Ik ben eigenaar van 3 shetlanders; 2 merries en een hengstje. De merries zijn beide drachtig van deze hengst, de ene pas voor begin april volgend jaar, en de ander is begin/midden juli uitgerekend, dus over een aantal weekjes al. Het is de eerste keer dat ik dit mee ga maken, ze heeft bij de vorige eigenaar al wel een keer een veulen gehad.
Mijn idee was om haar gewoon in de weide, samen bij de andere pony's te laten bevallen. Dit met als reden dat het mij de meest natuurlijke manier lijkt, omdat dit in het wild ook zo gaat. Daarnaast is ze niet gewend om alleen te staan, en vind ik het het meest prettig als ze in de 'kudde' staat. Nu vraag ik me alleen af of het geen problemen gaat geven met de andere pony's.
Het hengstje is het meest dominant, daarna komt deze merrie en de andere merrie is duidelijk het minst dominant. De nu hoogzwangere merrie laat altijd erg dominant gedrag zien tegenover de andere merrie, maar buiten dat heb ik vrijwel nooit ruzie in de weide. De hengst is superlief en mak, en laat niet heel duidelijk merken dat hij de baas is, tenzij ik met brokjes o.i.d. aankom: dan gaan de merries vanzelf opzij om hem erbij te laten.
Mijn vraag is: Zou ik deze merrie gewoon tussen de andere twee pony's kunnen laten bevallen? of zou dit niet heel verstandig zijn?
Heel erg bedankt voor het lezen en ben benieuwd naar reacties!

) en die kregen we er dus mooi ook niet Meer bij vandaan. Hebben het dus maar laten gebeuren zo, en het was prachtig