Oeps mijn merrie is zwanger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pitamientje

Oeps mijn merrie is zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 08:50

Ik zal proberen het hier zo goed als het ik kan het verhaal hier neer zetten. Wij wonen sinds 2007 in de duitse eifel aan de belgische grens. Toen we hierheen zijn verhuist hebben we onze 2 merries hier mee naartoe genomen. mijn merrie Esperanza is hier bevallen van een gezonde spring in het veld. Ondertussen heeft onze ander merrie Bright haar andere veulens hier ok gekregen 3 hengsten. 2 van onze hengsten hebben we hier gehouden. Mijn merrie is door het noodlot ingeslapen en is haar dochter ondertussen 6 jaar.

Onze 4 paarden staan met elkaar het gehele jaar door op de wei met een zeer grote loopstal. We hebben 3 jaar lang geprobeerd van onze hengst een veulen met haar te krijgen. We hebben alles geprobeerd maar nee hoor lukte niet hij was te klein voor haar hij is een APHA hengst van ongeveer 1,50 en zij een AIHA van 1,64. Sinds een paar weken hebben we bemerkt (omdat ze aan huis staan kunnen we alles volgen hoe het hier gaat) dat ons meiske zich meer en meer afkeerde van de rest. Tot vorige week zondag dat mijn dochter naar me toe kwam. “Mam kom eens mee dit is niet goed”. Ik mee en ik kijk ik dacht ik zie niet goed opeens zijn haar tepels aan het opzwellen niet veel maar wel genoeg om te denken ik bel toch maar weer eens de dierenarts. Een afspraak gemaakt voor de week erop. Nu niet denken bhoa een week later pas, ik heb uitvoerig met haar gesproken ze is voor de rest niet ziek ze eet goed en ze gaf me geen indruk dat ze erg ziek zou zijn. Plots voelde ik bij het poetsen 2 dagen later dat een soort van schock onder me vingers dat ik dacht ehhhhhhhh is dit een suggestie of was dat een trap van een veulen?.Nog eens gevoeld maar nee niets meer gevoeld dus zo gelaten. woensdagmiddag kom ik thuis en zegt me dochter mam het is echt niet goed hoor ze is de hele dag raar. Ze gaat liggen dan weer staan en ik hoor haar darmen echt borrelen. Ik gelijk alarmfase in ojeeeee ik hoop het niet maar dat is een koliek gelijk met spoed de dierenarts gebeld die was er in 20 minuten en wij lopen en doen dat ze ging mesten en trappen en bijten naar haar buik ik had haar nog nooit zo gezien. Ze zocht wel steun bij mij en me dochter de rest moest weg blijven. Haar in stal gezet met de dierenarts erbij haar gaan onderzoeken de mest eruit halen en de dierenarts begonnen hartelijk te lachen gefeliciteerd maar deze merrie heeft geen koliek die is drachtig ik voel hier 2 beentje en het hoofdje. van schrik viel ik bijna om. Ik dacht ze maakt een grap je kon nietssssssssss echt niets zien aan mijn merrie dat ze drachtig was dus ik dacht ok en hoelang. toen kwam de volgende verrassing ehhhhhhhhhhh zei de dierenarts ze kan elk moment bevallen toen viel ik van me geloof waar zit dat veulen dan. In haar buik natuurlijk maar waar heeft het zich verstopt ik heb haar nog in de zomer op het eind nog zeker nog hengstig gezien.

Hier heb ik geen rekening mee gehouden en ik en mijn dochter ontroostbaar al die tijd geprobeerd en nu we op het punt staan te verhuizen en al onze paarden te koop staan kwam dit als donderslag bij heldere hemel. Niet dat we onze paarden niet mee willen nemen maar we verhuizen naar curacao en wij geen keuze kunnen maken uit onze 4 paarden hadden we besloten geen keuze dan alle 4 weg naar een goed adres en dan ook financieel kan je 4 paarden niet mee nemen. toen we dit nieuws hadden gehoord moest ik toch heel snel handelen alles moest klaar gemaakt worden voor de bevalling tot midden in de nacht zijn we aan het werk gegaan omdat we natuurlijk alles al op hadden geruimt van camera's en er moest heel snel alles terug gehangen worden. Het was dus gelukkig geen koliek maar weeen.

Haar daarna met rust gelaten de andere dag alles ingeslagen van merriebrok albreed stro laten komen en afwachtende houding aangenomen. Nog geen 3 dagen later is mijn merrie tonnetje rond aan het worden en laat ze iedereen zien dat ze drachtig is. en loopt ze stralend door de wei en begroet de andere maar wel met een lijn de tussen. Gelukkig dat ze is of ze wil zeggen zo dat heb ik toch ff goed gedaan. Maar ik nu met een dilemma zit en niet meer weet waarheen heb ik met mijn familie om te tafel gezeten dit is een teken van boven van de Oma (mijn gestorven merrie) daar ben ik van overtuigt.

Jullie kunnen geen keuze maken wie er mee kan gaan nu hoef je niet meer te kiezen dit veulen is kadootje van onze allemaal al onze paarden zitten nu in dit veulen de mama's van beiden de kinderen van beiden. Dit veulen heeft alles te samen gebracht dat we nu niet meer kunnen wachten dat het komt. Opeens is alles duidelijk geworden het had zo moeten zijn. Wanneer het komt is de vraag omdat niemand hier wat heeft gezien. De dierenarts zegt jullie hebben al meer dan 12 jaar ervaring met fokken van jullie paarden en dit hebben jullie gemist hylarisch maar waar. nu moeten we dus naar de symptomen afgaan en niet naar datum wat ik bij mijn paarden precies kon zeggen hoe en wanneer en nu dus niet. Alle tekenen zijn daar verslappen van de banden de melkproductie komt op gang en de onrust ook alles is aanwezig alleen nog geen veulen die trouwens zich zeeeeeeeeeeeeer goed laat zien door de bewegingen of het wil zeggen zo nu jullie het weten laat ik me ook zien. ik hou jullie op de hoogte wanneer het er is.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 28-03-14 09:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Poging gedaan tot het wat leesbaarder te maken van dit verhaal

MarlindeRooz

Re: Oeps mijn merrie is zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:52

Wel eens gehoord van alinea's en leestekens? :+

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:56

Hm, ik durf het verhaal niet aan zonder leestekens ;)
Maar ik begrijp dus dat je merrie ongepland zwanger is.. oeps! :+

pitamientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 08:59

heb ik, maar als ik aan het schrijven ben van dit verhaal, ben ik totaal vergeten hoe en wat. Maja het is hoe je het wil zien ik wilde dit alleen even kwijt punt.
:D

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:00

Waar zijn de hoofdletters, leestekens en alinea's? Ik heb het gelezen, maar ik snap alleen dat ze drachtig is en dat jullie nu naar curacao gaan? En dat het een teken is ofzoiets?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:00

Ik word er ook niet helemaal wijs uit: jullie gaan verhuizen naar Curacao, hebben paarden en die zouden allemaal hierblijven, nu blijkt er een drachtig te zijn, dus die gaat mee? Of gaan ze nu allemaal mee of alleen het veulen mee?

Een ongewenste dracht en dan door een van je eigen hengsten is natuurlijk erg leuk, maar weet wel wat voor impact een verhuizing heeft voor een veulen. Het is daar toch een heel ander klimaat dan hier. Ik zou ook het veulen hierlaten, iig dan voorlopig. Als het volgroeid is kun je altijd nog laten nakomen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:01

Tis inderdaad bijna niet te lezen

Is ze nu drachtig van de geplande hengst?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:08

Ga je voorgoed naar Curaçao of voor een paar jaar?
Ik snap dat dit veulen al het bloed combineert en je die graag wil houden. Als je maar voor een paar jaar weggaat zou ik het veulen hier in de opfok zetten. Als je voorgoed weggaat, kan je hem of haar overlaten konen.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:09

ook al is het niet te lezen, als het 1 keer gezegd is is dat toch voldoende zeurbokkers

van harte met de ongeplande dracht, als het een teken is van jullie oma, wat betekend dit dan voor jullie?
gaan jullie toch blijven of gaat er nu wel een paard mee

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:23

Citaat:
Ik zal proberen het hier zo goed als het ik kan het verhaal hier neer zetten. Wij wonen sinds 2007 in de duitse eifel aan de belgische grens. Toen we hierheen zijn verhuist hebben we onze 2 merries hier mee naartoe genomen. Mijn merrie Esperanza is hier bevallen van een gezonde spring in het veld. Ondertussen heeft onze ander merrie Bright haar andere veulens hier ook gekregen, 3 hengsten. 2 van onze hengsten hebben we hier gehouden. Mijn merrie is door het noodlot ingeslapen en is haar dochter is ondertussen 6 jaar. Onze 4 paarden staan met elkaar het gehele jaar door op de wei, met een zeer grote loopstal. We hebben 3 jaar lang geprobeerd van onze hengst een veulen met haar te krijgen. We hebben alles geprobeerd, maar nee hoor lukte niet hij was te klein voor haar. Hij is een APHA hengst van ongeveer 1,50 en zij een AIHA van 1,64. Sinds een paar weken hebben we bemerkt (omdat ze aan huis staan kunnen we alles volgen hoe het hier gaat) dat onze meiske zich meer en meer afkeerde van de rest. Tot vorige week zondag dat me dochter naar me toe kwam en zei: mam kom eens mee dit is niet goed. Ik mee en kijk, ik dacht ik zie niet goed opeens zijn haar tepels aan het opzwellen niet veel maar wel genoeg om te denken ik bel toch maar weer eens de dierenarts. Een afspraak gemaakt voor de week erop. Nu niet denken bhoa een week later pas. Ik heb uitvoerig met haar gesproken ze is voor de rest niet ziek ze eet goed en ze gaf me geen indruk dat ze erg ziek zou zijn. Plots voelde ik bij het poetsen 2 dagen later dat een soort van schock onder me vingers dat ik dacht ehhhhhhhh is dit een sugestie of was dat een trap van een veulen. Nog eens gevoeld, maar nee niets meer gevoeld dus zo gelaten. Woensdagmiddag kom ik thuis en zegt me dochter: mam het is echt niet goed hoor ze is de hele dag raar, ze gaat liggen dan weer staan en ik hoor haar darmen echt borrelen. Ik gelijk alarmfase in ojeeeee ik hoop het niet maar dat is een koliek. Gelijk met spoed de dierenarts gebeld die was er in 20 minuten. Wij hopen dat ze ging mesten. Ze trapte en beet naar haar buik. Ik had haar nog nooit zo gezien. Ze zocht wel steun bij mij en me dochter, de rest moest wegblijven. Haar in stal gezet met de dierenarts erbij, die ging haar onderzoeken en de mest eruit halen. De dierenarts begonnen hartelijk te lachen en zei: gefeliciteerd, deze merrie heeft geen koliek die is drachtig. Ik voel hier 2 beentje en het hoofdje. Van schrik viel ik bijna om. Ik dacht, ze maakt een grapje. Je kon nietssssssssss echt niets zien aan mijn merrie dat ze drachtig was. Dus ik dacht ok, maar hoelang. Toen kwam de volgende verrassing, ehhhhhhhhhhh zei de dierenarts: ze kan elk moment bevallen. Toen viel ik van me geloof. Waar zit dat veulen dan? In haar buik natuurlijk, maar waar heeft het zich verstopt. Ik heb haar nog in de zomer op het eind nog zeker nog hengstig gezien. Hier heb ik geen rekening mee gehouden en ik en mijn dochter ontroostbaar, al die tijd geprobeerd en nu we op het punt staan te verhuizen en al onze paarden te koop staan kwam dit als donderslag bij heldere hemel. Niet dat we onze paarden niet mee willen nemen maar we verhuizen naar Curacao en wij geen keuze kunnen maken uit onze 4 paarden, hadden we besloten geen keuze dan alle 4 weg naar een goed adres en dan ook financieel kan je 4 paarden niet mee nemen. Toen we dit nieuws hadden gehoord moest ik toch heel snel handelen alles moest klaar gemaakt worden voor de bevalling tot midden in de nacht zijn we aan het werk gegaan omdat we natuurlijk alles al op hadden geruimt van camera's en er moest heel snel alles terug gehangen worden. Het was dus gelukkig geen koliek, maar weeen. Haar daarna met rust gelaten de andere dag alles ingeslagen van merriebrok albreed stro laten komen en afwachtende houding aangenomen. Nog geen 3 dagen later is mijn merrie tonnetje rond aan het worden, en laat iedereen zien dat ze drachtig is. En loopt ze stalend door de wei en begroet de andere, maar wel met een lijn de tussen. Gelukkig dat ze is of ze wil zeggen zo dat heb ik toch ff goed gedaan. Maar ik nu met een dillema zit en niet meer weet waarheen, heb ik met mijn familie om te tafel gezetten dit is een teken van boven van de Oma (mijn gestorven merrie) daar ben ik van overtuigt. Jullie kunnen geen keuze maken wie er mee kan gaan. Nu hoef je niet meer te kiezen dit veulen is kadootje van onze allemaal al onze paarden zitten nu in dit veulen, de mama's van beiden, de kinderen van beiden. Dit veulen heeft alles te samen gebracht dat we nu niet meer kunnen wachten dat het komt. Opeens is alles duidelijk geworden: het had zo moeten zijn. Wanneer het komt is de vraag omdat niemand hier wat heeft gezien. De dierenarts zegt: jullie hebben al meer dan 12 jaar ervaring met fokken van jullie paarden en dit hebben jullie gemist, hillaries maar waar. Nu moeten we dus naar de symptomen afgaan en niet naar datum wat ik bij mijn paarden precies kon zeggen hoe en wanneer en nu dus niet. Alle tekenen zijn, daar verslapen van de banden en de melkproductie komt op gang en de onrust ook. Alles is aanwezig, alleen nog geen veulen. Die trouwens zich zeeeeeeeeeeeeer goed laat zien door de bewegingen of het wil zeggen: zo nu jullie het weten laat ik me ook zien. Ik hou jullie op de hoogte wanneer het er is.

Geprobeerd het leesbaar te maken.
Veel succes Ts.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:33

Spannend maar snap ik nu uit dit verhaal dat merrie en veulen nu toch mee gaan straks met de verhuizing als het veulen oud genoeg is om de reis te maken?
Ik hoop voor jullie dat het veulen dan niet nog te lang er over doet om te komen. Ben wel benieuwd naar de merrie en eventuele papa...
En gefeliciteerd natuurlijk met je drachtige merrie :D

pitamientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 09:35

Als aller eerste, het is van de geplande hengst, de andere hengst is nog een jaarling die heeft een trap nodig als hij het zou willen :D

Als tweede, we gaan voor altijd naar curacao.

Als derde, het veulen blijft hier tot het 3 jaar is en dan komt deze over naar curacao. Ik ben niet dom dat ik dit een veulen aan zou doen om zo'n reis te maken. Heb echt wel hersens in me hoofd.

Als vierde ik wist niet, dat er zoveel zeurders hier waren die gelijk weer een ander discussie op gang willen brengen dan nodig is.

Als vijfde, ik was zo verrast, dat ik door heb geschreven, maarja blijkbaar mag dat niet zonder dat er mensen komentaren moet blijven geven.

Als zesde heb ik dus nu weer eens geleerd dat ik hier dus geschoold en geleerd moet zijn en na moet denken als ik hier wat wil schrijven.

Als allerlaatste punt ben al jarenlang hier op het forum geweest en ben daarna weggaan om dit soort reden nu na een aantal jaren dacht ik laat me weer eens wat schrijven en wat schets mijn verbazinning het is nog steeds zo en nog steeds dezelfde heel jammer.

pitamientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 09:38

dankje @ vrouwke ;)

zo snel het gaat maak ik foto's en plaats ik ze @ kappiegirl

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:41

Ik snap best dat je blij bent door dit gebeuren en daardoor dingen vergeet.. Ik ben blij voor je en geniet ervan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:43

@pitamientje.

Communiceren is belangrijk, maar als je communiceert en dan met name in een forum waar geschreven tekst er echt toe doet, doe dat dan in een vorm die anderen kunnen volgen. Je hoeft echt niet geleerd te zijn om hier wat te plaatsen, en ik kan er helemaal inkomen dat je hoteldebotel bent en het nieuws zo snel mogelijk wilt delen, maar even ademhalen en een keer extra op de enterknop drukken laten de lap tekst wat behapbaarder overkomen. Nu raak je meer dan de helft van de mogelijke lezers kwijt. Als wij je daarop attenderen zie ik dat persoonlijk niet als zeuren.

Voor jou hoop ik dat de bevalling goed verloopt en er een gezond veulen naast komt te staan die ook gezond de 3 jaar halen mag, want dat is ook nog niet vanzelfsprekend. Succes ermee.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:45

Goed bezig Vrouwke! _/-\o_

TS, ben benieuwd wat jullie keuze zal zijn. Het is nogal een onderneming. Spannend!

Ik wou niet zeuren hoor, maar ik durfde zo'n lap tekst echt niet aan zonder leestekens. Dat leest gewoon heel onprettig. En tuurlijk mag je doorschrijven maar dan zijn punten, komma's en hoofdletters toch wel fijn ;)

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van de ouders:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:52

Wat spannend zeg! Heel speciaal ook.
Hoe zien de papa en mama eruit?

Veel succes met de naderende bevalling!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:10

Ik heb de luxe de aangepaste tekst te lezen :D

Van harte gefeliciteerd met je speciale veulen in de maak!

Enne, paarden zijn drachtig, niet zwanger :') :+

Ik ben ook erg benieuwd naar pap, mam en oma, foto's graag :):)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:20

Haha was ook niet aanvallend bedoeld hoor om te vragen of ze straks als ze oud genoeg zijn ook gaan emigreren, maar las het even terug en stond er denk een beetje lomp.
Bedoelde of het nu echt door zou gaan dat merrie en veulen ook gaan verhuizen als het veulen oud genoeg was om de reis aan te kunnen. Maar het gaat lekker 3 jaar groeien en dan per luchtpost naar je toe toppie hoor!

Vriendin van mij is voor 3 jaar naar Curacau en komt dan weer terug als het goed is ivm haar man zijn werk.
Maar jullie gaan gewoon voor altijd heerlijk lijkt dat me.
Heb op alle 3 de eilanden vrienden wonen maar helaas het geld niet om de reis te maken met 5 personen laat staan te emigreren...

Wanneer gaan jullie de grote stap maken? Hoop dat veulen lief zich voor die tijd nog laat zien.

pitamientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:50

we verhuizen als alles hier verkocht is. we moeten geduld hebben. Heb er al eerder gewoont dus ken het gelukkig, het is geen ondoordachte stap. De ticket er heen valt in prijs erg mee hoor en om er te wonen zijn de kosten best wel normaal. Dan zit de man van je vriendin waarschijnlijk bij de marine :D @kappiegirl.

Ons veulen gaat dan naar de eifel opfok dat zijn bijna mijn buren ;) maar dat alles moet geregeld worden, maar dat komt wel goed. en ja dat we natuurlijk nooit de garantie hebben dat tot die tijd het veulen groot mag worden dat heb je nooit maar dat is met alles in het leven.

de mama is een AIHA Dun en papa is een APHA zwart witte tovero dus alles is mogelijk wat eruit komt. in iedergeval een wat we weten is het wordt een veulen. Foto's volgen deze staan op een andere pc en daar is geen internet aansluiting.

@spetter ik weet dat als het zwanger is dat men dan spreekt over een drachtige merrie ik ben niet dom :)

de oma van de kant van de hengst is een APHA overo chesnut en opa APHA buckskin tobiano.
de oma van de kant van de drachtige merrie is AIHA Dun en papa Angelo Arabier Palomino.

JelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:54

Heel spannend!!! Wat een leuke verrassing. *\o/* Foto's!!!! ik kan niet wachten haha Geniet ervan! :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:10

pitamientje voel je niet zo aangevallen, er stond niet voor niks deze :+ achter, ik snapte ook wel dat jij dat wist.

Een hoop leuke paints dus maar waar staat AIHA voor?
Ik snap dat het inhoud dat er anglo arabier inzit.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:10

Hij zit bij de marechauchee maar inderdaad ook voor hun geld 3jaar en daarna kijken we wel weer geloof ik...
Eifel opfok is een fijne opfok hoor er heel veel fijne verhalen en vrienden van ons hebben hun veulens ook daar in de opfok staan en zijn er heel tevreden over.
Inderdaad de garantie dat het veulen groot en sterk 3jaar word is er niet maar je hebt zeker 50% kans :+ ... haha heb zelf nu 2 jaarlingen heerlijke dieren maar je weet nooit wat er kan gebeuren ongelukje zit in een klein hoekje helaas. Ach zolang ze zich maar heel houden vind ik alles best ze groeien goed en hebben ruimte genoeg om groot te worden.

crazycactusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:18

Leuk dat je eindelijk een veulentje krijgt, maar wat is AIHA? Op google vind ik alleen een ziekte

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:18

ze bedoelt denk ik in beide gevallen APHA