halster aanwennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoverBabe

halster aanwennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 20:16

hoe oud moet een veulen zijn om een halster te mogen dragen???

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:43

Ik zou er met 6 maanden ofzow mee beginnen maar ligt er ook aan of het veulen in de opfok staat of niet...als ze in de opfok staat kun je er later meebeginnen. Mijn shetveulen heeft al ongeveer van 4 maanden het halster om

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:01

Om een halster te mogen dragen pas vanaf 6 maanden?!! In principe past er al een halster om als het veulen eruit komt Haha!. Niet dat ik het er dan al om zou gaan doen, maar bij wijze van.. Knipoog.

IMO, hoe later je ermee begint, hoe meer je ermee afziet.
Ik heb op een stal gewerkt, waar ze veulens pas een halster aan deden als ze afgespeend werden, met 6 maanden was dat daar. Nou.. ik kan je zeggen, in 1 woord, dat was een hel.

Ik ga mijn toekomstige veulen iig vroeg aan het halster laten wennen, neit dat ze dat gelijk 24/7 aan krijgt, maar zeker weten dat ze het wel om krijgt!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:12

Ik ga het de dag na de bevalling al eens omdoen, zodat hij/zij het toch al eens gevoelt heeft om een halstertje om te hebben Haha!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:22

Een of twee dagen na de geboorte gelijk aan laten wennen met een zacht halstertje.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:00

Je akn het beste een van de eerste dagen als doen van de geboorte dan hebben ze nog niet zoveel tegenslag

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:48

ik ben er zelf mee begonen toen ze een paar dagen oud waren, maar toen kregen ze het halster maar een paar minuten om ofzo.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:10

tweede od derde dag van de geboort eventjes kort om doen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:18

Ik doe het halster ook in de eerste dagen al een paar keer aan en af, maar ik laat NOOIT het veulen met halster om staan of in de bak/wei lopen!
Ze zijn zo lenig en willen zichzelf nog weleens achter de oren krabben, net als een hond. Ze kunnen dan gemakkelijk achter het halster blijven hangen met hun hoef en de schade is dan niet te overzien.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:01

Iedereen doet het verschillend ik zou het een maand naar de geboorte doen ongeveer wer het niet of meteen even na de geboorte, jong geleerd is oud gedaan Knipoog

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:46

Bij Jitske hadden wij het op de 2e dag gedaan. De eerste dag heeft ze zoveel indrukken...eerst maar eens bijkomen van de eerste dag.
De tweede dag het halstertje om...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:46

Bij Jitske hadden wij het op de 2e dag gedaan. De eerste dag heeft ze zoveel indrukken...eerst maar eens bijkomen van de eerste dag.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:54

Iedereen spreekt altijd over de hel als een veulen pas op 6 maanden een halster krijgt aangemeten maar ik heb het nooit anders gedaan en heb er ook nooit noemenswaardige problemen mee gehad. Clown

Tis natuurlijk wel makkelijker om ze het op de eerste dagen al te leren.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:31

Wij hebben het altijd de eerste dag gedaan. Jong geleerd is oud gedaan. Ik heb ooit eens met een veulen van iemand anders moeilijk staan te doen maar dat was geen pretje. Mijn eigen veulens krijgen nu een halster aan als ze de eerste keer naar buiten gaan, op de wei of bak. En dat gebeurt zo vroeg mogelijk. Ik heb foto's van Julia, bijna vijf jaar geleden, toen ze drie uur jong was met haar moeder in de bak. Bewegen is goed voor het samen trekken van de baarmoeder van de merrie. En het veulen krijgt het halster aan, aan een los touwtje zelfs. Leren ze gelijk aan een touwtje meelopen. Zo lekker achter mama aan. En natuurlijk in de wei/bak het halster uit en als ze weer naar binnen gaan, het halster weer aan, in de stal weer uit. Vanaf dag één, kan je ze altijd makkelijk vangen als ze dit vroeg leren.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:52

Mijn veulen had de eerste dag al een halstertje aan.
Volgens de DA was het het beste om haar eraan te laten wennen.
Gewoon haster aan in de stal, naar buiten brengen en halster uit.
Voor het naar binnen gaan terug hetzelfde.
Nooit problemen mee gehad. Nu is ze 8 maanden en wanneer ik haar halster wil aandoen komt ze met haar hoofd over de deur en kan ik het rustig aandoen OK dan!
Zou er dadelijk al mee beginnen hoor.
veel succes ermee

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:09

Viënna kreeg op haar 2e dag een halstertje om.
De eerste dag kreeg ik het niet voor elkaar en de 2e dag wel. Sindsdien ging het steeds makkelijker en ging ze er zelfs voor staan als ze wist dat het halster weer om moest Haha!

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:16

bij ons ook meteen de 2e dag, en dan een paar weekjes oplaten en dan mag het in de wei weer af

LoverBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:35

key...bedankt voor de info. ik wist het niet zeker, de ene vriendin, de andere verzorger van de drachtige merrie, zei dat het na een halfjaar pas mag en een andere, die ik meer geloofde want die heeft een fokstal zei dat het na 1 dag eigenlijk al mocht, dus wist ik het niet helemaal zeker

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:37

ik ga het bij mijn shetje (aprilo wordt ie geboren) meteen na een halve dag omdoen lekkr snel

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:55

Loolapelooza schreef:
Iedereen spreekt altijd over de hel als een veulen pas op 6 maanden een halster krijgt aangemeten maar ik heb het nooit anders gedaan en heb er ook nooit noemenswaardige problemen mee gehad. Clown

Misschien scheelt het ook dat de veulens die op die stal stonden, dat die nooit aangehaald werden door mensen. Ze werden buiten en binnen gezet, maar dan liepen ze altijd met mams mee Knipoog.
Dus dan is het idd een hel als ze het halster met de 6 maanden om moesten, no way dat ik dat deed Haha!.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:10

Ik wacht meestal tot ik er veilig bij kan komen, mijn merries kunnen soms nogal overdreven beschermend zijn Scheve mond
De ene keer krijgt het veulen dus na 1 dag al een halster om terwijl ik ook wel eens heb gehad dat ik pas na het afspenen op 6 maanden voor het eerst een halster om kon doen...
Meestal probeer ik het in de 1e week wel om te doen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:44

elady schreef:

er was in april op de stal een veulen geboren en ik heb haar eigenlijk ook al vanaf de 2e dag halster om en af gedaan en dat een paar keer per dag.
met 4 maanden was ze helemaal halstermak en ben ik begonnen met het aan het touw lopen.in de wei met der moeder.
ze deed het eigenlijk meteen goed en draafde al mee zonder in paniek te raken.
met 5 maanden kon ze al aan het touw lopen en was ze afgespeend.
toen ben ik begonnen met wandelen.
eerst in de wei voor 2 weken en toen mocht ik langs de weg lopen.
nu is ze net 8 maanden en ze is helemaal verkeersmak en is niet bang voor blaffende honden.
ik wandel 2x per week met haar tenzij het nat en vies weer is.
ze is wel het lievelingetje van alle kleine kinderen die op die weg wonen.
ze vind het heerlijk als de kinderen haar knuffelen en aaien(ze is erg verwaand)

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:31

Vanaf dag 2 halster omgedaan en de hele dag omlaten. (ook in wei) Snachts afhalen, en sochtends weer aandoen. As simple as that!

lotjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:21

ik zou s`ochtend omdoen en s`avonds weer afdoen, en als het nodig is s`nachts ik de stal hangen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:24

In de eerste drie dagen krijgt het veulen al een halster om. Liefst de eerste dag al.

met zes maanden een halster omdoen............ snapiknie