HELP, wil degene met een drachtige tweejarige merrie.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

HELP, wil degene met een drachtige tweejarige merrie.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 12:43

aub reageren.

Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem. Mijn merrie staat nu twee jaar in de opfok en is waarschijnlijk vorig jaar eind augustus gedekt door een losgebroken hengst.

Ik zou graag wat meer informatie willen over de bevalling en het gestel/groei van de merrie na de bevalling.

Natuurlijk is alle informatie en ervaringen welkom!

daantjuhhh

Re: HELP, wil degene met een drachtige tweejarige merrie....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:49

een vriendin van me laat sommige merrie's op 2 jarige leeftijd dekken.
Dan krijgen ze op hun 3de een veulen.
Wel staan ze op een vette gras wei en worden ze uitermate goed verzorgd en merriebrok bijgevoerd.
Merrie's zien er prima uit.
Ik kan niet zien aan die reuzen dat de groei er door beinvloed word.
Ze heeft ook een 4 jarige die op haar 3de een veulentje had.
Niks te zien aan dat paard.
Ze is 1,70 en ziet er uit als een gezond net fit sportpaard.

Ze krijgt wel eens reactie's dat het niet goed is voor de merrie maar als je naar die merrie's kijkt kan je je niet voorstellen dat ze een veulentje hebben of gehad hebben./
Ze zien er allemaal op en top fit uit.

Ze doet dit niet bij de merrie's die klein of iel zijn .
Alleen bij de gezonde fitte en grote paarden.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 12:58

daantjuhhh schreef:
een vriendin van me laat sommige merrie's op 2 jarige leeftijd dekken.
Dan krijgen ze op hun 3de een veulen.
Wel staan ze op een vette gras wei en worden ze uitermate goed verzorgd en merriebrok bijgevoerd.
Merrie's zien er prima uit.
Ik kan niet zien aan die reuzen dat de groei er door beinvloed word.
Ze heeft ook een 4 jarige die op haar 3de een veulentje had.
Niks te zien aan dat paard.
Ze is 1,70 en ziet er uit als een gezond net fit sportpaard.

Ze krijgt wel eens reactie's dat het niet goed is voor de merrie maar als je naar die merrie's kijkt kan je je niet voorstellen dat ze een veulentje hebben of gehad hebben./
Ze zien er allemaal op en top fit uit.

Ze doet dit niet bij de merrie's die klein of iel zijn .
Alleen bij de gezonde fitte en grote paarden.

Die van is ongeveer anderhalf geweest dat ze gedekt is, naar mijn idee nog veels te vroeg... Het is een D-pony, maar er heeft dus een rijpaard hengst opgezeten

Ik ben bang dat ze achterblijft met de groei, en met een beetje pech overbouwd blijft.
Ik had haar gefokt met uitzicht op de stokmaat 1.46 ongeveer. Ze is nu net aan 1.40 en ze is gegroeid tot begin voorjaar. Toen is het gestopt...

Belangrijkste is dat ze alles gezond en wel doorkomt.

Maak me toch best wel zorgen...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:01

als je merrie alles krijgt wat ze nodig heeft dan kan dat heus geen kwaad hoor
Afbeelding
deze merrie is vier en kreeg net haar tweede veulen ,verledn jaar is alles prima verlopen alsook dit jaar
De paarden krijgen hier wel goed voer ,winter en zomer ,ze wordt niet zomaar het land in gegooit !! krijgen nu nog een viertal kilo merriebrok bij !!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:05

Mijn merrie is met twee jaar gedekt.. nu bevallen dit voorjaar.. Ik vond wel dat ze het heeel zwaar heeft gehad.De laatste paar dagen voor de bevalling was het echt afzien voor haar. Na de bevalling wist ze ook helemaal niet wat ze moest doen.. Uiteindelijk is alles goedgekomen hoor, en ze is een prima moeder, ze is aanzienlijk opgeknapt en ze is al groot zat, dus als ze stopt met groeien vind ik het niet erg.

Ik weet niet of het medische consequenties kan hebben voor je merrie, ik denk het wel, ik zou het navragen bij de DA. Dan heb je zekerheid..

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 13:10

Ik heb het dus net ondekt, en ze is dus niet bijgevoerd

Wel heeft ze al een hele tijd op een goed stuk land gestaan, ze ziet er verder ook goed uit.
Ze wordt meteen uit de groep gehaald en dan zal ik wel aangeven dat ze goed merriebrok moet krijgen...

Wat mijn grootste angst nu is is omdat het pony is en er een rijpaard hengst heeft opgezeten.....
Ik weet dat het veulen zich meestal wel aanpast aan de baarmoeder, maar mijn pony heeft nog best redelijk smalle bekken voor een twee jarige.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 13:11

Lame schreef:
Ik weet niet of het medische consequenties kan hebben voor je merrie, ik denk het wel, ik zou het navragen bij de DA. Dan heb je zekerheid..

Die is meteen gebeld, komt vanmiddag Ik ga het ook nog aan mijn eigen DA vragen om te kijken wat die zegt...

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:31

Mijn merrie heb ik drachtig gekocht en stond in engeland op de wei. Ze is ook met ongeveer 1,5 jaar gedekt. De bevalling was zwaar voor haar en we hebben haar tijdens de bevalling moeten helpen. Verder is ze nog maar 2 cm gegroeid. Ze is nu ongeveer 3,5jaar. Als je goed bijvoert komt alles goed en hoef je, je nergens zorgen over te maken. Ik heb wel mare plus van de paardendrogist bijgevoerd.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:13

Het lijkt mij niet iets wat je zou kiezen als je een keuze had, maar bedenk dat dit in het wild ook vaak gebeurd. De merrie's staan dan toch ook bij de hengsten, die er vast wel opspringen. De natuur ozu het toch niet zo geregeld hebben als het kwaad kon denk ik(zei de absolute niet expert ik).

Djahil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:02

Jeetje dat is schrikken zeg! Ik vond haar de laatste keer dat ik kwam ook al opvallend dik...

Dit betekent dus dat ze dus met 2,5 gaat bevallen? Das wel vroeg idd... heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik ken ook wel fokkers die 2-jarige dekken, met de hoop dat de groei dan eerder stopt, maar vaak blijkt toch dat ze later weer gewoon bijtrekken.

Iig veel succes met haar, met de nodige zorg moet het vast wel goed komen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:09

Hoe lang zou ze dan nu drachtig moeten zijn?

Mijn merrie is op 2 jarige leeftijd gedekt. Zo kocht ik haar een maand voordat ze moest veulenen. Ik merk wel dat ze nooit echt groot is geworden ze is zo rond de 1.42 (haflinger) terwijl ze een grote vader en moeder heeft en ook nog een vader die meestal grote veulens fokt. De bevalling verliep gelukkig vlot en ze heeft een jaar geen veulen gehad en nu staat kleine Luna naast haar. Nu merk ik wel dat ze er een stuk beter bij staat dan 2 jaar terug. Overigens hebben we haar veulen van 2 jaar terug ook nog en die is groot die ziet er top uit

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:08

ben benieuwd wat de Da heeft gevonden...

hier lopen ze in een 'kudde' en er wordt ook wel eens op 2 jaar gedekt, nog nooit een paard wat er iets aan over gehouden heeft!
maar als je de keuze hebt natuurlijk, dat is wat anders...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:21

Ik heb een nu 4 jarige merrie, die haar tweede veulen aan de voet heeft.
Zij zelf is 1.53m (vorig jaar 1.51m) en de vader van haar eerste veulen is 1.66m. Zij heeft geen moeite gehad met de dracht en/of bevalling. Omdat de dracht gepland was, heb ik haar wel goed bijgevoerd. Zelf groeit ze nog steeds heel lichtjes door (zoals normaal een 4 jarige) en haar verwachte stokmaat op basis van ouders was 1.56m, maar haar vader fokte klein, dus ze is eigenlijk niets achter gebleven.
zorg dat ze voldoende reserves heeft en blijf ook de eerste maanden dat het veulen er is goed doorvoeren, dan hoeft ze niets achter te blijven

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:47

Ik heb ook een tweejarige merrie die nu drachtig is. Was niet de bedoeling maar is toch gebeurd. Volgens de dierenarts kan het makelijk als je er maar goed op past.

En die van mij is een tinker dus als ze in Engeland/Ierland was geboren was ze nu ook al drachtig geweest. Het is gewoon de natuur en die weet het toch het beste. Gelukkig kunnen we wel een handje helpen door wat extra te voeren.

Let er maar gewoon goed op en als strakst het veulen er is geniet er maar van.

Oja en ik denk dat een veulen net zo al een baby is die vreten wel door. Dus die is vast niets te kort gekomen. En als je merrie nu ook niet te mager is bij de ribben ook niet. Maar nu wel merrie brok gaan geven hoor.

En veel plezier ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:54

Als de merrie een veulen draagt zal ze het ook aankunnen. Qua groei zal de merrie geen nadelige gevolgen ondervinden, en in de natuur worden paarden ook weleens op tweejarige leeftijd gedekt.

Als je merrie nu in de opfok staat en je vermoed een dracht, zou ik haar toch een keertje laten opvoelen, en als de sodemieter naar huis halen.
Om nu een 2 jarige in een kudde met ander tweejarigen, zonder speciale zorg te laten bevallen vind ik dan ook weer niet kunnen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 08:12

Faniek schreef:
Hoe lang zou ze dan nu drachtig moeten zijn?

Ze loopt nu tegen het eind... Ik merkte dat ze vorige maand een buik begon te krijgen en niet een normale grasbuik. We hebben haar even in de gaten gehouden en gister heeft de DA gevoeld en ze is toch wel drachtig...

vanity schreef:
en er wordt ook wel eens op 2 jaar gedekt

Tja, zij is op anderhalf gedekt. Daar ben ik best wel ziek van...

@Donja, thanks is toch wel een beetje een geruststelling

mamauba schreef:
Oja en ik denk dat een veulen net zo al een baby is die vreten wel door. Dus die is vast niets te kort gekomen. En als je merrie nu ook niet te mager is bij de ribben ook niet. Maar nu wel merrie brok gaan geven hoor.

Dat eten is geen probleem, mevrouw heeft goed voor zichzelf gezorgd. Vond het vorige maand al zo vreemd dat ze contstant bleef eten, maar dit verklaart een hoop van haar gedrag de afgelopen maand.

Cassidy schreef:
Als je merrie nu in de opfok staat en je vermoed een dracht, zou ik haar toch een keertje laten opvoelen, en als de sodemieter naar huis halen.
Om nu een 2 jarige in een kudde met ander tweejarigen, zonder speciale zorg te laten bevallen vind ik dan ook weer niet kunnen.

Is gister gebeurt en ze is meteen naar stal gehaald. Ze loopt nu met een oudere merrie en shetland met veulen in de wei naast huis waar alle slootkanten van zijn afgezet.
Zodra ze tekenen gaat vertonen gaat ze 's avonds naar binnen en komt de oude merrie naast haar te staan zodat ze niet alleen is en gestressed raakt.
Ze gaan kijken of ze een birth-alarm kunnen krijgen om haar goed in de gaten te houden...

Dus dat is gelukkig goed geregeld.

Hoop dat het allemaal goed gaat, en als dat zo is dan moet ik maar eens even gaan kijken voor een naam.
Het wordt in iedergeval iets met 'surprise' erin

Bedankt voor alle adviezen! (nog meer adviezen zijn ook welkom hoor)

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 08:28

Persoonlijk zou ik haar geen birth-alarm omdoen, dit kan alleen maar stress veroorzaken vanwege de singel. Ze is nog maar 2, die weet niet wat een singel is. Ik zou dan eerder zo'n goedkoop cameraatje kopen om haar in de gaten te houden.
Verder veel succes en sterkte met de aanstaande mama

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:04

oliebol zeg, zoals ik via PB al zei... ik weet echt niet goed wat ik moet zeggen. 't Idee alleen al dat het ook mijn Xara had kunnen zijn, die daar met een veulen in haar buik had rond gelopen. Ik vind het zo rot voor je en ik vind het ook onbegrijpelijk hoe het gebeurd is. Weet je ook welke hengst erop heeft gezeten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:11

Overigens wel een beetje slordig als je haar in de opfok zet en er een hengst bij kan....

Ik hoop voor je dat de bevalling goed verloopt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:24

Cassidy schreef:
Overigens wel een beetje slordig als je haar in de opfok zet en er een hengst bij kan....

Dat kan ze zelf ook wel bedenken denk ik. Ik denk niet dat het bewust gedaan is, denk je wel?

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:38

jeetje, ik schrik er van..
sterkte ermee, en hoplijk komt alles goed.
ben ook wel erg benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:46

Voor zover ik het begrijp is er vorig jaar tijdens het weideseizoen een hengst losgebroken. Ik zit even te bedenken in welke weide ze toen stonden. Volgens mij stonden ze toen weer in de wei bij stal.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 09:53

Tessebes schreef:
Voor zover ik het begrijp is er vorig jaar tijdens het weideseizoen een hengst losgebroken. Ik zit even te bedenken in welke weide ze toen stonden. Volgens mij stonden ze toen weer in de wei bij stal.

Klopt, Anja kwam net thuis van de kinderen naar school brengen daarom wist ze de ongevere datum ook nog...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 09:55

Cassidy schreef:

Ik hoop voor je dat de bevalling goed verloopt.

Tja, alles was afgezet met schrikdraad, maar hij is er toch doorheen gebroken. Daarom staan ze dit jaar op een ander land met een sloot tussen de merries en hengsten + schrikdraad...

Thanks, dat is ook mijn enige zorg even op dit moment. (plus mijn relatie, want die heeft het er ook niet makkelijk mee)

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:47

Veel sterkte ermee. Ik weet nog wel dat je een tijdje terug zei dat je vriend zei als ze maar niet drachtig is, die zal wel helemaal geschrokken zijn. Ik hoop dat verder alles goed verloopt voor je.