Cassidy schreef:Ik kan me geen medische indicatie voorstellen dat een DA zegt dat je de merrie weer moet gaan rijden, niet als er mogelijkheid is dat ze allebei naar buiten kunnen. Maar idd, als je gaat rijden met de het veulen in de bal is de kans groot dat je het veulen te zeer vermoeid. Bovendien is van lekker rijden sowieso geen sprake, het veulen gaat alle kanten uit en de merrie heeft haar aandacht sowieso bij het veulen.
er was een medische indicatie, namelijk een geatrofeerde spier die volgens de dierenarts door beweging (= rijden) zou verbeteren. dat is ook gebeurd.
de merrie was niet bijzonder aktief in de wei........
het veulen was twee maanden oud toen ik weer ging rijden en aangezien ik de merrie ook niet afgejakkerd heb heeft het veulen er niet onder geleden. ze liep in begin wel een paar rondjes mee maar ging daarna haar eigen gang. toen ze wat ouder was heb ik haar in de wei bij haar oppas (ruin) en een andere merrie met veulen achter gelaten. de wei grensde aan de bak en ze kon haar moeder zien.
aangezien de merrie het veulen erbij was en de merrie overigens ook zeer gehoorzam is onder het zadel had ik totaal geen last van "niet lekker rijden". ik heb ook regelmatig een pause ingelast die het veulen dan benutte om de melkbar op te zoeken. ik heb dus zowel met de merrie als ook met het veulen rekening gehouden.