Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Mac schreef:Ik ben dit jaar ook een veulen verloren, in een red bag delivery. We wisten wat ons te doen stond, maar het veulen zat ook nog eens klem in de merrie, dus we kregen het er niet uit. Wellicht was het voor de geboorte al overleden en kwam het er daarom op deze manier uit ... Wij zijn er iig behoorlijk van onder de indruk geweest. Na veel wikken en wegen heb we toch besloten de merrie nog een keer te laten dekken. Over twee weken scannen en dan weten we meer. Hopelijk is ze drachtig en hopelijk is het er maar 1 !!
MarijeR schreef:Spannend Mac en Libke!
Hopelijk gaat het deze keer zonder problemen...
Met de cobs heb ik nog geen problemen met tweelingen gehad maar vroeger met de rijpaarden kwam het toch wel regelmatig voor dat er vroeg in de dracht een tweeling in zat.
Tegenwoordig dek ik natuurlijk met de cobs en zou ik in principe helemaal geen DA nodig hebben. De hengst weet wanneer een merrie gedekt kan worden en met goed schouwen kan je prima controleren of ze drachtig zijn.
Maar toch laat ik de merries ALTIJD scannen op tweelingdracht.
Zekerheid heb je natuurlijk nooit (zie Libke waarbij na meerdere keren scannen nog de tweeling niet gezien is) maar je hebt dan iig gedaan wat je kunt doen...
libke schreef:idd Marije ,ik denk gewoon dat ik hele brute pech heb gehad en dat het een lesje is geweest ,ik en die veearts zullen nu nog langer de echo bestuderen !!
Adriana schreef:Hengstig spuiten schijnt niet de oorzaak te zijn, aangezien ze nu andere hormonen gebruiken dan vroeger
twinkel schreef:Welke kliniek ga jij heen met je paardjes? Ik woon aan de overkant v.d. IJssel (olst). Als we een paardenarts bij de beestjes willen hebben moet die minsten 40 min. rijden. Ach en dat is bij een bevalling niet echt een prettig idee!
Antoontje schreef:mijn paard had ook 2 vruchtjes en er is er een van 'afgeknepen'
Mac schreef:Antoontje schreef:mijn paard had ook 2 vruchtjes en er is er een van 'afgeknepen'
Is de andere goed blijven zitten of is dat nog afwachten?
. Eind volgende week word ze weer gescant. Hopen dat het nog allemaal goed zit daarbinnen. Als dat goed is kan ik beginnen met aftellen
Antoontje schreef:
Ze hebben haar een week ofzo daarna weer gescant en toen zat het nog. Het vruchtje was alleen niet meer helemaal rond. Eind volgende week word ze weer gescant. Hopen dat het nog allemaal goed zit daarbinnen. Als dat goed is kan ik beginnen met aftellen
Valentinotje schreef:Mijn vorige paard was ook drachtig van een tweeling. De veearts heeft toen 1 van de vruchtjes afgeknepen... Bij de tweede scan was het andere vruchtje helaas ook weg... daarna heeft het insimineren niet meer gelukt...