Hoe leer je een veulen aan halstertouw meelopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarietje

Hoe leer je een veulen aan halstertouw meelopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 16:08

Nouja, de titel zegt 't al, hoe leer je een veulen meelopen aan een halstertouw? En wanneer beginnen jullie daarmee?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen...

veronake

Re: Hoe leer je een veulen aan halstertouw meelopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:18

ben ook wel benieuwd. mijn hengsten veulen heeft al een sterk karaktertje.. hij kan het niet verdragen als je hem aan het halster vast neemt, wil alleen ma trekken en achteruit gaan..
wie weet hoe je dit kan leren??

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:21

Hoe ik het doe (kan zijn dat anderen het anders doen)
Ik doe vanaf dag 1 een halster om. Daarna de volgende dag mits ze naar me toe komt (want ik vind vertrouwen van te voren wel belangrijk)
Doe ik haar aan halstertouw vast moeder mee en klein beetje druk moeder laten lopen. Dit doe ik een paar dagen.
Daarna doe ik het halstertouw vast en loop gewoon en als ze stopt ga ik niet hard lopen terug trekken, want dat heeft geen nut, maar maak me klein en klein beetje druk dan komt ze wel naar me toe. Dit paar keer herhalen en ze loopt super achter me aan.
Met meerdere veulens is dit zo goed gegaan. En na elk stukje lopen goed belonen (kriebelen)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:52

Bij ons gaan de veulentjes de eerste keer gelijk aan het halster naar buiten. Eerst de merrie, daarna het veulentje. Het veulentje loopt aan het halster met daaraan een touw. De begeleider (bij ons is dat meetal de buurman, mijn vader heeft de merrie vast) loopt achter het veulentje aan en drukt het veulentje een beetje op zodat het niet in de kont kan gaan hangen. Je houd het touw lang vast.
Na een paar keer loopt het veulentje zo met de merrie meer en kun je alleen het hele spul naar buiten doen.

Werkt bij ons altijd goed. Als ze wat ouder worden lopen ze zo mee.
Als ze zo klein zijn dan kun je er dicht achter lopen. Als ze wat ouder zijn natuurlijk niet meer.

Succes!!

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:48

Wij doen een longeesingel om mams daaraanvast doen we het halstertouw van de kleine. Hij loopt vanzelf wel naast mamma mee. leert meteen dat hangen en trekken geen zin heeft. Na een kleine week kan je hem los meenemen. Altijd zo gedaan werkt goed en snel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:31

hier ook vanaf de eerste dag halster aan, maar wat meelopen aangaat doe ik het even anders.

het veulen loopt hier vanaf de eerste dag VOOR de merrie. en ipv iemand erachter te laten lopen om aan te duwen doen wij er een halstertouw in een lus om het kontje. daarmee kun je druk geven aan de achterkant ipv trekken aan het halstertouw voor. dit is een super manier het veulen een beetje op jou te laten letten en vertrouwen en ze leren verschrikkelijk snel mee te lopen. meestal is het binnen een maand al zo dat je het halstertouw achter de kont niet meer nodig bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:37

Ik heb bij mijn paard de "butt rope" gebruikt.
Voorkomt het geruk aan het hoofd, het katoenen touw achter de achterhand langs geeft de stimulus om voorwaarts te blijven lopen en voorkomt het gevecht tegen het halstertouw, en eventuele nekletsels doordat het veulen gaat vechten.

Afbeelding

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:40

dat is precies de manier waarop wij het ook doen cassidy. mooie foto trouwens als voorbeeld (die had ik even niet).

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:46

sandorra schreef:
Wij doen een longeesingel om mams daaraanvast doen we het halstertouw van de kleine. Hij loopt vanzelf wel naast mamma mee. leert meteen dat hangen en trekken geen zin heeft. Na een kleine week kan je hem los meenemen. Altijd zo gedaan werkt goed en snel.

lijkt me niet verstandig waarom denk je dat je een merrie ook niet gelijk een zadel op mag doen na de bevalling???
omdat de ader die onder de buik doorloop na de geboorte nog al opgezwolle is en het lijkt me geen prettig gevoel net een veulen uit je buik en dan gelijk een singel om

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:55

Als je al een beslist voor een veulen, vind ik niet dat je het de merrie aan kunt doen om ook nog perse op haar te moeten rijden.
Gun merrie en veulen de tijd met elkaar, of kies anders niet voor een veulen!

Zelfde geldt voor het vastmaken van een veulen aan de singel van de merrie. Het veulen zal toch gaan vechten, en er nekletsel aan overhouden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:16

We zijn met mijn merrie en veulen begonnen met de "butt rope" op leeftijd van twee dagen, bij het begeleiden van merrie en veulen naar de round penn, voordat we ze losgooiden, op eem leeftijfd van ongeveer 7 dagen voordat ze de wei op gaan in de grote groep. Halster zat er al om op leeftijd van één dag, voor ongeveer 10 Minuten, natuurlijk met constante supervisie.

Annemarietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 11:50

Hey, bedankt voor de reacties! Ik zal er zeker wat aan hebben!
Misschien ligt 't aan mij, maar volgens mij zijn 'jullie' veulens veel tammer en nieuwsgierig dan 'mijn' verzorgveulentje. Ik mag blij zijn als ik 'm even over z'n hoofdje kan krabbelen voor hij weer achter z'n moeder duikt. Hij is nu één week oud. Hoe gaat dat bij jullie? Konden jullie de veulens meteen makkelijk aaien enzo?

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd naar meer ervaringen en tips Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 11:55

Ik had het voordeel dat ik een merrie heb waar ik meteen bij het veulen mocht. Ze is als het ware in mijn schoot geboren, en ik heb haar na de geboorte meteen ingeprint. En daar heb ik nu nog steeds profijt van.

Veulens die pas geboren zijn, zijn heel nieuwsgierig en toegankelijk. Dat duurt 2 dagen. Daarna gaan ze gevaar zien, en worden ze schrikkerig(er). Als je maar constant blijft komen, slaat die schrikkerigheid ook weer om in nieuwsgierigheid. Probeer veel tijd met de merrie door te brengen, poets de merrie en geef als het veulentje langsloopt, ook het veulen een aai met een zachte borstel. Kijk hem daarbij niet aan, duik niet meteen op hem af, probeer hem niet te pakken.
Als hij de borstel eenmaal lekker vindt, weet hij je ook te vinden...

Annemarietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 11:59

[quote="Cassidy"]

Veulens die pas geboren zijn, zijn heel nieuwsgierig en toegankelijk. Dat duurt 2 dagen. Daarna gaan ze gevaar zien, en worden ze schrikkerig(er). quote]

Boos! Ik heb de eerste drie dagen gemist, omdat ik op vakantie was en niet wist dat het veulentje er al was Boos!
Ik probeer hem inderdaad tijdens het poetsen af en toe een aai te geven, en soms komt hij ook nieuwsgierig kijken, maar hij vindt 't vooral leuk om aan mijn hand te likken Vingers aflikken
Ik ga gewoon rustig door met af en toe een aai geven en elke dag proberen te komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:29

Ik heb het veulen ook vanaf een paar uur na de geboorte het halster omgedaan. Verder doe alleen ik steeds het halster om, en meestal heeft ze het enkel om. Vandaag heb ik haar voor het eerst vastgezet (12 dagen) naast haar moeder, en er daarna een rondje mee gaan lopen met moeder mee. Ging allemaal heel goed en ze pakt het lekker op. Maar bij ons is elke dag mijn vader er meerdere malen mee bezig geweest (aaien enzo) en ik de dagen na de geboorte en de weekenden enzo. Daardoor vindt de moeder het goed dat wij ermee bezig zijn, en heeft het veulen ook meer vertrouwen in ons.

Wel leid ik gewoon aan het halster, en pak haar af en toe bij de kont om haar een duwtje te geven zeg maar. Ook bij het vasthouden in de stal hield ik haar vaak bij kop en kont. Dit omdat ik zo rustiger de mestkorsten van haar kont kon afkrabbelen. Hierdoor is ze daar aan gewend.

Verder is het gewoon veel bezig zijn, de eerste paar weken veel in de stal of paddock of wei gaan zitten, en maar aaien en kroelen. Het veulen moet dus leren dat jij meestal leuk betekent (kroelen) en maar af en toe niet zo leuk (vaststaan) betekent.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:26

Atheltico, nu 5 weken oud, is zo brutaal als de pest. Famosa is zo lief dat je kan zeggen te lief. Iedereen mag aan Atje komen en hoe meer mensen in de stal hoe gezelliger.
Hij heeft vanaf 6 uur oud een halster om. Halster om en af doen is geen probleem. Hij staat netjes stil, af en toe probeert hij te bijten, dan weet hij dat hij een tik op zijn neus krijgt. Hij geeft al 4 zijn voetjes braaf.

Het is af en toe een hele tour om Famosa en Atje buiten te zetten. De eerste week had Attje alleen het halster om en ik mijn linker hand om zijn boeg en rechter hand om zijn kont. Hij ging meestal in galop en wilde voorbij Famosa de bak in. Nu heb ik sinds 1 1/2 week een halster touw erbij. Ik heb hem net zo vast als in het begin, alleen heb ik nu zijn staart vast. Hij staat soms ineens stil en is met geen mogelijkheid in beweging te krijgen. Dan moet Henk met Famosa terug komen om meneer te helpen een pas vooruit te doen. Naar stal loopt hij mee tot een meter voor de ingang van de stal. Hij staat dan weer met 4 remmen erop Clown .

Het touw heeft hij het liefst in zijn mond. Je straft hem af, touw uit zijn mond en 2 seconde later heeft hij het touw weer in zijn mond. Dit gebeurt in 2 meter 3 keer. Dan probeert hij in mijn benen te bijten. Pffff hij is zo ondeugend.

Hoe lossen jullie dit probleem op met dit zeer brutale ventje!!!!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:35

Bij ons op de stal, hebben de veulens van dag 1 een halster om en lopen vanaf dag 1 aan een touw mee. de eerste week zijn de veulens erg onwennig en is mammie alles voor ze. een beetje vrijheid geven aan een touw en binnen 2 dagen snappen ze dat ze gewoon netjes mee moeten lopen.

nu zijn de veulens 4 weken oud en lopen nog steeds netjes mee. Ja soms proberen ze een streek uit te halen, gewoon consequent blijven afstraffen. En niet te voorzichtig zijn.. laat ze dan maar eens een keer met het hoofd tegen de deur aan lopen.. doen ze het ook maar 1 x.

groetjes Lara

Annemarietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 14:10

Mmm, zoals jullie het zeggen klinkt het zo makkelijk...
Maar als ik een veulentje 'pak' en ook maar een heeeel klein beetje druk zet gaan ze meteen trekken, en ja, dat heeft ook geen zin. Wat kan ik hier tegen doen? Niet zoveel waarschijnlijk, maar hoe komt het dat jullie veulentjes dat xzo te lezen niet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:18

Omdat die van mij bijv. veel meer menselijk contact heeft gehad? Ik ben er zelf de eerste dagen heel vaak op een dag er even bij gaan zitten, gewacht tot het veulen contact zocht. Mijn vader heeft dat ook gedaan toen ik op studie zat. Hierdoor heeft het veulen geleerd dat mensen niet gevaarlijk zijn, en werkt het daarom wat vlotter mee.

Tuurlijk verzet zo'n veulentje zich als je het beetpakt. Maar het is zaak om rustig en beslist door te zetten. Leid het diertje aan zijn halster, trek er rustigjes aan om het vooruit te krijgen. Verzet het zich, dan leg je je arm om zijn kont en duwt hem zo naar voren. Het kan ook werken om eerst samen met de moeder te lopen. Veulens volgen die nog veel in het begin.

Succes!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:54

Ik heb een shetland veulentje, ze is op 4april geboren. Heb dr al vanaf dag 2 een halstertje om maar nog steeds vind ze het niet leuk als je t om doet, dan gaat ze echt in protest, ik probeer het elke dag maar weer maar ze blijft boos op me! en heb t halstertje ook es2 dagen om gelaten. Maar nog steeds doet ze moeilijk. Aan het touw mee lopen is ook verschrikkelijk! ze gaat echt zo hard achteruit en dan vliegt ze weer vooruit, het schiet niet op met dr! Ze is al es achterover geklapt toen ze steigerde, helemaal dr iegen schuld, maar het kan natuurlijk niet op die manier, starks gebeuren er ongelukken, dat wil ik niet. Verder is ze super in omgang, ze komt naar me toe renne, kan voetjes geven en is verder heel braaf.
Ik heb wel vaker met veulen gewerkt, en dat ging altijd prima, maar daar waren de eigenaren ook bij. (mn oom en tante) dit is mn eerste eigen veulen en wil er geen rot beest van maken, dus ik wil dr zo gauw mogelijk leren dat het halster erbij hoort en het lopen aan een touwtje ook. ze is dus al wat ouder (7 weken) wie zou mij daar bij kunnen helpen? (sorry, beetje profiteren van een ander topic, maar om er weer een hierover te openen........)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:05

Het is heel jammer dat je hebt lopen vechten en hebt lopen trekken aan dat halstertouw, daardoor heeft je veulen een heel slechte ervaring met het halster, en de vraag is of dat ooit nog goed komt. Het kan namelijk zijn dat ze last heeft van haar nek, en er beschadigingen zijn gekomen in de nek van het veulen door dat getrek aan het halster, en het feit dat ze achterover is geklapt bij dat geknok.

Hoe je het anders kunt doen? Kijk even naar de foto die hier boven in het topic staat, met de butt rope. Door het touwtje achter de achterhand krijgt het veulen een prikkel en zal naar voren weglopen (in het begin wel een beetje gaan bokken, dus zorg dat je er niet achter gaat staan, want ook veulenhoefjes kunnen hard aankomen). Dat is gewoon de oplossing. En het omdoen van het halster kunt je oefenen. Niet het veulen zijn zin geven als hij kwaad wordt, niet een keer opdoen en dan 2 dagen laten zitten, want dan voelt hij het niet meer, dat is hetzelfde als dat wij een polshorloge omhebben.

Oefenen kun je doen door iedere dag het halster 20 keer op te doen en 20 keer af te doen, en er pas mee stoppen als hij niet meer kwaad reageert. Het moet normaal worden, geen gevecht blijven! En als jij stopt op het moment dat hij kwaad wordt heeft hij gewonnen. Ga niet overdreven belonen, geen snoepjes geven want het halster omdoen is echt geen buitengewone prestatie.

Annemarietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 17:11

Cassidy schreef:

Hoe je het anders kunt doen? Kijk even naar de foto die hier boven in het topic staat, met de butt rope. Door het touwtje achter de achterhand krijgt het veulen een prikkel en zal naar voren weglopen (in het begin wel een beetje gaan bokken, dus zorg dat je er niet achter gaat staan, want ook veulenhoefjes kunnen hard aankomen). Dat is gewoon de oplossing. En het omdoen van het halster kunt je oefenen. Niet het veulen zijn zin geven als hij kwaad wordt, niet een keer opdoen en dan 2 dagen laten zitten, want dan voelt hij het niet meer, dat is hetzelfde als dat wij een polshorloge omhebben.

Je zal wel gelijk hebben over dat touw om de kont, maar ik krijg het ècht niet zover. Het ene veulentje laat zich amper aaien, en het andere veulen, al wat ouder, laat zich tot ongeveer het midden van z'n rug aaien, als ik verder ga loopt hij gewoon weg. Ik probeer steeds ietsje verder te gaan met aaien enzo, maar dat halstertouw achter de kont, mmm, volgens mij gaat dat de komende tijd nog niet lukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:16

Het is ook een probleem om dat op een groot weiland te doen...een box is daar handiger voor. Kun je het veulen beetje opsluiten tussen wand en moeder.

Annemarietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 17:17

Boos! en ik heb geen box tot mijn beschikking, alleen een weiland, een grooot weiland...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:26

Maar als je aan het kroelen bent, dan kan je hem toch rustig vasthouden en zo kroelen? Dat doe ik nu ook met Bella, gewoon vasthouden en na een tijdje loslaten. Zodat ze weet dat ze vanzelf wel weer loskomt en het niet te lang duurt. Dus aaien, gaan hurken, en hem omhelzen aan weerskanten. Hij zal wel effe protesteren, maar daar moet je nu wel doorheen hoor...