Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Mac schreef:Zij vond het beter om het veulen zelf alles aan te laten maken (merrie had overigens ook tijdens de laatste maand nog enting gehad).
eowyn04 schreef:Een veulenprik is wel degelijk belangrijk.
Het veulentje dat tegenover mijn huis stond is mooi overleden, doordat het geen veulenprik heeft gehad.![]()
Dus het zekere voor het onzekere!!
ophrah schreef:Zoals al eerder gezegd in dit topic een veulenprik is puur een vitamine stoot met wat antibiotica.
Citaat:En volgens heel veel eerlijke dierenartsen een nutteloze inenting als de bevalling zonder problemen is verlopen. Er zijn echter ook een hoop dierenartsen die dit nog lekker uitbuiten en tegen iedereen beweren dat het noodzakelijk is en dus kunnen zij weer meer verdienen. als de bevalling moeizaam veloopt is het zeker verstandig om een vitamine spuit te geven maar nog steeds niet noodzakelijk.. Veel belangrijker is de eerste biest daar hebben de veulens pas echt wat aan... de vitamines van deze biest worden de eerste uren direct opgenomen in het bloed.
MarijeR schreef:Mac schreef:Zij vond het beter om het veulen zelf alles aan te laten maken (merrie had overigens ook tijdens de laatste maand nog enting gehad).
Een veulen kan de eerste paar (ca. 3) maanden zelf nog geen antistoffen aanmaken.
Daarom is de biest ook zo belangrijk.
Mac schreef:De da had het wel degelijk over weerstand opbouwen.
Ze zei er niet bij over welke termijn. Ze zei dat door het toedienen van een veulenprik de weerstand van een veulen juist tijdelijk kan verminderen omdat je stoffen inspuit die het lichaam nog vreemd zijn.
Ze zei dat het veulen daar (misschien later?) problemen mee kon ondervinden omdat het lichaam het dan niet nodig vindt de stoffen zelfstandig aan te maken.
Ik ben overigens benieuwd wat de mensen van de paardenkliniek me aan gaan raden!
Citaat:Een veulenprik is niet altijd noodzakelijk. Maar het geeft het veulen wel extra weerstand en extra kansen mochten er in de eerste dagen na de geboorte problemen zijn.
Dan kan JIJ dat wel onzin en afzetterij vinden, ik geef mijn veulens liever wel die extra bescherming.
Ik weet wel, voor dat geld kan je natuurlijk ook het zoveelste veulenhalstertje in een mode kleur kopen maar dat vind ik wat minder belangrijk...
ophrah schreef:Nou moet je niet gelijk van die stomme opmerkingen gaan maken over een halstertje of zo want je kent mij niet.

Citaat:Maar tegen mij is nadrukkelijk gezegt dat als de bevaling goed is verlopen en het veulen heeft op tijd zijn eerste biest op dan is een veulen prik volstekt nutteloos! mijn veulen doet het overigens prima en is nog nooit ziek geweest.
MarijeR schreef:Een veulen kan de eerste paar (ca. 3) maanden zelf nog geen antistoffen aanmaken.
? Of ben ik nou
. Even een hersenspinsel hoor ... Mac schreef:MarijeR schreef:Een veulen kan de eerste paar (ca. 3) maanden zelf nog geen antistoffen aanmaken.
Ik heb hier nog eens over nagedacht ... maar het is toch niet zo dat er met een veulenprik antistoffen worden ingespoten? Een inenting is toch eigenlijk ook niks anders dan het inspuiten van een miniscule vorm van een ziekte, zodat het lichaam antistoffen gaat aanmaken voor als het eventueel echt menens wordt? Maar als een veulen geen antistoffen aan KAN maken, dan heeft dit toch geen zin? Of ben ik nou
. Even een hersenspinsel hoor ...
Mac schreef:MarijeR schreef:Een veulen kan de eerste paar (ca. 3) maanden zelf nog geen antistoffen aanmaken.
Ik heb hier nog eens over nagedacht ... maar het is toch niet zo dat er met een veulenprik antistoffen worden ingespoten? Een inenting is toch eigenlijk ook niks anders dan het inspuiten van een miniscule vorm van een ziekte, zodat het lichaam antistoffen gaat aanmaken voor als het eventueel echt menens wordt? Maar als een veulen geen antistoffen aan KAN maken, dan heeft dit toch geen zin? Of ben ik nou
. Even een hersenspinsel hoor ...