wanneer weer rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

wanneer weer rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 17:12

mijn pony is op negen maart bevallen van een kerngezond hengst veulentje Bloos ik weet dat het misschien nog wel ver weg is .. maar wanneer kan ik weer op mijn pony gaan rijden?
mijn moeder zecht over 3 week maar ik vind dat wel erg snel..
en hoe kun je dat het beste aanpakken als je weer gaat rijden??
want ze plak nog heel erg aan het veulentje... en het veulentje ook aan haar.... heeft iemand duz nog tips hoe ik de merrie zo soepel mogelijk bij het veulen kan weghalen om te gaan rijden

Faniek

Re: wanneer weer rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:14

Je kunt in principe ja vrij snel na de geboorte weer rijden, maar je kunt niet zomaar het veulen er meteen bij weghouden. Ik laat het gewoon altijd mee lopen.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:58

Als je het erbij laat lopen moet je wel uitkijken dat het veulen er de hele tijd achteraan gaat rennen. Beetje zwaar voor het veulen.

Ik heb het volgende bedacht hoe ik het ga aanpakken Haha!
Al voorzichtig opbouwen met elkaar gaan. Dus veulentje even in de stal, moeder erbuiten om te poetsen. Paar daagies later dan ook met de moeder een rondje door de bak.
En dan zo doorgaan totdat je er 10 minuten op kan rijden, en dat het veulen rustig blijft.
Waarschijnlijk laat ik dan het veulen wel in de wei.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:28

Evy schreef:
Als je het erbij laat lopen moet je wel uitkijken dat het veulen er de hele tijd achteraan gaat rennen. Beetje zwaar voor het veulen.

Dat klopt dat weet ik. Al eerder veulens gehad... bouw het wel rustig op, mag eerst lekker mee rennen, maar dan lopen er nog 2 halfingers los in de bak waar die opgegeven moment bij gaat staan (meestal).

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:19

Mijn merrie heeft 5 maart haar veulen gekregen en heb vandaag voor het eerst weer gereden. Nou ja, er op gezeten en wat gestapt.

Heb haar vrijdag voor het eerst van dr veulen gescheiden gehad. Heel eventjes maar. Ging dr staart wassen. Veulen in de stal naast de spoelplek. Toen gister met hoofdstel even korte wandeling aan de hand gemaakt (gelukkig schijnt mn merrie redelijk op mij gericht te zijn, dat merk ik nu, want ze liep redelijk braaf mee, veel hinniken en beetje druk, maar met consequent zijn bleef ze zonder al te veel gedoe netjes naast me lopen en dramde niet zo)

Nou omdat het gister zo goed ging vandaag maar het zadel er op gelegd en er op gegaan. Pakweg 10 minuten a kwartier gestapt, nou ja met hier en daar wat dribbelen en natuurlijk veel hinniken. Ging super!! (bij haar vorige veulen reed ik haar overigens nog niet zo lang, dus ben ik begonnen in de bak en toen was ze ook stuk drukker)

Maar verder hebben we het veulen in een veilige, goed afgesloten stal staan. Hij kan bij het steigeren (gelukkig doet deze dat niet) niet vast komen te zitten tussen de spijlen, hij kan niet over de box heen, etc etc...verder houd iemand m wel in de gaten of hij beetje braaf is.

Gelukkig bezitten we over een vrij eigenwijs en zelfstandig veulen en hebben we er dus geen problemen mee. Meneer wacht gewoon rustig in een hoekje, tot mama weer terug is, hinnikt soms keertje en als er iets boeienders rondom de stal is dan gaat zijn aandacht daar naar uit!

Maargoed, ik begin nu dus met stappen en bouw dit steeds stukje uit. Morgen hoop ik even in de bak te kunnen, dan met iets meer tempo. Dan rij ik een a twee weekjes een kwartier en bouw dat in een maand uit tot ongeveer drie kwartier tot uurtje. (zou opzich intensiever kunnen, maar is in mijn geval niet nodig)

We hebben trouwens bewust niet gekozen voor het rijden met veulen erbij (vorige keer ook niet).....dit maakt het uiteindelijk voor moeder en veulen alleen maar moeilijker om gescheiden te gaan en tijdens het rijden heb je geen last van het veulen of de merrie die haar aandacht bij de acties van het veulen heeft. (in het begin natuurlijk wel, omdat het er niet bij is, maar als je haar bezig houd, dan verdwijnt dat vrij snel)
Uiteindelijk hoop ik overigens het veulen met 2/3 maanden in het land te kunnen laten bij de andere weidegenootjes. (lukte de vorige keer wel, was ideaal)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 06:33

hoi
mijn merrie is super gericht op het veulen, gisteren hebben we ze samen in het weiland gehad, en zo bleef er steeds een meter bij in de buurt. toen we ze naar de wei wouden brengen moest het veulen voor op (anders wou ze niet lopen) en zo snel het veulentje een beetje uit de buurt is wil ze zich los trekken om naar het veulen te gaan.... hoe zou ik dat kunnen oplossen?? ik ben bang dat ik haar nooit bij het veulen weg krijg Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:30

Als je een veulen wilt, wees dan ook zo konsekwent en gun het merrie en veulen de tijd met elkaar. Dus wanneer weer rijden? Na een half jaar, als het veulen gespeend wordt.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:43

Cassidy schreef:
Als je een veulen wilt, wees dan ook zo konsekwent en gun het merrie en veulen de tijd met elkaar. Dus wanneer weer rijden? Na een half jaar, als het veulen gespeend wordt.

dat vind ik een beetje een rare opmerking, hoe moet ik dat zien? ikwist niet dat mijn merrie drachtig is, tot 3 weken geleden heb ik iedere dag zwaar met haar getraind.......zodra het veulen er is bouw ik weer op naar zowiezo 2 keer in de week rijden anders word ze moddervet, wat ik zeggen wil is dat het niet altijd je keuze is om een veulen te krijgen, hoe leuk het ook is

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:59

Ik wou eerst ook 3 weken na de bevalling weer gaan rijden
maar na advies van andere heb ik toch maar besloten om langer dan dat te wachten.
Ik weet niet of ik echt 6 maanden wacht maar iedergeval een aantal maanden.

een vrouw die net moeder is geworden zet je ook niet meteen weer aan het werk , laat de merrie lekker genieten van der veulen ze heeft het al zwaar genoeg gehad.
en waarom zo'n haast ? heb je belangrijke wedstrijden ?
lijkt me dat je ook alleen maar stress brengt om meteen weer aan het werk te gaan.

maar ja ieder zijn eigen keus he Knipoog

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:02

ze was drachtig toen ik haar kocht en dat wist ik niet

dat ze dik word is niet zo erg maar ik wil niet dat ze hoefbevangen raakt en uit conditie.....ik ben een jaar bezig geweest om haar zo te krijgen en dan is het wat sneu als het er binnen een maand weer aan zit.....

verder zou ik gewoon lekker genieten van je veulentje en kijk maar hoe je merrie het accepteerd als je het veuelen er eens bij weg haalt

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:54

Vrij normale reactie hoor Knolliepower, van je merrie. Doet die van mij ook (als moeder heb je gewoon die beschermende taak), maar je zult merken dat ze na een aantal weken (die van mij zelfs na aantal dagen) meer afstand gaan nemen. Is natuurlijk ook wel afhankelijk van hoe zelfstandig je veulen is.
Maar probeer het maar eens. Als jij duidelijk blijft tegen je merrie dan zal ze je wel begrijpen. Die van mij is ook echt een ongelofelijke drammer. Anderen hangen echt achter haar aan en toen ze hier net kwam ik zelf ook. En vorige eigenaresse heeft dr hele gezicht ooit eens open gehad, omdat Noor gewoon doorwalste.
Maar ben nu al twee jaar met haar aan de slag en heb er praktisch geen problemen meer met het gedram, ik niet...Noor weet precies wat ze wel en niet bij mij kan maken!

En daarnaast zorgen dat iemand ook het veulen in de gaten houd, mocht die te druk worden (en ook daar duidelijk tegen blijven, steigeren is NEE, de kleine hier zou vandaag ook poging doen ik zn moeder voor de stal afzadelde, maar mijn NEE kwam super over, hij stond meteen te kijken van: mag niet? mmh oke)

Dus probeer ze gewoon voorzichtig te scheiden (haal de merrie het liefst weg, dan blijft het veulen in een vertrouwde omgeving) en soms moet het met een beetje meer power dan gewoonlijk (en of dat nu nu moet of tegen de tijd dat het veulen afgespeend wordt, gebeuren zal het toch! Dus vind het antwoord wat Cassidy vind beetje te ver gezocht, ieder zijn eigen manier oke, maar kan MIJ daar niet helemaal in vinden, sorry)

Er is overigens heel dubbel naar dit soort dingen te kijken. Je kunt zeggen wat bijvoorbeeld Vrolijk zegt, maar je kunt ook denken: Ook moeders wil wel even een momentje rust, even zonder de kleine. (mensen)Moeders hebben dat ook vaak genoeg! Daarnaast stress, tjah, dat wordt ten alle tijde veroorzaakt. En daarnaast, hoe later je de merrie van het veulen scheidt, des te meer moeite hebben ze er beiden mee, tenminste, dat heb ik hier uit ervaring. Beetje ontspannen rijden, oude ritme weer oppakken, geeft ook wel gedeelte rust mee....zo vandaag ook, was ik gewoon heel relaxt aan het rijden, losser teugeltje en Noor liep weer als van ouds (en hinnikte op gegeven moment niet eens meer, alsof ze het gewoon vergat)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 00:56

Een heleboel mensen zeggen dat het veulen na verloop van tijd rustig in de box ligt te slapen als de merrie er een tijdje niet is omdat er op gereden wordt. In mijn ogen is dat niet "het gewend zijn om even alleen gelaten te worden" maar meer "het berusten omdat moeder er niet is". Een veulen dat zijn moeder verliest door een sterfgeval zal de eerste tijd ook om zijn moeder roepen maar na verloop van tijd ook apathisch worden omdat het geroep om zijn moeder teveel energie kost. De veulens raken er ontzettend uitgeput van. Op die momenten verliezen ze alle levenslust, het is een dreun voor hun gestel. Bovendien zijn er genoeg aanwijzingen dat de moeder minder melk produceert als het veulen er een tijdje niet bij staat. De melkproductie zal niet helemaal stoppen, maar ook niet meer zo overvloedig vloeien als voorheen. Is het je dat waard? Wil je het veulen tekort doen omdat jij zo nodig wilt rijden, of omdat je het zonde vind van de conditie van je paard? Kom op zeg, die conditie is snel genoeg weer terug, en je bent het aan het veulen verschuldigd om hem een zo goed mogelijke start te geven.

Je hebt je merrie gekocht zonder dat je wist dat ze drachtig was. Goed, kan gebeuren. Je hebt tot de laatste dag doorgereden. Ook geen probleem als de merrie aangeeft dat ze dat nog kan. Maar nu het veulen er is, neem alsjeblieft gas terug en gun die twee de tijd met elkaar die ze nodig hebben. Je bent het aan het veulen verschuldigd. Gun die twee de tijd die ze met elkaar nodig hebben, ga niet met drie maanden afspenen omdat "het weleens gedaan wordt" of "omdat de merrie het veulen zat is". Als je zorgt voor voldoende speelkameraadjes en een groot weiland, heeft de merrie vaak genoeg rust van het veulen. Ze zullen vanzelf afstand nemen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 05:39

naar drie maand word mijn veulentje echt niet of gespeend hor Haha!
het is alleen dat ik haar weer in conditie om hebben als het buiten seizoen weer begint Bloos
en over dat de moeder het al zo zwaar heeft gehad.. vind ik een beetje vaag.
natuurlijk vat zo'n bevalling niet mee... maar paarden zijn er op ingesteld dat ze in de natuur meteen weer kunnen lopen, weer kunnen vluchten als dat nodig is. in de natuur word geen rekening gehouden met zwangerschap verlos en paarden zijn daar duz volgens mij ook niet op ingesteld.
verder ging de zwangerschap en de bevalling heel goed. en om haar extra rust te gunnen was ik al een maand eerder gestopt dan gepland.
mijn lesgeefster vertelde dat een veulen uiteindelijk rustiger word omdat hij weet dat de moeder steeds weer terug komt. en ik ben echt niet vanplan meteen een uur achter elkaar te gaan trainen... ik wil het rustig opbouwen ik weet alleen niet precies hoe ik dat moet doen Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 07:48

Juist dat rustiger worden omdat moeder iedere keer weer terug komt zie ik dus anders. Het is pure apathie, pure berusting die je bij een veulen ook ziet als het zijn moeder echt compleet kwijt raakt. Het is niet normaal dat een veulen van een paar maanden oud gaat liggen slapen als de moeder er niet is. Doen ze in de natuur ook niet. Een veulen kan niet staand slapen. In de natuur is de moeder er doorgaans altijd bij. Veulens in de natuur waarbij de moeder wegvalt zullen het niet overleven. De melkproductie wordt minder als het veulen regelmatig bij de merrie vandaan wordt gehaald. Al dat gevecht om de eerste keren merrie en veulen van elkaar te scheiden zijn gewoon niet nodig.

En het gaat niet om het feit dat die merrie het zwaar heeft gehad, het gaat in mijn ogen om het feit dat je het het veulen niet aan kunt doen. Maar ga vooral je gang. In mijn ogen is het puur egoistisch waar je mee bezig bent.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:01

Cassidy schreef:

ik moest mijn merrie twee maanden na de bevalling op advies van de dierenarts weer gaan rijden. haar veulen heb ik gewoon mee de bak in genomen en op gelet dat ze niet te moe werd. later heb ik het veulen bij haar speelmaatjes in de wei gelaten en mams gereden. ze konden elkaar zien en het ging prima.

het veulen alleen achter laten zou ik niet doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:32

Ik kan me geen medische indicatie voorstellen dat een DA zegt dat je de merrie weer moet gaan rijden, niet als er mogelijkheid is dat ze allebei naar buiten kunnen. Maar idd, als je gaat rijden met de het veulen in de bal is de kans groot dat je het veulen te zeer vermoeid. Bovendien is van lekker rijden sowieso geen sprake, het veulen gaat alle kanten uit en de merrie heeft haar aandacht sowieso bij het veulen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:03

Vorig jaar reden wij ook de merrie terwijl het veulen los liep in de bak. In het begin vloog die kleine alle kanten op, maar als ze moe werd ging ze rustig in het midden van de bak staan wachten tot mams klaar was. Merrie was niet afgeleid en het veulen had het prima naar haar zin. Na verloop van tijd hebben we haar ook alleen achter gelaten in de box als moeders op buitenritje was. Hier was dan wel iemand bij, om af te leiden en aandacht te geven.

Toen ze een maand of 2 was bleef ze samen met mijn tinkermerrie op de wei. Deze naam meteen de rol van pleegtante op zich. Nu is ze ondertussen 8 maanden oud, en nog niet helemaal afgespeend. Ze loopt van 10.00 tot 17.00 nog bij haar moeder en 's nachts staat ze in haar eigen stal. Haar vader staat dan nog tussen haar en haar moeder in. Dit veulen is naar mijn idee nog nooit wat te kort gekomen, groeit nog steeds als kool en is absoluut niet ongelukkig.
De merrie geeft nu nog dagelijks een behoorlijke hoeveelheid melk en dat heeft ze altijd gedaan, ook als ze een aantal uur op buitenrit was. 2 maal heeft de huidige eigenaresse haar onderweg wat gemolken om de ergste druk er vanaf te halen. Na verloop van tijd bleek het veulen rustiger te blijven op de wei dan alleen in de box, dus toen kwam ze ook helemaal niet meer binnen als de merrie weg was.

Een merrie die erg plakt aan het veulen is vrij normaal, maar toch zou ik al wel in de eerste maanden beginnen met af en toe scheiden. Als je hiermee compleet wacht tot het spenen en dan plotsklaps de 2 uit elkaar haalt is deze stap groter en radicaler dan wanneer ze al regelmatig zonder elkaar zijn geweest. Echter moet dit op een rustige en verstandige wijze worden opgebouwd. Probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven en zorg dat er een betrouwbaar iemand achterblijft bij het veulen, zodat je dit met een gerust hart achterlaat.

Het verhaal dat je een veulen geen eerlijke kans geeft wanneer je deze een aantal uur in de week de moeder ontneemt is in mijn eigen ogen complete nonsense....
Maar goed, meningen verschillen nou eenmaal.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:08

Weet zo gauw niet Cassidy waar je dat liggen vandaag haalt, maargoed, gelukkig doet het veulen dat hier niet. Zou ik niet gerust op zijn in ieder geval. Maar misschien vind je dat egoistisch en in zekere zin heb je ook volledig gelijk, maar we leven in een wereld van kiezen of delen.
Je kunt het ook bekijken: Een merrie uit haar ritme halen, een merrie niet meer rijden, wekt ook enige frustratie omdat je ze uit hun gewende ritme haalt. Ik kan nu, na twee dagen weer met mn merrie bezig zijn, (hiervoor was het ook wel poetsen en dergelijke, maar nu weer rijden, en dan beginnen we niet intensief hoor) merken dat ze er duidelijk opgewekter van wordt. Ze heeft een hele tijd in zo'n slomp gezeten, werd sjaggie om vanalles, nu ik weer met r aan de slag ben gegaan staat ze weer vrolijk te kijken, geniet er duidelijk van. (en je moet bij haar toch redelijk scheel zijn om dat niet te zien Clown )
En vorig jaar heb ik ook nog duidelijk voorbeeld van een merrie. Deze heeft geen kik gegeven richting het veulen, liep zonder enige problemen bij het veulen weg om gereden te worden, vond ze heerlijk. Werd ze paar dagen niet gereden, dan stond ze te drammen om alleen het hok uit te mogen. Bedoel.....hoezo een merrie wil niet af en toe ook alleen zijn?? En wanneer ze overdag in het land stonden waakte ze wel over de kleine, maar zag duidelijk het hok als veilige plek voor haar veulen!!

En waar ik ook een beetje over val is: Er wordt weer gesproken over paarden in de natuur, maar hoeveel paarden leven werkelijk nog in de natuur? Instincten veranderen, we houden paarden in boxen, hoe je het ook wend of keert, paarden reageren daar op. En wat eerlijk is tegenover veulens, tjah, daar heeft ieder zijn eigen denkwijze over. Mensen krijgen ook geen zoogverlof van een half jaar, dumpen hun kinderen ook in creches, ook allemaal stress, maar dat moet maar kunnen. De meest essentiele biest voor een veulen is de eerste twee dagen, daarna is het hooguit voeding. En dat kwartiertje tot nagenoegelijk uurtje per dag dat ze zonder die biest moeten leven heeft nog geen dood tot gevolg!

@ Leonoor --> OK dan!

Citaat:
veulen kan niet staand slapen

Heb niet veel veulens dit zien doen, maar we hebben er toch zeker weten ooit eentje gehad...die was volledig weg (moeder stond er dan wel bij), heb het zelfs nog wel op de foto staan!!

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:26

Onze merrie gaat ongeveer een week na de bevalling ook al weer een beetje aan het werk. Eerst heel eventjes weg bij het veulen, dan elke dag ietsje langer, na ruim een week een keer longeren met het zadel op, enz., enz. Zo hebben we het elke keer gedaan en dat bevalt prima. De merrie blijft er ook beter uitzien zo. In het begin blijft er natuurlijk wel iemand bij het veulen als mamma weg is......beetje bezig houden doet wonderen!

Overigens heb ik nog nooit gehoord dat de melkproductie minder wordt als het veulen elke dag een kwartiertje tot een half uurtje niet kan drinken. Als de kleine slaapt, drinkt ze ook een half uur niet. Volgens Cassidy zou dan de melkproductie minder worden Verward
Wel is het zo, als de merrie weinig melk heeft, dat je niet intensief moet rijden. De uier slinkt namelijk door het rijden. Dat moet je dus wel goed in de gaten houden!

Ons veulen 'slaapt' trouwens ook staand, af en toe.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:07

Toen Eclipse geboren was hebben we toen we weer begonnen met tijden (ik weet het niet zeker maar ik denk dat we ca. 6 weken na de bevalling rustig zijn begonnen met stappen) had ik de luxe de bak alleen te kunnen gebruiken... Eclipse liep dus los mee of met mijn vriendin/stalhoudster aan halster en touw. Zo was hij wel bij zijn moeder in de buurt en konden ze elkaar continue zien en desgewenst ook bij elkaar komen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:22

Ik zou het zo doen. Hier heb ik een goede ervaring mee bij een merrie en veulen op een stal waar ik heb gestaan.

2 weken na de geboorte de moeder in de stal en het veulen uit de stal en vast maken. Het veulen zeg maar een beetje poetsen, hoefjes uit krabben, knuffelen enz. De volgende dag de moeder buiten de stal poetsen enz. de kleine in de stal.
Dan een paar dagen laten, moeder in de stal en een klein rondje met het veulen lopen, 2 min. of zo. De volgende dag anders om. Dit zo opvoeren. Ik merkte wel dat het veulen na 2 weken op stal kon blijven staan zonder enige problemen, terwijl de merrie even gelongeert/gereden. Toen alles in het land stond, konden de merries gewoon van de veulens weggehaald worden en gereden worden. De veulens bleven bij elkaar.
Het afspenen was ook zo geen probleem. 1 dag bleren en het was over.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:43

Cassidy schreef:
Ik kan me geen medische indicatie voorstellen dat een DA zegt dat je de merrie weer moet gaan rijden, niet als er mogelijkheid is dat ze allebei naar buiten kunnen. Maar idd, als je gaat rijden met de het veulen in de bal is de kans groot dat je het veulen te zeer vermoeid. Bovendien is van lekker rijden sowieso geen sprake, het veulen gaat alle kanten uit en de merrie heeft haar aandacht sowieso bij het veulen.

er was een medische indicatie, namelijk een geatrofeerde spier die volgens de dierenarts door beweging (= rijden) zou verbeteren. dat is ook gebeurd.
de merrie was niet bijzonder aktief in de wei........

het veulen was twee maanden oud toen ik weer ging rijden en aangezien ik de merrie ook niet afgejakkerd heb heeft het veulen er niet onder geleden. ze liep in begin wel een paar rondjes mee maar ging daarna haar eigen gang. toen ze wat ouder was heb ik haar in de wei bij haar oppas (ruin) en een andere merrie met veulen achter gelaten. de wei grensde aan de bak en ze kon haar moeder zien.

aangezien de merrie het veulen erbij was en de merrie overigens ook zeer gehoorzam is onder het zadel had ik totaal geen last van "niet lekker rijden". ik heb ook regelmatig een pause ingelast die het veulen dan benutte om de melkbar op te zoeken. ik heb dus zowel met de merrie als ook met het veulen rekening gehouden.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:53

Citaat:
Het afspenen was ook zo geen probleem. 1 dag bleren en het was over.

het veulen waar ik het over had heeft 10 maanden bij de moeder gelopen. toen vond ik het tijd om ze s'nachts apart te zetten en alleen overdag samen op de wei te laten. ik had de box naast haar "oppas" voor haar klaar gemaakt. moeder's box was een deur verder. ze ging zelf de box in, deur dicht, niet meer gehoord want er lag genoeg te eten.

de merrie had de volgende dag een gigantisch uier en verklaarde dat de melkbar gesloten was. Veulen mocht er niet meer aan zitten. Voila, gespeend Haha!

ook het tweede (hengst)veulen van deze merrie heeft tien maanden bij zijn moeder gelopen en is daarna in een box naast haar gaan wonen. Het spenen verliep ook soepel, afgezien van de dikke uier van de merrie......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:20

Wat ik dus helemaal niet snap is dat er mensen met merrie en veulen naar een wedstrijd gaan. Voor een keuring kan ik het nog begrijpen, maar een dressuur of springwedstrijd? Merrie lekker de ring in, veulen op de trailer (of erger nog, gewoon thuis laten) en een paar uur wegblijven Hamer

Het rondje om het terrein van een kleine drie minuten kan ik nog inkomen. Maar een half uur alleen is teveel (het wordt toch heel snel meer) , en een uur of langer al helemaal not done.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 17:32

Cassidy schreef:
Wat ik dus helemaal niet snap is dat er mensen met merrie en veulen naar een wedstrijd gaan. Voor een keuring kan ik het nog begrijpen, maar een dressuur of springwedstrijd? Merrie lekker de ring in, veulen op de trailer (of erger nog, gewoon thuis laten) en een paar uur wegblijven Hamer

Het rondje om het terrein van een kleine drie minuten kan ik nog inkomen. Maar een half uur alleen is teveel (het wordt toch heel snel meer) , en een uur of langer al helemaal not done.

dat snap ik duz wel Bloos als het veulentje al gewend is om alleen te zijn doet hij daar alleen maar evaring van op, ik denk duz dat ze er alleen maar hun voordeel mee doen. de scheelt heel wat geklooi als ie later groot is Haha!
en nog ff een vraagje?? hoe komt het dan dat de merrie minder melk geeft als je weer gaat trainen?? hoe doen merries dat in het wild dan?? die lopen toch veel meer dan de paarden van tegewoordig Bloos