Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Ze hebben mij verteld om ze voor haar 2 de jaar alles te leren wat ze moet kennen omdat ze anders te sterk zou zijn.Het is nu niet dat ik haar dwing,ze maakt hier niets uit.Ik vind dit toch beter dan een paard van 2-3 jaar die onhandelbaar zijn en met dwang en slaag gebroken worden!
thiry schreef:Die van mij kunnen voetjes geven,vast staan,poetsen,meelopen.
Ons lily doet ook al een kopstuk aan,singeltje met staartriem aan en lopen met bandages.Ze buigt ook voor een koekje(geleerd zonder dwang,gewoon door koekje tussen haar voorbenen te houden).Ze loopt ook gewoon de trailer op en af.Ik moet zeggen dat ze wel heel slim is.Ze buigt zoals ik onder de draad door om te volgen.
Onze daimond staat nog niet zo ver(heb haar nog maar 3 dagen).Ik ben er niet lang mee bezig(elke dag 15 min)
Jitskedeboer schreef:Lisjuh en alle anderen die vinden dat je voor 3 jaar niet te veel moet doen.Een tip: Lees het boek eens: Van veulen tot rijpaard. Daar staat alles in over hoe je een veulen het beste kunt opvoeden. Hierin staat beschreven dat je na de geboorte!(als het nog niet kan staan zelfs al) meteen het veulentje overal moet aanraken, aan haar oren zitten, in haar mond wrijven en knisperende dingen bij haar oren moet houden. Een veulen moet alles 30 keer gedaan hebben voordat het zich dingen onthoudt. Je kunt best een veulen van 8 maanden een dekje opleggen, en bandages om, het leert er heel veel van. Hierdoor heb je later minder moeite met het beleren omdat het al weet dat jij de baas bent en dat jij de leiding over hem of haar hebt doordat jij alle initiatieven rondom haar/zijn leven heeft. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, als je er meteen bent bij de geboorte weet het veulen dat jij ook meteen een deel van zijn leven uitmaakt. En dus niet een omstander bent. Jij bent belangrijk in zijn leven. Jij bent net als de moeder erg belangrijk voor hem. Door dit te doen bij de geboorte krijg je meer een vertrouwensband met het veulen. Dus lees het boek "van veulen tot rijpaard" en leer meer over de 3 eerste jaren van het veulen! Succes ermee!
Een veulen is gewoon nog een baby laat die lekker spelen, je moet een veulen dingen leren op een speelse manier dan heeft hij er later ook meer plezier in hebben en word de band ook sterker met dan dat je alles gewoon te snel doet!! thiry schreef:Ik heb aan mijn dierenarts gevraagd wat wel en niet kan en hij vind dat ze alles wat ze later omkrijgt of tegenkomt het beste nu al kan leren.En wat het buigen betreft,ze zakt niet door haar poten,maar buigt haar hoofd en doet 1 poot daarbij naar voren(dus zoals ze gras eet).Het verschil is dat ze dit op commando doet voor iets lekker.Nu we het over boeken hebben.Ik ben een heel interssant boek aan het lezen"Jonge paarden trainen".Zij zijn er van overtuigd dat je vroeg moet beginnen met leren(lees niet berijden).Mijn vraag is dan ook hoe dwing je een paard van 2-3 jaar nog om iets te doen bv trailer oplopen tegen zijn zin.Ik denk niet dat ik dan nog sterk genoeg ben om dit te doen zonder dwang en middelen die zij niet leuk zou vinden.
Poten enzo?? Is dit je eerste veulen??