Veulenprik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Veulenprik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 23:56

De een doet het wel en de ander niet. Waarom geeft jij wel of geen veulenprik?

daantjuhhh

Re: Veulenprik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:58

tuurlijk doe ik dat..

ten eerste: baad t niet schaad t niet..
ten tweede: dan ziet de DA gelijk hoe t met de merrie gaat.

de eerste x had ze namelijk erg veel last van krampen en de tweede x kwam de nageboorte er niet af..

maar ookal had mn merrie geen krampen en een nageboorte er gelijk afkwam dan nog zou ik ff zeggen.. van kom ff..

ook een soort check of alles aan t veulentje klopt..

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:38

bij ons krijgen de merries ongeveer een mand van te voren een influwnza spuit. zo krijgt het veulens gelijk alle antistoffen mee, en heb je beide in 1 keer geënt. ook heb ik wel eens gehoord dat zo'n veulenspuit niet werkt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:31

Hier krijgen ze altijd de veulenprik.
Ookal gaat alles prima en is de geboorte probleemloos verlopen. Het kan nét dat steuntje extra geven als een veulen dat nodig zou hebben.
Overigens is een veulenprik geen enting maar een cocktail van vitaminen, anti-tetanus en antibiotica.

De DA komt sowieso de volgende ochtend altijd even de merrie controleren en het veulen nakijken op o.a. de darmpek, eventuele navelbreukjes en hart/longen + algehele conditie bekijken.
Ook bewaar ik de nageboorte zodat de DA die ook nog kan controleren.

De merries zijn (uiteraard) 4-6 weken voor de geboorte geent zodat de aangemaakte antistoffen in de biest zitten.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:34

De kennis van mij die heel veel veulens krijgt per jaar doet ook altijd de veulenprik. Dit werkt toch ook tegen gewrichtonsteking?

Als Kila bevallen is, laat ik het veulen ook mooi een prik geven! Die kosten van de prik wegen makkelijk op tegen de problemen die er van kunnen komen als je het niet doet..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:59

Ik heb vorige keer de da laten komen omdat mijn merrie nogal lang aan de nageboorte was blijven staan. Ik heb meteen gevraagd naar de veulenprik, maar gezien het veulen blaakte van gezondheid, vond ze het niet nodig. Zij vond het beter om het veulen zelf alles aan te laten maken (merrie had overigens ook tijdens de laatste maand nog enting gehad). Het veulen heeft daar idd geen nadelige gevolgen van ondervonden. Integendeel: hij heeft nooit wat gemankeerd! Hij is nu twee.

Ik denk dat ik dit jaar (ben inmiddels verhuisd) de praktijk bel als het veulen er is en ze langs laat komen voor een check van moeder en kind en voor de nageboorte. Vinden zij een prik nodig, dan doe ik dat gewoon.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:08

Mac schreef:
Zij vond het beter om het veulen zelf alles aan te laten maken (merrie had overigens ook tijdens de laatste maand nog enting gehad).

Een veulen kan de eerste paar (ca. 3) maanden zelf nog geen antistoffen aanmaken.
Daarom is de biest ook zo belangrijk. En daarom is het belangrijk dat de merrie op tijd voor het veulenen haar enting heeft gehad, zij maakt de antistoffen aan en geeft dat via de biest aan het veulen.

Meteen de reden dat enten voor de 3e maand geen zin heeft. Enten (influenza/tetanus/rhino) is om een dier zelf antistoffen aan te laten maken en dat kan op die leeftijd niet.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:01

Een veulenprik is wel degelijk belangrijk.
Het veulentje dat tegenover mijn huis stond is mooi overleden, doordat het geen veulenprik heeft gehad. Huilen
Dus het zekere voor het onzekere!!

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:46

eowyn04 schreef:
Een veulenprik is wel degelijk belangrijk.
Het veulentje dat tegenover mijn huis stond is mooi overleden, doordat het geen veulenprik heeft gehad. Huilen
Dus het zekere voor het onzekere!!

Waaraan is dat veulen overleden dan???? Vind het namelijk een beetje vreemd. Zoals al eerder gezegd in dit topic een veulenprik is puur een vitamine stoot met wat antibiotica. En volgens heel veel eerlijke dierenartsen een nutteloze inenting als de bevalling zonder problemen is verlopen. Er zijn echter ook een hoop dierenartsen die dit nog lekker uitbuiten en tegen iedereen beweren dat het noodzakelijk is en dus kunnen zij weer meer verdienen. als de bevalling moeizaam veloopt is het zeker verstandig om een vitamine spuit te geven maar nog steeds niet noodzakelijk.. Veel belangrijker is de eerste biest daar hebben de veulens pas echt wat aan... de vitamines van deze biest worden de eerste uren direct opgenomen in het bloed.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:23

ophrah schreef:
Zoals al eerder gezegd in dit topic een veulenprik is puur een vitamine stoot met wat antibiotica.

Even beter lezen.
Er zit ook nog iets in tegen tetanus. En dan niet de entversie maar een direct middel tegen tetanus.

Citaat:
En volgens heel veel eerlijke dierenartsen een nutteloze inenting als de bevalling zonder problemen is verlopen. Er zijn echter ook een hoop dierenartsen die dit nog lekker uitbuiten en tegen iedereen beweren dat het noodzakelijk is en dus kunnen zij weer meer verdienen. als de bevalling moeizaam veloopt is het zeker verstandig om een vitamine spuit te geven maar nog steeds niet noodzakelijk.. Veel belangrijker is de eerste biest daar hebben de veulens pas echt wat aan... de vitamines van deze biest worden de eerste uren direct opgenomen in het bloed.

Een veulenprik is niet altijd noodzakelijk. Maar het geeft het veulen wel extra weerstand en extra kansen mochten er in de eerste dagen na de geboorte problemen zijn.
Dan kan JIJ dat wel onzin en afzetterij vinden, ik geef mijn veulens liever wel die extra bescherming.
Ik weet wel, voor dat geld kan je natuurlijk ook het zoveelste veulenhalstertje in een mode kleur kopen maar dat vind ik wat minder belangrijk...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:33

Als dat het verhaal is van dat veulen wat overleed aan een longontsteking na gewassen te zijn dan heeft dat echt niks met de veulenprik te maken hoor. Ook al werd dat toen wel beweerd inderdaad.

Ik geef geen veulenprik. De moeder word ongeveer een maand voor de uitgerekende datum nog een keer geënt. Mijn VA vond het echt niet nodig als het veulen verder prima gezond is. Pas met 3 maanden worden ze bij mij geënt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 13:05

MarijeR schreef:
Mac schreef:
Zij vond het beter om het veulen zelf alles aan te laten maken (merrie had overigens ook tijdens de laatste maand nog enting gehad).

Een veulen kan de eerste paar (ca. 3) maanden zelf nog geen antistoffen aanmaken.
Daarom is de biest ook zo belangrijk.

De da had het wel degelijk over weerstand opbouwen. Ze zei er niet bij over welke termijn. Ze zei dat door het toedienen van een veulenprik de weerstand van een veulen juist tijdelijk kan verminderen omdat je stoffen inspuit die het lichaam nog vreemd zijn. Ze zei dat het veulen daar (misschien later?) problemen mee kon ondervinden omdat het lichaam het dan niet nodig vindt de stoffen zelfstandig aan te maken.

Ik ben overigens benieuwd wat de mensen van de paardenkliniek me aan gaan raden!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 15:26

Mac schreef:
De da had het wel degelijk over weerstand opbouwen.
Ze zei er niet bij over welke termijn. Ze zei dat door het toedienen van een veulenprik de weerstand van een veulen juist tijdelijk kan verminderen omdat je stoffen inspuit die het lichaam nog vreemd zijn.

Ze zei dat het veulen daar (misschien later?) problemen mee kon ondervinden omdat het lichaam het dan niet nodig vindt de stoffen zelfstandig aan te maken.

Ik ben overigens benieuwd wat de mensen van de paardenkliniek me aan gaan raden!

Dit heb ik nl. ook gehoort bij fokkers. Daarom had ik deze vraag ook gesteld. Wie geeft wel en wie geen veulenprik.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:18

Citaat:
Een veulenprik is niet altijd noodzakelijk. Maar het geeft het veulen wel extra weerstand en extra kansen mochten er in de eerste dagen na de geboorte problemen zijn.
Dan kan JIJ dat wel onzin en afzetterij vinden, ik geef mijn veulens liever wel die extra bescherming.
Ik weet wel, voor dat geld kan je natuurlijk ook het zoveelste veulenhalstertje in een mode kleur kopen maar dat vind ik wat minder belangrijk...

Nou moet je niet gelijk van die stomme opmerkingen gaan maken over een halstertje of zo want je kent mij niet.

Ik gaf mijn veulens voorheen altijd een veulen prik. Dit op advies van mijn dierenarts. Ik ben nu overgestapt naar een hele goede dierenkliniek. (mijn vorige dierenarts heeft enkele hele grote fouten gemaakt bij een behandeling.) Dit jaar heb ik dus direct na de geboorte de nieuwe dierenkliniek gebeld en deze zijn langsgekomen om alles na te kijken : nageboorte, merrie, navel, ect. Dus ik vroeg of ze het veulen een veulenprik wilde geven. Nadat de dierenarts mij heeft uitgelegt wat hier de werking van was en dat zij het absoluut niet adviseerde om een prik te geven heb ik het niet gedaan. Niet vanwege het geld want die 20 of 30 euro kan er ook wel bij als je al voorrij kosten hebt betaald. Maar tegen mij is nadrukkelijk gezegt dat als de bevaling goed is verlopen en het veulen heeft op tijd zijn eerste biest op dan is een veulen prik volstekt nutteloos! mijn veulen doet het overigens prima en is nog nooit ziek geweest.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:35

ophrah schreef:
Nou moet je niet gelijk van die stomme opmerkingen gaan maken over een halstertje of zo want je kent mij niet.

Nee het is geen stomme opmerking als je een groot deel van de DA in NL en buitenland uitbuiters en oplichters noemt Clown

Citaat:
Maar tegen mij is nadrukkelijk gezegt dat als de bevaling goed is verlopen en het veulen heeft op tijd zijn eerste biest op dan is een veulen prik volstekt nutteloos! mijn veulen doet het overigens prima en is nog nooit ziek geweest.

Tja, ik heb hele andere dingen gehoord en gelezen in onderzoeksrapporten.
O.a. ook de foto's gezien van hele jonge veulens met tetanus uit volledig gevaccineerde merries en zeer goede verzorging tijdens en na het veulenen.
Dan geef ik ze toch graag uit voorzorg daar wat tegen...

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:55

Ik heb mijn veulens altijd een veulenprik gegeven en met goed resultaat. Wel sluit een prik eventuele ziektes niet uit! MAw het geeft geen 100% garanties.
Mijn buurman heeft twee jaar geleden uit een niet geente merrie een veulen gekregen die 2 dagen heeft zitten lijden aan de gevolgen van gewrichtsontsteking, geloof me das echt een vreslijk gezicht. Of dat nu komt doordat hij zijn beesten niet ent of door het ontbreken van de veulenprik, het zal beide een oorzaak hebben gespeeld alsmede gebrek aan goede hygiene. Verdrietig

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:00

nou ik ben de grootste dierenbeul die er rondloopt op de aardbol, want A krijgen hier de veulens geen veulenprik. onzin van de bovenste plank naar mijn mening, biest van de moeder is veel belangrijker.
en B ik ent ook niet een maand voor het veulenen. dat er hier nog steeds gezonde veulens op de wereld komen mij een raadsel }> Clown

ik heb dan wel het voordeel dat mijn merries thuis staan, er geen vreemde paarden op het erf komen en de wedstrijden een poosje de kast ingaan. maar naar mijn idee is een gezonde merrie in staat een gezond veulen op de wereld te zetten. en als je zorg draagt voor een gezond en schoon leefklimaat doe je al genoeg. wat moeten die arme paarden in het wild wel niet, daar worden veulens zomaar op de koude grond in het vieze zand geboren.

1 voordeel hebben die wel.......ze worden in een periode geboren dat het weer niet zo koud en nat zijn. dit in tegenstelling tot de veulens die bij de mens op stal ter wereld komen (en ik doel daarmee op veulens van januari, februari) das geen tijd voor veulenen, maar ja men wil ja scoren op de keuringen en dan moet je wat.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 21:55

Gisteren was er een buurman bij ons. Hij is een op en top draversman en fokker van goede paarden. Ik vroeg het aan hem of hij zijn veulens een veulenprik gaf. Hij zei:" nee. De grote draversfokkers doen het al jaren niet meer. Het is niet meer zo nodig. Tegenwoordig is er goeie merriebrok waar ook van alles in zit".

Mijn merrie is eind november licht hoefbevangen geraakt en ze heeft 7 weken op overjarig hooi, wortels en water gestaan. Nu krijgt ze een beetje biks, musli en goed hooi en 1 schepje Vit. E met Selenium per dag. Het veulen is druk zat binnen *o/* .
Het gaat allemaal goed nu. Ze is nu bijna 9 maanden drachtig.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:55

Nee het was niet het veulen dat is gewassen,
Dat begrijp ik ook nog wel dat dat nix met een veulenprik te maken heeft.
Maar alleen een vitamine-stoot met wat antibiotica, mmm daar geloof ik niet helemaal in.
Tuurlijk is biest het allerbelangrijkste, maar waarom zou je je veulen extra gevaar laten lopen terwijl je ze tegen de veulenziekte kan beschermen?
Maar goed ieder zijn heug en meug. Ik voel me er goed bij met een veulenprik en wat iemand anders doet, dat mag ie zelf beslissen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:35

MarijeR schreef:

Ik heb hier nog eens over nagedacht ... maar het is toch niet zo dat er met een veulenprik antistoffen worden ingespoten? Een inenting is toch eigenlijk ook niks anders dan het inspuiten van een miniscule vorm van een ziekte, zodat het lichaam antistoffen gaat aanmaken voor als het eventueel echt menens wordt? Maar als een veulen geen antistoffen aan KAN maken, dan heeft dit toch geen zin Verward ? Of ben ik nou Blond . Even een hersenspinsel hoor ...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 23:47

Mac schreef:
MarijeR schreef:

Ik heb hier nog eens over nagedacht ... maar het is toch niet zo dat er met een veulenprik antistoffen worden ingespoten? Een inenting is toch eigenlijk ook niks anders dan het inspuiten van een miniscule vorm van een ziekte, zodat het lichaam antistoffen gaat aanmaken voor als het eventueel echt menens wordt? Maar als een veulen geen antistoffen aan KAN maken, dan heeft dit toch geen zin Verward ? Of ben ik nou Blond . Even een hersenspinsel hoor ...

Anti-Biotica bestrijd de bacterie. Een vitamine stoot, helpt het lichaam. Tetanus is weer een ziekte wat ze ingespoten krijgen.
Tsja, ...............

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:49

Mac schreef:
MarijeR schreef:

Ze krijgen geen entstof ingespoten.
Antibiotica tegen bacteriele infecties, wat ze o.a. kunnen oplopen via de navelstreng maar ook zelfs via de hoefzooltjes.
En een anti-tetanus middel. Niet waar ze zelf antistoffen door gaan maken maar iets wat direct beschermd tegen tetanus.
Soms gaat er ook nog een vitaminestoot bij.

Het zijn dus allemaal dingen die ze als extraatje uit voorzorg krijgen.
Maar die kleine veulentjes zijn nog zo kwetsbaar, dat ik ze dat extraatje graag geef.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:20

Bij mij krijgen ze altijd de veulenprik. De DA controleert dan ook de merrie en die krijgt dan ook nog eens tetanusprik. Heb al altijd heel gezonde en vrolijke veulens gehad. Waarvan 2 nog in mijn bezit en de 3de bij een grote dressuurstal staat in Nederland.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:47

Dus het is wel verstandig de merrie een maand voor het veulenen in te enten?
(zou normaal in mei moeten, dus in maart is nog niet zo gek ver ervoor).

Ik voel me wel een leek hoor.... dit wist ik dus ook niet...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:59

Ik heb mijn DA erover gebeld, gezien Simply in November al ge-ent was vond hij het niet nodig omdat de enting zeker 9 maanden in het lichaam blijft en dus ook via de biset het veulen zal beschermen.

In alle boeken die ik lees staat inderdaad dat je de merrie 1 maand van te vorem moet enten, volgens mijn DA omdat veel mensen helemaal niet enten, of maar 1 keer per jaar. (ik ent 2 keer per jaar)