veulen afspenen of nog wachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxieslady

veulen afspenen of nog wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 19:55

Hallo

ik heb even jullie mening nodig

mijn paard heeft een veulen gekregen op 27 april , nu is de moeder erg mager en het veulendje een mooi stevig veulen, nu is de moeder nooit heel dik geweest maar je kan nu wel de ribben zien
ze staat op een volle gras wei en krijgt 2 x daags brokken en slobber

er licht ook altijd hooi tot beschikking voor haar

zeggen jullie afspenen of bij laten lopen en nog even wachten ?

Mendy1984

Re: veulen afspenen of nog wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:59

als je veulen zelfstandig kan eten mag het er af als het 100 dagen oud is
het is natuurlijk beter voor je veulen tot een maand of 5 bij de moeder te laten lopen
maar aangezien je merrie er veel mee lijdt zou ik dat zeer zeker NIET doen

ik heb ook een veulen gefokt en mijn merrie had het er ook heel zwaar mee
het veulen is er ook af gegaan met de 100 dagen (miss paar dagen later) en dat is nu een grote sterke twenter (die heeft er echt niks mee geleden)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:05

Krijgt je merrie wel veulenbrok?

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 20:06

ja ze krijgt brokken speciaal voor merries met veulen,

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:07

Hoeveel brok en hooi krijgt ze? Veulen is nog geen 4 maand, ik zou eerst proberen de merrie meer te voeren en het veulen er nog wat langer bij te houden

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 20:12

ze staat op een volle gras wei, onbeperkt hooi s, ochtends 1 kilo brok en ruim 1 kilo slobber en s, avonds ook weer ze krijgt ook elke dag extra vitaminen bij ,weet zo even niet hoe dat heet, witte emmer met blauwe deksel, we zijn al even bezig met bijvoeren

cp112
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:14

Mijn veulen van 14 april is ook bij de moeder weg. Als het beter is voor de merrie en het veulen goed gezond is zou ik het doen.

Ik heb het voordeel dat deze merrie in kwestie bij mij zelf haar veulens langzaam speent. Dat begint met 3 maand, als ze 4.5 maand zijn kan ik moeders zo zonder problemen een weitje opschuiven. Ideaal.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:57

Vervelend zeg, liefst heb je de veulens er natuurlijk nog wel een tijd bij, aangezien het veulen bij 'vroeg' afspenen ook in conditie kan inleveren. Merrie d'r gebit is ook nagekeken? En goed ontwormd? Aan het voer zou het niet moeten liggen, hoewel hooi er in veel soorten is natuurlijk.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:15

Voer je het veulen ook bij, of haalt die alles nog bij de moeder?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:18

Hoe groot is de merrie? Mijn merries met veulen krijgen 4 kilo merriebrok, ik vind 1 kilo wel heel erg weinig.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:45

Ik zie veulens graag minstens 6 maanden bij de moeder lopen. Ik denk dat ze hun moeder langer nodig hebben dan 4 maanden.
Ik merk dat het afspenen dan ook minder paniek met zich mee brengt.
Een merrie die mager wordt, kan je later wel weer op gewicht brengen. De ribben kunnen zien vind ik nog niet extreem mager. Maar misschien kun je het veulen er 's nachts bij weg halen en 's morgens weer terugplaatsen? En idd het veulen wat brok bijgeven.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:17

Nicole288 schreef:
Voer je het veulen ook bij, of haalt die alles nog bij de moeder?

Dat was ook mijn vraag :) mijn ervaring is namelijk dat als je het veulen ook al wat brokjes leert eten dit vaak ook al best scheelt :j Ggwoon een apart bakkie tegelijk met als mams wat krijgt :Y)

Mocht je dit al doen is het verder toch lastig inschatten vanaf een afstand persoonlijk zou ik nog wat langer geduld proberen te hebben, maar mocht ze echt veel te veel interen dan zou ik ook niet al te lang wachten...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:51

Ik ga mee met de rest, en het veulen liefst nog een tijdje bij de merrie laten. Wel goed bijvoeren zowel veulen als moeder, ruwvoer en weidegang mag onberkt als ze de wei gewend is.
Mss kun je het veulen alvast een uurtje of wat wat langer apart zetten en ze dan beiden wat extra bijvoeren, zo doe ik het meestal en dat kennen ze heel snel.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:59

Twee kilo brok is niet veel. De merries met veulens krijgen bij ons ook onbeperkt weidegang, maar ik voer vier kilo merriebrok, nog wat muesli en ook een kilo veulenbrok. Ik zou dus meer merriebrok voeren en ook het veulen bijvoeren met veulenbrok. Verder misschien de merrie en het veulen nog eens goed ontwormen en het gebit van de merrie na laten kijken. Eventueel kun je hooi nog vervangen door kuilgras, omdat dat toch wat vetter is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:40

twee kilo bix voor een zogende merrie is niet zo heel veel. Zou dit iets verhogen en proberen of je het veulen nog een maand bij de merrie kan laten staan.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:45

Waarom begin je niet met licht afwennen als het veulen al zelfstandig eet, steeds een tijdje langer scheiden bedoel ik daarmee. Beginnen met een half uurtje en dit langzaam langer maken tot een uur of 4/5. Dan gaat het veulen automatisch meer zelf eten en de moeder minder belasten zonder dat het veulen de moeder nu al helemaal moet missen. Dan heb je natuurlijk wel een kudde nodig die groot genoeg is om een deel bij moeder te laten staan en een deel bij het veulen. Eenzame opsluiting lijkt me niet de bedoeling voor 1 van beiden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:46

Leer je veulen ook brokjes eten dat scheelt en idd, meer meriebrok.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:02

Ik heb het ook gehad vorig jaar.. Mijn veulen was pas 3 maanden. Vorige veulen geen probleem gehad, maar met dit veulen werd ze helemaal leegetrokken ondanks de wei,onbeperkt hooi en 4 kilo brok die ze kreeg.
Wat eventueel helpt is ook paardenmeel bij te voeren als je hier aan kan komen. Ik heb mijn veulen in overleg met dierenarts eraf gehaald met 3 maanden al omdat ze anders niet optijd zou aankomen voor de winter(ook geen dikke). De dag dat ze afgespeend werd kreeg de moeder ook nog eens koliek en toen was ze helemaal mager.. Ik laat ze ook liever tot een maand of 5 erbij. Ik zou je DA eens om advies vragen :)

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 02:23

misschien even voor de duidelijk ze krijgt 2 kilo brokken en 2 kilo slobber per dag totaal dus 4 kilo,
het veulen eet al goed zelfstandig en is mooi stevig ze krijgt ook elke dag brokken zeker wel een 1/2 kilo per dag ,ik weet niet zo goed wat ik moet doen ze heeft overens geen wormen en goede tanden
merrie is nooit dik geweest en altijd een beetje schraal nu met veulen word ze toch wel erg dunnetjes ,liefst laat ik het veulen er bij lopen ,maar voor de merrie is het zeker beter als ze afgespeend word dus nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen

overdag werk ik dus zou het veulen eventueel alleen snachts appart kunnen zeggen, met gevolg dat merrie en veulen de hele nacht gaat hinniken en moeder alleen maar heen en weer galoppeert en helemaal onrustig tot overbezweet aan toe
dus dit vind ik ook niet echt een optie

mocht ze afgepeent gaan worden gaat ze naar een andere wei paar kilometer verder

anders met 5 maanden appart zetten of nu al?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 02:29

Eén van mijn merries is ook moeilijk op gewicht te houden, zeker als er een veulen naast loopt. Zij krijgt nu (niet schrikken, het is iom mijn DA):
6 kilo merriebrok
2,5 scheppen seniores priores (= 1 schep droog)
onbeperkt voordroog + 0,5 kruiwagen kuil

Hiermee houd ik haar aardig op gewicht.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 07:26

direct afspenen! Neem aan dat je merrie wel de eerste prioriteit is! Bij mij wel heb het zelf ook een keertje gehad zeer magere merrie en kon voeren wat ik wilde niets hielp. Veulen dronk haar helemaal op.
Je kunt het veulen beter in een keer er bij weg halen is voor beide beter! Dit is mijn ervaring tenminste!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:51

Ik zou ipv de slobber merriebrok gaan voeren, dus 2 kilo brok per voerbeurt. Slobber ze niet tot nauwelijks aan en merriebrok zit gewoon veel meer in.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:04

Ik merk dat je zelf neigt naar afspenen, dus als je dat het beste lijkt zou je dat maar moeten doen.Je geeft aan dat het veulen er goed bijstaat en af entoe apart zetten geen optie is Volgens mij is je eigen intuitie en ervaring goed genoeg.
Veel succes !

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:11

Het veulen lekker gaan afspenen. Op deze leeftijd drinken ze nog maar heel weinig bij de merrie. Merrie is nu belangrijker. Je geeft haar al veel krachtvoer en zou dat niet nog meer doen. Wij spenen de veulens ook met 4 maanden, als ze hun moeder helemaal leegtrekken.

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 19:51

Bedankt voor jullie tips :) heb besloten om het veulen te gaan afspenen ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat ;)