Hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:34

Ik heb een vraagje, weer een blonde....

Mijn merrie is eigenlijk altijd na vanaf de eerste dag van de hengstigheid geteld op de 19e dag hengstig.
Maar gisteren reed ik met een hengst in de les. De hengst was zo mak als een lammetje, maar Treasure bleef maar debiel doen als hij in de buurt was.

Nu heb ik vanmorgen mijn paard een keer niet zelf gedaan doordat ik andere dingen moest doen, dus een ander heeft haar gevoerd en op het land gezet. Nu belde ze net op dat Treasure volgens haar hengstig is.

Maar... ik zit pas op dag 14.
Zou dit kunnen??? Zo ja, dan pleur ik nu toch de dingen die ik moet doen neer en ga ik kijken, dan kan de veearts vandaag nog komen opvoelen/scannen en dan sperma bestellen voor morgen als alles goed is!

angela123

Re: Hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:41

het zou kunnen ik heb ook en merrie
en bij haar is het ook wel eens zo waneer het nog niet haar tijd is om hengstig te worden
en er een hengs in de buurt is kan zij het spontaan krijgen maar het ook wel eens gehad dat het na een dag weer weg was

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 10:00

Dank je wel!!!!
Heb net even polshoogte genomen en inderdaad... ze was hengstig. Met de dierenarts afgesproken dat hij morgenochtend om half 9 op stal is om te scannen. Dan kunnen we het nog voor 9 uur bestellen.

Heel raar dat de cyclus dit keer korter was!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:19

Klinkt idd beetje apart, maar sommige merries worden gewoon spontaan hengstig als er een hengst in de buurt is. Waarschijnlijk heeft jouw merrie dat ook wel een beetje..
Hopelijk komt het allemaal goed met de bevruchting!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 10:27

Ze werd inderdaad spontaan hengstig. De dierenarts beschouwt dat als zeer positief, dan zijn ze er vaak helemaal klaar voor en waren de eerdere pogingen gewoon 'zonde'.

Bij de andere pogingen is ze opgevoeld en nu is het echt met scannen gedaan.

De DA is vanmorgen geweest. Links zat een eitje van 3 cm die aan het zakken was, rechts wat kleine eitjes. We gaan voor dat linkerei. Zo'n eitje groeit een halve cm. per dag en vanmorgen om half 9 was het 3 cm.
Ze willen het eitje het liefst tussen de 4 en 6 cm. hebben.

We gaan zondagavond om half 8 nog een keer scannen. Als het goed is dan moet het eitje dan perfect zijn. Dus maandag insemineren.

Ze moet nu veel naar buiten, zonlicht en andere merries om zich heen en op meer voer. Dat noemen ze flussen. Dan wordt een paard vaak heftiger hengstig.

Dus... nog even spannend!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:15

Idd, nog even spannend. En nou maar hopen dat ze in 1x drachtig is. Door welke hengst laat je je marrie dekken?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 12:07

Door Rubiquil

Is helaas niet de eerste keer. Dus ik hoop dat het nu wel pakt anders dan moeten we weer wachten en wordt het zo'n laat veulen.

Scan vanmorgen liet wel zien dat ze mooi schoon is, dus er hoort niets in de weg te staan.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:48

spannend Kleintje!!
hopen dat het lukt deze keer!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:25

Succes met "flussen" dan, hoop dat het helpt. Ben heel benieuwd wat voor veulen eruit komt straks.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:53

Kleintje schreef:
Is helaas niet de eerste keer. Dus ik hoop dat het nu wel pakt anders dan moeten we weer wachten en wordt het zo'n laat veulen.

Scan vanmorgen liet wel zien dat ze mooi schoon is, dus er hoort niets in de weg te staan.

Ivanka was ook mooi schoon, maar heeft er helaas ook 3x over gedaan om drachtig te worden. Vandaar ook pas een veulen in juli Knipoog. Dat is pas laat, bij jou vind ik het nog niet echt laat hoor! Dan heeft het veulen iig nog een paar mooie maanden qua weer! Maar jij wilt er misschien ook mee naar de keuring oid?

Anyway, heel veel succes! Ik hoop dat het nu wel raak is, je wordt er zo wanhopig van als het weer niet gelukt is he.. Heel herkenbaar Knipoog.
Ik ben wel blij dat ik nu af ben van het scannen e.d. en dat eitje dat tussen de 4 en 6 cm moest zijn... maar ja, nu zit ik weer in een heel andere spanning: wanneer zou het veulen komen? Haha!

Nogmaals, veel succes en houd ons op de hoogte!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 22:43

Ivera was ook heel moeilijk dragend te krijgen. 3e keer raak. We hebben haar Regumate gegeven en niet meer rijden. (stress) Maar nu is ze dus wel dragend Haha! Je moet er wat voor over hebben.

Succes met de inseminiatie.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 10:39

Een korte update, het eitje is amper gegroeid. Het is maar net wat groter dan 3 cm geworden.
Dus wachten we nog even. Woensdag om 8 uur 's morgens wordt ze weer gescand, dus ik hoop dat het dan in orde is.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:43

Dat was bij Lis net zo toen. Daardoor is ze een paar dagen extra in Midden Beemster geweest, bij Lis groeide het alsnog zelf voldoende toen.
Hopen dat het deze keer goed gaat bij jullie. Lachen

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 06:35

Ze toonde gisteravond totaal geen hengstigheidstekenen meer. Dus ik heb er een hard hoofd in. Heb ik er gewoon alle keren naast gezeten en reageert mevrouw zo overdreven als het eitje groeit? Of zal het eitje nu zijn best hebben gedaan, gevallen zijn en heeft ze er daardoor geen last meer van???
Over een half uur weet ik het!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 08:57

Weer minimaal gegroeid.
Dus we hebben besloten om haar hengstig te spuiten. Dit is de laatste poging die ik doe. Ze is heel mooi schoon van binnen, hij ziet niets waardoor het zo moeilijk gaat.

Dus nu moet ze tussen de 2 en 4 dagen hengstig zijn. Dit is echt de laatste poging anders dan stop ik ermee dit jaar. Ik wil geen 'merrietje pesten' omdat ik zo nodig een veulen wil.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:00

Jammer zeg. Hopen dat het werkt nu met hengstig spuiten.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:28

hmm, klinkt niet echt lekker. Mijn merrie liet vorig jaar ook geen hengstigheidtekenen zien, ze stond ook alleen bij merries. Toen hebben we tijdelijk een 1jarig hengstje op stal gehad, die hebben we naast Myrdal gezet, maar ze vond hem niets aan, hij was nog te onderdanig. We hebben haar toen ook hengstig laten spuiten. Op vrijdag was het een leuk eitje, maar nog veel te klein, op zondag was het eitje weg.... 3 weken gewacht, keurig hengstig en in 1x drachtig. Maar ja, toen was het nog maar begin juni.....
Heel veel succes iig en ik hoop dat ze nu goed hengstig wordt!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:27

Ook ik heb vorig jaar die problemen gehad. Tot 2 keer toe een eitje, niet groot genoeg, even wachten en toen weg. De 3de keer is ze hengstig gespoten, maar ook hierbij hetzelfde resultaat. Nog een 4de poging ondernomen en toen heb ik haar een of andere hormonenkuur gegeven, 9 dagen lang, en dat werkte. Als hengstig spuiten niet werkt zou je misschien dat nog kunnen proberen, dan zit je eind juni hooguit, en dan heb je eind mei dus een veulen, dat moet nog net kunnen.

Overigens staat mijn merrie (met veulen) nu bij de hengst, ik hoop dat ze nu wel ineens hengstig wordt. Veulenhengstigheid hebben we niet gezien, dus ik hoop dat ze nu toch wel een normale eisprong heeft, hoewel ik er ook een hard hoofd in heb. Mijn merrie is ook hengstig gespoten trouwens.

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:10

mijn merrie liet nooit zien of ze hengstig was dus we konden het zelden zien dus ik heb haar ook hengstig laten spuiten en na 4 dagen was ze super hengstig bij haar hielp het heel goed ze is nu 34 dagen drachtig het is in 1 keer gelukt ik hoop dat je net zoveel geluk heb dat je volgend jaar mei een kleintje door de wei ziet dartelen veel succes

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:38

Heee eef...

Balen dat het allemaal zo moeizaam gaat Verdrietig Hoop dat het hengstig spuiten is gelukt.. Succes alvast en tja, anders helaas jaartje wachten..

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 21:42

Vandaag was ze met het schouwen erg aanhankelijk. Nog niet het piessen, maar ik gok dat dat er morgen is.
I hope so!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:19

En?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:24

het is klote! Het zet niet door.
Ik ga zo met de DA overleggen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:31

Ik ken het gevoel. Ben nu ook al 4x bezig met een merrie, heel mooi hengstig, op het juiste moment insemineren en na 18 dagen, niets.... Ze is nu afgelopen zaterdag weer geinsemineerd, dus nog 2 weken wachten voordat ik weet of het nu gelukt is...
Maar, succes ermee!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 09:02

Ze is verschrikkelijk hengstig! Net overleg gehad met de dierenarts en de hengstenhouder. Het zaad van Rubiquil blijft in de baarmoeder zeker wel 3 dagen levend, dus we gaan nu niet opvoelen, we laten haar insemineren. Dus vandaag krijg ik een buisje om te insemineren!

Eindelijk een nieuwe poging! Hopen maar dat het nu wel goed gaat!