zijn jullie veulens ook zo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DMHorses

zijn jullie veulens ook zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 08:04

Gisteravond was ik bij mijn merrie en veulen, normaal zie ik ze alleen op de wei staan omdat ik altijd overdag kom, maar nu stonden ze op stal. Ik heb in de wei al wel eens wat akkefietjes gezien, veulen bijdehand tegen moeders en moeder weet niet wat ze ermee aan moet, dan loopt ze dus meestal gewoon weg. Op stal is dat echter wat moeilijker. De kleine gaat drinken, maar die trekt zo hard aan de uiers dat moeders haar een klein hapje geeft. Lijkt mij niet zo heel erg, maar dat het veulen daarop haar moeder in mekaar trapt lijkt mij niet erg goed. Haar antwoord op de waarschuwing van de moeder is gewoon bokken naar haar en snel rondjes bokkend om haar heen rennen.
Ik heb zo te doen met mijn merrie, want ik merk gewoon echt aan haar dat ze er geen raadt mee weet. Het is ook haar eerste veulentje, dus dan weten ze het vaak ook niet. Maar zijn er meer veulens die zo tegen hun moeders doen?

JulienSVU

Re: zijn jullie veulens ook zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:12

Ja bij ons op stal hebben wij een hengstje van 3 maanden staan. Die springt ook altijd rond om zich heen. Bij de moeder op stijgeren, bokken enz. Vaak gaat het hengstenveulen een ander paard te spelen. Mijn paard vind het allemaal wel best dat hij dat doet. Maar inderdaad de moeder is volgens mij blij als ze even uit elkaar worden gehaald Ik denk niet dat je je daar over druk hoeft te maken. Het hoort er allemaal bij.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:14

Nou Luna is ook behoorlijk gemeen.
Ze doet nooit normaal als ze mama's speen pakt dat gaat altijd met geweld. Dan gaat ze met haar snuit wild tegen haar uier aan boinken en happen en dan geeft moeder een hap. Luna word boos begint te trappen. Krijgt ze nog een hap.
Dit is Misty's 2e veulen en het gaat goed, maar ik denk dat je merrie zelf flink voor haar op mag komen en best een opdonder mag geven maar ja je eigen kind

Maar het komt wel goed ze zal niet doodgetrapt worden door zo'n kleine

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:58

Wij hebben ook wel medelijden met de merrie af en toe. Veulen kan soms erg irritant zijn. Hapt de merrie naar het veulen omdat ze wel erg hard tegen het uier stoot dan kan ze een bok terug verwachten.

@Faniek: dat boinken tegen het uier is heel normaal. Daardoor laat de merrie de melk 'schieten'. Zie je bijvoorbeeld ook bij lammetjes.

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:28

nee niet dat ik weet zijn de veulens zo bij ons.. maar wat mijn veulen wel de merrie doet is als de merrie gaat liggen of rollen dan gaat het veulen over de merrie heen lopen of tegen aan steigeren, maar ik denk dat dat gewoon spelen is..

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:33

wat een brutaal veulen dorinda haha hoed vele maanden si het nu?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:47

Meeste gedrag wat ik hier lees is normaal veulengedrag. Alleen wat TS beschrijft, dat het veulen slaat naar de moeder, dat is geen normaal gedrag. Tenminste, als het echt slaan is. Beetje bokkend rondjes eromheen rennen is weer normaal gedrag.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:06

Assedo was ook behoorlijk gemeen, maar sinds de ruin er weer veel bij in staat merk je dat hij opgevoed wordt. Hij wordt niet zachtjes aangepakt en dat is ook nodig bij hem! Moeders vind vrijwel alles wel best maar de ruin niet, en dat weet ie ook! Naar de paarden heb ik hem nog nooit zien slaan trouwens! Alleen hij bijt wel veelvuldig en dan bijt Timmie hard terug, dan weet hij het weer even.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:12

mijn veulen is net een maand oud... dus dat word nog wat als ze groot is. Ik hoop straks ook dat onze ruin erbij kan, maar op stal zal de merrie voorlopig nog alleen met die kleine opgescheept zitten...

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:15

Flores is ook best wel brutaal tegen moeder. Maar Gomera is niet aan haar proefstuk toe, ze geeft Flores geregeld een flinke duw!! Flores wordt ook mede opgevoed door een andere merrie op de weide, die is minder gediend met al dat jong geweld, die geeft bij tijd wel eens een hap en een trap. }>

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:20

herken het ook wel hier gaat het ook wel eens ruw wil de kleine drinken en mams gaat gewoon door met grazen probeert ze het nog 2x normaal dan begint ze tegen mams aan te steigeren kont keren en uiteindelijk geeft moeders het maar op ook ziekt ze met tijd en wijle de andere merrie die erbij loopt.
Is idd voor de merrie af en toe heel vervelend maar tja het hoort erbij bij mij staan ze dag en nacht buiten dus jasmijn heeft er denk ik wel iets minder last van dan dat ze samen op stal zouden staan.
Merk wel dat bij de andere groep (daar staan 2 veulens bij elkaar) het minder is die doen het nu meer tegen elkaar!!!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:25

Als de merrie zou willen kan ze makkelijk terugbijten/slaan hoor. Maar wat een ondeugd he?

Alles wat hier beschreven wordt heb ik onze veulens ook wel zien doen. Meestal worden ze van wat ik meegemaakt hebt wat beleefder naarmate ze groeien. Ja, ze moeten wel, want anders sluit de melkfabriek... Ook dat op de moeder springen (slaan) als ze rolt, zeer herkenbaar... En dat slaan naar de moeder als de melktoevoer ze niet snel of makkelijk genoeg gaat. Zoals ik al zei, het ligt geheel aan de moeder tot hoeverre ze dat tolereert. Maar bij een 3 mnd. oud veulen boeit het haar waarschijnlijk nog niet zoveel.

-x- Nouska

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:02

Ja, Andros heeft er ook een handje van. Toen ze nog 's nachts op stal stonden dan jaagde hij haar de hele stal rond en mocht ze niet eten, hij trapte haar gewoon een hoekje in. Iedereen vond het zo zielig, maar ik heb er niets aan gedaan. Myrdal moest zelf maar feller worden.
Dat doet ze nu ook wel, nu mag Andros niet meer in de buurt van haar eten komen (ze krijgt nog elke dag merriebrok). Hij is trouwens wel onderdanig naar de andere oudere paarden bij hem in de wei.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:09

Grace was ook zo heftig in het begin. Op dag 1 heeft ze haar mama (Pepsi) al een paar keer heel nijdig tegen het hoofd geschopt en in haar buik getrapt als het haar niet zinde. Pepsi deed daar niks aan. Grace is nu ruim 4 maanden oud en dat gedrag gaat er langzaam uit. Wat iemand hierboven ook al zei: dan sluit de melkbar gewoon! Pepsi gaat de confrontatie niet aan, maar loopt gewoon weg als Grace vervelend is. Grace hobbelt er dan met haar oren in de nek achteraan .

Overigens helpt het ook wel dat ze 24/7 buiten staan. Op stal denk ik dat het een stuk vervelender was geweest voor Pepsi, omdat ze dan niet aan haar kind kan "ontsnappen".

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:05

Hier ook zo'n draak van een veulen. Ardino is nu bijna 6 weken. Af en toe een ramp op pootjes voor zijn moeder. Slaan, bijten,boksen proberen er op te springen nou ja noem maar op.
Nu is Honey een zeer onderdanige merrie dus ik dacht dat ze niet van zich af durfde te meppen.
Lees hier dat het dus best vaak voorkomt. Weer gerust gesteld......
Met voeren is het ook zo, hon heeft haar bakken hoog hangen natuurlijk maar hij probeert haar wel weg te krijgen, terwijl hij er niet bij kan.
Wij hebben ook maar een voerbakje laag gehangen voor hem zodat Hon rustig kan eten. (Merriebrok) en Ardino krijgt dan ook een paar brokjes. Als hij die op heeft is de melkbar toch wel weer interessanter.
Overdag op de wei, loopt hij ook wel te jennen hoor. Over zijn moeder heen zelfs...als ze ligt. Een aanloop en boem.. Voor ons grappig, maar voor een moeie moeder????? }>

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:52

Jeetje ik wist het niet Dor, dat Sorayah dat deed... Nouja als ik het zo lees, zijn er meer van dat soort veulens, ik heb er eigenlijk geen ervaring mee. Saké die straft Kayo flink af, dus die krijgt niet de kans om bij haar te gaan etteren. Soms denk ik weleens, zo Saké moest dat zo hard... Maargoed hij is daardoor wel heel rustig en heeft veel ontzag voor zowel mama als mij Want hij heeft er ook een handje van om ineens in de uier te gaan bijten (wat dus niet aangenaam aanvoelt), maar dan krijgt hij een opsodemieter van Saké joh, die legt plat de oren in de nek, van zo die had je verdient en dan gaat hij of zachter drinken, of loopt hij weg, van nouja ik kan toch niet tegen mams op.

Ik weet eigenlijk niet wat je hieraan moet doen (verhaal Sol/Sor), maar zo te lezen zijn er meer mensen die dit kennen, dus misschien heb je daar wat aan.

Gr. Melina

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:21

Wiepie schreef:
@Faniek: dat boinken tegen het uier is heel normaal. Daardoor laat de merrie de melk 'schieten'. Zie je bijvoorbeeld ook bij lammetjes.

"Boinken" incl. keihard bijten en boos worden omdat ze de speen niet kan pakken

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 17:56

Hahahaha leuk he veulens, schattig zijn ze he
Nou dit doe meneer Athletico bij arme Famosa :

In de benen bijten, Moos leert zo de Spaanse pas
Hardhandig de speen beetpakken, Moos bijt Atje in zijn kont.
Atje springt op Famosa, Famosa gaar lopen en draait daarna haar kont en dreigt met haar kont. Gaat hij door, dan kan hij een mep ontvangen.
In de stal flinkt hij het zelfde. Moos is nu slank en lenig en straft meneer gewoon af.

We hebben een stal gereed gemaakt voor meneer bijdehand Athletico. Als het te wordt dan gaat hij gewoon 's nachts apart en overdag gaan ze weer bijelkaar. We gaan zo langzamerhand langzaam afspenen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:00

Het is idd een schril contrast met mijn andere merrie, Lee. Haar veulens worden met veel discipline opgevoed, dus dit soort fratsen zullen haar niet zo snel overkomen!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:27

Haha, ja ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat het "zielig" zou zijn voor de merrie ofzo... Als ze er last van heeft moet ze veulie gewoon wat harder aanpakken. En ik denk dat paarden wel tegen een stootje kunnen hoor - van andere volwassen paarden en al helemaal van hun eigen babes

Grappig is dat bij ons de merrie die lager staat in de rangorde strenger is voor haar veulens! Vooral als ze klein zijn en ze nog niet aan haar nieuwe kroost gewend is mogen ze niet eens bijv. bij haar voerbak in de buurt komen, geen drukte in de box of je krijgt een mep, een beetje hardhandig aan de uier en je kan een beet verwachten met een trap toe als je niet oppast... Jahaa, when momma aint happy nobody aint happy Voorzover ik weet heeft geen van de veulens er een trauma aan overgehouden . Ook is ze zo dat wanneer ze haar veulen zat is ze eigenhandig begint met afspenen voor wij dat besluiten, doormiddel van de melkbar te sluiten

Terwijl de dominante merrie, duidelijk leidster van de kudde, die boeit het allemaal totaal niet wat haar kinderen met haar uitspoken (op haar springen, over haar hangen, op haar springen als ze rolt, haar van alle kanten schoppen als ze in een driftbui zijn... }> ). Of ze moeten wel heeel hard in haar uier bijten. En dan is de afstraffing hooguit een lauw hapje in de kont. Na haar veulen van vorig jaar lieten we haar niet dekken en hebben we het veulen gewoon bij haar gelaten (wel vanaf 7mnd. een aparte box). Dus overdag op de wei dronk juffrouw nog gewoon bij mams tot 13mnd. leeftijd!!! Mams stond er bloeiend bij hoor, daar letten we natuurlijk wel op. Maar als ze dit jaar niet naar de hengst was geweest was veulie geloof ik nog steeds niet afgespeend

-x- Nouska

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 05:55

Faniek schreef:
incl. keihard bijten en boos worden omdat ze de speen niet kan pakken

Dat hoort er dan weer niet bij he Als ze dat doet blijft bij onze merrie de melkbar gesloten en kan ze een goede grijns van de merrie krijgen

Pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:57

Nou heb ik precies een omgekeerd probleem dan bij het topic 'zijn jullie veulens ook zo?'. Mijn merrie Passionel heeft mijn veulen Chata (die nu 1 week oud is) al drie maal een behoorlijke roei verkocht. Ik heb vanmiddag de dierenarts gebeld en het probleem voorgelegd. Ik maak mij echt zorgen. Meestal gebeurt het als ik Pas ga voeren. Maar ook tijdens een rondje rennen heeft zij de gewoonte in een jolige bui te meppen. Ik ben zo bang dat ze uit voernijd haar veulen iets aan doet. Heeft iemand hier ervaring mee?

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 09:21

ik heb het bij merries bij ons op stal gezien die hun veulens wel eens een roei gaven. Ook veulens die in het weiland door hun moeders door de lucht vliegen. Je moet bij dat soort merries wel heel erg uitkijken, maar uiteindelijk zijn die veulens ook gewoon groot geworden hoor...

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:00

Mijn veulen was ook zo en als de moeder stond te grazen er in volle galop naartoe gaan stoppen omdraaien en bokken naar de mama en erop steigeren enzo (maar nu kan datn iet meer gebeuren ...)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 11:20

Kaylen doet dat ook, hij terroriseerd m'n merrie zo onderhand
Soms wel een beetje sneu hoor, hij bokt, steigerd, bijt en hij is echt ontzettend bij de hand. Nou krijgt hij toch echt een flinke tik als hij tegen mij zo doet. Maar Shakyra vindt alles goed. Soms denk ik echt 'geef 'm nou gewoon eens een mep terug' ..maar goed, zo te lezen zijn er meer merrie's die zo reageren