Diarree bij een 6 dagen oud veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Diarree bij een 6 dagen oud veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 15:15

Hallo,

Ons jongste veulen is in de diarree en ik zit me af te vragen hoe het komt.
Want de hengstigheid van de merrie kan het nog niet zijn, want ze toont absoluut nog niet hengstig.

Hij is te jong om een wormspuitje te krijgen, want dat mag pas op 8 dagen ofzo? Iig dat zei de eigenaar.

Ik heb hem gisteren al met lauw water afgespoeld en zijn kontje wat geschrobt, dat vond hij niet zo leuk, maar goed ik denk dan is ie weer wat frisser.

Zou dit door het extreme warme weer kunnen komen?
Hij moet niet uitdrogen, hij drinkt wel veel bij de moeder en is nog wel levendig en speels.

Bedankt.

Mer1980

Re: Diarree bij een 6 dagen oud veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:32

Mijn veulen had het ook. oorzaak onbekend. kunnen bacterien zijn. Ik heb ene geweldige tip gekregen van LDRD op bokt om Yoghurt aan het veulen te geven met zo'n grote spuit. binnen een dag was het helemaal over. heb dit ook aan de veearts verteld (kliniek de Uithof) en die gaf aan dat het een heel goed idee is. Het werkte bij mijn veulen iig meteen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 16:37

Ok, dan zal ik dat eens proberen, soort Yoghurt maakt niet uit? En de leeftijd maakt ook niet uit?

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:50

Bij een veulentje bij ons op stal was dit omdat haar moeder weer hengstig was, dan is de melk anders..
Misschien was het bij dit ook het geval?

dutchgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:04

mijn veulen had het ook bij de eerste hengstigheid van de moeder maar nu is ze twee weken oud en heeft ze ook weer diaree echt water dun,ik ga die yoghurt tip ook proberen bedankt

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:28

Mijn veulen had het ook in het begin, en ik kreeg de tip om druivensuiker (uit zo´n groot pak) door het voer van de merrie te doen. Het hielp inderdaad!

Overigens zei mijn DA dat de diarree van het veulen en de hengstigheid van de merrie eigenlijk "toevallig" elke keer vrijwel gelijk plaats vindt, want er is hiertussen geen verband aangetoond.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:55

Heb ik ook gehoord, dat hengstigheid geen invloed heeft op de melk.
Bij mijn veulen lag de diarree volgens de DA aan het water wat hij meedronk in de paddock. Hij dronk teveel water, wat water was niet erg maar hij dronk erg veel. Bak weggehaald, merrie krijgt met emmers, diarree weg.
Nu heeft hij weer wat, dus ga ik ook de yoghurt tip proberen

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:43

Wij geven ook yoghurt in zo'n geval, magere yoghurt.
Zorgt dat de darmflora weer goed op gang komt.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 10:15

Ok, bedankt. Volgens mij kan ie mijn gedachten raden, want hij was gisteren niet meer aan de dunne.
Ik heb het alleen verder schoongemaakt.

De tip blijft in onze gedachten, de eigenaar vond het ook een goede tip, want het schijnt dat ze dit al jaren bij kalfjes doen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:10

wij hebben het vorig jaar ook gehad.... wat een bacterieele infectie zei de DA.... we hebben ook zachte zeep gekregen om het schoon te maken, omdat je anders kans loopt dat je de vacht mee neemt, en dit is pijnlijk....
succes

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:11

Ons veulen had ook diarree..en die heeft zo'n 2 dagen op de intencive care gelegen. Dus wees er wel voorzichtig mee. Het is niet niks.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:15

Ik gebruik altijd biologische yoghurt met Roosvicee Stop er doorheen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 09:38

Bedankt voor de tips en ik zal er zeker opletten!
Hij is nu schoon, maar het kan altijd weer een poosje veranderen.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:55

mijn veulentje is vandaag ook 6 dagen en heeft ook sinds vandaag diaree. Bij de andere veulens op stal heb ik het ook allemaal gezien en ik hoor het van iedereen dat veulentjes dit krijgen, maar hoelang mag dit eigenlijk duren?

dutchgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:02

ik heb vandaag de DA gebelt Another Dance heeft nog steeds diaree is wel levendig en drinkt gelukkig goed heb medicijnen gekregen om de darmflora weer een peil te krijgen dit moet met een spuit 2x per dag in de mond gebracht worden maar dat valt nog niet mee we stuiteren met ze tweeen eerst de stal door en dan zit het erin,gelukkig. heeft iemand nog tips om de achter kant schoon te krijgen want ze kwispelt als een hond en smeert zo haar hele kont onder.

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:13

probiotica wil ook helpen, let erop dat het veulen voorlopig niet bij het drinkwater kan, sommige veulens kunnen daardoor overmatig water naar binnen sloeberen , met diaree als gevolg. Op tijd ontwormen, ik begin altijd op de 6 de dag !
Je kunt bij marskramer van die verzelwashandjes kopen[huishoudelijk gebruik] waarmee je kunt schoonmaken met alleen water. Ideaal voor de paarden Knipoog

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:28

Water en wormen zijn de grootste veroorzakers van veulendiaree.
Zeker met het extreem warme weer van de laatste dagen, zijn de veulens extra dorstig en als mamma ze dan even zat wordt, dan wil je echt niet weten hoe snel ze leren hoe een drinkbak werkt.

Yochurt is een prima oplossing bij veulen diaree.

Lauw water met Biotex groen werkt het beste om alle opgedroogde mosterd weer van dat kontje af te halen, zonder dat de vacht meekomt.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 19:00

Idd lauw water met een beetje zeep doen wij en dan met een spons erover heen wrijven. Het veulen weet zelf heel goed aan te geven wanneer je bijvoorbeeld iets te ruw bent.

Je kent het beste met z'n 2en de klus klaren, scheelt een hoop ellende.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:17

Idd met zijn tweeën is handiger, dus een iemand even vasthouden en dan kan de ander 'poetsen', deden wij tenminste.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:18

bij mijn veulen was het ook een keer, maar heb het maar 1 keer gezien, toen was het al niet meer

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:23

Arevi is nu ook 6 dagen en heeft idd ook een beetje diarree. Ik ga dus de emmer bij de merrie weghalen in de stal en straks wat yoghurt geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:25

Hengstigheid heeft geen invloed op de melk, maar op de wormen die in het uier van de merrie zitten. Tijdens de hengstigheid komen die eieren uit en krijg het veulen via de melk een extra portie wormen binnen. Deze wormen zijn de oorzaak van de diarrhee. De tijd van de geboorte tot veulenhengstigheid kan varieren, en 6 dagen na de geboorte kan dus echt wel veulenhengstigheid zijn. Ik zou even overleggen met je DA en dan de wormenkuur geven.

Bij diarrhee bij een veulen moet je uitkijken, ze zijn binnen de kortste keren uitgedroogd, en een veulen kan niet veel hebben. Iig zou ik niet gaan experimenteren met yoghurt of zo, zonder dat je die wormenkuur gegeven hebt. Iedere dag dat het veulen die wormen binnen blijft krijgen is er een te veel.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:36

Ik dacht dat veulenhengstigheid met 10dagen was. Ik wil ze weer opnieuw laten insemineren, zou ze dan al hengstig kunnen zijn? Kan ik op zondag ochtend de DA laten komen Boos!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:44

Floortje was ook aan de diaree, maar dat kwam omdat ie te laat een wormenkuur gehad had, zei wijdeven! Nu is alles weer oke Lachen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:14

Mischien nog een handige tip, met de kont schoonmaken walsten we altijd van de ene kant van de box naar de andere kant (zelfs met hulp), zo vreselijk vond hij het. Maar als ik even wachtte totdat hij ging liggen kon ik zonder problemen zijn kont schoonmaken, hij bleef rustig liggen en zo kon ik veel beter de diarree weghalen. Daarna deed ik er nog babyolie op om de huid soepel te houden.