Afspenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeborg67

Afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 19:36

Het onderwerp zal op zeker al een keer zijn geweest, maar ik kan het helaas niet vinden hier op bokt.
Ik wilde graag verschillende meningen horen over: " Met hoeveel maanden is het de juiste tijd om een veulen bij zijn moeder weg te halen".
Graag zie ik jullie reacties tegemoet

Groetjes Ingeborg Charmant

Pollewoppy

Re: Afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:39

5 tot 6 maanden doen wij altijd

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:05

Andros gaat er met 5,5 maanden af

Ingeborg67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 20:17

Mzzzzz...Ik zou wel willen dat het eerder kon. Ik heb namelijk een Tinker veulentje gekocht dat nu iets meer dan 2 en een halve maand is. En je snapt het al ...... Ik zou die zo snel mogelijk willen hebben natuurlijk . Maar alvast bedankt voor jullie reaktie

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:17

Kayo gaat er vanaf begin oktober af, dan is hij 5 maanden, veel eerder zou ik niet doen hoor!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:23

rond de 5 maanden is perfect vind ik! Forpreza is met 4.5 maanden afgegaan..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:16

Ze mògen met 100 dagen al weg heb ik gelezen...
Maar ik zou het veulen toch wel wat langer bij z`n mammie laten lopen;)

Groetjes, [***]

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:31

Ze mogen er met 4 maanden er vanaf, maar denk wel - dat hij/zij dan ook minder moedermelk binnen krijgt...moedermelk is goed voor z'n ontwikkeling...
Ik hoop dat die van mij z'n moeder nog 2 maanden "heel" houdt, dan is hij 5 maanden.Als hij niet lief tegen z'n moeder doet, gaat hij er eerder vanaf...

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:41

Ik was laatst in de kliniek in ermelo en die zeiden dat het veulentje er met 3 maanden afkon. En ik denk toch wel dat die lui het weten. We doen het iets later, maar vanaf die leeftijd kan ze voor zichzelf zorgen. Maar een andere vraag: Hoe spenen jullie af? Doen jullie ze er in 1x af, of doen jullie ze er gelijdelijk af (eerst eens een paar uur, dan een dag en zo uitbouwen)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:45

[***] schreef:
. Maar een andere vraag: Hoe spenen jullie af? Doen jullie ze er in 1x af, of doen jullie ze er gelijdelijk af (eerst eens een paar uur, dan een dag en zo uitbouwen)

O yes...dit wil ik ook graag weten...in detail....ook wanneer het veulen niet 'helemaal' weg gaat dus altijd wel in het zicht van de merrie blijft.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:46

Ik denk wel dat er een verschil is tussen eraf kunnen en wanneer je het veulen er het beste af kunt halen. Als het moet, tja dan zou 3 maanden kunnen, maar ik zou het nooit in mijn hoofd halen om een veulen er al met 3 maanden eraf te halen. Hoe langer bij de moeder, hoe beter voor het veulen, de moeder voedt dan nog op, het veulen krijgt nog steeds antistoffen binnen via de melk.
Als ik jou was, zou ik gewoon nog even geduld hebben. Ik snap wel dat je hem graag thuis wilt hebben, maar voor het veulen is het beter om hem er wat langer bij te laten

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:52

Mijn hengstveulen blijft bij de moeder staan totdat hij een maand of 10 is. Zo kan hij nog lekker met zijn grote zussen spelen. Als je een veulen eerder wilt afspenen, zou ik dat niet doen voordat hij 5 maanden oud is. Hoe graag je hem ook wilt hebben... (denk aan het belang van het veulen)

nandalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:22

5 a 6 maanden

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:28

Ik vind ook dat je een veulen het best zo lang mogelijk bij zijn moeder moet houden. 5 maanden is een m ooie leeftijd, maar als je de mogelijkheid zou ik het veulen er langer bij houden.

Hoe ik afspeen: Mijn veulen is nu 3 en een halve maand. Toen hij 1 maand was ben ik weer begonnen met rijden. De eerste keer een kwartier en dit langzaam opgebouwd. Nu ben ik soms al 3 uur weg. Zo denk ik dat het afspenen makkelijker gaat, omdat het veulen het alleen zijn al kent. Nu heb ik ook het voordeel dat mijn moeder ook een hengstveulen heeft van dezelfde leeftijd. Dus straks worden ze tegelijk afgespeend en gaan ze samen de wei in. Nu staan ze al samen op stal als we aan het rijden zijn.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 09:46

Wij doen de veulens er altijd af als ze tussen de 3 - 4 maand zijn, had eigenlijk nog nooit gehoord dat het beter is om 6 maanden te doen, altijd gehoord dat ze er met 3 maanden afkunnen.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:07

ja zo gaat het bij ons op stal ook. Zo'n 3/4 maanden bij de moeder. Het veulen bij mijn merrie moet er misschien al met 3 maanden meteen af omdat mijn merrie misschien geopereerd moet worden.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:48

met 5 a 6 maanden , en als het kan nog langer..
hebben ze alleen maar voordeel mee.
op 3 maanden zou ik dus echt NIET doen.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:18

ik denk dat ik 1 van de weinige ben op bokt, maar de mijne word met 8maanden afgespeend

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:45

Nee hoor, ik heb die van mij ook ruim 8 maanden bij de moeder laten staan. Ze stonden samen in een kudde met nog een leeftijdsgenootje en volwassen ruinen. Nu staat de moeder samen met mijn hengst terug op de wei. Veulen heeft haar nauwelijks gemist!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:41

[***] schreef:
Ik was laatst in de kliniek in ermelo en die zeiden dat het veulentje er met 3 maanden afkon. En ik denk toch wel dat die lui het weten. We doen het iets later, maar vanaf die leeftijd kan ze voor zichzelf zorgen.

Maar het is beter om nog even te wachten; met 3 maanden kunnen ze zich redden - ze kunnen dan zonder moedermelk. Maar dat is alleen fysiek, verder zijn het nog echt hummeltjes......even wachten tot je een paar maand verder bent is dus beter voor de geestelijke ontwikkeling.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:06

ik heb er 2 met 4 maanden afgehaalt en die ander met 3 maanden omdat de situatie zo was. De laatste gaat waarschijnlijk ook met 4 maanden eraf.
Afspenen doe ik in een keer, maar ze zijn wel gewent om al even zonder moeder te zijn.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 06:48

Sapphire schreef:
ik denk dat ik 1 van de weinige ben op bokt, maar de mijne word met 8maanden afgespeend

join the club, ik heb mijn twee veulens met 10 maanden gespeend. wat mij betreft een goed idee om het veulen zo lang mogelijk bij mama te laten. als de merrie weer drachtig is zou ik het misschien wat eerder doen, zo 7 maanden eventueel. ligt ook aan de merrie.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 06:55

Ik vind 5 maanden ook het minimum.
Als je merrie het nog aankan het liefst langer. Helaas geeft mijn merrie te veel en moet ik het kleine ettertje er ook echt op 5 maanden afhalen.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 06:58

bij ons worden ze met 4 maanden afgespeent.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:20

Zoals het ventje nu is denk ik er hard over om hem met 5 maanden eraf te halen. Hij vind zijn stiefmoeder veel interessanter dan zijn eigen moeder. Het maakt hem ook niks uit als ik met mijn merrie buiten ga rijden. Het is nu al een sterk gezond ventje iig.