mijn veulen overleden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denice

mijn veulen overleden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 13:20

ik zit hier zo hard te huilen, al de hele dag en dat was gister ook al zo....
onze pony was vorig jaar gedekt, met de bedoeling dat dit mijn eerste echte eigen paard zou zijn. ondertussen had ik al zef een groter paard aangeschaft, maar dat even terzijde.
ik verheugde me al lang op dit veulen, en eergisteravond ging ik nog gauw even kijken bij haar. het zou nog twee weken duren voordat het veulen zou komen, maar de pony kreeg al wat grotere uiers.
we waren het er allemaal over eens, dat ze de volgende morgen naar huis zou gaan, ze stond namelijk op de wei, en dat ze dat rustig haar veulen zou krijgen.
de volgende morgen kwamen we aan bij het hek, en er lag een nageboorte. de merrie rende als een gek door de wei, rende op me af en probeerde me duidelijk te maken dat ze haar veulen kwijt was.
wij zoeken, niets gevonden. de hele dag heb ik huilend lopen zoeken, samen met een pony die compleet overstuur was.
niets, helemaal niets gevonden. (het is een grote wei, met bosjes stekels en bomen.)
misschien zou het dan in de sloot liggen? de hele polder opgetrommeld en allemaal zoeken. en we vonden het mooie veulentje. het mooiste merrieveulentje dat ik ooit ehb gezien. een perfecte bles, en vier gelijke witte benen. een merrie....
haar neusje vol blubber, en haar mondje stond scheef...
ik raakte compleet in paniek toen ik dat lieve dierje zag, en dan de reactie van de pony.....
die raakte helemaal de weg kwijt, en we hebben het veulen bij haar achtergelaten zodat ze afscheid kon nemen.
ze zag er zo diep verdrietig uit, echt heel ongelukkig.
en ik voel me zo schuldig, als ik haar een dagje eerder had teruggehaald, was dit niet gebeurd....
waarom is het veulentje de sloot in gegaan?
er liep nog een andere pony bij, zou die hem een klap hebben uitgedeeld? was het veulen misschien te zwak en kantelde het?
allemaal vragen......
echt ik voel me zo klote.. vooral omdat het mijn eigen schuld is...
voor mij geen veulens meer.....
lieve esprit rust zacht.... Huilen

Marion71

Re: mijn veulen overleden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:34

He, meissie. Natuurlijk ben je verdrietig. Wat jou is overkomen, daar heb ik geen woorden voor. Zit met tranen in m'n ogen. Als ik eerlijk ben, eigenlijk gewoon te janken. Ik weet zo goed wat je voelt. Het is mij in februari ook gebeurd. Wel anders, maar het gevoel is niet anders. Ik dacht ook "Als dit... en als dat", maar 't helpt niet. Geef het de tijd en een plekje. Het is niet je schuld. Het is gebeurd, da's wat anders. Sommige dingen kun je niet voorkomen. In de stal had ze vast kunnen komen liggen en dan had je gedacht, had ik haar maar in de wei gelaten. Als het mis gaat, had het altijd anders gemoeten. Heb er vrede mee, je veranderd er niets meer aan. Hoe gemakkelijk dat ook klinkt, het is wel zo.
Laat het veulentje liggen zolang je pony dat nodig heeft (ik heb een topic geopend "Haal een dood veulentje niet te snel weg"). Lees daar ook mijn laatste reactie. Heel veel sterkte.

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:46

Dat wilde ik ook zeggen. Om te beginnen heel veel sterkte. En je moet jezelf niet te veel verwijten maken (makkelijk om te zeggen ik weet het). Er kan op stal ook heel veel mis gaan. Het is gewoon ontzettende pech.

Groetjes en sterkte

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 13:55

Marion71 schreef:
He, meissie. Natuurlijk ben je verdrietig. Wat jou is overkomen, daar heb ik geen woorden voor. Zit met tranen in m'n ogen. Als ik eerlijk ben, eigenlijk gewoon te janken. Ik weet zo goed wat je voelt. Het is mij in februari ook gebeurd. Wel anders, maar het gevoel is niet anders. Ik dacht ook "Als dit... en als dat", maar 't helpt niet. Geef het de tijd en een plekje. Het is niet je schuld. Het is gebeurd, da's wat anders. Sommige dingen kun je niet voorkomen. In de stal had ze vast kunnen komen liggen en dan had je gedacht, had ik haar maar in de wei gelaten. Als het mis gaat, had het altijd anders gemoeten. Heb er vrede mee, je veranderd er niets meer aan. Hoe gemakkelijk dat ook klinkt, het is wel zo.
Laat het veulentje liggen zolang je pony dat nodig heeft (ik heb een topic geopend "Haal een dood veulentje niet te snel weg"). Lees daar ook mijn laatste reactie. Heel veel sterkte.

hij ligt al vanaf gisteravond in de wei, en de pony is er nu afscheid van aan het nemen. vanmiddaglaat wordt hij weggehaald.... Huilen

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:24

Oh wat vind ik dit naar voor je, ik heb zo met je te doen.
We kunnen wel zeggen dat je je niet schuldig moet voelen (en dat is ook zo), maar jij voelt dat wel zo.
Je hebt een enorme schok te verwerken gehad.
Heel veel sterkte....

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:43

Die f*cking rot sloten ze moesten ze allemaal verbieden.
Ik wens je erg veel sterkte.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:50

Sterkte Ach gut

Wat naar voor jou en je pony.... Geef jezelf niet de schuld, hoe moeilijk dat ook lijkt, "als" "als" "als" is heel vervelend, maar je kan zoiets van te voren niet inschatten. Je wou je pony zo lang mogelijk buiten laten genieten en dat is een heel eerlijke gedachte tegenover je pony, dat zoiets misloopt is een verschrikkelijke samenloop van omstandigheden. Want voor hetzelfde geld had ze gewoon naast haar moeder gelopen die ochtend.

Toen ik mijn merrie inaar binnen had gehaald duurde het echt heel erg lang voordat het veulen kwam. Ze was uiteindelijk 4 weken overtijd voordat het veulen geboren werd. Zoiets is echt niet te voorspellen.
Ik heb nog geluk gehad dat de staleigenaar even bij haar ging kijken want toen lag het veulen er net naast en het vlies was nog niet gebroken. Als hij niet was wezen kijken was ze misschien gestikt, dus wij hebben gewoon ontzettend geluk gehad hoor...

Nogmaals sterkte Ach gut blijf er wel goed over praten, want ik kan me voorstellen dat als je zoiets ziet dat je daar heel erg van slag van bent.
Laatst bijgewerkt door Malibu op 22-06-05 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:37

vreselijk zeg, maar geef jezelf niet de schuld je kon er niets aan doen. heel veel sterkte met het verlies..... Mijn jaarling is ook verdronken doordat ze ws uit gegleden was en niemand erbij was...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:23

o ,wat afschuwelijk,ik wens je echt heel veel sterkte,en hier kon je echt helemaal niets aan doen....

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:39

jeetje sterkte hoor met dit verlies ook voor de merrie maar het is wat iedereen al zegt op stal kan er ook zat mis gaan dus hier heeft niemand schuld aan al heb je daar nu weinig aan succes Ach gut

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:46

Heel goed dat je het veulen bij de merrie hebt gelaten. Mijn eigen paard heeft ooit een dode tweeling gehad en was daar vanzelfsprekend ook helemaal kapot van. Eigenlijk zag ze er pas weer als vanouds uit toen ze een nieuw levend veulen had. Ik had ook de veulens erbij gelaten tot de merrie ze onder het stro begon te begraven.

Veel sterkte zelf; As is verbrande turf en twee weken te vroeg met een beetje uier verwacht je nog niet dat ze het ala minuut gaat doen. Ik niet tenminste. Die draak van mij had een week melk en alle banden weg voordat er eindelijk eens een veulentje was terwijl bij een voorgaande keer een puntje hars al een paar uur later een veulentje betekende...

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:52

Jeetje.. Dat is wat, zeg.
Heel veel sterkte en verwijt het jezelf niet, er zijn duizend-en-één dingen die fout kunnen gaan en dit is gewoon ontzettende pech.. Ach gut

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:28

Ah meisie toch... Wat vreselijk is dit. En idd zoals iedereen al zegt, je kan er helemaal niets aan doen. En dat maakt je waarschijnlijk alleen maar radelozer, maar het is echt jouw schuld niet. Het moet hartverscheurend voor je zijn geweest om de pony zo te zien dazen door het land vanwege haar kleine en dat je de kleine dan zo moet vinden. Maar dat je het veulen bij haar hebt gelegd, daar heb je heel erg goed aan gedaan, voor de moeder maar ook voor jezelf. Afscheid nemen is een belangrijk proces, moeilijk en zwaar, en het duurt een poos voordat je dit een plekje kunt geven, maar die tijd komt.
Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat de mama ook haar rust terug krijgt. Misschien helpt het als je haar een dikke knuffel geeft. Samen "huilen". Sterkte! Afbeelding

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:51

Heel veel sterkte!
Ach gut

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:21

Wat verschrikkelijk!
Ik kan me goed voorstellen dat het extra erg is omdat je denkt dat het jouw schuld is. Maar op stal kan er ook zo veel mis gaan. Je kan niet altijd alles voorkomen wat mis gaat. Je kan hier echt niks aan doen meid. Ik wens je heel sterkte met dit verdriet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:07

ik zit dit met tranen in mijn ogen te lezen!

10juni hebben wij ook het veulen van cheyenne dood in de wei gevonden,ruim 2 weken te vroeg

wij hadden ook van ,als,als,als..

maar daar maak je jezelf gek mee,niet doen!!

het veulen van cheyenne lag in de wei,we weten niet precies wat er gebeurt is,maar wat jij nu doet is erg goed!

het veulentje hebben wij ook pas weggehaalt toen cheyenne er niet meer naar om keek.

bij haar was dat al erg snel,waarschijnlijk omdat het of dood geboren of vlak na de geboorte is overleden.

let wel goed op je merrie!

de mijne kreeg s`avonds hoge koorts en is gespoelt,ze staat nu na bijna 2 weken nog op een kaal zandweitje met alleen hooi.

ik hoop dat ze aankomende week de wei weer op mag.

heel veel sterkte voor en voor je merrie!!!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:43

oh ,meisje ,wat erg .Ik weet ook precies hoe je je voelt ,bij mij is het nu al een maand geleden en nog steeds heb ik zo iets van :als dit ,als dat ,hadden we maar ... .
Je(ver) wacht en verheugt daar 11 maanden naar en dan zo plots is je droom aan diggelen .
sterkte Ach gut

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:55

Wat vreselijk zeg, maar jij kunt er echt niks aan doen..Er had in de stal ook vanalles kunnen gebeuren..Sterkte Ach gut

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:15

alles is al gezegd, ik kan je alleen maar veel sterkte toewensen, ik vind het echt verschrikkelijk voor je.........

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 11:03

Wat vreselijk zeg dat je dit mee moest maken..
Maar je moet jezelf niet de schuld geven...jij kon niet weten dat het veulen vannacht zou komen...in de stal kan het ook altijd mis gaan...
Heel veel sterkte Ach gut

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 12:34

onwijs bedankt allemaal, dit helpt me wel een beetje. steeds zie ik dat hulpeloze beestje in het water liggen, en mijn pony erom heen draaien.
ze staat nu nogsteeds in de wei, waar het gebeurd is. ik zit nu heel erg te twijfelen, zal ik haar een nieuw veulen laten krijgen of niet?
misschien is het beter voor de merrie, maar ik zit dan een jaar vol angst te wachten.....
onwijs bedankt allemaal!
denice

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:38

de angst zal je zeker hebben,
maar kijk naar je merrie: als zij het heerlijk had gevonden om een mama te zijn is het misshcien een idee.

heel veel sterkte!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 12:52

ze heeft al eerder een veulen gehad, en volgens mij beviel dat goed...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:56

Niet jezelf de schuld geven hoor, jij kan er niets aan doen! Misschien is inderdaad beter voor de merrie om volgend jaar te veulenen, al is het maar om haar deze nare ervaring te laten 'vergeten'.
Sterkte!

dion_sharif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:20

heej denice
egt heeeeeeeeel veel sterkte gek Ach gut
vindt t egt k*t voor je gek Huilen
geef nirvana kuzz van ons (sheil en dion)

ik denk dat je gwoon ff naar jostiej toe moet gaan..miss zegt ie ook wel dat je m opnieuw mag dekken (denk ik eigelijk wel Knipoog nouja hoop)
ik zie je snel okeej en heeel veel sterkte kuzz dion Verdrietig en sheil