kan ik mijn merrie in de 'kudde' laten bevallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emoe

kan ik mijn merrie in de 'kudde' laten bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:46

Hoi allemaal :wave:

Ik ben eigenaar van 3 shetlanders; 2 merries en een hengstje. De merries zijn beide drachtig van deze hengst, de ene pas voor begin april volgend jaar, en de ander is begin/midden juli uitgerekend, dus over een aantal weekjes al. Het is de eerste keer dat ik dit mee ga maken, ze heeft bij de vorige eigenaar al wel een keer een veulen gehad.

Mijn idee was om haar gewoon in de weide, samen bij de andere pony's te laten bevallen. Dit met als reden dat het mij de meest natuurlijke manier lijkt, omdat dit in het wild ook zo gaat. Daarnaast is ze niet gewend om alleen te staan, en vind ik het het meest prettig als ze in de 'kudde' staat. Nu vraag ik me alleen af of het geen problemen gaat geven met de andere pony's.

Het hengstje is het meest dominant, daarna komt deze merrie en de andere merrie is duidelijk het minst dominant. De nu hoogzwangere merrie laat altijd erg dominant gedrag zien tegenover de andere merrie, maar buiten dat heb ik vrijwel nooit ruzie in de weide. De hengst is superlief en mak, en laat niet heel duidelijk merken dat hij de baas is, tenzij ik met brokjes o.i.d. aankom: dan gaan de merries vanzelf opzij om hem erbij te laten.

Mijn vraag is: Zou ik deze merrie gewoon tussen de andere twee pony's kunnen laten bevallen? of zou dit niet heel verstandig zijn?

Heel erg bedankt voor het lezen en ben benieuwd naar reacties! :o

Shirley

Re: kan ik mijn merrie in de 'kudde' laten bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:48

Kun je geen stuk van de wei afzetten als "kraamhoek"?
Dan zijn ze toch bij elkaar en kan de aanstaande mama toch rustig bevallen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:49

Vroeger hebben wij hier nooit problemen mee gehad met de Shetlanders, ging altijd goed... Kan dus prima, zorg wel dat ze de ruimte hebben.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:52

Ik zou eerder inderdaad een kraamweide inrichten. Waar de moeder ongestoord met het veulen kan kennismaken en het veulen met de moeder. Ze is dan tijdens de bevalling niet alleen maar heeft ook de tijd voor haar zelf en de rust. Mijn shetlandertje is dit jaar ook bevallen en heb haar toen even apart gezet van de anderen. Zo kon de veulen rustig met haar moeder kennismaken. Daarna weer bij de anderen

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:53

Ik denk dat ze dan qua rang wel rustig moet kunnen bevallen.
Maar denk ook aan je omheining. Veulens kunnen aan de andere kant van het schrikdraad terecht komen of in een sloot vallen. Pasgeborenen zien nog niet zo goed, daarom sluit ik ze het liefst 's nachts op in een grote stal met hekken oid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:55

Het gaat meestal wel goed, maar het kan dat je merrie weg veel stress krijgt als de hengst opdringerig is.
Ze zal dan niet rustig willen liggen en zo lang mogenlijk proberen 'op te houden'.
Het is aan jou om dat in te schatten.

Denk er om dat je merries 3 weken na de bevalling weer vruchtbaar zijn!

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:55

Shirley schreef:
Kun je geen stuk van de wei afzetten als "kraamhoek"?
Dan zijn ze toch bij elkaar en kan de aanstaande mama toch rustig bevallen.

Dit zou inderdaad heel gemakkelijk kunnen, de weide is namelijk opgedeeld in twee stukken met een hek ertussen dat ik zo dicht kan doen. Toch zou ik graag willen weten of dit echt nodig is, vind het voor de andere pony's wel een mooie ervaring om het mee te maken. van de andere merrie verwacht ik geen problemen, omdat de aanstaande moeder dominant is over haar. Was vooral benieuwd of de hengst een nieuw veulen zomaar zou accepteren.

Probleempje is namelijk dat de hengst heel erg opgefokt gaat reageren wanneer hij gescheiden wordt van een van zijn vriendinnetjes.. :')

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:57

marionblo schreef:
Ik denk dat ze dan qua rang wel rustig moet kunnen bevallen.
Maar denk ook aan je omheining. Veulens kunnen aan de andere kant van het schrikdraad terecht komen of in een sloot vallen. Pasgeborenen zien nog niet zo goed, daarom sluit ik ze het liefst 's nachts op in een grote stal met hekken oid.

Hier ben ik op voorbereid, heb de pony's vorige week naar de wei achter mijn huis verhuisd, omdat ik er hier veel beter zicht op heb en de merrie goed in de gaten kan houden. Om het land heen zit een degelijk hek (zonder stroom).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:57

Is het ook de bedoeling dat de ponies in hun veulenhengstigheid gelijk teruggedekt worden?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:58

Die andere pony's hebben waarschijnlijk minder waardering voor het wonder der geboorte dan mensen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:58

ik zou dan idd een kraamweide maken, maar vergeet dan ook niet een deel bijvoorbeeld af te schutten (met rietplaten) of een schuilstalletje neer te zetten.. sommige merries hebben van nature de drang om zich af te zonderen..

in de natuur zie je ze ook wegtrekken bij een kudde en de beschutting van struikgewas opzoeken.. nu hebben we natuurlijk geen roofdieren die op veulens azen, maar sommige merries willen nog wel graag die rust en beschutting hebben (of zelfs uit het zicht).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:59

Ik neem aan dat je de hengst daarna zowiezo bij de merrie weghaalt? Dan kan hij er maar net zo goed meteen aan wennen..

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:00

Bij ons is t een keer per ongluk gebeurd, merrie besloot opeens Te vroeg, midden op de dag, hop, in de Wei t veulen eruit Te kieperen. Ze stond met de hengst op dat moment (die niet de Vader was maar hij vond zelf altijd van wel :j ) en die kregen we er dus mooi ook niet Meer bij vandaan. Hebben het dus maar laten gebeuren zo, en het was prachtig :j hengst stond erbij als 'bezorgde papa' heeft t allemaal van dichtbij bekeken, en stond erna zelfs samen met merrie het veulen schoon Te likken, daar stonden we wel even van Te kijken! :j zouden het waarschijnlijk nooit 'bewust' zo gedaan hebben, toch Meer risico op infectie e.d. En er is altijd de kans dat de kudde jou er niet bij laat als het mis gaat. En bevalt ze snachts, Dan heb je niet zomaar even volle lichten op de Wei. Maar als het zo gebeurd, is het wel bijzonder :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:36

Je bedoelt minder risico op infectie

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:58

Ik heb op school ooit eens cloud the wild stallion of the rockies moeten kijken en ben nooit meer vergeten hoe die hengst het veulen vermoorde (dit is een stukje uit die docu geknipt vanaf 1.23 is wat ik bedoelde https://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE). Nu mankeerde dit veulen wel wat en kon het niet zelf opstaan, maar ik zelf zou het zelf nooit meer vertrouwen met een hengst erbij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:10

Dus _Zoe, omdat er een slaat slaan ze allemaal? In vind jouw reactie nogal generaliserend. Omdat één man zijn vrouw in een documentaire slaat is geen man te vertrouwen... Denk eens na zeg...
Dat je op moet letten of alles wel goed verloopt en probeer te voorkomen dat de kleine bijvoorbeeld pardoes de sloot in loopt dat is heel begrijpelijk. Als de bevalling achter de rug is en moeder en kind elkaar kennen en herkennen is moeders de baas. Daar kan geen hengst tegenop.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:19

Waar ik vroeger pony's verzorgde werden alle veulens in de kudde op de wei geboren. Met hengsten (jaarling, tweejarig, volwassen) er bij. Was niet eens zo dat alle veulens van de 'baas'-hengst waren.

Ging altijd goed. Of de merries nou hoog of laag in rang stonden, de shetten of de c-pony's.. Er kon eens een veulen doodgeboren worden, maar dat had niks te maken met de rest van de groep.
Je zag zelfs dat zussen en tantes van de bevallende merrie bij haar in de buurt bleven. Steun? Waken? Wel heel lief.

Nu zou ik het niet meer zomaar doen, tenminste, we hebben een merrie en een klophengst bij elkaar staan. Vertrouw de klophengst niet in het geval er een hengstveulen van een andere vader geboren zou worden.

Maar in een stabiele kudde? Gewoon doen. Opletten met de bevalling moet je toch.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:22

Ik zeg niet dat ze allemaal slaan, ik zou zelf het risico alleen niet nemen. Hier tegenover is een paar weken terug ook een veulen geboren met hengst erbij, en dat is ook goed gegaan, dus scheer zeker niet alle paarden over een kam. Maar als ik zelf de keus had zou ik het alsnog niet doen, omdat ik weet wat er kan gebeuren. Kans zal zeker minimaal zijn, maar is er kennelijk toch.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 00:46

_Zoe schreef:
Ik heb op school ooit eens cloud the wild stallion of the rockies moeten kijken en ben nooit meer vergeten hoe die hengst het veulen vermoorde (dit is een stukje uit die docu geknipt vanaf 1.23 is wat ik bedoelde https://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE). Nu mankeerde dit veulen wel wat en kon het niet zelf opstaan, maar ik zelf zou het zelf nooit meer vertrouwen met een hengst erbij.

niet alleen mankeerde dit veulen wat,
dit betrof ook nog eens een wat aggressievere hengst van een andere kudde dan waartoe het veulen behoorde. Het was dus niet zijn nakomeling, geen familie (voor hem) en geen onderdeel van zijn kudde.

neem aan dat TS ook geen hengst van de buren in de buurt van het veulen laat komen.. als het een hengst is van de kudde zal er vrij weinig aan de hand zijn..

In het wild heeft iedere kudde een samenstelling waarin een hengst voorkomt.. heel af en toe gaat dat mis.. maar de kans dat een veulen iets breekt en er aan sterft tijdens een spel in de wei, met moeder, vrindjes of alleen is vele malen groter dan dat een hengst die bij de kudde hoort hem iets aan zal doen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 06:21

ooit heb ik dat met mijn haflinger merrie wel gedaan, er kwam toen een echt beschermende kudde mentalitijd naar boven.

nu met mijn nieuwe paardje stond onze shet naast haar te waken, maar zij had een kraam hoekje in de wei omdat ze nog maar kort bij ons was, maar zij en het veulen hebben vanaf dag1 wel weer in de groep gestaan....ook dit ging prima! *\o/*

vergeet niet het is iets natuurlijks

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 06:29

Mijn pony is 7 jaar geleden in de kudde bevallen, was niet gepland maar de merrie was eerder uitgerekend dan verwacht (ze is drachtig gekocht en de vorige eigenaar wist het ook niet).
De andere paarden hebben weinig interesse getoond in de bevalling, maar de kleine man is prima opgegroeid in deze groep. Mams vond zo'n creche wel handig, hoefde ze hem zelf niet te entertainen en op te voeden!!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 06:31

Waar ik vroeger ponys verzorgde stond ook alles door elkaar. Merries, hengsten, jaarlingen, twenters..
Merries bevielen gewoon altijd in de kudde :j Nooit problemen gegeven, en heb er daar toch een boel die geboren zijn in de tijd dat ik daar rondliep :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 06:38

Waarom zou je dit risico willen nemen??
Je paarden leven nou eenmaal niet in het wild, dat is toch echt wel anders.
Het kan zeker goed gaan en dat gaat het meestal ook, maar ik zou er liever voor kiezen om de moeder en het veulen even de rust te geven en geen risico te nemen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 06:59

Maar rust is toch in haar eigen kudde? Het is nu ook rustig.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:07

Ook bij ons is het eens fout gegaan in de kudde, veulen werd de sloot (onbewust?) ingedreven en verdronk. Het werd iets te vroeg geboren en wij hadden het nog niet verwacht. Eeuwig stom..