Hoe doen jullie het rond de uitrekendatum??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikisik

Hoe doen jullie het rond de uitrekendatum??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 15:05

Hoi, nou ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken als de datum daar is... Mijn paard staat ongeveer 10 minuten met de auto rijden van mijn huis, nu wil ik natuurlijk helemaal niets missen van de geboorte..

Mijn vraag wat doen jullie; camera verbinding, birthalarm, slapen op stal?????

Ik hoor graag hoe jullie het aanpakken...

Bayja

Re: Hoe doen jullie het rond de uitrekendatum??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:31

De merrie staat bij iemand die een cameraverbinding heeft met tv in de keuken. Die houdt alles in de gaten, gaat er 's nachts bij controle uit, slaapt op de bank. Hij belt mij zo gauw de symptomen er zijn, dwz bij de merrie, zo gauw ze begint te harsen moeten we aanmaken want dan is het veulen er over het algemeen binnen een uur! Het is 20 minuten rijden voor mij, en nog was ik vorig jaar maar krap op tijd.

Top geregeld met deze man, en hopelijk ben ik dit jaar ( nou ja, 2006 dan) ook weer op tijd.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:11

Als het zover lijkt, ik weet niet hoe mijn merrie is tijdens het einde, want dit is de eerste keer voor haar. Dus afwachten. Maar rond die tijd slapen we op stal en zetten om het uur de wekker.
Verder staat alles stanbye.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 20:18

Spannend he meiden.. Nou ik kan het ook in de gaten laten houden door de eigenaar van stal.. Maar ik zou het ook zo vet vinden om een camera verbinding met stal te hebben zodat ik het precies allemaal zelf in de gaten kan houden.. Iig allemaal succes toe gewenst in 2006

@Tigger: Het is voor mijn meisje ook de 1e keer..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:24

Ik gebruik zowel birth alarms als camera's voor de merries.
En ik woon boven de stallen dus dat is ideaal
Al vrees ik dat het met 4 merries redelijk dicht op elkaar toch weer een vermoeiend seizoen gaat worden...
2 merries zijn zeer ervaren en weten precies hoe ze mij op de kast kunnen krijgen (lang de melk laten lopen enzo ) en 2 maidens die dus lekker onvoorspelbaar zijn
En dan nog eventuele gastmerries...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:26

Ik wilde eigenlijk de laatste dagen afgelopen jaar in de stal gaan slapen, alleen heeft mijn merrie ons allemaal verrast. Zonder echt uier te krijgen of te kegelen, het idee hebbende dat het nog dagen zou duren is ze in de wei overdag gezet en ik was op CH Eindhoven, de staleigenaar was bij zijn dochter (ander deel van het land) op bezoek. Toen kwam er een telefoontje, er loopt een veulen in de wei.....

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:37

Mijn merrie krijgt twee weken van te voren een birthalarm om.
Verder kijk is drie maal per dag bij haar.
Als alle voortekenen er zijn, zoals kegelen en onrust in de stal.
Sta ik scherp, maar ik vertrouw volledig op mijn alarm, dat is altijd goed gegaan.

Wel regelmatig vals alarm, maarja...je kan 10x te vroeg komen en maar 1x telaat

Maar indirekt weet ik altijd wel als het gebeuren gaat en als ik dan alarm krijg ben ik zo op stal.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:40

Hier is het de eerste keer zowel voor de merrie als voor ons
Ik ga met een tent op de wei slapen. En als het kan ga ik proberen of ik niks in elkaar kan prutsen met een web-cam. Iemand hier misschien ervaring mee? Het probleem is dat de weide nogal groot is dus dan moet ik denk ik 3 web-cams plaatsen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:49

Camera.
Ik slaap naast de stallen.
Mjn kamer is namelijk beneden!
Meestal slapen we als het echt bijna zover is met zijn 2en op de kamer en kijkt een van ons om het half uur.
Dus ik kijk bijvoorbeeld om 1uur 2uur 3uur. en de ander half 1 half2, half 3 enz...
Ze is nou 3x zo bevallen en heb het alle 3 keren gezien.
We laten het geluid aan en slapen best licht dus gauw de vliesen breken worden we wel wakker van het lawaai.
Maar tot nu toe heeft ze het telkens in het weekend gedaan om ong 12 uur, dus we waren toen altijd nog wakker.
Overdag staat de camera in de woonkamer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:11

Ik hoop dat het net zo makkelijk gaatals de vorige keer. S'ochtends kegelen, s avonds om 10 u bevallen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:26

in de wei kan je beter een birthalarm om doen, die kan je trouwens ook huren.

Web cams lijkt mij buiten nou niet echt handig, regen, vocht en dat soort dingen kunnen webcams echt niet tegen.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:29

Wij hebben beide in de stal, de paarden gaan met het birthalarm op in een box waar camera bij is. Het is alleen wel aardig prijzig als je het tegelijkertijd wil aanschaffen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:12

Er steeds uit.

Mijn merrie staat achter de boerderij en ik hoop dat ze me niet te lang in spanning laat.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:44

Ik ga met camera in de stal op stal slapen,zodra ze gaat kegelen.
Bij haar laatste veulen heb ik dit 12 dagen gedaan(hopelijk nu iets korter)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:27

Tegen de uitgerekende tijd ging ik elke avond rond half 11 kijken hoe het stond, als ik dan dacht dat er niks zou komen, dan ging ik thuis slapen.
Ik had mijn tent naast de stal staan, dus kon zo daar blijven slapen als het nodig was. Maar de dag dat het veulen geboren is, liep ze 's ochtends al te kegelen en was ik van plan daar te gaan slapen, maar ze was me toch nog voor... Om 9 uur 's avonds was de beeb er al en ik zat toen rustig tv te kijken bij mijn oom binnen (daar staat mijn merrie bij ).

Mijn tip: houd je merrie HEEL goed in de gaten als ze melk laat lopen .

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:58

Ik vertrouw niet 100% op de birth alarms aangezien ik hier al eens heb meegemaakt dat hij gewoon niet af ging toen een merrie ging veulenen...

Mijn camera's heb ik ook op internet staan en dat is ideaal. Dan is er altijd iemand die de merries in de gaten houdt als ik even ga slapen.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:38

dit jaar had ik echt geluk, ik kwam op de wei en toen was ze net begonnen
ik had me voorgenomen om de tent op te zetten, gelukkig was dat dit jaar niet nodig.
misschien komend jaar wel

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 08:50

Is het ingewikkeld om een webcam verbinding te maken? Ik ben nogal een beetje achter op internet gebied.. En kan die verbinding dan ver qua afstand?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:27

Wij zitten nog in een beetje een onzekere fase, ons huis staat te koop, dus ik weet niet 100% zeker of wij hier nog wonen als het veulen geboren wordt. Is dat wel het geval, dan gaat de camera (die nu op de paddock staat) op Guinness haar stal en de computer verbinding in de slaapkamer. Onze slaapkamer ligt maar zo'n 10 meter van de stal af, dus ws hoor ik het ook wel. De camera staat bovendien op internet, dus tegen die tijd zal ik familie en vrienden mobiliseren om regelmatig te gaan kijken. Moet goed gaan lijkt me.

We proberen de verhuizing uit te stellen tot 1 juli (veulen wordt rond 8 mei verwacht), mocht dat niet lukken dan weet ik dus nog niet hoe het allemaal gaat lopen. Misschien staat Guinness dan tijdelijk bij een vriendin, waar ik op stal kan blijven slapen, of waar ik de camera erop kan zetten. Misschien hebben we dan wel weer een huis gevonden en staan de paarden gewoon weer aan huis. Afwachten dus......

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:35

james100 schreef:
Is het ingewikkeld om een webcam verbinding te maken? Ik ben nogal een beetje achter op internet gebied.. En kan die verbinding dan ver qua afstand?

Wij hebben een officiele bewakingscamera op de paddock staan, was een paar jaar geleden helaas nodig ivm ruzie met de buren. We hebben eerst geprobeerd of dat draadloos ging, maar dat gaf zoveel storing, dat we toch een kabel aangelegd hebben. Is wel een dure aangelegenheid, wij hebben zo'n € 1000,- voor onze hele installatie betaald. Hiermee hebben we een helder (zwart-wit) beeld tot ongeveer 20 m reikwijdte, verder weg zie je ook nog wel wat, maar wordt het erg vaag. Er zitten wel LED lampjes op, voor 's nachts, maar dan is het zicht erg beperkt, zo'n meter of 3 schat ik.

Met een gewone webcam zul je ws een veel beperkter zicht hebben, maar voor in de stal zal dat denk ik wel voldoen. Loop gewoon eens een computer winkel binnen en vraag naar de mogelijkheden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:56

Vorig jaar heb ik 2 camera's van Trust gebruikt, redelijk betaalbaar en redelijk z/w beeld voor in de stal.
Dit jaar heb ik AVC kleuren camera's gebruikt met goed nachtzicht.
Ik heb in de grote veulenbox 2 camera's hangen die switchen en in de 2e veulenbox hangt 1 camera.
Alles met kabels en aangesloten op 2 tv's en een dvd recorder in huis en op een oude pc die gebruikt wordt voor het uploaden op de website (refresh cam en streaming cam).
We zijn nu bezig om voor komend seizoen nog 3 stallen online te zetten zodat meerdere merries tegelijk op de cam kunnen.
Het is idd erg prijzig maar wel erg leuk.

Siggy, als je jouw camera aanmeldt bij www.foalnet.com kijken er ook veel mensen uit Amerika mee. Door het tijdsverschil kunnen zij goed kijken als het bij ons nacht is. Met een aantal stallen in Amerika doen we in het veulenseizoen een soort van ploegendienst. Ik houdt hun camera's 's ochtends in de gaten (voor hen is het dan nacht) en zij houden mijn camera's 's avonds in de gaten (is het hier nacht). Zo heeft iedereen een paar uur dat je wat rustiger kan slapen

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:42

Mijn merrie komt tegen die tijd bij huis te staan, ik wil hier thuis ook nog 2 webcams hebben. Bij mijn bedrijf hebben we ze al en dan kan ik dus via internet alles in de gaten houden

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:44

MarijeR, bedankt voor de tip, is inderdaad misschien een goed idee !

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:22

ik heb twee nachten bij de eigenaar in de hal geslapen en ben uiteindelijk degen geweest die het heeft gehoord en iedereen heeft gewwaarschuwd, het was niet echt comfortabel maar ik heb de geboort van begin tot eind meegemaakt

Eclips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:35

[quote="james100"]
Hoi, nou ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken als de datum daar is... Mijn paard staat ongeveer 10 minuten met de auto rijden van mijn huis, nu wil ik natuurlijk helemaal niets missen van de geboorte..

Mijn vraag wat doen jullie; camera verbinding, birthalarm, slapen op stal?????

Ik hoor graag hoe jullie het aanpakken...
[als ik zie dat het bijna zo ver is ga ik lekker bij de stal slapen en birthalarm zeker gebruiken succes /quote]