opvoeden van veulens verschillen nog al op bokt heb ik al gemerkt. Ik laat em in ieder geval niet drie jaar op het weiland staan om em vervolgens ineens te gaan beleren.
En over die drie kwartier, dat is echt maximaal. En daar zit dan bij in.. aankomen bij stal, uit de wei halen, naar de poetsplaats toe lopen.. zorgen dat ze niet allemaal door het hek gaan maar alleen mijn veulen, ff een paar borstels er over heen, leren voetjes optillen, stukje lopen en een kilo bix geven en weer terug naar de wei brengen. Dat valt wel mee toch?
Maar zoals ik al zei.. dat is echt maximaal. Meestal ga ik alleen een stukje lopen, of alleen poetsen, of alleen een knuf geven.
Een ander paard meenemen is ook wel een optie. Maar ik d8 misschien heeft er nog iemand tips om alleen te lopen met een veulen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:57

Meid als je het niet geloven wil dat het teveel tijd is voor een veulen moet je het zelf maar weten ik ben hier niet om niet serieus te worden genomen.
Voetjes, poetsen enz is oke maar 3 kwartier met een veulentje achter elkaar bezig te zijn is lang.

Als die van mij 3 word word hij ook niet opeens van het land geplukt en beleert.
Ik ga er elke week heen geeft hem een paar knuffels en een aai.
Als hij 2,5 is gaat hij naar huis en dan begin ik rustig de dingetjes te herhalen die ik hem geleerd heb zoals voetjes geven borstelen.
Als hij 3 is ga ik hem longeren en dan na een poosje beleren (als hij er klaar voor is.

Als je 5 a 10 minuten per x bezig bent is het echt lang zat.
Zoals je al zei is hij nu erg ongeduldig, waardoor zou dat komen?
Juist hij wil spelen met zijn maatjes (heel logisch op zijn leeftijd)
Denk je echt dat als hij zo ongeduldig is nog oplet en alles hem bij blijft?

Ik doe een gokje: nee.
Er zal niet veel meer blijven hangen als die eerste paar minuten toen jij even interessanter was als z'n vriendjes!
Je veroorzaakt nu alleen maar een lastige situatie.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 17:14

volgens mij voelt iemand zich hier aangevallen ofzo...
Maar ik wil d'r best op reageren..
Zoals ik nu al een paar keer heb gezegt meestal ben ik veel korter bezig met em. En hij is alleen al ruim 10 minuten bezig met z'n kilo bix.. hij eet niet zo snel dus krijgt ie voorlopig appart eten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:23

Ik voel me niet aangevallen.
Ben alleen het een beetje zat dat mensen je reactie's gewoon niet serieus nemen.
Iedereen hier zegt het is nog een peuter daar moet je niet zoveel tijd mee bezig zijn.
(We hebben hier namelijk al zovaak het zelfde verhaal gehoord) veulen word gemeen, veulen word mij de baas) en altijd gebeurt het bij meisjes die het goed bedoelen en te veel met ze bezig zijn.
Maar goed iedereen zegt het zelfde en je vroeg om advies dat krijg je maar dan wil je het niet aannemen?
Tja dan moet je niet om advies vragen!

En daarom is mijn eerste zin als je niet wilt moet je het zelf maar uitzoeken, je komt er dan namelijk zelf vroeg of laat wel achter.
En dan zal het mij een worst wezen.
Alleen een beetje jammer van het veulentje.
Maar goed daar zit ik dan niet mee he?